Ogólne kierunki współpracy koncesjonariusza z administracją drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-gaśniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.118.1251

Akt utracił moc
Wersja od: 15 października 2001 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 września 2001 r.
w sprawie ogólnych kierunków współpracy koncesjonariusza z administracją drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-gaśniczego.

Na podstawie art. 62a ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. z 2001 r. Nr 110, poz. 1192) zarządza się, co następuje:
1.
Rozporządzenie określa ogólne kierunki współpracy podmiotu, któremu udzielono koncesji na budowę i eksploatację autostrady płatnej lub jej odcinka albo wyłącznie na eksploatację autostrady płatnej lub jej odcinka, zwanego dalej "koncesjonariuszem", z administracją drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym (jednostkami ratownictwa medycznego) oraz podmiotami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
2.
Współpraca, o której mowa w ust. 1, powinna być prowadzona na etapie projektowania, budowy oraz eksploatacji autostrady płatnej lub jej odcinka, zwanej dalej "autostradą".
Współpraca koncesjonariusza z administracją drogową powinna dotyczyć w szczególności:
1)
współdziałania z zarządcami dróg publicznych, które mają bądź mogą mieć wpływ na funkcjonowanie autostrady, w tym na poziom ruchu na autostradzie i bezpieczeństwo użytkowników,
2)
współdziałania z organem zarządzającym oraz organem nadzorującym zarządzanie ruchem na autostradzie, w trybie i na warunkach określonych w odrębnych przepisach, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
3)
wymiany informacji o zdarzeniach mających wpływ na bezpieczeństwo i porządek ruchu na autostradzie, w szczególności w sprawach dostępności i przejezdności dróg publicznych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2.
1.
Współpraca koncesjonariusza z zarządcami dróg publicznych w zakresie, o którym mowa w § 2 pkt 1, powinna dotyczyć w szczególności:
1)
dróg publicznych krajowych i wojewódzkich, których istnienie może mieć wpływ na korzystanie z autostrady, a w szczególności dróg publicznych określonych we wskazaniach lokalizacyjnych jako drogi alternatywne dla autostrady,
2)
dróg publicznych stanowiących drogi dojazdowe do autostrady, na odcinkach od węzłów usytuowanych na autostradzie do pierwszego skrzyżowania tych dróg z innymi drogami publicznymi,
3)
dróg zlokalizowanych w pasie drogowym autostrady w celu zapewnienia dojazdu do terenów przylegających do tego pasa.
2.
Współpraca w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, polega w szczególności na uzgodnieniu między koncesjonariuszem a właściwymi zarządcami dróg publicznych, w projekcie załącznika do umowy koncesyjnej, wykazów dróg, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, oraz warunków ich utrzymania i modernizacji według ustalonych standardów.
3.
Współpraca w zakresie, o którym mowa w ust. 1, jest realizowania również w formie informacji przekazywanych koncesjonariuszowi oraz Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad przez właściwych zarządców dróg, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w zakresie stanu technicznego tych dróg, planów modernizacyjnych i planów ich rozwoju, w terminach uzgodnionych w porozumieniu, o którym mowa w § 7 ust. 1, oraz wzajemnych konsultacjach doskonalących metody współpracy.
Współpraca koncesjonariusza z Policją powinna dotyczyć w szczególności współdziałania w zakresie:
1)
wymiany informacji o zdarzeniach mających wpływ na bezpieczeństwo i porządek ruchu na autostradzie, w szczególności w sprawach należących do ustawowych zadań Policji,
2)
uzgadniania warunków bezpieczeństwa i warunków podjęcia działań przez Policję, zgodnie z odrębnymi przepisami,
3)
zapewniania Policji pomieszczeń, o których mowa w przepisach o autostradach płatnych, w celu realizacji zadań służących utrzymaniu bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym oraz jego kontroli na autostradzie,
4)
umożliwiania Policji korzystania z istniejących urządzeń autostrady mogących zwiększyć skuteczność działania Policji, w tym urządzeń łączności alarmowej i w uzasadnionych przypadkach urządzeń łączności służbowej.
Współpraca koncesjonariusza z pogotowiem ratunkowym (jednostkami ratownictwa medycznego) powinna dotyczyć w szczególności współdziałania w zakresie:
1)
uzgadniania warunków bezpieczeństwa i warunków podjęcia działań przez pogotowie ratunkowe (jednostki ratownictwa medycznego), zgodnie z odrębnymi przepisami,
2)
udzielania przez pogotowie ratunkowe (jednostki ratownictwa medycznego) świadczeń zdrowotnych, określonych w odrębnych przepisach, na obszarze autostrady,
3)
wymiany informacji o zdarzeniach mających wpływ na bezpieczeństwo i porządek ruchu na autostradzie.
Współpraca koncesjonariusza z podmiotami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego powinna dotyczyć w szczególności współdziałania w zakresie:
1)
uzgadniania warunków bezpieczeństwa i warunków podjęcia działań przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, zgodnie z planami działań ratowniczych określonymi w odrębnych przepisach,
2)
wymiany informacji mających wpływ na bezpieczeństwo i porządek ruchu na autostradzie,
3)
umożliwiania podmiotom krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego korzystania, w uzasadnionych przypadkach, z urządzeń autostrady, w tym urządzeń łączności alarmowej i służbowej mogących zwiększyć ich skuteczność działania,
4)
określenia, przy zachowaniu nieprzerwanej dostępności i przejezdności autostrady, warunków umożliwiających przeprowadzenie, przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, niezbędnych ćwiczeń na autostradzie.
1.
Koncesjonariusz może zawierać z podmiotami, o którym mowa w § 1 ust. 1, porozumienia o współpracy, określające szczegółowe zasady współpracy w zakresie realizacji przez te podmioty ich zadań ustawowych w odniesieniu do autostrad oraz mające na celu zapewnienie nieprzerwanego dostępu do autostrady i jej przejezdności.
2.
Porozumienia, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać ogólne kierunki współpracy określone w niniejszym rozporządzeniu oraz zasady współpracy określone w umowach koncesyjnych, zawieranych w trybie przepisów o autostradach płatnych.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji płatnych dróg ekspresowych.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.