Oddanie "Francusko-Polskiemu Towarzystwu Kolejowemu", Spółce Akcyjnej w Paryżu, kolei Herby Nowe-Gdynia z odnogą Siemkowice-Częstochowa do eksploatacji oraz udzielenie poręki państwowej.
Dz.U.1931.40.350
Akt utracił mocUSTAWA
z dnia 27 kwietnia 1931 r.
o oddaniu "Francusko-Polskiemu Towarzystwu Kolejowemu", Spółce Akcyjnej w Paryżu, kolei Herby Nowe - Gdynia z odnogą Siemkowice - Częstochowa do eksploatacji oraz o udzieleniu poręki państwowej.
Nieruchomości, wchodzące obecnie w skład wymienionych w art. 1 linij kolejowych, pozostają własnością Państwa, nieruchomości zaś, które koncesjonarjusz nabędzie w celu budowy lub eksploatacji tych linij kolejowych, stają się z chwilą ich nabycia własnością Państwa.
W razie wygaśnięcia koncesji przed upływem jej terminu Minister Skarbu będzie władny w porozumieniu z Ministrem Komunikacji przejąć na Państwo pożyczki obligacyjne koncesjonarjusza i zabezpieczyć ich spłatę i oprocentowanie na wpływach brutto linij kolejowych, wymienionych w art. 1.
Stosunek pracowników, pełniących służbę kolejową na linjach kolejowych, wymienionych w art. 1, lub w ich zarządzie - z wyjątkiem zatrudnionych na podstawie umowy o pracę - jest publiczno-prawny.
Do stałych pracowników kolejowych koncesjonarjusza - z wyjątkiem zatrudnionych na podstawie umowy o pracę - będą miały zastosowanie przepisy o prawach i obowiązkach, o normach wynagrodzenia, pomocy leczniczej i uprawnieniach emerytalnych w zakresie każdocześnie obowiązującym w stosunku do pracowników stałych przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" z odpowiedniemi zmianami, które ze względu na odrębne warunki przedsiębiorstwa koncesjonarjusza ustalać będzie Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Pracy i Opieki Społecznej, po wysłuchaniu opinji koncesjonarjusza.
Pracownicy przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", wyznaczeni przez Ministra Komunikacji do stałego pełnienia służby kolejowej na linjach kolejowych, wymienionych w art. 1, lub w ich zarządzie, przechodzą do służby kolejowej koncesjonarjusza z zachowaniem uprawnień, wynikających z czasu służby, zaliczonego im przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".
Przepisy prawne z dziedziny świadczeń socjalnych będą miały zastosowanie do koncesjonarjusza w zakresie, obowiązującym przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".
Wszelkie spory, mogące wyniknąć między Skarbem Państwa i koncesjonarjuszem na tle wykładni lub wykonania warunków koncesyjnych (art. 1), mogą być rozstrzygane przez sądy polubowne z wyjątkiem sporów, które według ustawy z dnia 14 października 1921 r. o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne (Dz. U. R. P. Nr. 88, poz. 646) są wyłączone z właściwości sądów i podlegają orzecznictwu władz administracyjnych.
Wykonanie ustawy niniejszej porucza się Ministrowi Komunikacji, o ile chodzi o wykonanie artykułów 4 i 7 w porozumieniu z Ministrem Skarbu, o ile zaś chodzi o wykonanie artykułu 7 także w porozumieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej, natomiast wykonanie artykułów 3 i 5 Ministrowi Skarbu w porozumieniu z Ministrem Komunikacji.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »