Rozdział 4 - Obrót i stosowanie środków ochrony roślin - Ochrona roślin uprawnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.171.1398 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 23 grudnia 2003 r.

Rozdział  4

Obrót i stosowanie środków ochrony roślin

1. 
Do obrotu i stosowania mogą być dopuszczone tylko te środki ochrony roślin, które przy prawidłowym stosowaniu, zgodnie z ich przeznaczeniem, nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska, a w szczególności środki ochrony roślin, które nie zawierają substancji biologicznie czynnych, których stosowanie jest zabronione ze względu na takie zagrożenie.
1a. 
Środki ochrony roślin zawierające substancje biologicznie czynne, które mogą mieć szkodliwy wpływ w określonych sytuacjach na zdrowie ludzi, zwierząt oraz środowisko, dopuszcza się do obrotu i stosowania w ograniczonym zakresie.
2. 
Dopuszczenie środków ochrony roślin do obrotu i stosowania wymaga zezwolenia ministra właściwego do spraw rolnictwa.
3. 
Materiał siewny zawierający środki ochrony roślin dopuszcza się do obrotu i stosowania tylko wtedy, jeżeli na te środki zostało wydane zezwolenie na dopuszczenie do obrotu i stosowania.
1. 
Wniosek o wydanie zezwolenia na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu i stosowania składa producent lub importer do ministra właściwego do spraw rolnictwa.
2. 
Do wniosku należy dołączyć:
1) 2
 pozytywne wyniki badań skuteczności działania środka ochrony roślin, przeprowadzane w jednostkach organizacyjnych Instytutu Ochrony Roślin oraz w innych jednostkach upoważnionych, w drodze decyzji, przez podmiot określony, w drodze rozporządzenia, przez ministra właściwego do spraw rolnictwa;
2)
opinie w sprawie szkodliwości środka ochrony roślin dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska;
3)
opinię o odpowiedniej jakości substancji biologicznie czynnej;
4)
projekt etykiety-instrukcji stosowania, przygotowany przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, z wykorzystaniem opinii, określonych w pkt 1-3;
5)
zgodę producenta środka ochrony roślin, w przypadku gdy wnioskodawcą jest importer.
3. 
Od decyzji, o której mowa w ust. 2 pkt 1, przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw rolnictwa.
4. 
Na potrzeby przeprowadzania badań i wydawania opinii, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, producent lub importer jest obowiązany dostarczyć szczegółową dokumentację dotyczącą tego środka.
5. 
Dane zawarte w dokumentacji, o której mowa w ust. 4, mogą być wykorzystane tylko dla potrzeb prowadzonego postępowania rejestracyjnego, przez organ wydający zezwolenie oraz inne jednostki prowadzące badania, a także wydające opinie w tym postępowaniu.
5a. 
Przepis ust. 5 nie dotyczy:
1)
nazw i zawartości substancji biologicznie czynnych;
2)
danych o właściwościach fizykochemicznych środka i substancji biologicznie czynnych;
3)
syntetycznego omówienia wyników badań skuteczności działania środka oraz jego szkodliwości dla ludzi, zwierząt oraz środowiska;
4)
zalecanych metod i środków ostrożności w postępowaniu ze środkami ochrony roślin podczas ich przechowywania, transportu, pożaru lub innych sytuacji niebezpiecznych;
5)
metod analizy środka i jego pozostałości;
6)
sposobu postępowania z opakowaniami po środku i ze środkiem nieprzydatnym do zastosowania;
7)
sposobów odkażania w razie przypadkowego rozlania lub wycieku środka w celu zapobieżenia skażeniu środowiska;
8)
sposobów udzielania pierwszej pomocy lekarskiej w przypadku zatrucia ludzi.
6. 
Zezwolenie na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu i stosowania wydaje minister właściwy do spraw rolnictwa, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji, o której mowa w art. 15a ust. 1.
1. 
Tworzy się Komisję do Spraw Rejestracji Środków Ochrony Roślin, zwaną dalej "Komisją".
2. 
Komisja jest organem opiniodawczo-doradczym.
3. 
Do zadań Komisji należy:
1)
opiniowanie wniosków w sprawie wydania zezwoleń ministra właściwego do spraw rolnictwa, dotyczących:
a)
wprowadzania na polski obszar celny środków ochrony roślin niedopuszczonych do obrotu i stosowania, do celów naukowo-badawczych oraz do badań związanych z rejestracją tych środków,
b)
dopuszczania środków ochrony roślin do obrotu i stosowania;
2)
dokonywanie okresowej oceny środków ochrony roślin będących w obrocie i stosowaniu pod względem ich zgodności z warunkami określonymi w etykiecie-instrukcji stosowania;
3)
opiniowanie jednostek naukowo-badawczych w zakresie zdolności do wykonywania badań dotyczących skuteczności działania środków ochrony roślin;
4)
przygotowywanie opinii dotyczących substancji biologicznie czynnych - ocena zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska;
5)
wyrażanie opinii o celowości wydania jednorazowego zezwolenia na dopuszczenie do obrotu i stosowania środka ochrony roślin, o którym mowa w art. 17 ust. 4.
4. 
Komisja składa się z 13 członków:
1)
dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw rolnictwa;
2)
dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw środowiska;
3)
dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw zdrowia;
4)
siedmiu spośród przedstawicieli nauk rolniczych i weterynaryjnych.
5. 
Członków Komisji powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw rolnictwa.
6. 
Członkowie Komisji wymienieni w ust. 4 pkt 2 i 3 powoływani są odpowiednio na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska i ministra właściwego do spraw zdrowia.
7. 
Kadencja członków Komisji trwa 4 lata.
8. 
Komisja działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw rolnictwa.
9. 
Miesięczne wynagrodzenie członków Komisji ustala się jako mnożnik 0,5 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw za ostatni miesiąc poprzedniego kwartału, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
10. 
Zamiejscowym członkom Komisji przysługuje zwrot kosztów podróży i zakwaterowania na obszarze kraju.
11. 
Wynagrodzenie oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania wypłacane są z budżetu państwa z części, którymi dysponuje minister właściwy do spraw rolnictwa.
1. 
Zezwolenie na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu i stosowania, z zastrzeżeniem ust. 2, powinno określać w szczególności:
1)
nazwę środka ochrony roślin i jego producenta lub importera;
2)
zawartość substancji biologicznie czynnych, z określeniem ich nazw chemicznych i zwyczajowych oraz ich producenta;
3)
wymagania jakościowe środka ochrony roślin;
4)
klasyfikację w zakresie toksyczności dla ludzi, pszczół oraz organizmów wodnych;
5)
treść etykiety-instrukcji stosowania w języku polskim.
2. 
Zezwolenie na dopuszczenie do obrotu i stosowania organizmów żywych powinno określać w szczególności:
1)
nazwę i charakterystykę organizmu żywego oraz oznaczenie producenta lub importera, o którym mowa w art. 15 ust. 1;
2)
organizmy szkodliwe, przeciw którym organizm ten będzie stosowany;
3)
treść etykiety-instrukcji stosowania w języku polskim.
1. 
Zezwolenie na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu i stosowania wydaje się, z zastrzeżeniem ust. 2, na okres 10 lat.
2. 
W razie gdy środek zawiera substancję biologicznie czynną, która nie wchodzi w skład innych już dopuszczonych do obrotu i stosowania środków ochrony roślin, pierwsze zezwolenie na dopuszczenie tego środka można wydać na okres do 3 lat.
3. 
Producent lub importer, posiadający zezwolenie na dopuszczenie do obrotu i stosowania środka ochrony roślin ubiegający się o kontynuowanie jego obrotu i stosowanie, występuje z wnioskiem o wydanie zezwolenia najpóźniej 18 miesięcy przed upływem ważności posiadanego zezwolenia.
4. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zdrowia oraz ministra właściwego do spraw środowiska, w szczególnie uzasadnionych wypadkach może jednorazowo zezwolić na dopuszczenie do obrotu i stosowania, na określonych warunkach, środka ochrony roślin w określonej ilości bez uprzedniego przeprowadzenia badań, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 1.
1. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa prowadzi rejestr środków ochrony roślin dopuszczonych do obrotu i stosowania, zwany dalej "rejestrem".
2. 
Rejestr jest jawny.
3. 
Rejestr, z zastrzeżeniem ust. 4, zawiera:
1)
nazwę środka ochrony roślin i oznaczenie producenta lub importera;
2)
dane o zawartości substancji biologicznie czynnych, z określeniem ich nazw chemicznych i zwyczajowych oraz ich producenta;
3)
klasyfikację w zakresie toksyczności dla ludzi, pszczół oraz organizmów wodnych.
4. 
W przypadku środków ochrony roślin będących organizmami żywymi rejestr zawiera:
1)
nazwę handlową środka ochrony roślin, nazwę gatunkową i stanowisko systematyczne organizmu żywego oraz oznaczenie producenta lub importera;
2)
nazwy organizmów szkodliwych, przeciw którym organizm żywy może być stosowany.
5. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa na wniosek społeczno-zawodowych organizacji rolniczych, izb rolniczych lub innych zawodowych organizacji rolników i leśników, po uzyskaniu zgody producenta lub importera posiadającego zezwolenie na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu i stosowania oraz po przeprowadzeniu badań i uzyskaniu opinii, o których mowa w art. 15 ust. 2, może w drodze decyzji rozszerzyć zakres upraw, na których środek ochrony roślin będzie stosowany.
6. 
Koszty przeprowadzenia badań i wydania opinii ponoszą organizacje, o których mowa w ust. 5.

Zezwolenie na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu i stosowania może zostać cofnięte w razie nieprzestrzegania zawartych w nim warunków, stwierdzenia nieprzydatności środka do zastosowania zgodnie z jego przeznaczeniem lub ujawnienia nieznanych dotychczas okoliczności dotyczących szkodliwego oddziaływania środka na zdrowie ludzi i zwierząt oraz środowisko, co znalazło potwierdzenie w wynikach badań naukowych.

Po upływie terminu ważności zezwolenia na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu i stosowania, środek ten może być w obrocie do czasu upływu okresu jego ważności, lecz nie dłużej niż rok od dnia upływu terminu ważności zezwolenia.

1. 
Środki ochrony roślin, z wyjątkiem organizmów żywych, dopuszczone do obrotu i stosowania klasyfikuje się w zakresie toksyczności oddzielnie dla ludzi, pszczół oraz organizmów wodnych jako:
1)
bardzo toksyczne;
2)
toksyczne;
3)
szkodliwe;
4)
pozostałe.
2. 
Klasyfikacja środków ochrony roślin w zakresie toksyczności dla pszczół nie dotyczy tych środków, których zakres i sposób stosowania wykluczają możliwość zetknięcia się z pszczołami.
1. 
W obrocie mogą znajdować się środki ochrony roślin wyłącznie w oryginalnych, szczelnie zamkniętych opakowaniach.
2. 
Na każdym opakowaniu środka ochrony roślin należy zamieścić etykietę-instrukcję stosowania oraz datę produkcji i okres ważności środka ochrony roślin wykonane w sposób zapewniający czytelność i trwałość.
3. 
Termin ważności środka ochrony roślin może być, na wniosek jego posiadacza, przedłużony przez jednostkę organizacyjną upoważnioną przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, po przeprowadzeniu badań stwierdzających przydatność danego środka ochrony roślin do zastosowania zgodnie z przeznaczeniem; koszty badania ponosi zainteresowany posiadacz.
4. 
Na opakowaniach wprowadzonego do obrotu materiału siewnego zawierającego środek ochrony roślin powinna być zamieszczona nazwa tego środka, nazwa jego substancji biologicznie czynnej i jego klasa toksyczności dla ludzi oraz data zaprawienia nasion.
1. 
Z zagranicy mogą być wprowadzane na polski obszar celny środki ochrony roślin dopuszczone do obrotu i stosowania, z zastrzeżeniem ust. 2, których okres ważności w dniu przywozu wynosi co najmniej 18 miesięcy, w szczelnych opakowaniach i z etykietami-instrukcjami stosowania w języku polskim, o których mowa w art. 21 ust. 2.
2. 
Przepis ust. 1 nie dotyczy organizmów żywych.
3. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa może, w drodze decyzji, zezwolić na wprowadzenie na polski obszar celny środków ochrony roślin niedopuszczonych do obrotu i stosowania, niezbędnych do:
1)
celów naukowo-badawczych, na wniosek jednostki naukowo-badawczej przeprowadzającej te badania;
2)
badań związanych z rejestracją tych środków, na wniosek zainteresowanego producenta lub importera, zaopiniowany przez podmiot, o którym mowa w art. 15 ust. 2 pkt 1.
4. 
Wniosek o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, zawiera:
1)
nazwę środka ochrony roślin;
2)
oznaczenie producenta lub importera, jego siedzibę i adres;
3)
nazwę i zawartość substancji biologicznie czynnej z określeniem producenta;
4)
określenie gatunków roślin i organizmów szkodliwych, na których prowadzone będą badania w celu stwierdzenia skuteczności działania środka ochrony roślin;
5)
określenie jednostki organizacyjnej, która będzie prowadziła badania dotyczące skuteczności działania środka ochrony roślin;
6)
określenie ilości środka niezbędnej do przeprowadzenia badań.
5. 
Do wniosku należy dołączyć opinię podmiotu, o którym mowa art. 15 ust. 2 pkt 1.
1. 
Prowadzenie konfekcjonowania środków ochrony roślin lub obrotu nimi wymaga, z zastrzeżeniem ust. 2, uzyskania zezwolenia wojewódzkiego inspektora właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.
2. 
Przepis ust. 1 nie dotyczy producentów środków ochrony roślin, którzy uzyskali zezwolenie na ich dopuszczenie do obrotu i stosowania.
3. 
Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie konfekcjonowania środków ochrony roślin lub obrotu nimi powinien posiadać pomieszczenia dostosowane do prowadzenia tej działalności, na których użytkowanie uzyskał pozwolenie wynikające z odrębnych przepisów.
4. 
Konfekcjonowanie środków ochrony roślin można prowadzić za zgodą producenta lub importera środka i po uzgodnieniu z nim rodzaju opakowań.
5. 
Czynności związane z konfekcjonowaniem środków ochrony roślin i obrotem nimi mogą wykonywać wyłącznie osoby przeszkolone przez jednostki organizacyjne upoważnione przez wojewódzkiego inspektora i posiadające dokument poświadczający ukończenie szkolenia.
1. 
Wniosek o zezwolenie na prowadzenie konfekcjonowania środków ochrony roślin lub obrotu nimi, poza wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr 147, poz. 1643 oraz z 2002 r. Nr 1, poz. 2, Nr 115, poz. 995 i Nr 130, poz. 1112), powinien zawierać informacje o miejscu prowadzenia konfekcjonowania lub obrotu oraz o pomieszczeniach, w których mają być przechowywane środki ochrony roślin.
2. 
Do wniosku dołącza się:
1)
dokument poświadczający ukończenie szkolenia, o którym mowa w art. 23 ust. 5, przez osoby mające wykonywać czynności związane z konfekcjonowaniem środków ochrony roślin lub obrotem nimi,
2)
pozwolenie, o którym mowa w art. 23 ust. 3.
3. 
Jeżeli konfekcjonowanie środków ochrony roślin i obrót nimi mają być prowadzone na terenie województwa, które nie jest właściwe ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, do wniosku powinna być dołączona pozytywna opinia wojewódzkiego inspektora z tego województwa, dotycząca spełnienia warunków niezbędnych do prowadzenia tej działalności.

Wojewódzki inspektor odmówi wydania zezwolenia albo pozytywnej opinii, o której mowa w art. 24 ust. 3, jeżeli nie zostaną spełnione warunki określone w art. 23 i 24.

Zezwolenie na prowadzenie konfekcjonowania środków ochrony roślin lub obrotu nimi zostaje cofnięte w razie nieprzestrzegania przepisów dotyczących obrotu tymi środkami lub ich konfekcjonowania.

1. 
Osoby stosujące środki ochrony roślin oraz nabywające środki ochrony roślin zaliczone do bardzo toksycznych i toksycznych dla ludzi powinny być przeszkolone przez jednostki organizacyjne upoważnione przez wojewódzkiego inspektora i posiadać świadectwo ukończenia szkolenia.
2. 
Osoby prowadzące obrót środkami ochrony roślin są obowiązane prowadzić ewidencję nabywców środków ochrony roślin zaliczonych do bardzo toksycznych i toksycznych dla ludzi.
1. 
Zabrania się:
1)
sprzedaży środków ochrony roślin:
a)
zaliczonych do bardzo toksycznych i toksycznych dla ludzi, osobom nieposiadającym świadectwa ukończenia szkolenia, o którym mowa w art. 26 ust. 1,
b)
po upływie ich terminu ważności,
c)
w opakowaniach zastępczych,
d)
przy zastosowaniu automatów lub samoobsługi, w handlu okrężnym oraz osobom nietrzeźwym lub niepełnoletnim,
e)
w pomieszczeniach, w których prowadzona jest sprzedaż żywności i pasz,
2)
podawania informacji, które mogą wskazywać, że określony środek ochrony roślin można stosować także na inne rośliny, w większych dawkach, w wyższych stężeniach, w innych terminach lub z zastosowaniem krótszych okresów karencji i prewencji, niż to zostało podane w etykiecie-instrukcji stosowania.
2. 
Przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wyników prac naukowo-badawczych publikowanych w wydawnictwach naukowych.

W sprawach koncesjonowania obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy o działalności gospodarczej.

1. 
Środki ochrony roślin można stosować wyłącznie do celów określonych w etykiecie-instrukcji stosowania i ściśle według podanych w niej zaleceń w taki sposób, aby nie dopuścić do zagrożenia zdrowia ludzi, zwierząt i skażenia środowiska oraz uwzględniając w pierwszej kolejności biologiczne, hodowlane i agrotechniczne metody ochrony roślin, które pozwalają ograniczyć stosowanie chemicznych środków ochrony roślin do niezbędnego minimum.
2. 
Przepis ust. 1 nie dotyczy prac naukowo-badawczych i doświadczeń wdrożeniowych.
1. 
Na roślinach uprawianych w strefach ochronnych źródeł, ujęć wody oraz na terenie uzdrowisk i otulin parków narodowych można stosować tylko określone środki ochrony roślin.
2. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa, na podstawie prowadzonego rejestru, ogłasza corocznie, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" wykaz środków ochrony roślin dopuszczonych do obrotu i stosowania, w tym również dopuszczonych do stosowania w strefach ochronnych źródeł i ujęć wody oraz na terenie uzdrowisk, otulin parków narodowych oraz rezerwatów przyrody, z określeniem ich producenta lub importera, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zawartości substancji biologicznie czynnej, klasyfikacji w zakresie toksyczności dla ludzi, jeżeli jest określona, oraz terminu ważności zezwolenia.
3. 
Materiał siewny, zawierający środki ochrony roślin dopuszczone do obrotu i stosowania przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, może być stosowany tylko do siewu lub sadzenia.

Posiadacze są obowiązani do przestrzegania okresów karencji i prewencji przy stosowaniu środków ochrony roślin.

1. 
Posiadacze są obowiązani do prowadzenia ewidencji zabiegów wykonywanych przy użyciu środków ochrony roślin, która powinna obejmować rośliny, produkty roślinne lub przedmioty, powierzchnie, na których wykonano zabiegi, terminy ich wykonywania oraz nazwy zastosowanych środków ochrony roślin i ich dawki.
2. 
Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna być przechowywana przez co najmniej cztery lata od dnia wykonania zabiegu.

W razie stwierdzenia, że środek ochrony roślin nie jest dopuszczony do obrotu i stosowania, jest sfałszowany lub z innej przyczyny nie odpowiada ustalonym wymaganiom jakościowym, wojewódzki inspektor nakazuje jego wycofanie z obrotu i stosowania.

W razie zagrożenia zdrowia ludzi, zwierząt lub skażenia środowiska, wojewoda po zasięgnięciu opinii państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, w drodze rozporządzenia, może:

1)
zakazać, ograniczyć lub uzależnić stosowanie środków ochrony roślin od spełnienia określonych warunków;
2)
zakazać uprawy niektórych roślin na gruntach, na których zastosowano określone środki ochrony roślin.
1. 
Środki ochrony roślin stosuje się sprzętem sprawnym technicznie, który użyty zgodnie z przeznaczeniem zapewni skuteczne zwalczanie organizmów szkodliwych i nie spowoduje szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko.
2. 
Zabiegi w zakresie stosowania środków ochrony roślin w produkcji rolnej i leśnictwie mogą być wykonywane tylko przez osoby przeszkolone przez jednostki organizacyjne upoważnione przez wojewódzkiego inspektora, właściwego ze względu na siedzibę jednostki organizacyjnej, i posiadające dokument potwierdzający ukończenie szkolenia.
3. 
Wojewódzki inspektor wydaje, na wniosek jednostki organizacyjnej, decyzję administracyjną o upoważnieniu jej do prowadzenia szkoleń obejmujących wykonywanie zabiegów przy użyciu środków ochrony roślin.
4. 
Wojewódzki inspektor może, w drodze decyzji administracyjnej, cofnąć jednostce organizacyjnej wydane upoważnienie do prowadzenia szkoleń, o którym mowa w ust. 3, jeżeli jednostka przestała spełniać warunki określone w ust. 5.
5. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania dla jednostki organizacyjnej prowadzącej szkolenia w zakresie wykonywania zabiegów środkami ochrony roślin, uwzględniając warunek posiadania przez nią wykwalifikowanej kadry i zagwarantowania rzetelnego przeprowadzania szkoleń.
1. 
Opryskiwacze ciągnikowe i samobieżne polowe lub sadownicze, zwane dalej "opryskiwaczami", mogą być wprowadzane do obrotu, jeżeli ich sprawność techniczna została potwierdzona badaniami przeprowadzonymi przez jednostki organizacyjne upoważnione przez wojewódzkiego inspektora.
2. 
Opryskiwacze będące w eksploatacji podlegają badaniom, o których mowa w ust. 1.
3. 
Badania sprawności technicznej opryskiwaczy powinny być przeprowadzane w odstępach czasu nie dłuższych niż 2 lata.
4. 
Wojewódzki inspektor upoważnia jednostkę organizacyjną do przeprowadzania badań sprawności technicznej opryskiwaczy na jej wniosek.
5. 
Upoważnienia jednostek organizacyjnych do przeprowadzania badań, o których mowa w ust. 1 i 2, dokonują w drodze decyzji administracyjnej wojewódzcy inspektorzy właściwi ze względu na siedzibę jednostki organizacyjnej.
6. 
Wojewódzki inspektor może cofnąć jednostce organizacyjnej wydane upoważnienie do przeprowadzania badań sprawności technicznej opryskiwaczy, jeżeli nie spełnia warunków określonych w art. 36 ust. 8 pkt 1.
7. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" wykaz jednostek organizacyjnych upoważnionych do przeprowadzania badań opryskiwaczy oraz do prowadzenia szkoleń w zakresie stosowania środków ochrony roślin, z określeniem nazwy jednostki i adresem jej siedziby.
8. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa, mając na względzie zapewnienie sprawności technicznej opryskiwaczy, umożliwiające precyzyjne stosowanie środków ochrony roślin, oraz sposób przeprowadzania badań pozwalający na dokładną i wiarygodną ocenę sprawności technicznej opryskiwaczy, w drodze rozporządzenia, określi:
1)
szczegółowe wymagania dla jednostki organizacyjnej upoważnionej do przeprowadzania badań opryskiwaczy i potwierdzania wymaganej sprawności technicznej opryskiwaczy, biorąc pod uwagę posiadanie odpowiednich warunków lokalowych, właściwe wyposażenie techniczne i niezbędny sprzęt diagnostyczny, wykwalifikowaną kadrę pracowniczą i gwarancje prawidłowego przeprowadzania badań;
2)
szczegółowe zasady badań opryskiwaczy, odpłatności za nie w odniesieniu do:
a)
badania ogólnego,
b)
badania poszczególnych urządzeń opryskiwacza, które mogą być przeprowadzone jedynie w przypadku pozytywnego wyniku badania ogólnego,
c)
dokumentacji dotyczącej badań;
3)
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wymagania techniczne dla opryskiwaczy, mając na uwadze zapewnienie ochrony zdrowia ludzi, zwierząt oraz ochrony środowiska.
1. 
Środki ochrony roślin na terenie otwartym stosuje się:
1)
sprzętem naziemnym, jeżeli:
a)
prędkość wiatru nie przekracza 3 m/s,
b)
miejsce stosowania środka ochrony roślin jest oddalone co najmniej 5 m od dróg publicznych i co najmniej 20 m od budynków mieszkalnych i zabudowań inwentarskich, pasiek, plantacji roślin zielarskich, ogrodów działkowych, rezerwatów przyrody, parków narodowych, stanowisk roślin objętych ochroną gatunkową, wód powierzchniowych oraz od granicy wewnętrznego terenu ochrony strefy pośredniej źródeł i ujęć wody;
2)
sprzętem agrolotniczym, jeżeli:
a)
wyposażony jest on w specjalne do tego celu urządzenia oraz gdy do środka ochrony roślin zostanie dodana substancja obciążająca,
b)
prędkość wiatru wynosi od 0,5 do 3 m/s, a wilgotność względna powietrza nie jest mniejsza niż 60%,
c)
powierzchnia upraw, na której stosuje się środek ochrony roślin, wynosi co najmniej 30 ha i jest oddalona od obiektów, o których mowa w pkt 1 lit. b), co najmniej 500 m, przy kierunku wiatru w stronę tych obiektów.
2. 
Uprawy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b) i pkt 2 lit. c), na które został zniesiony środek ochrony roślin lub istnieje podejrzenie o takie zniesienie, powinny być objęte właściwą karencją.
3. 
Zastrzeżenie określone w ust. 1 pkt 1 lit. b) nie dotyczy dróg publicznych zaliczonych do kategorii dróg gminnych.
4. 
Zabrania się:
1)
stosowania sprzętem agrolotniczym środków ochrony roślin zaliczonych do bardzo toksycznych i toksycznych dla ludzi oraz środków chwastobójczych i desykantów;
2)
zakładania w odległości mniejszej niż 20 m od obiektów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b), upraw wymagających intensywnego stosowania środków ochrony roślin;
3)
stosowania środków ochrony roślin niezgodnie z okresami prewencji dla pszczół.
1. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia oraz ministrem właściwym do spraw środowiska, określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowe zasady wydawania zezwoleń na dopuszczenie środków ochrony roślin do obrotu i stosowania, w tym:
a)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o wydanie zezwolenia na dopuszczenie środków ochrony roślin do obrotu i stosowania,
b)
zakres szczegółowej dokumentacji środka ochrony roślin, niezbędnej do przeprowadzenia badań skuteczności jego działania i wydania opinii w sprawie jego szkodliwości dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska,
c)
zakres badań mających na celu sprawdzenie skuteczności działania środka i podmiot, o którym mowa w art. 15 ust. 2 pkt 1, oraz niezbędne wymagania dotyczące uzyskania upoważnienia jednostki do prowadzenia badań skuteczności działania środka ochrony roślin,
d)
jednostki organizacyjne upoważnione do wydawania opinii w sprawie szkodliwości środka dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska,
e)
jednostki organizacyjne upoważnione do wydawania opinii w sprawie jakości substancji biologicznie czynnej,
f)
zasady klasyfikacji środków ochrony roślin w zakresie toksyczności dla ludzi, pszczół i organizmów wodnych oraz jednostki organizacyjne właściwe do klasyfikacji tych środków,
g)
wymagania dotyczące treści etykiet-instrukcji stosowania środków ochrony roślin i opakowań;
2)
substancje biologicznie czynne, wchodzące w skład środków ochrony roślin:
a)
których stosowanie jest zabronione,
b)
mogące mieć szkodliwy wpływ w określonych sytuacjach na zdrowie ludzi, zwierząt oraz środowisko oraz zakres ograniczenia stosowania środków ochrony roślin zawierających te substancje.
2. 
Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rolnictwa powinien brać pod uwagę bezpieczeństwo zdrowia ludzi i zwierząt oraz ewentualny niekorzystny wpływ środka ochrony roślin na środowisko, a także potrzebę uzyskiwania wiarygodnych wyników badań, mając na względzie spełnienie wymagań określonych w międzynarodowych standardach z zakresu ochrony roślin.
2 Art. 15 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez art. 71 ustawy z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie (Dz.U.03.137.1299) z dniem 21 sierpnia 2003 r.