Nowość Rozdział 1 - Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów - Ochrona konkurencji i konsumentów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.594 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 kwietnia 2024 r.

Rozdział  1

Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów

1. 
Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
2. 
Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:
1)
(uchylony);
2)
naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;
3)
nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;
4)
proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.
3. 
Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.

Ochrona zbiorowych interesów konsumentów przewidziana w ustawie nie wyłącza ochrony wynikającej z innych ustaw, w szczególności z przepisów o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.