Rozdział 2 - Zakaz nadużywania pozycji dominującej - Ochrona konkurencji i konsumentów.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2005.244.2080 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 7 stycznia 2007 r.
Rozdział 2
Zakaz nadużywania pozycji dominującej
Zakaz nadużywania pozycji dominującej
1.
Zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jednego lub kilku przedsiębiorców.2.
Nadużywanie pozycji dominującej polega w szczególności na: 1)
bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów; 2)
ograniczeniu produkcji, zbytu lub postępu technicznego ze szkodą dla kontrahentów lub konsumentów; 3)
stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji; 4)
uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy; 5)
przeciwdziałaniu ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji; 6)
narzucaniu przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści; 7)
stwarzaniu konsumentom uciążliwych warunków dochodzenia swoich praw; 8)
podziale rynku według kryteriów terytorialnych, asortymentowych lub podmiotowych.3.
Czynności prawne będące przejawem nadużywania pozycji dominującej są w całości lub w odpowiedniej części nieważne.