Rozdział 4 - Organy ochrony granic. - Ochrona granic państwowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1956.9.51

Akt utracił moc
Wersja od: 27 maja 1990 r.

Rozdział  IV.

Organy ochrony granic.

1.
Ochronę nienaruszalności i bezpieczeństwa granic państwowych sprawują Wojska Ochrony Pogranicza.
2.
Do zadań organów ochrony granic należy w szczególności:
1)
kontrola ruchu osobowego w przejściach granicznych,
2)
ochrona granicy morskiej z użyciem jednostek pływających i samolotów,
3) 14
nadzór w zakresie ochrony granic nad żeglugą i urządzeniami na morskich wodach wewnętrznych, wodach terytorialnych oraz granicznych, jak również nad eksploatacją tych wód i dna morskiego,
4)
zabezpieczenie nienaruszalności znaków i urządzeń granicznych,
5)
ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego w pasie granicznym w zakresie niezbędnym do zabezpieczenia granic państwowych przed naruszeniem.
1.
Organom ochrony granic służby na obszarze pasa granicznego prawo legitymowania osób.
2.
W zakresie ścigania przestępstw skierowanych przeciwko nienaruszalności i bezpieczeństwu granic państwowych organom ochrony granic służy na obszarze pasa granicznego, a w razie bezpośredniego pościgu także poza tym obszarem, prawo zatrzymania oraz przeprowadzenia rewizji osób, rzeczy, środków lokomocji i pomieszczeń według przepisów kodeksu postępowania karnego.
3.
W zakresie ścigania przestępstw skierowanych przeciwko nienaruszalności i bezpieczeństwu granic państwowych uprawnienia oficerów śledczych bezpieczeństwa publicznego służą również oficerom śledczym Wojsk Ochrony Pogranicza.

Ministrowie: Komunikacji, Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych określą warunki korzystania przez funkcjonariuszów organów ochrony granic z przejazdu środkami komunikacji publicznej w wykonywaniu czynności służbowych związanych z ochroną granic państwowych.

1.
Organy ochrony granic mogą w związku z wykonywanymi obowiązkami służbowymi bez uzyskiwania zezwolenia właścicieli i użytkowników gruntów położonych w pasie granicznym w razie konieczności przebywać i poruszać się o każdej porze na tych gruntach oraz przejeżdżać i przechodzić przez pola uprawne w czasie kontynuowania pościgu, jeżeli okoliczności sprawy nie pozwalają na korzystanie z dróg.
2.
Rada Ministrów określi zasady i tryb wynagradzania za szkody wyrządzone czynnościami, o których mowa w ust. 1.
1. 16
W wykonywaniu praw zwierzchniczych, gdy wymagają tego względy bezpieczeństwa Państwa, organy ochrony granic władne są na morskich wodach wewnętrznych i wodach terytorialnych:
1)
wezwać każdy statek do zmniejszenia szybkości przepływu, zatrzymania się dla kontroli oraz zastosowania się do wskazanego kursu przepływu,
2)
sprawdzić na zatrzymanym statku wszystkie dokumenty dotyczące statku i ładunku, legitymować załogę statku oraz znajdujących się na statku pasażerów, zbadać ładunek i przeszukać pomieszczenie statku,
3)
zatrzymać statek i zmusić go do zawinięcia do wskazanego mu portu, jeżeli kapitan statku nie zastosuje się do nakazów wymienionych w pkt 1 lub sprzeciwia się czynnościom określonym w pkt 2.
2.
O zatrzymaniu statku należy sporządzić podpisany przez obie strony protokół w dwóch egzemplarzach w języku polskim, z których jeden należy doręczyć kapitanowi statku. Kapitan statku może wnieść do protokołu lub w oddzielnym piśmie swoje zastrzeżenia i uwagi w dowolnym języku.
3.
Jeżeli okoliczności uniemożliwiają natychmiastowe wydanie kapitanowi statku egzemplarza protokołu, należy go przesłać pod adresem wskazanym przez kapitana statku.
1. 17
Organy ochrony granic władne są na morskich wodach wewnętrznych i wodach terytorialnych zatrzymać każdy statek i doprowadzić do wskazanego mu portu, jeżeli statek:
1)
dokonuje załadunku lub wyładunku towaru poza miejscami do tego wyznaczonymi,
2)
przyjmuje na pokład lub wysadza ludzi wbrew obowiązującym przepisom,
3)
nawiązuje łączność z wybrzeżem w celach przestępczych,
4)
łowi ryby lub eksploatuje w inny sposób wody morskie wbrew obowiązującym przepisom,
5)
trudni się przemytem,
6)
narusza przepisy celne lub dewizowe,
7)
narusza przepisy sanitarne,
8)
wchodzi na obszar wód zamknięty dla żeglugi,
9)
zakotwicza poza miejscem do tego przeznaczonym,
10)
narusza w inny sposób bezpieczeństwo lub porządek publiczny.
2.
Przepisy art. 22 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Jeżeli statek opuszcza port bez zezwolenia organów celnych lub portowych albo po zatrzymaniu lub wezwaniu do zatrzymania się usiłuje zbiec na pełne morze, organy ochrony granic władne są kontynuować pościg na pełnym morzu aż do wód terytorialnych obcego państwa w celu zatrzymania zbiegłego statku i doprowadzenia go do portu.

1.
Przepisów art. 22-24 nie stosuje się do okrętów wojennych.
2. 18
Minister Obrony Narodowej określi w drodze rozporządzenia warunki przebywania obcych okrętów wojennych na obszarze morskich wód wewnętrznych i wód terytorialnych.

Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministrem Komunikacji określi w drodze rozporządzenia warunki przelotu obcych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej nad wodami terytorialnymi.

14 Art. 18 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez art. 7 pkt 7 ustawy z dnia 17 grudnia 1977 r. o morzu terytorialnym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U.77.37.162) z dniem 1 stycznia 1978 r.
15 Art. 20 zmieniony przez art. 7 pkt 8 ustawy z dnia 17 grudnia 1977 r. o morzu terytorialnym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U.77.37.162) z dniem 1 stycznia 1978 r.
16 Art. 22 ust. 1 zmieniony przez art. 7 pkt 9 ustawy z dnia 17 grudnia 1977 r. o morzu terytorialnym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U.77.37.162) z dniem 1 stycznia 1978 r.
17 Art. 23 ust. 1 zmieniony przez art. 7 pkt 10 ustawy z dnia 17 grudnia 1977 r. o morzu terytorialnym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U.77.37.162) z dniem 1 stycznia 1978 r.
18 Art. 25 ust. 2 zmieniony przez art. 7 pkt 11 ustawy z dnia 17 grudnia 1977 r. o morzu terytorialnym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U.77.37.162) z dniem 1 stycznia 1978 r.
19 Art. 26 zmieniony przez art. 7 pkt 12 ustawy z dnia 17 grudnia 1977 r. o morzu terytorialnym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U.77.37.162) z dniem 1 stycznia 1978 r.