Oceny okresowe i opinie służbowe funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
Dz.U.2016.1017 t.j.
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 15 maja 2014 r.
w sprawie ocen okresowych i opinii służbowych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej 2
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1 21
WYKAZ KOMPETENCJI BRANYCH POD UWAGĘ PRZY SPORZĄDZENIU OCENY OKRESOWEJ FUNKCJONARIUSZA SŁUŻBY CELNO-SKARBOWEJ
WYKAZ KOMPETENCJI BRANYCH POD UWAGĘ PRZY SPORZĄDZENIU OCENY OKRESOWEJ FUNKCJONARIUSZA SŁUŻBY CELNO-SKARBOWEJ
Kompetencje wspólne dla wszystkich funkcjonariuszy
ETYKA ZAWODOWA |
Oznacza, że zachowanie funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej w służbie i poza służbą jest zgodne z zasadami etyki zawodowej, a w szczególności charakteryzuje się uczciwością, bezstronnością, praworządnością, bezinteresownością. Kompetencja określa poczucie związku funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej z Krajową Administracją Skarbową jako organizacją i jej zadaniami, przejawia się w postępowaniu zgodnym z zasadami etyki zawodowej nawet w trudnych czy ryzykownych sytuacjach oraz w podejmowaniu działań na rzecz budowania pozytywnego wizerunku służby. |
GOTOWOŚĆ DO ZMIAN |
Oznacza aktywną postawę wobec zachodzących zmian, umiejętność adaptacji do nowych sytuacji i nowych wyzwań, zdolność do podejmowania działań dostosowawczych oraz aktywne uczestnictwo w procesie ich wdrażania. |
ODPOWIEDZIALNOŚĆ |
Oznacza rzetelne wykonywanie obowiązków służbowych, dbałość o to, by decyzje i działania były zgodne z istniejącym prawem, polityką, procedurami i służyły ochronie interesów państwa i społeczeństwa. Odpowiedzialność przejawia się w gotowości do ponoszenia konsekwencji własnych wyborów i zachowań. |
ORIENTACJA NA KLIENTA |
Oznacza dążenie do poznania, zrozumienia i zaspokojenia potrzeb klientów zewnętrznych i wewnętrznych w zakresie działania Krajowej Administracji Skarbowej. Charakteryzuje się gotowością do podjęcia działań niestandardowych rozwiązujących problemy i potrzeby klienta. Przejawia się we właściwych relacjach z klientem oraz w trosce o utrzymanie prawidłowego przekazu informacji do i od klienta. Orientacja na klienta przejawia się w angażowaniu zasobów w celu zaspokojenia oczekiwań klienta. |
ORIENTACJA NA OSIĄGANIE CELÓW ORGANIZACJI |
Oznacza wytrwałe dążenie do realizowania celów organizacji poprzez podejmowanie działań zmierzających do uzyskiwania jak najlepszych rezultatów, skuteczne i efektywne wykonywanie zadań oraz wykazywanie inicjatywy w dążeniu do stałego doskonalenia metod i narzędzi służby. |
GOTOWOŚĆ DO UCZENIA SIĘ |
Oznacza gotowość oraz zdolność do podnoszenia swoich kompetencji, rozumianych jako wiedza, umiejętności i postawy, które pozwalają na skuteczne funkcjonowanie zawodowe. Obejmuje również dzielenie się wiedzą oraz współtworzenie baz wiedzy rozumianych jako zbiory doświadczeń i wiedzy eksperckiej. |
Tabela 2
Kompetencje interpersonalne
WNIKLIWOŚĆ |
Oznacza umiejętność dochodzenia do sedna sprawy, zdolność do szybkiego i szczegółowego spostrzegania nietypowych aspektów sytuacji, dążenia do dowiedzenia się i zrozumienia jak najwięcej. |
INICJATYWA / KREATYWNOŚĆ |
Oznacza zdolność do wyszukiwania możliwości usprawnień i wychodzenie z nowymi pomysłami oraz umiejętność patrzenia poza ustalonymi schematami myślenia. Jest to także myślenie innowacyjne, niekonwencjonalne. Przejawia się w stosowaniu metod i technik stymulujących kreatywne myślenie zarówno w odniesieniu do siebie, jak i innych. |
ODPORNOŚĆ NA STRES |
Oznacza efektywne działanie w stresujących okolicznościach, takich jak przesilenie pracą, presja czasu, przeciwności lub ryzyko. Jest to zdolność do utrzymywania pod kontrolą emocji i powstrzymywania się od negatywnych reakcji w trudnych sytuacjach - w obliczu np. prowokacji, napotkania oporu, wrogości lub też w okolicznościach pracy pod wpływem stresu, nawet długotrwałego. |
PEWNOŚĆ I ZDECYDOWANIE W DZIAŁANIU |
Oznacza wiarę w siebie i poleganie na własnych możliwościach oraz wykorzystywanie ich do osiągania celów. Przejawia się poprzez zaufanie do własnych decyzji i umiejętności oraz poprzez gotowość do przyjęcia odpowiedzialności, zwłaszcza w sytuacjach stanowiących wyzwanie. |
PLANOWANIE I ORGANIZACJA |
Oznacza umiejętność efektywnego planowania i organizacji pracy w ramach ścisłej dyscypliny założonego harmonogramu, przy optymalnym wykorzystaniu dostępnego czasu oraz ustalania priorytetów zadań w celu ich najlepszej realizacji. |
PODEJMOWANIE DECYZJI |
Oznacza zdolność do podejmowania we właściwym czasie optymalnych decyzji służących realizacji celów organizacji. Odnosi się zarówno do decyzji standardowych, jak i ryzykownych czy niepopularnych. Wymaga umiejętności oceny sytuacji. |
POSZUKIWANIE INFORMACJI |
Oznacza dążenie do jak najpełniejszego rozpoznania danego zagadnienia lub problemu. Realizuje się w działaniu polegającym na wyszukiwaniu jak największej ilości danych i informacji na interesujący temat. Przejawia się w chęci poszukiwania specyficznych informacji, rozwiewania niepewności przez zadawanie pytań. |
PRACA ZESPOŁOWA |
Oznacza chęć przynależności do zespołu oraz umiejętność pracy z innymi dla osiągnięcia wspólnego celu. Jest ona poparta przekonaniem, że dzięki współpracy można osiągnąć więcej niż indywidualnie. Polega na tworzeniu atmosfery szacunku, współpracy i bezpieczeństwa. |
SKRUPULATNOŚĆ |
Oznacza koncentrację na dokładności i jakości wykonywanych zadań. Przejawia się w wykonywaniu zadań systematycznie, rzetelnie, zgodnie z oczekiwaniami oraz w gotowości do podejmowania długotrwałego wysiłku. |
SKUTECZNOŚĆ KOMUNIKACYJNA |
Oznacza zdolność wypowiadania się i argumentowania w mowie i w piśmie w sposób zrozumiały oraz umiejętność aktywnego słuchania i rozumienia wypowiedzi innych osób. Przejawia się również w zdolności autoprezentacji w wystąpieniach publicznych. Polega także na dbałości o wymianę informacji wewnątrz organizacji i poza organizacją. |
UMIEJĘTNOŚCI ANALITYCZNE |
Oznacza zdolność do dostrzegania i rozumienia powiązań między informacjami. Obejmuje uporządkowanie poszczególnych części problemu lub sytuacji, tworzenie porównań różnych elementów, określanie zależności przyczynowo-skutkowych i wyciąganie wniosków. |
DELEGOWANIE ZADAŃ |
Oznacza przekazywanie funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej konkretnego zadania do wykonania, z możliwością przekazania uprawnień, które należą do zakresu działania przełożonego. Oznacza także umiejętność powodowania, że podwładni będą wykonywać zlecone im zadania zgodnie z oczekiwaniami. Wiąże się z wyznaczeniem zadań i oceną rezultatów oraz zapewnieniem wsparcia, które pomoże w osiągnięciu celu. Jest to także zdolność wydawania poleceń, mających na celu realizację zadań zgodnie z przyjętymi standardami poprzez korzystanie z uprawnień wynikających z zajmowanego stanowiska, pod warunkiem że są one używane właściwie i służą realizacji celów organizacji. |
MOTYWOWANIE |
Oznacza umiejętność angażowania funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w realizację celów organizacji. Pod pojęciem motywowania rozumie się dokonywanie oceny postaw, zachowań i poziomu wykonania zleconych zadań, a także zachęcanie podwładnych do lepszej, bardziej efektywnej służby oraz ciągłego podnoszenia wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Efektywne motywowanie ma na celu zwiększenie satysfakcji funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej z wykonywanej służby i ich identyfikację z organizacją. |
MYŚLENIE STRATEGICZNE |
Oznacza zdolność do określania długoterminowych, realnych celów, modelowania organizacji pod kątem wymagań przyszłości. Odnosi się do trafnej analizy teraźniejszości, przewidywania przyszłych wydarzeń, ich wpływu na funkcjonowanie organizacji oraz poszukiwania rozwiązań w odpowiedzi na te wydarzenia. Obejmuje również konstruktywne podejście do procedur obecnie stosowanych w organizacji i odwagę w proponowaniu zmian. |
ODWAGA KIEROWNICZA |
Oznacza stanowcze i konsekwentne działanie, odpowiedzialność za podejmowane decyzje, nieuleganie presji. W przypadku błędnych posunięć jest to szukanie sposobu na skorygowanie kierunku działań, umiejętność przyznania się do błędu oraz wyciąganie wniosków z każdej podjętej decyzji. Obejmuje również przeprowadzanie zmian, także tych niepopularnych. |
PRZYWÓDZTWO I BUDOWANIE ZESPOŁU |
Oznacza ukierunkowane działanie mające na celu utworzenie zespołu w celu efektywnej realizacji zadań stawianych przed organizacją. Polega na stworzeniu atmosfery zaufania, bezpieczeństwa i więzi w zespole, poprzez życzliwą i otwartą komunikację, tolerancję na różnice zdań i stanowisk. Przejawia się w wyznaczaniu standardów zachowań dla nadzorowanych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
OPISOWA SKALA OCEN
OPISOWA SKALA OCEN
1. Terminowość wykonywania zadań | Ocena |
poziom 1: zwykle nie realizuje powierzonych zadań w terminie i nie zapewnia ich płynnej realizacji | 1 |
poziom 2: niejednokrotnie zdarzają się przypadki niedotrzymania terminu realizacji powierzonych zadań lub zakłócenie płynności ich realizacji | 2 |
poziom 3: wywiązuje się z powierzonych zadań w wyznaczonym terminie lub w czasie zapewniającym ich płynną realizację | 3 |
poziom 4: wywiązuje się z powierzonych zadań nawet przed wyznaczonym terminem, również w trudnych do przewidzenia sytuacjach | 4 |
poziom 5: wywiązuje się z powierzonych zadań przed wyznaczonym terminem nawet w trudnych do przewidzenia sytuacjach i przejawia wolę przyjęcia kolejnych zadań, stanowi wzór do naśladowania | 5 |
2. Jakość wykonywania zadań | Ocena |
poziom 1: realizacja zadań, nawet rutynowych, wymaga korekty merytorycznej lub odbiega od ustalonych procedur | 1 |
poziom 2: realizacja zadań niejednokrotnie wymaga korekty merytorycznej lub proceduralnej | 2 |
poziom 3: realizuje zadania prawidłowo, na poziomie niewymagającym korekty merytorycznej, zgodnie z ustalonymi procedurami | 3 |
poziom 4: realizuje zadania prawidłowo także w przypadku braku ustalonych procedur | 4 |
poziom 5: tworzy lub doskonali procedury realizacji zadań, stanowi wzór do naśladowania | 5 |
3. Efektywność wykonywania zadań | Ocena |
poziom 1: realizuje zadania nieskutecznie lub niesprawnie, zwykle angażując nadmierne nakłady | 1 |
poziom 2: realizuje zadania skutecznie, ale niesprawnie, niejednokrotnie angażując nadmierne nakłady | 2 |
poziom 3: realizuje zadania skutecznie i sprawnie, przy optymalnych nakładach | 3 |
poziom 4: realizuje zadania skutecznie i sprawnie, niejednokrotnie oszczędzając (ograniczając) ponoszone nakłady | 4 |
poziom 5: realizuje zadania skutecznie i sprawnie oraz tworzy i udoskonala rozwiązania, oszczędzając nakłady, stanowi wzór do naśladowania | 5 |
ZAŁĄCZNIK Nr 3 22
Pola ciemne wypełnia komórka organizacyjna jednostki organizacyjnej
Krajowej Administracji Skarbowej właściwa w sprawach kadr i szkolenia
OCENA OKRESOWA
Data sporządzenia oceny okresowej: | Za okres służby: |
od ................................................................................................... | |
.................................................................................... | (dzień - miesiąc - rok) |
(dzień - miesiąc - rok) | do ................................................................................................... |
(dzień - miesiąc - rok) |
Dane dotyczące funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej
Nazwisko: | Imię (imiona): | ||
Stopień służbowy: | Data ostatniej oceny: | Ogólny poziom realizacji zadań z ostatniej oceny okresowej oraz liczba uzyskanych punktów: | |
Stanowisko służbowe oraz data objęcia stanowiska przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej: | Nazwa komórki organizacyjnej jednostki organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej: | Nazwa jednostki organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej: |
Ocena okresowa funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej
I.
Realizacja zadań na stanowisku służbowym
Realizacja zadań na stanowisku służbowym
Lp. | Zadania | Czasochłonność | Przesłanki | Wartość ocenianego zadania | Samoocena1) | Opinia bezpośredniego przełożonego1) | Ocena ważona z opinii bezpośredniego przełożonego | Ocena kierownika jednostki organizacyjnej1) | Ocena ważona z ocen kierownika jednostki organizacyjnej |
1 | terminowość | ||||||||
jakość | |||||||||
efektywność | |||||||||
2 | terminowość | ||||||||
jakość | |||||||||
efektywność | |||||||||
Łącznie: | Łącznie: |
Ustalenie ogólnego poziomu realizacji zadań2) | Bezpośredni przełożony | Kierownik jednostki organizacyjnej |
........................................................................ ...................................................
(funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej) (bezpośredni przełożony)
2. Informacja o odmowie złożenia podpisu przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej3):
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
3. Uzasadnienie opinii bezpośredniego przełożonego:
a) w przypadku ustalenia ogólnego poziomu realizacji zadań na stanowisku służbowym na poziomie "poniżej oczekiwań" albo poziomie "znacznie powyżej oczekiwań":
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
b) w innych przypadkach4):
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
4. Stanowisko wyrażone odpowiednio przez kierownika zmiany, naczelnika urzędu celno-skarbowego albo jego zastępcę, naczelnika urzędu skarbowego albo jego zastępcę, zastępcę dyrektora izby administracji skarbowej, głównego księgowego izby administracji skarbowej, dyrektora właściwej w sprawach Krajowej Administracji Skarbowej komórki organizacyjnej w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych albo jego zastępcę5):
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
II.
Kompetencje funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej
Kompetencje funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej
(wypełnia bezpośredni przełożony)
Lp. | Kompetencja | Wymagany poziom kompetencji | Poziom kompetencji funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej6) | Luka kompetencyjna (różnica wartości kolumn 3 i 2) |
1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | ||||
2 | ||||
Łącznie (%) |
III.
Propozycje dotyczące rozwoju zawodowego funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej
Propozycje dotyczące rozwoju zawodowego funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej
Lp. | Rodzaj propozycji | Propozycja bezpośredniego przełożonego | Akceptacja kierownika jednostki organizacyjnej7) | |
tak | nie | |||
1 | Samokształcenie (w określonym zakresie) | |||
2 | Szkolenie zgodne z systemem szkolenia w Krajowej Administracji Skarbowej | |||
3 | Szkolenie specjalistyczne na pierwszy stopień w korpusie aspirantów Służby Celno- -Skarbowej albo oficerów młodszych Służby Celno-Skarbowej | |||
4 | Staż na określonym stanowisku | |||
5 | Udział w zespołach zadaniowych regionalnych lub ponadregionalnych | |||
6 | Przeniesienie (w przypadku posiadania kompetencji przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej o profilu zbliżonym do oczekiwanego profilu kompetencyjnego na innym stanowisku służbowym) |
IV.
Ocena końcowa
Ocena końcowa
Rodzaj oceny | Ocena kierownika jednostki organizacyjnej7) |
1. Ocena pozytywna | |
2. Ocena negatywna |
(pieczątka imienna i podpis kierownika jednostki organizacyjnej)
1. Zapoznałem się z oceną okresową.
..........................................................................................
(data i podpis funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej)
2. Informacja o odmowie złożenia podpisu przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej8):
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
3. Uzasadnienie:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Pouczenie
Funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej może złożyć, w terminie 14 dni od dnia zapoznania się z oceną okresową, wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w ......................................................... / Szefa Krajowej Administracji Skarbowej9).
________
1) Wpisać oceny cząstkowe zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.
2) Wpisać ogólny poziom realizacji zadań na stanowisku służbowym zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.
3) Wpisać w przypadku odmowy złożenia podpisu przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej.
4) Wpisać w przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 7 rozporządzenia.
5) Wpisać w przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.
6) Wpisać punkty odpowiednio do spełnianego przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej poziomu kompetencji.
7) Wstawić znak "X" w odpowiednim polu.
8) Wpisać w przypadku odmowy złożenia podpisu przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej.
9) Zaznaczyć właściwe.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
SPOSÓB USTALENIA WARTOŚCI OCENIANEGO ZADANIA
SPOSÓB USTALENIA WARTOŚCI OCENIANEGO ZADANIA
2. W przypadku gdy suma czasochłonności zadań podlegających ocenie osiąga wartość 75% lub większą, ale jest mniejsza niż 100%, dla ustalenia wartości poszczególnych zadań podlegających ocenie czasochłonności zadań należy proporcjonalnie przeliczyć do 100%.
Wartość zadania oblicza się zgodnie ze wzorem:
gdzie:
X - czasochłonność zadania Z1 - po przeliczeniu
B - czasochłonność zadania Z1 - przed przeliczeniem
A - suma czasochłonności zadań podlegających ocenie
Przykład:
Dane:
X% - czasochłonność zadania Z1 - po przeliczeniu
14,00% - czasochłonność zadania Z1 - przed przeliczeniem
76,50% - suma czasochłonności zadań podlegających ocenie
Przeliczenie:
76,50% - 100%
14,00% - X%
ZAŁĄCZNIK Nr 5 23
Pola ciemne wypełnia komórka organizacyjna jednostki organizacyjnej
Krajowej Administracji Skarbowej właściwa w sprawach kadr i szkolenia
OPINIA SŁUŻBOWA
Data sporządzenia opinii służbowej: | Za okres służby: |
od ................................................................................................... | |
................................................................................................ | (dzień - miesiąc - rok) |
(dzień - miesiąc - rok) | do ................................................................................................... |
(dzień - miesiąc - rok) |
Dane dotyczące funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej
Nazwisko: | Imię (imiona): |
Stopień służbowy: | Stanowisko służbowe oraz data objęcia stanowiska przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej: |
Nazwa komórki organizacyjnej jednostki organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej, w której funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej pełnił służbę w okresie, za który sporządzana jest opinia: | Nazwa jednostki organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej, w której funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej pełnił służbę w okresie, za który jest sporządzana opinia: |
Opinia służbowa funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej
I.
Realizacja zadań na stanowisku służbowym
Realizacja zadań na stanowisku służbowym
Lp. | Zadania | Czasochłonność | Przesłanki | Wartość ocenianego zadania | Samoocena1) | Opinia bezpośredniego przełożonego1) | Ocena ważona z opinii bezpośredniego przełożonego |
1 | terminowość | ||||||
jakość | |||||||
efektywność | |||||||
2 | terminowość | ||||||
jakość | |||||||
efektywność | |||||||
Łącznie: |
Ustalenie ogólnego poziomu realizacji zadań2) | Bezpośredni przełożony |
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
II.
Opinia końcowa
Opinia końcowa
Rodzaj opinii | Opinia bezpośredniego przełożonego4) |
1. Opinia pozytywna | |
2. Opinia negatywna |
(pieczątka imienna i podpis bezpośredniego przełożonego)
1. Zapoznałem się z opinią służbową.
.................................................................................................
(data i podpis funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej)
2. Informacja o odmowie złożenia podpisu przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej5):
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Pouczenie
Funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej może złożyć, w terminie 14 dni od dnia zapoznania się z opinią służbową, odwołanie do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w ..................... / Szefa Krajowej Administracji Skarbowej6) za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego.
____________
1) Wpisać oceny cząstkowe zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.
2) Wpisać ogólny poziom realizacji zadań na stanowisku służbowym zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.
3) W przypadku wystąpienia okoliczności dotyczących sposobu realizacji zadań na stanowisku służbowym uzasadniających ich formę opisową.
4) Wstawić znak "X" w odpowiednim polu.
5) Wpisać w przypadku odmowy złożenia podpisu przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej.
6) Zaznaczyć właściwe.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »