§ 2. - Ocena pracy nauczycieli szkół artystycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.2076

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 października 2022 r.
§  2. 
1. 
Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela dzielą się na:
1)
obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela;
2)
dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela.
2. 
Obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:
1)
poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
2)
dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki;
3)
znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej;
4)
wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły artystycznej oraz środowiska lokalnego;
5)
kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela;
6)
współpracę z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę artystyczną zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych;
7)
przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły artystycznej oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole artystycznej, w której nauczyciel jest zatrudniony;
8)
poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego;
9)
współpracę z rodzicami.
3. 
Dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:
1)
planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły artystycznej i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć;
2)
diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem;
3)
analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy;
4)
wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego;
5)
realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, zwanej dalej "ustawą - Karta Nauczyciela", w tym prowadzenie konsultacji, o których mowa w art. 42 ust. 2f ustawy - Karta Nauczyciela, a w przypadku nauczyciela szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne również udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela;
6)
podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
7)
pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole artystycznej i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy;
8)
prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców;
9)
realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły artystycznej;
10)
umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów;
11)
umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych;
12)
opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły artystycznej lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów;
13)
przeprowadzanie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą artystyczną oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły artystycznej;
14)
współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne;
15)
inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
4. 
Kryterium oceny pracy, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, w zakresie narzędzi multimedialnych i informatycznych wykorzystywanych w ramach metod aktywizujących ucznia nie dotyczy nauczyciela zajęć edukacyjnych artystycznych, których specyfika nie wskazuje na wykorzystanie tych narzędzi.
5. 
Dyrektor szkoły artystycznej przed dokonaniem oceny pracy nauczyciela wskazuje jedno kryterium oceny pracy spośród kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 3, związane ze specyfiką pracy tego nauczyciela.
6. 
Nauczyciel przed dokonaniem oceny pracy przez dyrektora szkoły artystycznej wskazuje jedno kryterium oceny pracy spośród kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 3, związane ze specyfiką swojej pracy.