Rozdział 5 - Scentralizowana infrastruktura oraz dostęp do urządzeń i instalacji lotniska - Obsługa naziemna w portach lotniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.83.695

Akt utracił moc
Wersja od: 3 czerwca 2009 r.

Rozdział  5

Scentralizowana infrastruktura oraz dostęp do urządzeń i instalacji lotniska

§  32.
1.
Zarządzający portem lotniczym zarządza scentralizowaną infrastrukturą oraz urządzeniami i instalacjami lotniska w sposób umożliwiający korzystanie z nich przez agentów obsługi naziemnej lub użytkowników portu lotniczego.
2.
Scentralizowana infrastruktura obejmuje w szczególności następujące elementy:
1)
jednolity system odpraw pasażerów i bagażu wraz z wyposażeniem tego systemu;
2)
taśmociągi służące do transportu bagażu wewnątrz terminalu portu lotniczego;
3)
instalacje dostawy wody pitnej i odprowadzania ścieków;
4)
płyty przeznaczone do odladzania samolotów wraz z systemem utylizacji odpadów powstających w wyniku odladzania;
5)
pomieszczenia sortowania bagażu wraz z taśmociągami dla bagaży pasażerów odlatujących i przylatujących;
6)
centralny system dystrybucji paliwa;
7)
systemy łączności naziemnej;
8)
system informacji lotniskowej.
3.
Zarządzający portem lotniczym, w zależności od wyposażenia portu lotniczego, opracowuje wykaz elementów oraz urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury dla danego portu lotniczego.
4.
Zarządzający portem lotniczym w porozumieniu z innym podmiotem dysponującym scentralizowaną infrastrukturą ogłasza wykaz elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury w miejscu dostępnym dla wszystkich użytkowników portu lotniczego i agentów obsługi naziemnej oraz przekazuje go Prezesowi Urzędu.
§  33.
Scentralizowaną infrastrukturę oraz urządzenia i instalacje lotniska udostępnia się agentom obsługi naziemnej i użytkownikom portu lotniczego, z uwzględnieniem:
1)
obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących kryteriów;
2)
zapotrzebowania na usługi obsługi naziemnej oraz zasobów pomieszczeń i urządzeń;
3)
zasady niedyskryminacji i konieczności zapewnienia warunków dla uczciwej konkurencji.
§  34.
Scentralizowaną infrastrukturę oraz urządzenia i instalacje lotniska udostępnia się agentom obsługi naziemnej i użytkownikom portu lotniczego, w szczególności w sposób:
1)
zapewniający im wykonywanie działalności,
2)
umożliwiający im efektywną i uczciwą konkurencję,
3)
zapewniający bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie portu lotniczego

- przy uwzględnieniu uwarunkowań technicznych występujących w porcie lotniczym.

§  35.
Scentralizowana infrastruktura oraz urządzenia i instalacje lotniska użytkowane są zgodnie z regulaminem użytkowania portu lotniczego ustalonym przez zarządzającego tym portem lotniczym po konsultacjach z agentami obsługi naziemnej oraz komitetem przewoźników lotniczych.
§  36.
1.
Jeżeli udostępnianie scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i instalacji lotniska uzasadnia pobieranie opłat, zarządzający portem lotniczym może pobierać opłaty od agentów obsługi naziemnej lub użytkowników portu lotniczego za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i instalacji lotniska.
2.
Pobieranie opłat, o których mowa w ust. 1, jest uzasadnione w szczególności, gdy:
1)
jest konieczne ze względu na zapewnienie skutecznej realizacji kryteriów i zasad, o których mowa w § 33 i 34;
2)
koszty związane z utrzymaniem, udostępnieniem oraz odtworzeniem scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i instalacji lotniska nie są pokrywane z innych źródeł.
3.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala się w sposób:
1)
właściwy, obiektywny, przejrzysty i niedyskryminujący;
2)
zapewniający łatwość naliczania należności z tytułu tych opłat;
3)
umożliwiający sprawdzenie przez agentów obsługi naziemnej lub użytkowników portu lotniczego poprawności naliczonej należności z tytułu tych opłat;
4)
uwzględniający - w miarę możliwości - ponoszone przez zarządzającego portem lotniczym koszty związane z utrzymaniem, udostępnieniem oraz odtworzeniem scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i instalacji lotniska.
4.
Zarządzający portem lotniczym przekazuje Prezesowi Urzędu, agentom obsługi naziemnej i użytkownikom portu lotniczego oraz ogłasza w miejscu dostępnym dla wszystkich agentów obsługi naziemnej i użytkowników portu lotniczego zestawienie wysokości opłat, o których mowa w ust. 1, wraz z zasadami ich naliczania i pobierania. Zarządzający portem lotniczym przekazuje Prezesowi Urzędu, agentom obsługi naziemnej i użytkownikom portu lotniczego uzasadnienie pobierania opłat, o którym mowa w ust. 1.
5.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, są wnoszone przez agentów obsługi naziemnej i użytkowników portu lotniczego w terminach i trybie ustalonych przez zarządzającego portem lotniczym w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 4.
§  37.
1.
W przypadku gdy scentralizowaną infrastrukturą lub urządzeniami i instalacjami lotniska dysponuje inny niż zarządzający portem lotniczym podmiot, stosuje się do niego odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2.
Obowiązki, o których mowa w § 32 ust. 4 oraz § 36 ust. 3 pkt 3 i ust. 4, podmiot, o którym mowa w ust. 1, wykonuje także względem zarządzającego portem lotniczym.
3.
Obowiązek wnoszenia opłat, o którym mowa w § 36 ust. 5, dotyczy także zarządzającego portem lotniczym w przypadku wykonywania przez niego obsługi naziemnej.
4.
Podmiot, o którym mowa w ust. 1, ustala zasady użytkowania scentralizowanej infrastruktury oraz urządzeń i instalacji lotniska po konsultacjach z agentami obsługi naziemnej, komitetem przewoźników lotniczych oraz zarządzającym portem lotniczym i przekazuje je zarządzającemu portem lotniczym. Zarządzający portem lotniczym wprowadza te zasady do regulaminu użytkowania portu lotniczego nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.