Rozdział 3 - Szczegółowe warunki stosowane przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej oraz sposób i tryb przeprowadzania konkursu - Obsługa naziemna w portach lotniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.83.695

Akt utracił moc
Wersja od: 3 czerwca 2009 r.

Rozdział  3

Szczegółowe warunki stosowane przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej oraz sposób i tryb przeprowadzania konkursu

§  7.
1.
Liczba zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej nie podlega ograniczeniom, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1 pkt 1 i 2.
2.
Liczba zezwoleń dla użytkowników portu lotniczego na wykonywanie własnej obsługi naziemnej nie podlega ograniczeniom, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1 pkt 3-5, § 28 i § 29.
3.
W przypadku wprowadzenia ograniczeń, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, w portach lotniczych o ruchu rocznym równym lub większym niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków, co najmniej jeden agent obsługi naziemnej posiadający zezwolenie na wykonywanie obsługi naziemnej nie może bezpośrednio lub pośrednio znajdować się pod kontrolą:
1)
zarządzającego portem lotniczym;
2)
użytkownika portu lotniczego, który przewiózł więcej niż 25 % pasażerów lub ładunków odnotowanych w tym porcie lotniczym w roku poprzedzającym rok, w którym dokonano wyboru agentów;
3)
podmiotu kontrolującego lub kontrolowanego bezpośrednio lub pośrednio przez zarządzającego portem lotniczym lub użytkownika portu lotniczego, o którym mowa w pkt 2.
§  8.
Prezes Urzędu przekazuje Komisji Europejskiej do dnia 30 czerwca każdego roku kalendarzowego dane potrzebne do sporządzenia wykazu portów lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków, w celu publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
§  9.
1.
Przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń ze względu na szczególne przeszkody w zakresie dostępnej powierzchni lub przepustowości portu lotniczego, wynikające w szczególności z zatłoczenia i wskaźnika wykorzystania powierzchni, Prezes Urzędu, biorąc pod uwagę w szczególności analizę przepustowości portu lotniczego przedstawioną przez zarządzającego portem lotniczym oraz stopień wykorzystania powierzchni portu lotniczego, na wniosek zarządzającego portem lotniczym lub z urzędu, może, w drodze decyzji administracyjnej:
1)
ograniczyć liczbę zezwoleń w porcie lotniczym lub jego części do nie mniej niż dwóch, z uwzględnieniem § 7 ust. 3, dla agentów obsługi naziemnej dla każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków;
2)
zastrzec dla jednego agenta obsługi naziemnej jeden lub więcej rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej, o których mowa w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków;
3)
ograniczyć liczbę zezwoleń dla użytkowników wykonujących własną obsługę naziemną do nie mniej niż dwóch dla każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków;
4)
zastrzec własną obsługę naziemną dla jednego użytkownika w odniesieniu do każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej wymienionych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków;
5)
zakazać własnej obsługi naziemnej w odniesieniu do każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej wymienionych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, zarządzający portem lotniczym dołącza propozycję ograniczeń w odniesieniu do każdego wymagającego ograniczeń rodzaju usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej wraz z uzasadnieniem oraz odpowiednie dokumenty potwierdzające istnienie szczególnych przeszkód w zakresie dostępnej powierzchni lub przepustowości portu lotniczego, w szczególności analizę przepustowości portu lotniczego i plan zastosowania środków przewidzianych dla przezwyciężenia przyczyn wprowadzanych ograniczeń.
3.
Ograniczenie w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 3-5, może być wprowadzone na okres do 3 lat, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, na okres do 2 lat. Na 6 miesięcy przed upływem okresu, na jaki zostało wprowadzone ograniczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 3-5, może być ono przedłużone na kolejny okres do 3 lat. Ograniczenie przewidziane w ust. 1 pkt 2 może być przedłużone jednorazowo na kolejny okres do 2 lat. Do przedłużenia czasu trwania ograniczenia stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1, 2 i 4.
4.
Decyzja Prezesa Urzędu o wprowadzeniu ograniczenia liczby zezwoleń na wykonywanie obsługi naziemnej, zastrzeżenia lub o zakazie wykonywania własnej obsługi naziemnej, o której mowa w ust. 1, powinna odpowiednio określać:
1)
kategorię lub kategorie usług obsługi naziemnej lub rodzaje usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej, dla których wprowadza się ograniczenie, zastrzeżenie lub zakaz;
2)
maksymalną liczbę zezwoleń w kategoriach usług obsługi naziemnej lub rodzajach usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej podlegających zastrzeżeniu lub zakazowi;
3)
przeszkody w dostępności powierzchni lub przepustowości, plan zastosowania właściwych środków dla przezwyciężania przyczyn tych ograniczeń;
4)
okres obowiązywania ograniczenia, zastrzeżenia lub zakazu.
5.
Prezes Urzędu, nie później niż na 3 miesiące przed dniem wydania decyzji, o której mowa w ust. 4, przesyła Komisji Europejskiej projekt tej decyzji, z zastrzeżeniem ust. 9.
6.
Prezes Urzędu wydaje decyzję, o której mowa w ust. 4, z uwzględnieniem decyzji Komisji Europejskiej wydanej po zbadaniu przez nią projektu decyzji, o którym mowa w ust. 5, z zastrzeżeniem ust. 9.
7.
W przypadkach szczególnych przeszkód, o których mowa w ust. 1, Prezes Urzędu, na wniosek zarządzającego portem lotniczym lub z urzędu, może, w drodze decyzji administracyjnej:
1)
ograniczyć liczbę zezwoleń w porcie lotniczym lub jego części dla agentów obsługi naziemnej dla każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków;
2)
zastrzec dla jednego agenta obsługi naziemnej jeden lub więcej rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków;
3)
ograniczyć liczbę zezwoleń dla użytkowników wykonujących własną obsługę naziemną dla każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków;
4)
zastrzec własną obsługę naziemną dla jednego użytkownika w odniesieniu do każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków;
5)
zakazać własnej obsługi naziemnej w odniesieniu do każdego z rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określonych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków.
8.
Informacje o ograniczeniu, zastrzeżeniu lub o zakazie, o których mowa w ust. 4, podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
9.
Projektu decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli dotyczy kategorii usług określonych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, oraz projektu decyzji, o której mowa w ust. 7, nie przesyła się Komisji Europejskiej.
10.
Do ograniczenia, zastrzeżenia lub zakazu, o których mowa w ust. 7, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2 i 4.
11.
W przypadku ustąpienia szczególnych przeszkód, o których mowa w ust. 1, Prezes Urzędu, na wniosek zarządzającego portem lotniczym lub z urzędu, uchyla decyzję o wprowadzeniu ograniczenia, zastrzeżenia lub o zakazie, o której mowa w ust. 1 lub ust. 7.
§  10.
1.
W przypadku wprowadzenia ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, wyboru podmiotu wykonującego obsługę naziemną dokonuje się w drodze konkursu organizowanego przez:
1)
zarządzającego portem lotniczym, jeżeli podobnych usług nie wykonuje on sam oraz jeżeli nie ma on bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad podmiotem wykonującym takie usługi oraz nie posiada udziałów albo akcji w żadnym takim podmiocie, po konsultacji z komitetem przewoźników lotniczych,
2)
w każdym innym przypadku przez Prezesa Urzędu po konsultacji z zarządzającym portem lotniczym i komitetem przewoźników lotniczych

- zwanych dalej "organizatorami konkursu".

2.
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 Prezes Urzędu zawiadamia zarządzającego portem lotniczym o obowiązku przeprowadzenia konkursu oraz wskazuje liczbę podmiotów, które będą mogły wykonywać obsługę naziemną.
3.
W przypadku gdy zarządzający portem lotniczym nie dokona wyboru podmiotu wykonującego obsługę naziemną w drodze konkursu, o którym mowa w ust. 1, w terminie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji Prezesa Urzędu, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, Prezes Urzędu uchyla tę decyzję.
4.
W przypadku wprowadzenia ograniczenia lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 7 pkt 1-4, wyboru podmiotu, który będzie mógł wykonywać obsługę naziemną w kategoriach usług podlegających ograniczeniu lub zastrzeżeniu, dokonuje zarządzający portem lotniczym na podstawie obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących kryteriów. Zarządzający portem lotniczym niezwłocznie informuje Prezesa Urzędu o dokonanym wyborze.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, gdy zarządzający portem lotniczym nie dokona wyboru podmiotu wykonującego obsługę naziemną w ciągu 6 miesięcy od dnia wydania decyzji Prezesa Urzędu, o której mowa w § 9 ust. 7 pkt 1-4, Prezes Urzędu uchyla tę decyzję.
6.
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w przypadku wprowadzenia ograniczenia lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3 i 4.
§  11.
1.
W przypadku wprowadzenia ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, bez przeprowadzania procedury konkursowej, zezwolenie na wykonywanie obsługi naziemnej może uzyskać zarządzający portem lotniczym albo inny podmiot przez niego upoważniony, jeżeli:
1)
zarządzający portem lotniczym ma bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad takim podmiotem albo
2)
podmiot ten kontroluje zarządzającego portem lotniczym.
2.
Zarządzający portem lotniczym informuje komitet przewoźników lotniczych o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w ust. 1.
§  12.
1.
W przypadku wprowadzenia ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, zaproszenie do udziału w konkursie Prezes Urzędu ogłasza w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz kieruje do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
W przypadku, o którym mowa w § 10 ust. 1 pkt 2, zarządzający portem lotniczym w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wezwania przez Prezesa Urzędu dostarcza Prezesowi Urzędu szczegółowe informacje na temat:
1)
dostępnej w porcie lotniczym infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem postępowania konkursowego, w tym wykaz elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury portu lotniczego;
2)
planów zarządzającego portem lotniczym w zakresie rozbudowy i modernizacji infrastruktury portu lotniczego niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem postępowania konkursowego, obejmujące okres co najmniej 3 lat;
3)
powierzchni portu lotniczego, którą zarządzający portem lotniczym zamierza udostępnić na potrzeby wykonywania działalności w zakresie obsługi naziemnej objętej postępowaniem konkursowym.
3.
W przypadku niedostarczenia informacji, o których mowa w ust. 2, w terminie, o którym mowa w ust. 2, Prezes Urzędu uchyla decyzje o wprowadzeniu ograniczenia lub zastrzeżenia, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2.
§  13.
W ogłoszeniu o konkursie należy określić:
1)
nazwę (firmę), adres i siedzibę organizatora konkursu;
2)
zakres usług obsługi naziemnej oraz miejsce ich wykonywania (nazwa portu lotniczego) objęte konkursem;
3)
miejsce i termin zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu;
4)
miejsce i termin składania dokumentacji konkursowej;
5)
informacje o warunkach konkursu;
6)
liczbę podmiotów wykonujących obsługę naziemną podlegających wyborowi w drodze konkursu;
7)
szczegółowe informacje na temat dostępnej w porcie lotniczym infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem postępowania konkursowego, w tym wykaz elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury portu lotniczego;
8)
informacje na temat planów zarządzającego portem lotniczym w zakresie rozbudowy i modernizacji infrastruktury portu lotniczego niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem postępowania konkursowego, obejmujące okres co najmniej 3 lat;
9)
informacje na temat powierzchni portu lotniczego, którą zarządzający portem lotniczym zamierza udostępnić na potrzeby wykonywania działalności w zakresie obsługi naziemnej objętej postępowaniem konkursowym.
§  14.
1.
W warunkach konkursu, w przypadkach, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, określa się:
1)
dokumentację konkursową, którą podmioty przystępujące do konkursu są obowiązane złożyć, obejmującą w szczególności:
a)
odpis z właściwego rejestru przedsiębiorców albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - o ile podmiot podlega takiemu wpisowi,
b)
kopię umowy lub statutu osoby prawnej ze wszystkimi zmianami,
c)
zaświadczenie z banku, w którym prowadzony jest podstawowy rachunek bieżący podmiotu, określające wielkości posiadanych środków oraz zdolność płatniczą przedsiębiorcy,
d)
oświadczenie, że podmiot nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
e)
informacje o zakresie i formach działalności prowadzonej przez uczestnika konkursu,
f)
propozycje finansowania działalności i wielkość środków przeznaczonych na tę działalność,
g)
ogólny opis i schemat organizacyjno-funkcjonalny podmiotu dla wykonywania obsługi naziemnej objętej konkursem oraz informacje dotyczące zabezpieczenia ochrony środowiska naturalnego,
h)
proponowane stawki opłat za wykonywane usługi,
i)
informacje o kwalifikacjach personelu i specjalistycznym sprzęcie niezbędnym do wykonywania usług oraz o stosowanych technologiach wraz z parametrami technicznymi;
2)
kryteria wyboru odnoszące się do parametrów technicznych, stosowanej technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, kosztów eksploatacji, specyfikacji technicznej, używanych urządzeń oraz terminu rozpoczęcia działalności przez podmiot wykonujący obsługę naziemną wybrany w drodze konkursu;
3)
skalę oceny punktowej dla każdego kryterium, o którym mowa w pkt 2;
4)
maksymalny okres, na który wybierane są podmioty, przy czym nie może on przekraczać 7 lat;
5)
termin otwarcia ofert.
2.
Zarządzający portem lotniczym po konsultacji z komitetem przewoźników lotniczych użytkujących port lotniczy określa każdorazowo warunki konkursu oparte na obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących zasadach, a następnie przedstawia je Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest Prezes Urzędu, warunki konkursu określane są przez Prezesa Urzędu po konsultacji z komitetem przewoźników lotniczych użytkujących port lotniczy oraz z zarządzającym portem lotniczym.
3.
W przypadku przedstawienia przez zarządzającego portem lotniczym warunków konkursu do zatwierdzenia, Prezes Urzędu może, w drodze decyzji administracyjnej, w terminie 2 tygodni od dnia otrzymania tych warunków, nakazać ich zmianę, jeżeli będą one sprzeczne z zasadami, o których mowa w ust. 2, lub z przepisami prawa. Do czasu zmiany warunków konkursu przez zarządzającego portem lotniczym w sposób określony w decyzji Prezesa Urzędu postępowanie konkursowe ulega zawieszeniu.
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu i być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem jego złożenia. Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być dołączone wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
5.
W przypadku przedkładania kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny być one poświadczone za zgodność z oryginałem notarialnie lub urzędowo.
§  15.
1.
Termin zgłoszenia przystąpienia do konkursu nie może być krótszy niż 30 dni od dnia ogłoszenia konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
Zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu powinno zawierać:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres lub stałe miejsce zamieszkania;
2)
numer z właściwego rejestru przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej - o ile podmiot podlega takiemu wpisowi;
3)
oświadczenie przystępującego do konkursu potwierdzające, że spełnia on wymogi określone w art. 177 ust. 2 i 3 ustawy;
4)
określenie rodzaju i zakresu wykonywania zamierzonych usług;
5)
dokumentację, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 1;
6)
określenie terminu, w ciągu którego podmiot wykonujący obsługę naziemną wybrany w drodze konkursu złoży do Prezesa Urzędu wniosek o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej spełniający wymagania niniejszego rozporządzenia, oraz planowanego terminu rozpoczęcia działalności;
7)
numer identyfikacji dla celów podatkowych.
§  16.
1.
W przypadku złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu na wykonywanie obsługi naziemnej przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, w terminie, o którym mowa w § 13 pkt 3, w sytuacji gdy w postępowaniu konkursowym, którego organizatorem jest Prezes Urzędu, dokonuje się wyboru jednego agenta obsługi naziemnej, Prezes Urzędu powiadamia pozostałych uczestników konkursu o złożeniu zgłoszenia przez ten podmiot oraz o możliwości uzyskania przez niego zezwolenia po spełnieniu przez niego wymagań do uzyskania zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej.
2.
Procedura konkursowa ulega zawieszeniu do czasu wydania przez Prezesa Urzędu decyzji w sprawie wydania albo odmowy wydania zezwolenia dla podmiotu, o którym mowa w § 11 ust. 1.
3.
Prezes Urzędu wydaje decyzję, o której mowa w ust. 2, na wniosek podmiotu, o którym mowa w § 11 ust. 1, złożony w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu.
4.
W przypadku niezłożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3, procedura konkursowa ulega wznowieniu, a złożone przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu jest bezskuteczne.
5.
W przypadku wydania przez Prezesa Urzędu zezwolenia podmiotowi, o którym mowa w § 11 ust. 1, Prezes Urzędu informuje uczestników konkursu, że zaproszenie do konkursu jest bezskuteczne. W takim przypadku dalszej procedury konkursowej nie prowadzi się.
6.
W przypadku wydania przez Prezesa Urzędu ostatecznej decyzji w sprawie odmowy wydania podmiotowi, o którym mowa w § 11 ust. 1, zezwolenia albo pozostawienia wniosku bez rozpoznania procedura konkursowa ulega wznowieniu, a złożone przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu jest bezskuteczne.
§  17.
1.
W przypadku złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu na wykonywanie obsługi naziemnej przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, w terminie, o którym mowa w § 13 pkt 3, w sytuacji gdy w postępowaniu konkursowym, którego organizatorem jest Prezes Urzędu, dokonuje się wyboru więcej niż jednego agenta obsługi naziemnej, Prezes Urzędu powiadamia pozostałych uczestników konkursu o złożeniu zgłoszenia przez ten podmiot oraz o możliwości uzyskania przez niego zezwolenia po spełnieniu wymagań do uzyskania zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej.
2.
W zakresie wyboru jednego podmiotu stosuje się odpowiednio § 16 ust. 2-4 i 6. Procedura konkursowa dotycząca wyboru pozostałych podmiotów nie ulega zmianom, z tym że liczba podmiotów podlegająca wyborowi w drodze konkursu ulega zmniejszeniu odpowiednio o jedno miejsce.
§  18.
W przypadku złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu na wykonywanie obsługi naziemnej przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, w terminie, o którym mowa w § 13 pkt 3, w sytuacji gdy w postępowaniu konkursowym, którego organizatorem jest zarządzający portem lotniczym, dokonuje się wyboru jednego podmiotu, zarządzający portem lotniczym powiadamia pozostałych uczestników konkursu o złożeniu zgłoszenia przez ten podmiot oraz o możliwości uzyskania przez niego zezwolenia po spełnieniu wymagań do uzyskania zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej. Przepisy § 16 ust. 2-6 stosuje się odpowiednio.
§  19.
1.
W przypadku złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu na wykonywanie obsługi naziemnej przez podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1, w terminie, o którym mowa w § 13 pkt 3, w sytuacji gdy w postępowaniu konkursowym, którego organizatorem jest zarządzający portem lotniczym, dokonuje się wyboru więcej niż jednego podmiotu, zarządzający portem lotniczym powiadamia pozostałych uczestników konkursu o złożeniu zgłoszenia przez ten podmiot oraz o możliwości uzyskania przez niego zezwolenia po spełnieniu wymagań do uzyskania zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej.
2.
W zakresie wyboru jednego podmiotu stosuje się odpowiednio § 16 ust. 2-4 i 6. Procedura konkursowa dotycząca wyboru pozostałych podmiotów mających wykonywać obsługę naziemną nie ulega zmianom, z zastrzeżeniem § 10 ust. 1. Liczba podmiotów podlegająca wyborowi w drodze konkursu ulega zmniejszeniu odpowiednio o jedno miejsce.
§  20.
1.
Postępowanie konkursowe przeprowadza zespół powołany każdorazowo przez organizatora konkursu, w składzie co najmniej 5 osób.
2.
Zespół działa na podstawie regulaminu konkursowego określającego w szczególności skład, sposób wyboru przewodniczącego zespołu, sposób przeprowadzania głosowania, szczegółowy tryb pracy zespołu oraz sposób dokumentowania przebiegu konkursu. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, regulamin konkursowy zatwierdza Prezes Urzędu. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest Prezes Urzędu, regulamin konkursowy podpisywany jest przez Prezesa Urzędu.
3.
Do składu zespołu nie mogą być powołani przedstawiciele podmiotów wykonujących obsługę naziemną w danym porcie lotniczym lub ubiegający się o zezwolenie oraz ich przedstawiciele, a także osoby pozostające z ubiegającym się o zezwolenie w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób.
4.
Członkami zespołu mogą być wyłącznie osoby, których autorytet daje rękojmię prawidłowego i bezstronnego przebiegu postępowania konkursowego. W skład zespołu wchodzi radca prawny.
§  21.
1.
Zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu jest składane przez uczestników konkursu w zalakowanych opakowaniach.
2.
Organizator konkursu przechowuje zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu do chwili ich otwarcia przez zespół, o którym mowa w § 20 ust. 1.
3.
Zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu po ich otwarciu przechowywane są przez zespół, o którym mowa w ust. 1.
4.
W terminie 3 dni od dnia otwarcia zgłoszeń o przystąpieniu do konkursu każdy z członków zespołu składa oświadczenie o braku okoliczności, o których mowa w § 20 ust. 3.
§  22.
Zespół, zgodnie z zasadami o ochronie informacji niejawnych, może żądać udzielenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących treści złożonych zgłoszeń o przystąpieniu do konkursu.
§  23.
Jeżeli żadne zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu nie odpowiada wymogom konkursu określonym w warunkach konkursu, o których mowa w § 14 ust. 1, zespół składa do organizatora konkursu wniosek o uznanie konkursu za bezskuteczny.
§  24.
1.
Z postępowania konkursowego przewodniczący zespołu sporządza protokół.
2.
Protokół zawiera:
1)
oznaczenie i miejsce postępowania konkursowego;
2)
imiona i nazwiska członków zespołu;
3)
liczbę ofert konkursowych;
4)
ocenę punktową zgłoszeń o przystąpieniu do konkursu i wskazanie zgłoszenia lub zgłoszeń, które zostały wybrane do udzielenia zezwolenia;
5)
podpisy wszystkich członków zespołu.
3.
Protokół przedstawiany jest do zatwierdzenia organizatorowi konkursu.
§  25.
1.
Zespół niezwłocznie zawiadamia organizatora konkursu o zakończeniu konkursu i jego wyniku. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, jest on obowiązany zawiadomić Prezesa Urzędu oraz komitet przewoźników lotniczych o zakończeniu konkursu i jego wyniku.
2.
Organizator konkursu zawiadamia uczestników konkursu o jego wyniku. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest Prezes Urzędu, informuje on również zarządzającego portem lotniczym oraz komitet przewoźników lotniczych o wyniku konkursu.
3.
Na czynności zespołu w toku postępowania konkursowego uczestnik konkursu może wnieść pisemny protest do organizatora konkursu nie później niż w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wyniku konkursu.
4.
W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, informuje on niezwłocznie Prezesa Urzędu o złożeniu przez uczestnika konkursu protestu na czynności zespołu.
5.
Organizator konkursu rozpatruje protest nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania oraz pisemnie informuje wnoszącego protest o sposobie jego rozpatrzenia.
6.
W przypadkach gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, powiadamia on Prezesa Urzędu o sposobie rozpatrzenia protestu oraz przedstawia dokumentację konkursową.
7.
W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, w razie stwierdzenia przez Prezesa Urzędu, że wybór podmiotu został dokonany z naruszeniem regulaminu konkursowego, przepisów ustawy lub niniejszego rozporządzenia, Prezes Urzędu przekazuje zarządzającemu portem lotniczym protest do ponownego rozpatrzenia, wskazując na stwierdzone naruszenia.
8.
W przypadku określonym w ust. 7 zarządzający portem lotniczym powiadamia Prezesa Urzędu o sposobie załatwienia protestu oraz przedstawia dokumentację konkursową.
9.
W sytuacji określonej w ust. 8, gdy zarządzający portem lotniczym dokona ponownego rozpatrzenia protestu z naruszeniem regulaminu konkursowego, przepisów ustawy lub niniejszego rozporządzenia lub w przypadku gdy nie dokona on ponownego rozpatrzenia protestu, Prezes Urzędu może uchylić decyzję o wprowadzeniu ograniczeń, o których mowa w § 9 ust. 1.
10.
W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, jest on obowiązany na żądanie Prezesa Urzędu przedstawić dokumentację konkursową.
§  26.
1.
Na wniosek podmiotu wybranego w konkursie, złożony w terminie nie dłuższym niż określony przez niego w zgłoszeniu o przystąpieniu do konkursu, Prezes Urzędu udziela temu podmiotowi zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej.
2.
W przypadku niezłożenia lub pozostawienia bez rozpoznania wniosku, o którym mowa w ust. 1, albo odmowy wydania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, prawo do złożenia wniosku uzyskuje podmiot, którego zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu uzyskało kolejną co do wysokości ocenę w postępowaniu konkursowym. Prezes Urzędu jest obowiązany do poinformowania przedsiębiorcy o prawie do złożenia wniosku.
§  27.
1.
Zezwolenia, o którym mowa w § 26 ust. 1, udziela się na okres, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 4.
2.
Na miejsce zwolnione przed upływem okresu, na jaki Prezes Urzędu udzielił zezwolenia, przeprowadzany jest ponowny wybór podmiotu wykonującego obsługę naziemną, w drodze konkursu, o którym mowa w § 10.
§  28.
Zezwolenia na wykonywanie własnej obsługi naziemnej dla użytkownika będącego przedsiębiorcą zagranicznym z państwa trzeciego udziela się z zachowaniem przepisów rozporządzenia oraz zasady wzajemności wynikającej z umów międzynarodowych.
§  29.
1.
Jeżeli z wiążących Unię Europejską zobowiązań międzynarodowych nie wynika inaczej, użytkownik portu lotniczego z państwa trzeciego nie może ubiegać się o zezwolenie na wykonywanie własnej obsługi naziemnej, jeżeli państwo trzecie w odniesieniu do dostępu do rynku obsługi naziemnej dla wykonywania własnej obsługi naziemnej:
1)
nie traktuje użytkowników portu lotniczego wykonujących własną obsługę naziemną pochodzących z Rzeczypospolitej Polskiej, pod względem faktycznym lub w oparciu o przepisy prawa, w sposób porównywalny do tego, jaki w Rzeczypospolitej Polskiej traktuje się podmioty pochodzące z tego państwa trzeciego, albo
2)
nie przestrzega pod względem faktycznym lub w oparciu o przepisy prawa zasady traktowania narodowego wobec użytkowników portu lotniczego wykonujących własną obsługę naziemną pochodzących z Rzeczypospolitej Polskiej, albo
3)
traktuje w sposób bardziej uprzywilejowany użytkowników portu lotniczego wykonujących własną obsługę naziemną pochodzących z innych państw trzecich niż podmioty pochodzące z Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Prezes Urzędu w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza, w drodze obwieszczenia, wykaz państw trzecich, o których mowa w ust. 1.
3.
Prezes Urzędu powiadamia właściwe władze państw trzecich o skutkach przepisu ust. 1 w stosunku do użytkowników portów lotniczych z tych państw.
4.
O każdym przypadku, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu powiadamia Komisję Europejską.