Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźników lotniczych, przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.67

Akt obowiązujący
Wersja od: 16 stycznia 2013 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 27 grudnia 2012 r.
w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników lotniczych, przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej

Na podstawie art. 209 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, 951 i 1544) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej:
1)
przewoźników lotniczych za szkody spowodowane opóźnieniem w przewozie pasażerów, bagażu lub towarów,
2)
przewoźników lotniczych za szkody powstałe w przewozie lotniczym poczty,
3)
przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną za szkody powstałe w związku z prowadzoną przez siebie działalnością lotniczą,
4)
instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej za szkody powstałe w związku z prowadzoną przez siebie działalnością lotniczą

- zwanego dalej "ubezpieczeniem OC", termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.

1.
Ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna podmiotów, o których mowa w § 1, za szkody wyrządzone działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego w okresie ubezpieczenia w związku z prowadzoną działalnością lotniczą.
2.
Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód:
1)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1:
a)
powstałych z winy nadawcy lub odbiorcy bagażu lub towarów,
b)
polegających na zapłacie kar umownych,
c)
wyrządzonych działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego po wygaśnięciu, cofnięciu albo zawieszeniu koncesji, o której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą", chyba że szkoda jest następstwem zdarzeń zaistniałych przed tym dniem;
2)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 2:
a)
powstałych z winy nadawcy lub odbiorcy poczty,
b)
wynikających z wady ukrytej lub właściwości naturalnych poczty,
c)
polegających na zapłacie kar umownych,
d)
wyrządzonych działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego po wygaśnięciu, cofnięciu albo zawieszeniu koncesji, o której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy, chyba że szkoda jest następstwem zdarzeń zaistniałych przed tym dniem;
3)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 3:
a)
powstałych z winy nadawcy lub odbiorcy bagażu, towarów lub poczty,
b)
polegających na zapłacie kar umownych,
c)
wyrządzonych działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego po wygaśnięciu, cofnięciu albo zawieszeniu zezwolenia, o którym mowa w art. 173 ust. 1 pkt 2 ustawy, chyba że szkoda jest następstwem zdarzeń zaistniałych przed tym dniem;
4)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 4:
a)
polegających na zapłacie kar umownych,
b)
wyrządzonych działaniem lub zaniechaniem ubezpieczonego po wygaśnięciu, cofnięciu albo zawieszeniu certyfikatu, o którym mowa w art. 160 ust. 3 pkt 8 ustawy, chyba że szkoda jest następstwem zdarzeń zaistniałych przed tym dniem.
Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje:
1)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2 - najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności lotniczej w zakresie przewozu lotniczego, o której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy;
2)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 3 - najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności lotniczej, o której mowa w art. 173 ust. 1 pkt 2 ustawy;
3)
w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 4 - najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności lotniczej przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, o której mowa w art. 160 ust. 3 pkt 8 ustawy.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 1, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty:
1)
4694 SDR na każdego pasażera - w przypadku powstania szkody spowodowanej opóźnieniem w przewozie pasażerów;
2)
1131 SDR na każdego pasażera - w przypadku powstania szkody spowodowanej opóźnieniem w przewozie bagażu;
3)
19 SDR na każdy kilogram towarów - w przypadku powstania szkody spowodowanej opóźnieniem w przewozie towarów.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 2, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 19 SDR na każdy kilogram poczty w przypadku zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia w przewozie poczty.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 3, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty:
1)
5 000 000 SDR dla podmiotów świadczących usługi określone w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy;
2)
1 500 000 SDR dla podmiotów świadczących usługi określone w art. 176 pkt 1-2, 6 i 8-11 ustawy.
1.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC podmiotów, o których mowa w § 1 pkt 4, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty:
1)
30 000 000 SDR - dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;
2)
5000 SDR - dla jednostek organizacyjnych realizujących osłonę meteorologiczną w instytucjach zapewniających służby meteorologiczne dla żeglugi powietrznej;
3)
dla pozostałych podmiotów:
a)
10 000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym A,
b)
50 000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym B,
c)
100 000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym od C do E.
2.
Kod referencyjny danego lotniska, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, jest określony zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi dla lotnisk cywilnych.
Kwoty, o których mowa w § 4-7, są ustalane przy zastosowaniu średniego kursu SDR ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz. U. Nr 110, poz. 1168 oraz z 2006 r. Nr 239, poz. 1736), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015).