Rozdział 4 - Zgłaszanie i rejestracja ubezpieczeń. - Obowiązkowe ubezpieczenie budynków.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1951.21.168

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1957 r.

Rozdział  IV.

Zgłaszanie i rejestracja ubezpieczeń.

§  6.
1.
Obowiązek ubezpieczenia powstaje z chwilą rozpoczęcia używania budynku lub doprowadzenia go do stanu używalności.
2.
Właściciel budynku podlegającego obowiązkowi ubezpieczenia obowiązany jest zgłosić go, jak również wszelkie zmiany, zaszłe w budynku ubezpieczonym, właściwemu terytorialnie organowi zakładu ubezpieczeń. Zgłoszenie powinno być dokonane w ciągu 2 tygodni od dnia powstania obowiązku ubezpieczenia lub dokonania zmiany. Zakład ubezpieczeń wydaje zgłaszającemu pisemny dowód zgłoszenia.
§  7.
1.
Zakład ubezpieczeń przynajmniej raz na 10 lat ma obowiązek, a w każdym czasie służy mu prawo - przeprowadzania rejestracji i sprawdzania budynków podlegających obowiązkowi ubezpieczenia. Rejestracja i sprawdzenie budynków ma na celu uwzględnienie zmian nie zgłoszonych przez właścicieli, uwzględnienie stanu zużycia budynku oraz objęcie ubezpieczeniem budynków nowowzniesionych lub pominiętych.
2.
Właściciel obowiązany jest udzielać na żądanie organów zakładu ubezpieczeń wszelkich wyjaśnień, mających wpływ na ustalenie wartości mienia i wysokości składki ubezpieczeniowej.