Obowiązek dostarczania samolotów jako środków przewozowych na rzecz wojska w czasie pokoju.
Dz.U.1930.26.230
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WOJSKOWYCH I MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 6 marca 1930 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami Komunikacji, Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Robót Publicznych o obowiązku dostarczania samolotów jako środków przewozowych na rzecz wojska w czasie pokoju.
Do art.1-go.
Do art. 3-go.
W wypadku gdy obowiązany do dostarczenia samolotu sam go obsługuje i prowadzi i nie ma świadectw członka załogi, uprawniających go do pilotowania samolotów z pasażerami, albo też nie posiada takich świadectw wogóle, a nie jest w możności dostarczenia załogi zdolnej do obsługi i prowadzenia, obowiązek ten ogranicza się do oddania do dyspozycji osoby, uprawnionej do korzystania ze świadczeń, samego tylko samolotu.
Do art. 4-go.
Natomiast osoby, które posiadają prócz samolotów zwolnionych od obowiązku ich dostarczenia na rzecz wojska, również samoloty od tego obowiązku niezwolnione, powinny być zamieszczone w listach kolejności, a przy ich nazwiskach należy obok samolotów podlegających obowiązkowi ich dostarczenia wykazywać w osobnych rubrykach także ilość i rodzaj samolotów zwolnionych od tego obowiązku.
W razie zwolnienia pewnych kategoryj osób lub samolotów od obowiązku ich dostarczenia w myśl ustępu ostatniego art. 5 powołanego wyżej rozporządzenia należy zwolnienie takie zaznaczyć w wykazie alfabetycznym (§ 4).
Przedewszystkiem powinny być umieszczone osoby fizyczne lub prawne, posiadające samoloty dla innych celów niż zarobkowe, naukowe i szkolne w kolejności liczby posiadanych samolotów, a następnie dopiero posiadacze samolotów dla celów zarobkowych, naukowych lub szkolnych.
Pozatem posiadacze dwu lub więcej samolotów wyprzedzają w liście kolejności posiadaczy jednego samolotu, a posiadacze samolotów używanych dla celów przemysłowych i handlowych posiadaczy samolotów dla celów aerofotografji i aerofotogrametrji.
Wyjątki są dopuszczalne bądźto z powodów, które powstały po sporządzeniu listy kolejności, bądź też z uwagi na objekt podlegający przewiezieniu. W tych ostatnich wypadkach w miejsce osoby zwolnionej od dostarczenia samolotu powinna być pociągniętą do tego świadczenia osoba znajdująca się na liście kolejności pod następną liczbą kolejną lub też osoba dysponująca odpowiednim samolotem. Osoba zwolniona, po ustaniu powodu zwolnienia, powinna być pociągnięta do świadczenia bezpośrednio przed osobą, na którą wedle listy kolejności przypadłoby następne świadczenie.
Decyzja w sprawach kolejności i odstępstwa od niej należy do władzy wydającej nakazy dostarczenia (§ 14 ust 2).
Pierwsza lista kolejności winna być ułożona i ogłoszona w ciągu dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszego rozporządzenia.
Do art. 5-go.
Fakt zwolnienia od obowiązku dostarczenia samolotów, będących w posiadaniu funkcjonarjuszów państwowych i samorządowych, wojskowych w służbie czynnej oraz osób duchownych, udowadnia się poświadczeniem bezpośredniej władzy przełożonej, a o ile chodzi o duchownych - poświadczeniem, wydanem przez właściwego wojewodę, że wspomniane samoloty są im niezbędnie potrzebne dla wykonywania służby względnie posług religijnych.
Do art. 7-go.
W szczególności władze wyżej wspomniane decydują, czy zachodzi służbowa potrzeba korzystania z samolotu, jako środka przewozowego, celem służbowego przewozu osób względnie rzeczy.
Za służbowy przewóz rzeczy, względnie przewóz rzeczy w związku z podróżą służbową, uważa się również przewóz instrumentów, narzędzi oraz innych materjałów mogących się zmieścić w samolocie, nie zagrażających niebezpieczeństwem uszkodzenia samolotu w czasie lotu oraz dopuszczonych na mocy obowiązujących przepisów do przewozu samolotami.
Do art. 6-go, 8-go, 9-go i 10-go.
Zapotrzebowania te należy skierowywać do Ministerstwa Komunikacji, które na podstawie tych zapotrzebowań wydaje nakaz dostarczenia samolotu, jako środka przewozowego, sporządzony według wzoru Nr. 1, załączonego do niniejszego rozporządzenia.
Za dokument legitymacyjny uważa się rozkaz wyjazdu (§ 15).
Na zasadzie okazanego rozkazu wyjazdu zawiadowca portu względnie osoba nadzorująca lotnisko z ramienia władz państwowych wystawia pisemny nakaz dostarczenia samolotu.
Nakaz ten winien być sporządzony według wzoru Nr. 2 załączonego do niniejszego rozporządzenia.
O wystawionym przez się nakazie zawiadowca portu względnie osoba nadzorująca lotnisko z ramienia władz państwowych powinna przesłać dwa meldunki, jeden do Ministerstwa Komunikacji, drugi do władzy wystawiającej rozkaz wyjazdu.
Przy wyznaczaniu samolotów do świadczeń, zawiadowca portu względnie osoba nadzorująca lotnisko z ramienia władz państwowych, powinna wybierać z listy kolejności ogłoszonej w Monitorze, te samoloty, których stałe miejsce postoju (port ojczysty) znajduje się na podległem lotnisku.
Do art. 15-go.
Przy ustalaniu stawek wynagrodzenia należy brać pod uwagę rzeczywiste koszty utrzymania samolotu i obsługi oraz zużytych materiałów pędnych przez okres czasu, liczony od chwili odlotu samolotu do wyznaczonego miejsca dostarczenia tego samolotu do chwili powrotu jego na lotnisko, z którego odleciał, oraz koszty związane z przybyciem członków załogi do miejsca odlotu samolotu i powrotem ich od tego miejsca do miejsca zamieszkania.
W wypadku przewidzianym w § 2 ust. 2 niniejszego rozporządzenia stawki oblicza się tylko biorąc pod uwagę koszt użycia samolotu i ewentualnych materjałów pędnych, dostarczonych przez posiadacza samolotów.
Wynagrodzenie za spełnienie obowiązku dostarczenia środka przewozowego obciąża budżet Ministerstwa Spraw Wojskowych.
Do art. 16-go.
Zgłaszanie pretensyj o odszkodowanie z powodu utraty, zniszczenia lub uszkodzenia samolotu należy, w terminie 1 roku od daty zajścia wypadku kierować do Ministerstwa Komunikacji za pośrednictwem właściwej terytorjalnie władzy powiatowej administracji ogólnej.
Zgłaszający pretensję o odszkodowanie powinien dołączyć do tego zgłoszenia nakaz dostarczenia samolotu, tudzież potwierdzenie o korzystaniu z niego, przewidziane w art. 14 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 12 listopada 1927 roku (Dz. U. R. P. Nr. 102, poz. 883). Dla ustalenia okoliczności mających być podstawą rozstrzygnięcia, powiatowa władza administracji ogólnej przeprowadza rozprawę ustną w trybie określonym w art. 45 - 48 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 roku o postępowaniu administracyjnem (Dz. U. R. P. Nr. 36, poz. 341).
Do art. 17-go.
Gdy korzystający z samolotu wynagrodzenia nie zapłacił (ust. 2 art. 17), powinien o tem bezzwłocznie złożyć meldunek swej władzy przełożonej, która spowoduje natychmiastowe przekazanie tej należności przez płatnika do powiatowej władzy administracji ogólnej, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania świadczącego.
Wzór Nr. 1
MINISTERSTWO KOMUNIKACJI
Nr. ....
NAKAZ
dostarczenia samolotu, jako środka przewozowego, na rzecz wojska w czasie pokoju.
Na zasadzie art. 9 rozporządzenia Prezydenta
Rzeczypospolitej z dnia 12 listopada 1927 roku o obowiązku
dostarczania środków przewozowych na rzecz wojska w czasie
pokoju (Dz. U. R. P. Nr. 102, poz. 883) i na zasadzie § 14
rozporządzenia wykonawczego Ministra Spraw Wojskowych i
Ministra Spraw Wewnętrznych z dn. 6 marca 1930 roku (Dz. U. R.
P. Nr. 26, poz. 230), oraz wskutek pisemnego zapotrzebowania z
dn. ............... 1930 r. Nr. ........... wystawionego przez
..... na zasadzie .................................... a zgłoszonego w Ministerstwie Komunikacji przez ................
..............................................................
Ministerstwo Komunikacji nakazuje p. .........................
............. zamieszkałemu w ................................
..............................................................
dostarczyć jako środka przewozowego na rzecz wojska w czasie
pokoju następującej ilości ..... samolotów ...................
zarejestrowanych w rejestrze państwowym polskich statków
powietrznych:
a) Nr. rejestru .................... znaki przynależności
państwowej i rejestracji .................... typ, serja
i Nr. ............. zaopatrzony w silnik typu ..........
serja i Nr. .......................
b) Nr. rejestru ..................... znaki przynależności
państwowej i rejestracji ........................ typ,
serja i Nr. ...........................
zaopatrzony w silnik. Typ, serja i Nr. .................
c) Nr. rejestru ........... znaki przynależności państwowej
i rejestracji ............... typ, serja i Nr. .........
zaopatrzony w silnik. Typ, serja i Nr. .................
..............................................................
wraz z niezbędną do obsługi i utrzymania w stanie należytej
sprawności i porządku ilością członków załogi, a w
szczególności ................................................
..............................................................
..............................................................
Samoloty wyżej wymienione winny się znajdować w stanie
gotowym do odlotu dn. ........... 19 .... r. o godz. ....... na lotnisku w .. .................. a załoga ich powinna oddać
się do dyspozycji p. .........................................
Samoloty te mogą być użyte najwięcej na przeciąg ..........
słownie ......................................................
godzin i za używanie ich posiadacz ma prawo otrzymać od Skarbu
Państwa wynagrodzenie według stawki .................. taryfy,
ustalonej rozporządzeniem wojewody w .........................
z dnia .......... 19 .. r. (Dz. W. Nr. ......... poz. ......).
Niewykonanie niniejszego nakazu podlega karze,
przewidzianej w art. 18 powołanego w ustępie poprzednim
rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej.
Podpis ....................
Wzór Nr. 2
ZAWIADOWCA PORTU
LOTNICZEGO MINISTERSTWA
KOMUNIKACJI
w .....................
Nr. ............
NAKAZ
dostarczenia samolotu, jako środka przewozowego, na rzecz wojska w czasie pokoju.
Na zasadzie art. 9 rozporządzenia Prezydenta
Rzeczypospolitej z dnia 12 listopada 1927 roku o obowiązku
dostarczania środków przewozowych na rzecz wojska w czasie
pokoju (Dz. U. R. P. Nr. 102, poz. 883) i na zasadzie § 16
rozporządzenia wykonawczego Ministra Spraw Wojskowych i
Ministra Spraw Wewnętrznych z dn. 6 marca 1930 roku (Dz. U. R.
P. Nr. 26, poz. 230) oraz wskutek przedstawionego rozkazu
wyjazdu Nr. ................... z dn. ............ 19 ..... r.
wystawionego przez ...........................................
dla ..........................................................
nakazuję p. ................................. zamieszkałemu w
..............................................................
dostarczyć, jako środka przewozowego na rzecz wojska w czasie
pokoju, następującej ilości,. ..........samolotów,...........
zarejestrowanych w
rejestrze państwowym polskich statków powietrznych:
a) Nr. rejestru ..................................... znaki
przynależności państwowej i rejestracji ................
typ, serja i Nr. .................. zaopatrzony w silnik
typu ....................... serja i Nr. ...............
b) Nr. rejestru ........... znaki przynależności państwowej
i rejestracji ................. typ, serja i Nr. .......
zaopatrzony w silnik typu ........... serja i Nr. ......
wraz z niezbędną do obsługi i utrzymania w stanie należytej
sprawności i porządku ilością członków załogi, a w
szczególności ................................................
..............................................................
Samoloty wyżej wymienione winny się znajdować w stanie
gotowym do odlotu dn. .......... 19..... r. o godz. ....... na
lotnisku w .........................., a załoga ich powinna
oddać się do dyspozycji p. ..................................
Samoloty te mogą być użyte najwięcej na przeciąg .........
słownie ............... godzin i za używanie ich posiadacz ma
prawo otrzymać od Skarbu Państwa wynagrodzenie według
stawki .................... taryfy, ustalonej rozporządzeniem
wojewody w .................... z dnia ............ 19.....r.
(Dz. W. Nr. ............. poz. ..........).
Niewykonanie niniejszego nakazu podlega karze,
przewidzianej w art. 18 powołanego w ustępie poprzednim
rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej.
................. dn. .........19 ......... r.
M. p. i podpis .................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (11)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (9)
- Kolejność obowiązkowego dostarczania samolotów na rzecz wojska w czasie pokoju przez właścicieli prywatnych statków powietrznych.
- Kolejność obowiązkowego dostarczania samolotów na rzecz wojska w czasie pokoju przez właścicieli prywatnych statków powietrznych.
- Kolejność obowiązkowego dostarczania samolotów na rzecz wojska w czasie pokoju przez właścicieli prywatnych statków powietrznych.