Obiekty hotelarskie i inne obiekty, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.2166 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 listopada 2017 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY 1
z dnia 19 sierpnia 2004 r.
w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1553) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych;
2)
minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie;
3)
warunki dopuszczenia odstępstw od wymagań, o których mowa w pkt 1;
4)
sposób dokumentowania spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych;
5)
szczegółowe zasady i tryb zaliczania obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów i kategorii;
6)
tryb sprawowania kontroli nad przestrzeganiem w poszczególnych obiektach wymagań co do wyposażenia i świadczenia usług odpowiadających rodzajowi i kategorii obiektu;
7)
sposób prowadzenia ewidencji obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
1. 
Ustala się wymagania co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich.
2. 
Wymagania, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, dla:
1)
hoteli i moteli - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
pensjonatów - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
kempingów (campingów), pól biwakowych - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
domów wycieczkowych - określa załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5)
schronisk młodzieżowych - określa załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6)
schronisk - określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
3. 
Minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, świadczących usługi hotelarskie, o których mowa w art. 35 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
4. 
Minimalne wymagania co do wyposażenia w zakresie dostosowania obiektów hotelarskich do potrzeb osób niepełnosprawnych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
1. 
Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich, z zastrzeżeniem ust. 2, wpisanych do rejestru zabytków lub wykazu zabytków architektury i budownictwa oraz obiektów, których charakter zabytkowy jest oczywisty, jeżeli spełnione zostaną następujące warunki:
1)
przedsiębiorca ubiegający się o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanie kategorii przedstawi opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzającą, że spełnienie wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektu nie jest możliwe;
2)
odstępstwo w niewielkim stopniu obniża spełnianie wymagań określonych dla danego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego, a jest zrekompensowane spełnieniem w wyższym stopniu innych wymagań;
3)
w materiałach informacyjnych dotyczących obiektu hotelarskiego zostanie zamieszczona informacja o zabytkowym charakterze obiektu i związanych z tym odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług.
2. 
Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla pól biwakowych zlokalizowanych na terenie gospodarstw rolnych, pod warunkiem zapewnienia możliwości korzystania z wody do picia i urządzeń sanitarnych.
1. 
Spełnianie w obiektach hotelarskich wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych dokumentuje się w zakresie wymagań:
1)
budowlanych:
a)
przez wszystkie obiekty - książką obiektu budowlanego, o której mowa w art. 64 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332 i 1529), przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli lub oceny obiektu budowlanego, w przypadku obiektów budowlanych, w stosunku do których obowiązek posiadania książki obiektu budowlanego istnieje na podstawie tej ustawy, oraz
b)
przez obiekty hotelarskie należące odpowiednio do XIV, XVII lub IX kategorii obiektów budowlanych, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zaświadczeniem właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o dokonanym zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w stosunku do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, lub ostateczną decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, a w przypadku obiektów budowlanych wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu budowlanego lub ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zawiadomieniem właściwego organu o przystąpieniu do użytkowania, dla obiektów, dla których wydano wymienione dokumenty na podstawie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane;
2)
przeciwpożarowych - opinią właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;
3)
sanitarnych - opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w obiektach hotelarskich, które znajdują się na terenie jednostki organizacyjnej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanej lub na terenie administrowanym przez organ podległy ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowany - opinią właściwego miejscowo państwowego inspektora sanitarnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2. 
Spełnianie w innych obiektach, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych dokumentuje się w zakresie wymagań:
1)
budowlanych - książką obiektu budowlanego, o której mowa w art. 64 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli obiektu budowlanego, w przypadku obiektów budowlanych, w stosunku do których obowiązek posiadania książki obiektu budowlanego istnieje na podstawie tej ustawy, a w przypadku gdy obiekt nie posiada książki obiektu budowlanego - protokołem z kontroli obiektu budowlanego;
2)
przeciwpożarowych - opinią właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej lub osoby wykonującej czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, o której mowa w art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 736 i 1169);
3)
sanitarnych - opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w obiektach, które znajdują się na terenie jednostki organizacyjnej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanej lub na terenie administrowanym przez organ podległy ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowany - opinią właściwego miejscowo państwowego inspektora sanitarnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3. 
Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, może w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań w sposób określony w ust. 2.
1. 
Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju oraz nadanie kategorii, a także zmiana i potwierdzenie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanej kategorii następuje na wniosek przedsiębiorcy podejmującego świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
nazwę i siedzibę lub nazwisko i imię oraz adres przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w obiekcie objętym wnioskiem;
2)
Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) przedsiębiorcy oraz numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) albo numer wpisu do ewidencji działalności gospodarczej - o ile taki posiada;
3)
nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu;
4)
określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu, numeru telefonu, a także - o ile obiekt posiada - numeru faksu, adresu poczty elektronicznej oraz adresu strony internetowej;
5)
liczbę miejsc noclegowych, liczbę jednostek mieszkalnych oraz ich strukturę;
6)
opis obiektu potwierdzający stopień spełnienia przez ten obiekt wymagań dla rodzaju i kategorii, o które występuje wnioskodawca, w tym o zakresie usług gastronomicznych;
7)
wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu o ustalenie rodzaju i nadanie kategorii;
8)
wskazanie zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii, o które występuje wnioskodawca.
3. 
Do wniosku dołącza się:
1)
dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, o których mowa w § 4 ust. 1;
2)
dowód wniesienia opłaty przez przedsiębiorcę za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań, o których mowa w § 2 ust. 1, 2 i 4, § 3 oraz § 4 ust. 1.
4. 
Marszałek województwa może ustalić wzór ankiety, stanowiącej załącznik do wniosku, stwierdzającej stopień spełnienia przez obiekt hotelarski wymagań dla rodzaju i kategorii, o które ubiega się wnioskodawca. W takim przypadku opis obiektu, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, we wniosku nie jest wymagany.
Przed wydaniem decyzji o:
1)
zaszeregowaniu do rodzaju oraz nadaniu kategorii,
2)
zmianie zaszeregowania do rodzaju oraz nadanej kategorii,
3)
potwierdzeniu zaszeregowania do rodzaju oraz nadanej kategorii

- obiekt hotelarski podlega ocenie co do spełnienia wymagań, o których mowa w § 2 ust. 1, 2 i 4, § 3 oraz § 4 ust. 1.

W sprawach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do rodzaju pole biwakowe stosuje się odpowiednio przepisy § 5 ust. 1-3 i § 6.
1. 
Organy uprawnione do kontroli obiektów w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, dokonują kontroli w każdym czasie:
1)
z urzędu - jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszenia wymagań;
2)
na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy konsumentów.
2. 
Marszałek województwa dokonuje z urzędu okresowych kontroli obiektów hotelarskich w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług, w tym także usług gastronomicznych, nie rzadziej niż co trzy lata. Kontrole te mogą obejmować także spełnienie wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.
1. 
Kontroli, o której mowa w § 8, dokonuje się zgodnie z zasadami kontroli przedsiębiorców określonymi w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829, 1948, 1997 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 460 i 819).
2. 
Organ kontrolujący przekazuje odpis protokołu kontroli organowi prowadzącemu ewidencję obiektu.
3. 
Jeżeli wyniki przeprowadzonej kontroli obiektu hotelarskiego wskazują na to, że zachodzą przesłanki zmiany rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenia nadanej mu kategorii, marszałek województwa dokonuje ponownej oceny obiektu.
4. 
Marszałek województwa może odstąpić od ponownej oceny obiektu, o której mowa w ust. 3, jeżeli przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie wyraził zgodę na zmianę rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenie nadanej mu kategorii.
5. 
Jeżeli podczas wykonywanych czynności kontrolnych ujawniony został fakt zmiany przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie, a przedsiębiorca ten nie wystąpił z wnioskiem do właściwego marszałka województwa o potwierdzenie lub zmianę dotychczasowego zaszeregowania, organ kontrolujący odstępuje od dalszych czynności kontrolnych obiektu i wzywa tego przedsiębiorcę do złożenia wniosku o potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania pod rygorem wydania decyzji o uchyleniu zaszeregowania do rodzaju i nadaniu kategorii oraz wykreślenia obiektu z ewidencji obiektów hotelarskich.
1. 
Nie uważa się za spełnione wymagań, o których mowa w § 2, w odniesieniu do elementów wyposażenia niesprawnych, uszkodzonych, niedostępnych lub nadmiernie zużytych, a także w odniesieniu do usług, których uzyskanie w chwili kontroli lub oceny nie jest możliwe.
2. 
W przypadku stwierdzenia uchybień, o których mowa w ust. 1, organ upoważniony do kontroli obiektu może wydać przedsiębiorcy zalecenia pokontrolne, z określeniem terminu ich wykonania nieprzekraczającego trzech miesięcy, pod rygorem wszczęcia postępowania w sprawie zmiany zaszeregowania obiektu do rodzaju i kategorii albo wszczęcia postępowania w sprawie uchylenia zaszeregowania obiektu do rodzaju i kategorii.
Po przeprowadzeniu pierwszej kontroli obiektu hotelarskiego, o którym mowa w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, marszałek województwa wydaje decyzję potwierdzającą zaszeregowanie obiektu, zmieniającą zaszeregowanie lub uchylającą zaszeregowanie do dotychczasowego rodzaju i kategorii.
1. 
Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego obiektu.
2. 
Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest:
1)
decyzja w sprawie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii;
2)
zgłoszenie innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie.
3. 
Przedsiębiorca lub rolnik zgłaszający do ewidencji inny obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie, jest obowiązany podać numer NIP oraz numer wpisu do KRS albo numer wpisu do ewidencji działalności gospodarczej - o ile taki posiada.
4. 
Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, oddzielnego dla każdego z rodzajów obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
5. 
Marszałek województwa prowadzi wykaz przyrzeczeń zaszeregowania obiektów hotelarskich do odpowiedniego rodzaju i kategorii, zwany dalej "wykazem promes".
6. 
Podstawą umieszczenia w wykazie promes, o którym mowa w ust. 5, jest ostateczna decyzja marszałka województwa o przyrzeczeniu zaszeregowania obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii.
7. 
Dla każdego obiektu, który uzyskał promesę, zakłada się kartę ewidencyjną obiektu posiadającego promesę.
1. 
Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest jawna, z wyjątkiem informacji, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 7.
2. 
Karty ewidencyjne obiektów mogą być udostępniane do wglądu w obecności osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
1. 
Dokumenty, o których mowa w § 12 ust. 2, powinny być przechowywane łącznie z kartami ewidencyjnymi obiektów, a dokument, o którym mowa w § 12 ust. 6, powinien być przechowywany łącznie z kartami ewidencyjnymi obiektów posiadających promesy.
2. 
Kartoteka ewidencyjna ani poszczególne karty nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
1. 
Każdy wpis do karty ewidencyjnej obiektu oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
2. 
W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do ewidencji obiektu. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
3. 
Wpis w karcie obiektu nie może być wymazywany albo w inny sposób usuwany.
4. 
Poprawek we wpisie można dokonywać wyłącznie w taki sposób, aby wyrazy poprawione były czytelne.
5. 
O dokonywanych poprawkach osoba uprawniona do prowadzenia ewidencji sporządza na końcu wpisu adnotację o treści poprawki i jej podstawie, ze wskazaniem miejsca dokonanej poprawki, oraz opatruje adnotację datą i podpisem.
1. 
Karta ewidencyjna obiektu hotelarskiego zawiera:
1)
określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie wraz z adresem jego siedziby, a w przypadku gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna - wraz z adresem miejsca zamieszkania;
2)
nazwę i adres obiektu;
3)
określenie rodzaju i kategorii obiektu;
4)
informację o stałym lub sezonowym charakterze świadczonych usług, wraz z podaniem czasu trwania sezonu;
5)
opis obiektu zawierający informacje o liczbie miejsc noclegowych, liczbie jednostek mieszkalnych oraz ich strukturze, zakresie świadczonych usług, położeniu obiektu, numerze telefonu, a także - o ile obiekt posiada - numerze faksu, adresie poczty elektronicznej oraz adresie strony internetowej;
6)
informacje o promesach, decyzjach dotyczących rodzaju i kategorii obiektu oraz o dopuszczonych odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług;
7)
informacje o przeprowadzonych kontrolach i ocenach spełniania wymagań dla rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego.
2. 
Karta ewidencyjna innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie, zawiera informacje określone w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz informację o liczbie miejsc noclegowych.
3. 
Karta ewidencyjna obiektu posiadającego promesę zawiera:
1)
określenie przedsiębiorcy, który zamierza rozpocząć świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim, wraz z adresem jego siedziby, a w przypadku gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna - wraz z adresem miejsca zamieszkania;
2)
nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu;
3)
określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu;
4)
wskazanie rodzaju obiektu hotelarskiego i kategorii, o które zamierza ubiegać się przedsiębiorca, który uzyskał promesę;
5)
termin ważności promesy.
1. 
Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie zgłasza do ewidencji obiektów hotelarskich lub innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, informacje o:
1)
zaprzestaniu świadczenia usług hotelarskich;
2)
uzyskaniu decyzji marszałka województwa o zaszeregowaniu obiektu do rodzaju i nadaniu kategorii - w przypadku ewidencji innych obiektów świadczących usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta);
3)
zgłoszeniu obiektu do ewidencji innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) - w przypadku ewidencji obiektów hotelarskich prowadzonej przez marszałka województwa, gdy przedsiębiorca wpisany do ewidencji zamierza nadal świadczyć usługi hotelarskie, a nie zamierza już stosować nazwy rodzaju i oznaczenia kategorii obiektu hotelarskiego;
4)
zmianie działalności sezonowej na stałą lub stałej na sezonową;
5)
zmianie liczby miejsc noclegowych, liczby jednostek mieszkalnych, zmianie ich struktury, zmianie numeru telefonu, a także - o ile obiekt posiada - o zmianie numeru faksu, adresu poczty elektronicznej oraz adresu strony internetowej;
6)
zmianie zakresu świadczonych usług, w tym gastronomicznych.
2. 
Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie informuje organ prowadzący ewidencję obiektów hotelarskich o zdarzeniach powodujących przejściowo wstrzymanie lub istotne ograniczenie zakresu świadczonych usług. Informacji tych nie uważa się za zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Przedsiębiorca lub rolnik świadczący usługi hotelarskie informuje organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, o zdarzeniach powodujących przejściowo wstrzymanie świadczonych usług. Informacji tych nie uważa się za zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1.
1. 
Organ prowadzący ewidencję obiektów hotelarskich wydaje z urzędu decyzję o uchyleniu zaszeregowania do rodzaju i nadaniu kategorii oraz o wykreśleniu obiektu z ewidencji, jeżeli:
1)
przedsiębiorca wpisany do ewidencji zaprzestał na okres dłuższy niż rok świadczenia usług hotelarskich;
2)
przedsiębiorca wpisany do ewidencji poinformował marszałka województwa prowadzącego ewidencję o rezygnacji ze stosowania w obiekcie nazwy rodzaju i oznaczenia kategorii obiektu hotelarskiego;
3)
przedsiębiorcą świadczącym usługi hotelarskie w obiekcie była jednostka organizacyjna, która uległa likwidacji;
4)
przedsiębiorca będący osobą fizyczną zmarł, a jego następcy prawni nie wystąpili z wnioskiem o potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanej kategorii;
5)
przedsiębiorca, który rozpoczął świadczenie usług w obiekcie hotelarskim posiadającym zaszeregowanie do rodzaju i nadaną kategorię na podstawie decyzji wydanej innemu przedsiębiorcy, nie wystąpił z wnioskiem o potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania obiektu w terminie 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia świadczenia usług w obiekcie lub nie wystąpił z takim wnioskiem w terminie 3 miesięcy od dnia zawiadomienia go przez marszałka województwa o obowiązku złożenia wniosku o potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania obiektu;
6)
obiekt przestał spełniać wymagania sanitarne, przeciwpożarowe lub inne określone odrębnymi przepisami;
7)
stan obiektu hotelarskiego uniemożliwia świadczenie usług hotelarskich.
2. 
Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wykreśla z urzędu obiekt z ewidencji, jeżeli:
1)
przedsiębiorca lub rolnik wpisany do ewidencji zaprzestał na okres dłuższy niż rok świadczenia usług hotelarskich;
2)
przedsiębiorcą świadczącym usługi hotelarskie w obiekcie była jednostka organizacyjna, która uległa likwidacji;
3)
przedsiębiorca będący osobą fizyczną lub rolnik, świadczący usługi hotelarskie w obiekcie, zmarł;
4)
obiekt nie spełnia wymagań sanitarnych, przeciwpożarowych lub innych określonych odrębnymi przepisami;
5)
stan obiektu uniemożliwia świadczenie usług hotelarskich.
3. 
Marszałek województwa z urzędu wykreśla obiekt z wykazu promes, jeżeli:
1)
przedsiębiorca, któremu udzielono promesy, przed upływem terminu jej ważności nie złożył właściwemu marszałkowi województwa kompletnego wniosku o zaszeregowanie obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii;
2)
przedsiębiorca, któremu udzielono promesy, uzyskał decyzję o zaszeregowaniu obiektu do rodzaju i nadaniu kategorii;
3)
(uchylony);
4)
przedsiębiorca, któremu udzielono promesy, uzyskał decyzję o odmowie zaszeregowania obiektu do rodzaju i nadania kategorii.
4. 
Marszałek województwa wykreśla obiekt z wykazu promes na wniosek przedsiębiorcy.
5. 
Marszałek województwa zawiadamia przedsiębiorcę o wykreśleniu obiektu z wykazu promes.
Zaszeregowania obiektów hotelarskich dokonane na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1999 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. poz. 87) lub rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. poz. 665 oraz z 2002 r. poz. 1190) zachowują ważność.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA HOTELI I MOTELI

Lp.WymaganiaKategorie
***************
HMHMHMHMHM
123456789101112
1Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku stanowiącą funkcjonalnie całość, lub zespół budynków wraz z infrastrukturą towarzyszącąoooooooooo
I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia
2Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrzoooooooooo
3Górna osłona nad głównym wejściem, usytuowanie wejścia we wnęce lub zapewnienie drzwi automatycznie otwieranych lub obrotowychoooooo
4Górna osłona nad podjazdem do obiektuoooo
5Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gościoo
6Wydzielona droga dostaw

Nie dotyczy hoteli *** w zwartej zabudowie miejskiej

oooooo
7Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oświetlenie terenu i oddzielenie części gospodarczej od części dostępnej dla gościoooooooooo
81) Zapewnienie miejsca postojowego na czas przyjazdu i odjazdu gościoooooooooo
2) Zapewnienie strzeżonego parkingu, strzeżonego garażu, strzeżonego miejsca postojowego lub usługi odwozu/przywozu samochodu na/z strzeżony parkingoo
3) Hotele poza zwartą zabudową miejską: zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowegoooo
4) Zapewnienie strzeżonego parkingu lub strzeżonego garażu dla wszystkich j.m.ooooo
II. Instalacje i urządzenia techniczne
9W części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne:
1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24°C, a zimą powyżej 20°C oraz wilgotność 45-60%oooo
2) wentylacja mechaniczna zapewniająca wymianę powietrza oraz usuwająca zapachy w całym obiekcie

W salach konferencyjnych hoteli/moteli kategorii ***, o ile są w obiekcie, wymagana jest klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24°C, a zimą powyżej 20°C oraz wilgotność 45-60%

oo
3) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna - nie dotyczy hoteli/moteli, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie dopuszczania do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań

Spełnienie wymagań potwierdza się następującymi dokumentami: ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zaświadczeniem właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o dokonanym zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w stosunku do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, lub ostateczną decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, a w przypadku obiektów budowlanych wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu budowlanego

oooo
10W części pobytowej - j.m.:
1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24°C, a zimą powyżej 20°C oraz wilgotność 45-60%

Dotyczy hoteli/moteli kategorii ****, co do których wniosek o zaszeregowanie został złożony po wejściu w życie rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. Nr 259, poz. 1553)

oooo
2) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna - nie dotyczy hoteli/moteli, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie dopuszczania do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań

Spełnienie wymagań potwierdza się następującymi dokumentami: ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zaświadczeniem właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o dokonanym zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w stosunku do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, lub ostateczną decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, a w przypadku obiektów budowlanych wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu budowlanego

oooooo
11Wentylacja mechaniczna wyciągowa w w.h.s.

Dla kategorii ** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną, przy centralnym zaopatrzeniu w ciepłą wodę, w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3

oooooooooo
12Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanejoooooooooo
13Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobęoooooooooo
14Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeńoooooooooo
15Telefon i faks dostępny dla gości w recepcji - w przypadku wyposażenia recepcji w faksoooooooooo
16Dostęp do internetu w jednostkach mieszkalnych lub na odrębnych stanowiskachoooooooo
17Instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych i telewizyjnychoooooooooo
18Dźwigi osobowe lub schody ruchome w obiektach:
1) poniżej kondygnacji 0, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej)oo
2) powyżej 1 kondygnacji w części przeznaczonej dla gościoo
3) powyżej 2 kondygnacji w części przeznaczonej dla gościoo
4) powyżej 3 kondygnacji w części przeznaczonej dla gościoo
5) powyżej 4 kondygnacji w części przeznaczonej dla gościoooo
19Oddzielny dźwig towarowo-osobowy lub towarowy, o ile wymagany jest dźwig osobowy

Nie dotyczy hoteli/moteli **** posiadających do 50 j.m.

oooo
20Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:
1) 150 j.m.oo
2) 200 j.m.oo
3) 300 j.m.oo
III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu
21Hall recepcyjny wielofunkcyjny:
1) w obiektach do 50 j.m.

- o powierzchni minimum (w m2)

50503030202020201010
2) w obiektach powyżej 50 j.m.

- o powierzchni dodatkowej (w m2) dla każdej j.m. powyżej 50 j.m.

0,80,80,50,50,30,30,20,20,10,1
22Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej

Wyposażenie minimum:

1) umywalki z blatem lub półkąoooooooooo
2) lustro nad każdą umywalką, z górnym lub bocznym oświetleniemoooooooooo
3) dozownik z płynnym mydłemoooooooooo
4) pojemnik na papier i odpadyoooooooooo
5) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytkuoooooooooo
6) wieszaki ścienne, również w kabinach WCoooooooooo
7) WC (w obiektach kategorii *** - ***** oddzielne dla kobiet i mężczyzn)oooooooooo
8) pisuar w WC męskim, gdy są WC oddzielne dla kobiet i mężczyznoooooooooo
IV. Część mieszkalna
23Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):
1) pokój 1-osobowy1414121210109988
2) pokój 2-osobowy18181616141412121010
3) pokój 3-osobowy161615151414
4) pokój 4-osobowy18181616
5) pokój większy niż 4-osobowy

- powierzchnia pokoju 4-osobowego plus dodatkowo w m2 na każdą następną osobę

4,54,544
W obiektach *- ***, które powstały w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 140, z późn. zm.), dopuszcza się odstępstwo do 10% powierzchni mieszkalnej pokoju, zrekompensowane powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością umeblowania
24Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni co najmniej 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WCoooo
25(uchylona)
1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające
26Zestaw wyposażenia meblowego

- w obiektach *** - ***** - jednolity komplet,

- w obiektach * i ** dopuszcza się meble wielofunkcyjne, z wyjątkiem łóżek:

1) łóżko jednoosobowe o wymiarach co najmniej 90 x 200 cmoooooooooo
2) łóżko dwuosobowe o wymiarach co najmniej 140 x 200 cmoooooooooo
3) nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spaniaoooooooooo
4) szafa lub wnęka garderobiana, co najmniej trzy wieszaki na osobęoooooooooo
5) biurko lub stółoooooooooo
6) bagażnikoooooooo
7a) krzesło jedno na pokójoooo
b) krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 miejsce na osobę)oooooo
8) fotele wypoczynkowe co najmniej dwa lub kanapa (jeden fotel w pokojach jednoosobowych)oooo
9) stolikoooo
10) lustrooooooooooo
11) wieszak ścienny lub stojący na odzież wierzchniąoooooooooo
27Oświetlenie i gniazdka elektryczne:
1) lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącejoooooooooo
2) lampa oświetlająca miejsce do pracy (stół lub biurko)oooooooooo
3) oświetlenie ogólneoooooooooo
4) bezpośredni i łatwy dostęp do co najmniej jednego wolnego gniazdka elektrycznego przy miejscu do pracy (stół lub biurko)oooooo
5) dostęp do co najmniej jednego wolnego gniazdka elektrycznegooooo
28Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:
1) telefonoooooo
2) instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowychoooooooo
3) instalacja umożliwiająca odbiór programów telewizyjnychoooooo
4) wykładzina dywanowa w całej j.m., dywan lub dywanik przy wszystkich łóżkachoooooooooo
5) firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światłooooooooooo
Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne
6) zasłony, rolety lub żaluzje okienne zaciemniająceoooooooooo
Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne
7) materiały informacyjne dotyczące bezpieczeństwa gości (również w języku angielskim) oraz usług hotelu/moteluoooooooooo
8) hotelowe/motelowe materiały piśmienniczeoooooo
9) popielniczka w j.m. w przypadku, gdy przedsiębiorca wyznaczy daną j.m. jako j.m. dla palącychoooooooooo
10) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik,oooooo
11) torba na bieliznę gościa zleconą do praniaoooooo
12) kosz na śmieci co najmniej trudno zapalny w pokojach bez w.h.s.oooo
13) sejfoo
14) minibar lub lodówkaoooo
15) woda butelkowana w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokojuoooooo
16) szklanki lub inne naczynia do picia w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokojuoooooooooo
2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
29Wyposażenie podstawowe:
1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowaoooooooooo
2) umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniemoooooooooo
3) WCoooooooooo
30Wyposażenie uzupełniające:
1) osłona wanny lub natryskuooooooo
2) dywanik przy wannie (kabinie natryskowej)oooooo
3) mydelniczka, papiernica, wieszaki ścienne, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natryskuoooooooooo
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniemoooooooooo
5) gniazdko elektryczne z osłonąoooooooooo
6) suszarka do włosówoooo
7) waga osobowaoo
8) pojemnik na śmieci co najmniej trudno zapalnyoooooooooo
9) telefonoo
10) zestaw minimum dla jednej osoby:
a) mydełko toaletowe lub dozownik z płynnym mydłemoooooooooo
b) ręcznikoooooooooo
c) ręcznik kąpielowyoooooo
d) płaszcz kąpielowyoo
e) szklanka lub kubek jednorazowy konfekcjonowanyoooooooooo
f) torba higienicznaoooooooooo
31Procent j.m. z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym

W obiektach nowo budowanych - 100% bez względu na kategorię obiektu

10010010010010010050502510
32Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej
1) liczba miejsc noclegowych w pokojach bez w.h.s. na jedno urządzenie:
a) umywalka z blatem lub półką5555
b) wanna z baterią i prysznicem lub kabina natryskowa10101515
c) WC z umywalkami (co najmniej jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn)15152020
2) wyposażenie dodatkowe:
a) lustrooooo
b) dozownik z płynnym mydłemoooo
c) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytkuoooo
d) pojemnik co najmniej trudno zapalny na papier i odpadyoooo
e) wieszaki ścienneoooo
32aRecepcja czynna całą dobęoooooo
V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających
33Zapewnienie sprzedaży gościom gorących napojów przez całą dobęoooo
34Zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji lub dostępność kawy i herbaty w pokojachoooooo
35Budzenieoooooooooo
36Podawanie posiłków do j.m. - room-service czynny przez co najmniej 18 godz. na dobęoooooo
37Usługa bagażowa przez całą dobęoooo
38Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju, a także przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości - czynne całą dobęoooooooooo
39(uchylona)
40Akceptacja kart płatniczych

Dla hoteli/moteli * i ** obowiązek akceptacji kart płatniczych powstaje w obiektach posiadających powyżej 50 j.m.

oooooooooo
41Sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennejoooo
42Sprzedaż lub zapewnienie kosmetyków i środków higieny osobistej (co najmniej szczoteczka do zębów, pasta do zębów, krem do golenia i maszynka do golenia)oooooo
43Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, możliwość skorzystania z apteczki i przywołania pomocy medycznej; personel recepcji przeszkolony w pomocy przedlekarskiejoooooooooo
44Usługi gastronomiczne:
1) restauracja - dopuszcza się w hotelu/motelu kategorii *** brak restauracji, jeżeli w odległości do 500 m od obiektu znajduje się restauracjaoooooo
2) aperitif-bar lub bar kawowyoooooooo
3) podawanie śniadańoooooooooo
45Zespół sal wielofunkcyjnych, dostosowanych do charakteru obiektu - konferencyjnych, klubowych, szkoleniowych itp.oo
46Zespół odnowy biologicznej: pływalnia, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne - co najmniej dwa rodzaje usługoooo
47Sala klubowa z telewizoremoo
Nie dotyczy obiektów, które posiadają sale wielofunkcyjne
48Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym

Nie dotyczy obiektów posiadających instalację umożliwiającą odbiór programów telewizyjnych we wszystkich j.m.

oooo
49Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gościoooooo
50Zmiana pościeli i ręczników:
1) codziennie lub na życzenie gościoooo
2) co trzy dni lub na życzenie gościoooooo
51Sprzątanie j.m. codziennie lub na życzenie gościaoooooooooo
VI. Inne
52Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowychoooooo
Objaśnienie znaków i skrótów:

H - hotel

M - motel

* - kategoria jedna gwiazdka

** - kategoria dwie gwiazdki

*** - kategoria trzy gwiazdki

**** - kategoria cztery gwiazdki

***** - kategoria pięć gwiazdek

o - wymaganie obowiązuje

j.m. - jednostka mieszkalna

w.h.s. - węzeł higieniczno-sanitarny

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA PENSJONATÓW

Lp.WymaganiaKategorie
***************
1234567
1Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku stanowiącą funkcjonalnie całość, lub zespół budynków wraz z infrastrukturą towarzyszącąooooo
I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania

i urządzenia

2Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrzooo
3Wydzielona droga dostawoo
4Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oraz oświetlenie dojść i dojazduooooo
5Strzeżone garaże lub strzeżone parkingi.

Nie dotyczy pensjonatów zlokalizowanych w zwartej zabudowie miejskiej, w których należy zapewnić miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości.

oo
II. Instalacje i urządzenia techniczne
6Klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające właściwą wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18-21°C i wilgotność 45-60% w części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjneoo
7W części pobytowej - j.m.:

- klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18-21°, wilgotność 45-60%

o
8Wentylacja:
1) mechaniczna wyciągowa w w.h.s.;

w obiektach ** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3

ooooo
2) mechaniczna1) w części ogólnodostępnejo
3) mechaniczna1) lub grawitacyjna w części ogólnodostępnej

Nie dotyczy pensjonatów, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie dopuszczania do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań

oo
9Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanejoooo
10Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobęooooo
11Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeńooooo
12Telefon i faks dostępny dla gości w recepcji - w przypadku wyposażenia recepcji w faksooooo
13Instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych i telewizyjnychooo
14Dźwigi osobowe w obiektach:
1) poniżej kondygnacji 0, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej)o
2) powyżej 1 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gościo
3) powyżej 2 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gościo
4) powyżej 3 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gościo
5) powyżej 4 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gościoo
15Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:
1) 150 j.m.o
2) 200 j.m.o
3) 300 j.m.o
III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji,

programu obsługowego i użytkowości obiektu

16Hall recepcyjny wielofunkcyjny o powierzchni minimum (w m2)3025201510
17Zespół higieniczno-sanitarny przy zespole ogólnodostępnym, dostosowany do liczby miejsc gastronomicznych, i w salach wielofunkcyjnych. Wyposażenie minimum:
1) umywalki z blatem lub z półkąooooo
2) lustro nad każdą umywalką, z oświetleniem górnym lub bocznymooooo
3) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytkuooooo
4) pojemnik na śmieci co najmniej trudno zapalnyooooo
5) dozownik do płynnego mydłaooooo
6) wieszaki ścienneooooo
7) WCooooo
8) pisuar w WC męskimooooo
IV. Część mieszkalna
18Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):ooooo
1) pokój 1-osobowy14121098
2) pokój 2-osobowy1816141210
3) pokój 3-osobowy161514
4) pokój 4-osobowy1816
5) pokój większy niż 4-osobowy - powierzchnia 4-osobowego plus dodatkowo w m2 na każdą następną osobę

Dopuszcza się odstępstwa powierzchni pokoju nieprzekraczające 10%, jeżeli są zrekompensowane odpowiednio większą powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością umeblowania

44
19Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni minimum 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową z wydzielonym dodatkowo w.h.s.o
1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające
20Zestaw wyposażenia meblowego - w kategorii*** -***** wymagane są jednolite komplety mebli:
1) łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90 x 200 cmooooo
2) łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140 x 200 cmooooo
3) nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spaniaooooo
4) szafa garderobiana lub zabudowana wnęka, minimum 5 wieszaków na osobęooooo
5) biurko lub stółooooo
6) bagażnikooooo
7a) krzesło jedno na pokójoo
7b) krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 miejsce na osobę)ooo
8) stolik okolicznościowyoo
9) fotele wypoczynkowe min. 2 lub kanapa (jeden fotel w pokojach jednoosobowych)oo
10) lustroooooo
11) wieszak ścienny lub stojący na odzież wierzchniąooooo
21Oświetlenie:
1) lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącejooooo
2) lampa do pracy przy stole lub biurkuoooo
3) oświetlenie ogólneooooo
22Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:
1) telefonoo
2) instalacja umożliwiająca odbiór programów telewizyjnychooo
3) instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowychoooo
4) wykładzina dywanowa w całej j.m., dywan lub dywanik przy wszystkich łóżkachooooo
5) (uchylony)
6) firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło2)ooooo
7) zasłony lub rolety lub żaluzje okienne zaciemniające2)ooooo
8) (uchylony)
9) informacje dotyczące usług i bezpieczeństwa gościooo
10) popielniczka w j.m. w przypadku, gdy przedsiębiorca wyznaczy daną j.m. jako j.m. dla palącychooooo
11) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnikooo
12) torba na bieliznę gościa zleconą do praniao
13) kosz na śmieci co najmniej trudno zapalny w j.m. bez w.h.s.ooooo
2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
23Wyposażenie podstawowe:
1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowaooooo
2) umywalka z blatem lub półkąooooo
3) WCooooo
24Wyposażenie uzupełniające:
1) osłona wanny lub natryskuoooo
2) dywanik przy wannie (kabinie natryskowej)ooo
3) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natryskuooooo
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniemooooo
5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłonąooooo
6) suszarka do włosówoo
7) waga osobowao
8) pojemnik na śmieci co najmniej trudno zapalnyooooo
9) zestaw minimum dla jednej osoby:
a) mydełko toaletowe lub dozownik mydłaooooo
b) ręcznikooooo
c) ręcznik kąpielowyooo
d) płaszcz kąpielowyo
e) szklanka lub kubek jednorazowy konfekcjonowanyooooo
f) torba higienicznaooooo
25Procent j.m. z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym

W obiektach nowo budowanych - 100% bez względu na kategorię obiektu

10010050250
26Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej (liczba miejsc noclegowych w pokojach (bez w.h.s. na jedno urządzenie):
1) umywalka z blatem lub półką555
2) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa101015
3) WC z umywalkami (minimum jeden osobny dla

kobiet i jeden osobny dla mężczyzn)

101520
27Wyposażenie dodatkowe:
1) lustro z oświetleniem górnym lub bocznymooo
2) dozownik płynnego mydłaooo
3) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytkuooo
4) pojemnik na papier i odpadyooo
5) wieszaki ścienneooo
V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających
28Zapewnienie gościom gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcjiooooo
29Budzenieooooo
30Usługa bagażowaoo
31Przechowywanie bagażu, pieniędzy i przedmiotów wartościowych gościooooo
32Akceptacja kart płatniczychooo
33Dostarczanie prasy na życzenie gościoo
34Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach - apteczka, personel przeszkolony w zakresie pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiejooooo
35Podawanie posiłków do j.m. - room-service czynny przez:
1) minimum 18 godzin na dobęoo
2) minimum 12 godzin na dobęo
36Usługi gastronomiczne:
1) podawanie przynajmniej dwóch posiłków dziennie (śniadań, obiadów, kolacji, obiadokolacji); w obiektach* -*** można ograniczyć do podawania śniadania i obiadokolacji o ustalonych porach, w jadalniooooo
2) aperitif-bar, bar kawowy lub sala klubowa z podawaniem napojów na życzenie gościooo
3) podawanie śniadań do pokoju na życzenie gościooo
37Usługi rekreacyjne w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-rekreacyjnych i rejonach niezurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczych:
1) przechowywanie sprzętu rekreacyjnegooooo
2) zespół odnowy biologicznej (np. pływalnia, sauna, siłownia, solarium, masaże - minimum dwa rodzaje usług); w obiektach***** wymagany także w pozostałych miejscowościachoo
38Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym

Nie dotyczy obiektów posiadających instalację umożliwiającą odbiór programów telewizyjnych we wszystkich j.m.

oo
39Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gościo
40Pralka lub możliwość prania rzeczy gościoooo
41Zmiana pościeli i ręczników:
1) codziennie lub na życzenie gościoo
2) co trzy dni lub częściej na życzenie gościooo
VI. Inne
42Jednolity ubiór dla poszczególnych służbooo
Objaśnienia znaków i skrótów:

*

** kategoria dwie gwiazdki

*** kategoria trzy gwiazdki

**** kategoria cztery gwiazdki

***** kategoria pięć gwiazdek

o - wymaganie obowiązuje

j.m. - jednostka mieszkalna

w.h.s. - węzeł higieniczno-sanitarny

1) Wentylacja mechaniczna powinna zapewniać wymianę powietrza zgodnie z Polską Normą oraz usuwanie zapachów w całym obiekcie.

2) Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne.

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA KEMPINGÓW (CAMPINGÓW) I PÓL BIWAKOWYCH

Lp.WymaganiaKategorie kempingów (campingów)Pola biwakowe
**********
1234567
I. Zabezpieczenie terenu
1Ogrodzenie terenuooooo1)
2Oświetlenie terenuoooo
3Całodobowy dozóroooo
4Sprzęt przeciwpożarowy i instrukcja bezpieczeństwa pożarowegooooo
5Punkt pierwszej pomocy czynny całą dobę, w tym przeszkolony pracownik, apteczka i łączność z pogotowiem ratunkowymooo2)o2)
II. Zagospodarowanie terenu
6Bezkolizyjny dojazdoooo
7Wewnętrzne drogi główne o nawierzchni utwardzonejooo
8Ścieżki piesze o nawierzchni utwardzonejooo
9Stanowiska obozowania na terenie płaskim trawiastymooo
10Teren stanowisk obozowania wydzielonyooo
11Zadrzewienieoo
12Zasilanie w energię elektrycznąoooo
13Parking przy recepcji - powierzchnia w m2 3)1501208050
14Urządzenia rekreacyjne i tereny do gier i zabawooo-
15Wewnętrzne oznakowaniaoooo
16Pojemniki na śmieciooooo
III. Recepcja
17Recepcja w odrębnym pomieszczeniuoooo
18Przechowalnia bagażu, pieniędzy i rzeczy wartościowych gościooo
IV. Świetlica
19Świetlicao4)o4)o5)
V. Stanowiska obozowania
20Minimalna powierzchnia 1 stanowiska w m270605040
21Podłącza elektryczne (% ogólnej liczby stanowisk)705030
22Ponumerowane stanowiska obozowaniao
23Wydzielone stanowiska lub grupy stanowisk obozowaniaoo
24(uchylona)
VI. Urządzenia higieniczno-sanitarne
25Urządzenia sanitarne zlokalizowane nie dalej niż 100 m od stanowisk obozowaniaoooo
26Umywalnie osobne dla kobiet i mężczyzn:ooooo6)
- liczba użytkowników na 1 umywalkę20202033
- liczba użytkowników na 1 natrysk505050100
27Ustępy osobne dla kobiet i mężczyzn:ooooo7)
- liczba użytkowników na 1 ustęp dla kobiet20202033
- liczba użytkowników na 1 ustęp dla mężczyzn25253350
- liczba użytkowników na 1 pisuar5050100100
28Stanowisko do zlewu ustępów caravaningowychoo
29Urządzenie do praniaoo
30Urządzenie do prasowaniaoo
31Pomieszczenie do suszenia bieliznyo
32Wyposażenie szczegółowe:
1) ściany WC i natrysków wyłożone glazurąoo
2) podłogi WC i natrysków wyłożone terakotąoo
3) urządzenia jednakowe i jednorodneo
4) wieszaki na ręczniki i bieliznęoooo
5) lustra nad umywalkami i półkiooo8)o8)
6) gniazda elektryczne 220 Voo8)o8)o8)
VII. Usługi gastronomiczne
33Stanowiska spożywania posiłkówooo9)
34Stanowiska do zmywania naczyńoooo
35Zakład gastronomiczny

Wymóg nie obowiązuje, jeżeli zakład gastronomiczny znajduje się w odległości nie większej niż 500 m od kempingu (campingu)

o
36Sklepik spożywczy i z artykułami higieniczno-sanitarnymi; nie obowiązuje, jeżeli sklep znajduje się bliżej niż 500 moo
VIII. Zaopatrzenie w wodę
37Punkty poboru wody do picia i dla celów gospodarczych na stanowiskach lub grupach stanowisk obozowaniaoo
38Punkty poboru wody do picia na terenie obozowiskaooo
39Ciepła woda bieżącao10)o10)o11)o12)
Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

* kemping (camping) kategorii jedna gwiazdka

** kemping (camping) kategorii dwie gwiazdki

*** kemping (camping) kategorii trzy gwiazdki

**** kemping (camping) kategorii cztery gwiazdki

1) Może być prowizoryczne.

2) Co najmniej apteczka.

3) Parking nie obejmuje stałych miejsc postojowych, a jedynie miejsce na czas przyjmowania gości.

4) Pomieszczenie w budynku wyposażone w telewizor.

5) Udostępnione zadaszone pomieszczenie.

6) Dopuszcza się umywalnie zbiorowe typu rynnowego niezadaszone.

7) Na terenach skanalizowanych ustępy spłukiwane wodą bieżącą, na terenach nieskanalizowanych - biotoalety.

8) Co najmniej 1 na dwa stanowiska.

9) Przynajmniej zadaszone stoły lub ławy na stanowiskach obozowania.

10) Całą dobę.

11) Co najmniej trzy razy dziennie, o ustalonych godzinach.

12) Co najmniej dwa razy dziennie, o ustalonych godzinach.

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA STAŁEJ BAZY NOCLEGOWEJ NA KEMPINGACH (CAMPINGACH)

Lp.WymaganiaKategorie kempingu (campingu)
**********
123456
Wyposażenie pokoju lub domku składającego się z więcej niż jednego pokoju
1Dopuszczalna liczba osób w każdym pokoju1)2448
2Powierzchnia pokoju na 1 osobę w m25432
3Wysokość pokoju co najmniej 2,2 moooo
4Łóżka o wymiarach min. 90 x 200 cmoooo
5Oświetlenie górneoooo
6Oświetlenie przy łóżkuoo
7Pościel na każde łóżkooooo2)
8Dywan lub wykładzinao
9Szafaooo3)o3)
10Stółooo
11Krzesła lub inne meble do siedzenia, jedno na osobę, lecz nie mniej niż dwa na pokójoooo
12Lustroo
13Instalacja umożliwiająca odbiór programów telewizyjnych i radiowycho
14Instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowycho
15Łazienka z WC i natryskiem z ciepłą i zimną wodąoo
16Umywalka z ciepłą i zimną wodą oraz półkąooo
17Ściany i podłogi w łazience wyłożone płytkami ceramicznymi lub podobnym materiałem nienasiąkliwymoo

Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

* kemping (camping) kategorii jedna gwiazdka

** kemping (camping) kategorii dwie gwiazdki

*** kemping (camping) kategorii trzy gwiazdki

**** kemping (camping) kategorii cztery gwiazdki

1) W przypadku domku wielopokojowego w każdym pokoju.

2) W przypadku braku pościeli - zdejmowany pokrowiec na materac, nadający się do prania.

3) Dopuszcza się wieszaki.

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA DOMÓW WYCIECZKOWYCH

Lp.WymaganiaKategorie
IIIIII
12345
I. Zagospodarowanie terenu
1Bezpośrednie wejście do halluoo
2Parking lub możliwość parkowania maksymalnie 200 m od obiektu; w istniejących obiektach na terenie parków narodowych warunki parkowania na dotychczasowych zasadachoo
II. Instalacje w budynku
3Ogrzewanie zapewniające w zimie temperaturę co najmniej 19°Cooo
4Bieżąca ciepła i zimna wodaooo
III. Recepcja
5Hall recepcyjny z telefonem dostępnym dla gościooo
6(uchylona)
7Przechowalnia pieniędzy, rzeczy wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznegoooo
8Informacja turystyczna1)ooo
9Budzenieooo
IV. Inne usługi
10Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki turystyczne itp.)oo
11Świetlicaoo
12Stanowisko do prasowania wyposażone w żelazkooo
13Stanowisko do drobnych napraw sprzętu sportowego i turystycznegoooo
V. Część mieszkalna
14Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych łazienki, WC, przedpokoju):
1) 1-osobowego988
2) 2-osobowego121082)
3) 3-osobowego1513122)
4) 4-osobowego1716152)
5) większego niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego powiększona dodatkowo na każdą następną osobę o liczbę m2)2,52,52,52)
15Maksymalna liczba miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych81220
16Urządzenia higieniczno-sanitarne w pokojach 1- i 2-osobowych (% pokoi):
1) umywalka z bieżącą ciepłą i zimną wodą oraz z blatem lub półką10050
2) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa oraz WC2510
17Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne:
1) umywalnie osobne dla kobiet i dla mężczyznooo
2) z bieżącą ciepłą i zimną wodąooo
3) liczba m.n. przypadających na 1 umywalkę w umywalniach zbiorowych5510
4) liczba m.n. przypadających na 1 natrysk101515
5) WC osobne dla kobiet i osobne dla mężczyznooo
6) liczba m. n. przypadających na:
a) 1 WC damski101520
b) 1 WC męski101520
c) 1 pisuar w WC męskim253035
18Wyposażenie dodatkowe urządzeń higieniczno-sanitarnych:
1) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistąooo
2) lustro nad umywalką i półkaooo
3) oświetlenie nad lustremoo
4) gniazdo elektryczne uniwersalne z osłonąooo
5) kosz niepalny lub trudno zapalnyooo
19Meble w pokoju3):
1) łóżko o wymiarach min. 80 x 190 cmooo
2) stół (minimum jeden dla 8 osób)ooo
3) krzesła (1 na osobę, nie mniej niż 2 na pokój)4)ooo
4) szafka, stolik lub półka przy każdym łóżkuooo
5) szafa ubraniowa lub wnęka5)oo
6) lustrooo
7) kosz na śmieci niepalny lub trudno zapalny i popielniczkaoo
8) lampka nocna (przy każdym łóżku w pokojach 1-4-osobowych)oo
9) wieszak ścienny lub stojący na okrycie wierzchnieooo
20Wyposażenie dodatkowe pokoju:
1) instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych (w pokojach 1- i 2-osobowych)oo
2) dywan lub chodnikoo
3) firanki, żaluzje lub rolety przepuszczające światłooo
4) zasłony dzienne, żaluzje lub rolety zaciemniająceooo
5) elementy dekoracyjneoo
VI. Usługi gastronomiczne:
21Sprzedaż gorących napojów, także z automatów lub prowadzona przez recepcjęooo
22Wydzielona sala do przygotowywania posiłków we własnym zakresie i ich spożywaniaooo
23Podawanie śniadańoo
24Jadłodajnia lub bar szybkiej obsługio
25Restauracjao
Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I dom wycieczkowy kategorii pierwszej

II dom wycieczkowy kategorii drugiej

III dom wycieczkowy kategorii trzeciej

m.n. miejsce noclegowe

1) Udzielanie informacji o imprezach turystycznych i kulturalnych, wyposażenie recepcji w rozkłady jazdy, plany miast i mapy regionów, książkę telefoniczną itp.

2) Dopuszcza się łóżka piętrowe przy wysokości pokoju co najmniej 2,5 m; powierzchnia pokoju może być wówczas zmniejszona o 20%.

3) W kategorii I jednolity komplet o wysokiej jakości.

4) W pokojach więcej niż 4-osobowych dopuszcza się ławy.

5) W pokojach 1-4-osobowych - szafa ubraniowa, w pokojach więcej niż 4-osobowych po jednym zamykanym segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

ZAŁĄCZNIK Nr  5 

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH

Lp.WymaganiaKategorie
IIIIII
12345
I. Wymagania ogólne
1Samodzielny budynek lub wydzielona część budynkuoo
2Pomieszczenia noclegowe organizowane doraźnie (w internacie, w izbach lekcyjnych itp.)o
3Bieżąca zimna i ciepła woda przez całą dobęoo
4Bieżąca zimna woda całą dobę i ciepła woda o ustalonych porach rano i wieczoremo
5Ogrzewanie zapewniające utrzymanie temperatury 19°Cooo
6Świetlica wyposażona w odpowiednie materiały i sprzęto1)o2)
7Przechowywanie pieniędzy, przedmiotów wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznegoooo
8Pomieszczenie do suszenia odzieżyooo
9Apteczka zaopatrzona w leki i artykuły sanitarneooo
II. Część mieszkalna
10Minimalna powierzchnia sypialni na jedną osobę w m2:
1) przy łóżkach jednopoziomowych2,52,52,5
2) przy łóżkach piętrowych1,51,51,5
11Minimalny % miejsc noclegowych w salach mniejszych niż 8-osobowe50
12Urządzenia higieniczno-sanitarne (maksymalna liczba miejsc noclegowych na 1 urządzenie)3):
1) umywalka z blatem lub półką i lustrem51015
2) natryski1515
3) WC151515
13Wyposażenie pokoju:
1) łóżka lub stelaże wyposażone w materaceooo
2) na osobę: poduszka, kołdra lub 2 koceooo
3) bielizna pościelowaooo
4) szafy ubranioweo
5) szafy ubraniowe lub wieszakioo
6) szafki nocne lub półki przy każdym łóżkuoo
7) stółooo
8) krzesła lub taborety (po jednym na osobę) lub ławyooo
9) lustro i kosz na śmieciooo
III. Część gastronomiczna
14Kuchnia samoobsługowa4)oo
15Jadalniao5)o6)
Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I schronisko młodzieżowe kategorii pierwszej

II schronisko młodzieżowe kategorii drugiej

III schronisko młodzieżowe kategorii trzeciej

1) Wyposażona w telewizor oraz jedno z urządzeń multimedialnych, a także inny sprzęt do gier i zabaw.

2) Wyposażona w sprzęt do gier i zabaw.

3) W obiektach nowych wskaźniki urządzeń higieniczno-sanitarnych powinny być zgodne z warunkami technicznymi dla obiektów zamieszkania zbiorowego.

4) Wyposażona w sprzęt kuchenny (płyty do gotowania, garnki, czajniki, patelnie, lodówkę).

5) Zaopatrzona w sprzęt stołówkowy (stoły, krzesła lub ławy, talerze głębokie i płytkie, łyżki, widelce, noże, szklanki, kubki).

6) Zaopatrzona jak w kategorii I schroniska młodzieżowego; w mniejszych schroniskach może spełniać dodatkowo funkcję świetlicy.

ZAŁĄCZNIK Nr  6 

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA SCHRONISK

Lp.Wymagania
123
I. Instalacje w budynku
1Ogrzewanie zapewniające utrzymanie w pomieszczeniach noclegowych i świetlicy temperatury 18°Co
2Bieżąca zimna i ciepła woda1)o
II. Recepcja
3Telefon dostępny dla gościo
4Przechowywanie pieniędzy, przedmiotów wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznegoo
5Informacja turystyczna2)o
III. Inne usługi
6Sprzedaż podstawowych drobnych artykułów higienicznych i kosmetycznych, słodyczy, pamiąteko
7Możliwość suszenia odzieży we wskazanym miejscuo
8Stanowisko umożliwiające dokonanie drobnych napraw sprzętu turystycznego, czyszczenie odzieży i sprzętuo
IV. Część mieszkalna
9Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, WC i przedpokoju)3):
1) 1-osobowego5
2) 2-osobowego7
3) 3-osobowego9
4) 4-osobowego12
5) większego niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego plus 2,5 m2 dodatkowo na każdą następną osobę)o
10Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne (liczba miejsc noclegowych na jedno urządzenie)4):
1) umywalka z lustrem i półką20
2) WC20
3) natrysk35
4) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistąo
11Meble w pokoju:
1) łóżko5)o
2) stóło
3) krzesło lub taboret6) (1 na osobę)o
4) stolik lub półka (przy każdym łóżku)o
5) szafa ubraniowa lub wnęka7)o
6) kosz na śmieci niepalnyo
7) wieszaki na okrycia wierzchnieo
V. Usługi gastronomiczne
12Jadłodajnia oferująca posiłki typu barowegoo
13Stanowisko do przyrządzania i spożywania posiłków oraz do zmywania naczyńo
Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

1) Ciepła woda minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem, o ustalonej porze.

2) Informacja turystyczna, w tym tablica zawierająca zwięzły opis szlaków prowadzących do sąsiednich schronisk oraz miejscowości, zasadniczo w formie mapy lub schematu, informacja o rozkładzie jazdy komunikacji publicznej z najbliższej miejscowości (przystanku, stacji), informacja o grożących niebezpieczeństwach i zasadach wzywania pomocy.

3) Dopuszcza się łóżka piętrowe z barierką zabezpieczającą przed upadkiem przy wysokości pokoju min. 2,5 m; powierzchnia pokoju może być wówczas mniejsza o 20%.

4) Z wyjątkiem miejsc w pokojach mających te urządzenia; w obiektach nowych wskaźniki urządzeń higieniczno-sanitarnych powinny być zgodne z warunkami technicznymi dla obiektów zamieszkania zbiorowego.

5) Dopuszcza się stelaż wyposażony w materac ze zdejmowanym pokrowcem nadającym się do prania.

6) Dopuszcza się ławy.

7) W pokojach większych niż 2-osobowe po 1 segmencie na ubrania i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

ZAŁĄCZNIK Nr  7 

MINIMALNE WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA INNYCH OBIEKTÓW, W KTÓRYCH ŚWIADCZONE SĄ USŁUGI HOTELARSKIE

Lp.Wymagania
12
I. Dla wynajmowania miejsc na ustawienie namiotów i przyczep samochodowych
1Teren obozowiska wyrównany, suchy, ukształtowany w sposób zapewniający odprowadzenie wód opadowych i uprzątnięty z przedmiotów mogących zagrażać bezpieczeństwu
2Punkt poboru wody do picia1) i potrzeb gospodarczych
3Miejsce wylewania nieczystości płynnych odpowiednio zabezpieczone i oznakowane
4Pojemnik na śmieci i odpady stałe, regularnie opróżniany
5Ustęp utrzymywany w czystości
II. Dla wynajmowania miejsc w namiotach, przyczepach mieszkalnych,

domkach turystycznych i obiektach prowizorycznych

6Stanowiska dla namiotów i przyczep mieszkalnych oraz dojścia do stanowisk utwardzone
7Oświetlenie dojść do stanowisk i obiektów higieniczno-sanitarnych
8Półka lub stelaż na rzeczy osobiste
9Oddzielne łóżka lub łóżka polowe dla każdego korzystającego z namiotu, w odległości nie mniejszej niż 30 cm pomiędzy łóżkami
III. Dla wynajmowania miejsc i świadczenia usług w budynkach stałych
10Ogrzewanie - w całym obiekcie w miesiącach X-IV, temperatura minimum 18°C
11Instalacja sanitarna: zimna woda przez całą dobę i dostęp do ciepłej wody2)
12Maksymalna liczba osób przypadających na jeden w.h.s. - 152a)
13Wyposażenie podstawowe w.h.s.:
1) natrysk lub wanna
2) umywalka z blatem lub półką i wieszakiem na ręcznik
3) WC
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem
5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną
6) pojemnik na śmieci (niepalny lub trudno zapalny)
7) dozownik do płynnego mydła i ręczniki papierowe
IV. Dla wynajmowania miejsc noclegowych w pomieszczeniach wspólnych (salach)
14Powierzchnia sal nie mniejsza niż 2,5 m2 - na jedną osobę (przy łóżkach piętrowych 1,5 m2)
15Wyposażenie sal sypialnych
1) łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm
2) oddzielne zamykane szafki dla każdej osoby
3) stół
4) krzesła lub taborety (1 na osobę) lub ławy
5) wieszaki na odzież wierzchnią
6) lustro
7) oświetlenie ogólne
16Dostęp do w.h.s. jak w lp. 12 i 13
V. Dla wynajmowania samodzielnych pokoi
17Powierzchnia mieszkalna w m2:
1) pokój 1- i 2-osobowy - 6 m2
2) pokój większy niż 2-osobowy - dodatkowo 2 m2 na każdą następną osobę3)
18Zestaw wyposażenia meblowego:
1) łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm lub łóżka dwuosobowe o wymiarach minimum 120 x 190 cm
2) nocny stolik lub półka przy każdym łóżku
3) stół lub stolik
4) krzesło lub taboret (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) lub ława
5) wieszak na odzież oraz półka lub stelaż na rzeczy osobiste
19Pościel dla jednej osoby:
1) kołdra lub dwa koce
2) poduszka
3) poszwa
4) poszewka na poduszkę
5) prześcieradło
20Oświetlenie - minimum jeden punkt świetlny o mocy 60 W
21Zasłony okienne zaciemniające
22Dostęp do w.h.s. jak w lp. 12 i 13
23Kosz na śmieci niepalny lub trudno zapalny
Objaśnienia odnośników i skrótów:

1) Dopuszcza się miejsca biwakowania przy szlakach wodnych bez punktu poboru wody do picia.

2) Minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem o ustalonych porach.

2a) Nie dotyczy tymczasowych obiektów noclegowych w rozumieniu art. 38 pkt 2 ustawy z dnia 18 marca 2016 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z organizacją wizyty Jego Świątobliwości Papieża Franciszka w Rzeczypospolitej Polskiej oraz Światowych Dni Młodzieży - Kraków 2016 (Dz. U. z 2017 r. poz. 685).

3) W pomieszczeniach o wysokości co najmniej 2,5 m dopuszcza się łóżka piętrowe - powierzchnia pokoju może zostać zmniejszona o 20%.

w.h.s. - węzeł higieniczno-sanitarny.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

MINIMALNE WYMAGANIA W ZAKRESIE DOSTOSOWANIA OBIEKTÓW HOTELARSKICH DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

1. 
Obiekty hotelarskie powinny spełniać wymagania w zakresie dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, w zakresie określonym dla budynków zamieszkania zbiorowego w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1422), zwane dalej "warunkami technicznymi", a także następujące wymagania dodatkowe:
Lp.Rodzaj wymagania
12
1W obiektach powyżej 50 j.m. co najmniej jedna j.m. powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych w sposób określony w lp. 7-9, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna
2Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki, powinny być umieszczane na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku
3Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku
4Co najmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nieprzekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm, lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach
5W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach
6Przyciski sterujące windami powinny być opisane w sposób czytelny dla niewidzących, a windy wyposażone w sygnalizację dźwiękową
7J.m., o których mowa w lp. 1, powinny zostać wyposażone w poręcze i uchwyty ułatwiające korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych
8Wyłączniki światła, sygnalizacja przywoławcza, telefon i sterowanie telewizorem powinny być dostępne z łóżka
9W j.m., o których mowa w lp. 1, należy zapewnić umeblowanie umożliwiające korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, w tym wysokość podjazdu min. 67 cm pod płytę stołu, biurka i umywalki
2. 
Kempingi, niezależnie od wymagań dla budynków usytuowanych na ich terenie, powinny spełniać następujące wymagania dodatkowe:
Lp.Rodzaj wymagania
12
1Należy zapewnić co najmniej 2 stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych położone w najbliższej odległości od urządzeń ogólnodostępnych
2Parking przy recepcji powinien posiadać stanowisko postojowe dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
3Stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych powinny dysponować dojazdem dla samochodów
4Ciągi komunikacyjne powinny zostać utwardzone, posiadać szerokość co najmniej 180 cm i umożliwiać dostęp ze stanowisk dla osób niepełnosprawnych do wszystkich urządzeń ogólnodostępnych
5Co najmniej jeden ustęp powinien być dostępny dla osoby na wózku
3. 
Nie wymagają dostosowywania do potrzeb osób niepełnosprawnych:
1)
schroniska górskie pozbawione dojazdu drogą publiczną;
2)
schroniska młodzieżowe i domy wycieczkowe posiadające mniej niż 150 miejsc noclegowych.

Objaśnienia:

j.m. - jednostki mieszkalne.

1 Obecnie działem administracji rządowej - turystyka kieruje Minister Sportu i Turystyki na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz.U.2015.1911).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U.2001.665), które utraciło moc na podstawie art. 5 ustawy z dnia 5 marca 2004 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń (Dz.U.2004.576).