Obiekty hotelarskie i inne obiekty, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.66.665

Akt utracił moc
Wersja od: 21 września 2002 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 13 czerwca 2001 r.
w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 578) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich co do wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych,
2)
minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie,
3)
warunki dopuszczenia odstępstw od wymagań, o których mowa w pkt 1,
4)
sposób dokumentowania spełnienia przez obiekty hotelarskie wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych,
5)
szczegółowe zasady i tryb zaliczania obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów i kategorii,
6)
tryb sprawowania kontroli nad przestrzeganiem w poszczególnych obiektach wymagań co do wyposażenia i świadczenia usług odpowiadających rodzajowi i kategorii obiektu,
7)
sposób prowadzenia ewidencji obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
1.
Ustala się wymagania co do wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich.
2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, dla:
1)
hoteli i moteli - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
pensjonatów - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3)
kempingów i pól biwakowych - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia,
4)
domów wycieczkowych - określa załącznik nr 4 do rozporządzenia,
5)
schronisk młodzieżowych - określa załącznik nr 5 do rozporządzenia,
6)
schronisk - określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
3.
Minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, określonych w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, zwanej dalej "ustawą", określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
4.
Minimalne wymagania co do wyposażenia w zakresie dostosowania obiektów hotelarskich do potrzeb osób niepełnosprawnych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
1.
Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich, z zastrzeżeniem ust. 2, wpisanych do rejestru zabytków lub wykazu zabytków architektury i budownictwa oraz obiektów, których charakter zabytkowy jest oczywisty, jeżeli spełnione zostaną następujące warunki:
1)
przedsiębiorca ubiegający się o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanie kategorii przedstawi opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzającą, że spełnienie wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektu nie jest możliwe,
2)
odstępstwo w niewielkim stopniu obniża spełnianie wymagań określonych dla danego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego, a jest zrekompensowane spełnieniem w wyższym stopniu innych wymagań,
3)
w materiałach informacyjnych dotyczących obiektu hotelarskiego zostanie zamieszczona informacja o zabytkowym charakterze obiektu i związanych z tym odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług.
2.
Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług w odniesieniu do pól biwakowych zlokalizowanych w obrębie gospodarstw rolnych, pod warunkiem zapewnienia przez gospodarstwo rolne możliwości korzystania z wody do picia i urządzeń sanitarnych.
1.
Spełnianie w obiektach hotelarskich wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy dokumentuje się w zakresie wymagań:
1)
budowlanych:
a)
decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z potwierdzonym zawiadomieniem właściwego organu o przystąpieniu do użytkowania obiektu lub decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu, lub decyzją o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu, a w przypadku obiektów wzniesionych przed 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu oraz
b)
dla wszystkich obiektów - książką obiektu z wpisami potwierdzającymi przeprowadzenie okresowych kontroli wymaganych ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, Nr 109, poz. 1157 i Nr 120 poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 42), przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli lub oceny obiektu,
2) 1
przeciwpożarowych - opinią właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej, a w przypadku kontroli obiektu, za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Straży Pożarnej,
3) 2
sanitarnych - opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w przypadku kontroli obiektu, za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
2.
Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, może, w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań w sposób określony w ust. 1.
1.
Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju, z zastrzeżeniem § 7, oraz nadanie kategorii następuje na wniosek przedsiębiorcy podejmującego świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
określenie nazwy i siedziby lub nazwiska i imienia oraz adresu przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w obiekcie objętym wnioskiem,
2)
nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu,
3)
określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu,
4) 3
opis obiektu potwierdzający stopień spełnienia przez ten obiekt wymagań dla rodzaju i kategorii, o które ubiega się wnioskodawca,
5)
wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu o ustalenie rodzaju i nadanie kategorii,
6)
wskazanie zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii, o które wnioskodawca występuje.
3.
Do wniosku załącza się:
1)
dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, o których mowa w § 4,
2) 4
zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON przedsiębiorcy, wydane przez właściwy urząd statystyczny,
3)
dowód wniesienia opłaty za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań, o których mowa w § 2.
4.
Wojewoda może ustalić kwestionariusz ankiety dołączanej do wniosku, stwierdzającej stopień spełnienia przez obiekt hotelarski wymagań dla rodzaju i kategorii, o które ubiega się wnioskodawca. W takim przypadku odrębny opis obiektu we wniosku nie jest wymagany.
1.
Przed wydaniem decyzji o zaszeregowaniu do rodzaju oraz nadaniu kategorii obiekt hotelarski podlega ocenie co do spełnienia wymagań, o których mowa w § 2-4.
2.
Wojewoda może powołać zespół oceniający. W skład zespołu mogą być powołani:
1)
przedstawiciele wojewody,
2)
osoby posiadające kwalifikacje zawodowe i praktykę w świadczeniu usług hotelarskich lub turystycznych, wskazane przez jednostki samorządu gospodarczego i stowarzyszenia działające w zakresie turystyki i hotelarstwa,
3)
przedstawiciele Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcji Sanitarnej, administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowanego oraz innych jednostek.
3. 5
(skreślony).
Przedsiębiorca jest obowiązany przedłożyć dokumenty potwierdzające kwalifikacje personelu w trakcie oceny obiektu, o której mowa w § 6 ust. 1, na żądanie wojewody lub jego przedstawiciela, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 1.
W sprawach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do rodzaju: schronisko i pole biwakowe stosuje się odpowiednio przepisy § 5 ust. 1-3 i § 6 ust. 1.
1.
Organy uprawnione do kontroli obiektów hotelarskich w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług dokonują kontroli w każdym czasie:
1)
z urzędu - jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszenia wymagań,
2)
na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy konsumentów.
2. 7
Wojewoda dokonuje z urzędu okresowych kontroli obiektów hotelarskich w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług nie rzadziej niż co trzy lata.
 
1.
Kontroli, o której mowa w § 8, dokonuje osoba legitymująca się pisemnym upoważnieniem organu uprawnionego do kontroli.
2.
Wykonywanie czynności kontrolnych powinno odbywać się w obecności kierownika kontrolowanego obiektu hotelarskiego lub osoby upoważnionej do zastępowania go, z zastrzeżeniem ust. 2a.
2a.
W przypadku nieobecności kierownika lub osoby upoważnionej do zastępowania go można wykonywać wyłącznie te czynności kontrolne, o których terminie przeprowadzenia uprzednio powiadomiono kierownika obiektu.
3.
Z przebiegu kontroli sporządza się protokół. Protokół podpisuje osoba kontrolująca oraz kierownik obiektu lub osoba zastępująca go, które mogą zgłosić do protokołu swoje uwagi.
4.
Organ kontrolujący przekazuje odpis protokołu organowi prowadzącemu ewidencję obiektu.
5.
Jeżeli wyniki przeprowadzonej kontroli obiektu hotelarskiego wskazują na to, że zachodzą przesłanki zmiany rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenia nadanej mu kategorii, wojewoda dokonuje ponownej oceny obiektu, z zastrzeżeniem ust. 6.
6.
Wojewoda może odstąpić od ponownej oceny obiektu, o której mowa w ust. 5, jeżeli przedsiębiorca wyraził zgodę na zmianę rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenie nadanej mu kategorii.
1.
Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego rodzaju obiektu.
2.
Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest decyzja w sprawie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii albo zgłoszenie w sprawie świadczenia usług hotelarskich w innym obiekcie.
2a. 9
Przedsiębiorca zgłaszający do ewidencji świadczenie usług hotelarskich w innym obiekcie jest obowiązany dołączyć zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane przez właściwy urząd statystyczny.
3.
Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej.
4.
Wpisów do kart ewidencyjnych obiektów dokonują osoby uprawnione do prowadzenia ewidencji.
1.
Ewidencja jest jawna w części objętej wpisem do kart ewidencyjnych obiektów.
2.
Karty ewidencyjne obiektów mogą być udostępniane do wglądu w obecności osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
1.
Dokumenty, o których mowa w § 10 ust. 2, stanowiące podstawę wpisu, powinny być przechowywane łącznie z kartami ewidencyjnymi.
2.
Kartoteka ewidencyjna ani poszczególne karty nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
1.
Każdy wpis do karty ewidencyjnej obiektu oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
2.
W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do ewidencji obiektu. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
3.
Wpis w karcie obiektu nie może być wymazywany albo w inny sposób usuwany.
4.
Poprawek we wpisie można dokonywać wyłącznie w taki sposób, aby wyrazy poprawione były czytelne.
5.
O dokonywanych poprawkach osoba uprawniona do prowadzenia ewidencji sporządza na końcu wpisu adnotację o treści poprawki i jej podstawie, ze wskazaniem miejsca dokonanej poprawki, oraz opatruje adnotację podpisem.
1.
Karta ewidencyjna obiektu hotelarskiego zawiera:
1)
określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie,
2)
nazwę i adres obiektu,
3)
określenie rodzaju i kategorii obiektu,
4)
informację o stałym lub sezonowym charakterze świadczonych usług, wraz z podaniem czasu trwania sezonu,
5)
krótki opis obiektu (liczba miejsc noclegowych, zakres usług, położenie),
6)
informacje o decyzjach dotyczących rodzaju i kategorii obiektu oraz o dopuszczonych odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług,
7)
informacje o przeprowadzonej kontroli i ponownej ocenie spełniania wymagań dla rodzaju i kategorii obiektu.
2.
Karta ewidencyjna innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie, zawiera informacje określone w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz informację o liczbie miejsc noclegowych.
1.
Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie zgłasza do ewidencji zmiany dotyczące:
1)
zaprzestania świadczenia usług hotelarskich,
2)
uzyskania decyzji o zaszeregowaniu obiektu pozostającego w ewidencji prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta) do rodzaju i nadaniu kategorii podlegającym wpisaniu do ewidencji prowadzonej przez wojewodę,
3) 10
zmiany działalności sezonowej na stałą lub stałej na sezonową,
4)
zmiany liczby miejsc noclegowych.
2.
Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie informuje organ prowadzący ewidencję o zdarzeniach powodujących przejściowo wstrzymanie lub istotne ograniczenie zakresu świadczonych usług. Informacji tych nie uważa się za zgłoszenie zmiany podlegającej wpisaniu do ewidencji.
3.
Organ prowadzący ewidencję dokonuje z urzędu wykreślenia obiektu z ewidencji, jeżeli:
1)
przedsiębiorca zaprzestał na okres dłuższy niż 1 rok prowadzenia działalności, nie zgłaszając tego do ewidencji zgodnie z ust. 1 pkt 1,
2)
przedsiębiorcą świadczącym usługi hotelarskie w obiekcie była jednostka organizacyjna, która uległa likwidacji,
3)
przedsiębiorca zmarł, a jego następcy prawni nie zgłosili zamiaru świadczenia usług hotelarskich w obiekcie.
1.
Nie uważa się za spełnione wymagań, o których mowa w § 2, w odniesieniu do elementów wyposażenia niesprawnych, uszkodzonych, niedostępnych lub nadmiernie zużytych, a także w odniesieniu do usług, których uzyskanie w chwili kontroli lub oceny nie jest możliwe.
2.
W przypadku stwierdzenia uchybień, o których mowa w ust. 1, organ upoważniony do kontroli obiektu może wydać przedsiębiorcy zalecenia pokontrolne, z określeniem terminu ich wykonania nieprzekraczającego trzech miesięcy, pod rygorem wystąpienia o wszczęcie postępowania w sprawie zmiany zaszeregowania obiektu do rodzaju i kategorii.
Po przeprowadzeniu pierwszej kontroli obiektu hotelarskiego, o którym mowa w art. 50 ust. 1 ustawy, wojewoda wydaje decyzję potwierdzającą zaszeregowanie obiektu, zmieniającą zaszeregowanie lub uchylającą zaszeregowanie do dotychczasowego rodzaju i kategorii.
1.
Zaszeregowanie obiektów hotelarskich dokonane na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1999 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. Nr 10, poz. 87), zachowuje ważność, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Obiekty hotelarskie i inne obiekty, w których są świadczone usługi hotelarskie, działające w dniu wejścia w życie rozporządzenia, powinny zostać dostosowane do wymagań, o których mowa w § 2, w terminie jednego roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  12 WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA HOTELI I MOTELI

Lp.WymaganiaKategorie
***************
HMHMHMHMHM
123456789101112
1Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku, lub zespół budynkówoooooooooo
2Obiekty całoroczne zlokalizowane w wielu budynkach powinny być połączone stałymi zabudowanymi przejściami, zapewniającymi dostęp do wszystkich usług w obiekcie

Nie dotyczy obiektów zlokalizowanych w miejscowościach o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym

ooo
I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia
3Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrzoooooooooo
4Górna osłona nad głównym wejściem, usytuowanie wejścia we wnęce lub zapewnienie drzwi automatycznie otwieranychoooooo
5Górna osłona nad podjazdem do obiektu na wysokości co najmniej 4,5 moooo
6Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gościoo
7Wydzielona droga dostaw - nie dotyczy hoteli *** w zwartej zabudowie miejskiejoooooo
8Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oświetlenie terenu i oddzielenie części gospodarczej od części dostępnej dla gościoooooooooo
9Strzeżone garaże lub strzeżone parkingi, w motelach zapewniające miejsca postojowe dla wszystkich j.m.

Nie dotyczy hoteli zlokalizowanych w zwartej zabudowie miejskiej, w których należy zapewnić miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości

ooooo
10Parkingi lub miejsca postojowe przy obiekcie zapewniające miejsca postojowe dla wszystkich j.m.ooo
II. Instalacje i urządzenia techniczne
11W części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne:
1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18 - 21°C oraz wilgotność 45 - 60%oooo
2) wentylacja mechaniczna1)oo
3) wentylacja grawitacyjna lub mechanicznaoooo
12W części pobytowej - j.m.:
1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18 - 21°C oraz wilgotność 45 - 60%oo
2) wentylacja grawitacyjna lub mechanicznaoooooooo
13Wentylacja mechaniczna wyciągowa w w.h.s. - dla ** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną, przy centralnym zaopatrzeniu w ciepłą wodę, w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3oooooooooo
14Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanejoooooooooo
15Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobęoooooooooo
16Komfort akustyczny w całym obiekcie zgodnie z Polską Normąoooooooooo
17Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeńoooooooooo
18Telefon i faks dostępny dla gości w recepcjioooooooooo
19Dostęp do Internetu w pokojach lub na odrębnych stanowiskachoooooo
20Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnychoooooo
21Dźwigi osobowe /ew. schody ruchome/ w obiektach:
1) poniżej kondygnacji 0, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej)oo
2) powyżej 1. kondygnacji w części przeznaczonej dla gościoo
3) powyżej 2. kondygnacji w części przeznaczonej dla gościoo
4) powyżej 3. kondygnacji w części przeznaczonej dla gościoo
5) powyżej 4. kondygnacji w części przeznaczonej dla gościoooo
22Oddzielny dźwig towarowo-osobowy, o ile wymagany jest dźwig osobowyoooo
23Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:
1) 150 j.m.oo
2) 200 j.m.oo
3) 300 j.m.oo
III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu
24Hall recepcyjny:50503030202020201010
1) o powierzchni minimum (w m2) do 50 j.m.
2) o powierzchni dodatkowej (w m2) dla każdej j.m. powyżej 500,80,80,50,50,30,30,20,20,10,1
25Hall zespołu gastronomicznego w obiektach powyżej 50 j.m.oo
26Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej

Wyposażenie minimum:

1) umywalki z blatem lub półkąoooooooooo
2) lustro nad każdą umywalką, z górnym lub bocznym oświetleniemoooooooooo
3) dozownik do płynnego mydłaoooooooooo
4) pojemnik na papier i odpadyoooooooooo
5) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytkuoooooooooo
6) wieszaki ścienneoooooooooo
7) WC ( w obiektach kategorii *****, **** i *** - oddzielne dla kobiet i mężczyzn)oooooooooo
8) pisuar w WC męskimoooooooooo
IV. Część mieszkalna
27Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):oooooooooo
1) pokój 1-osobowy1414121210109988
2) pokój 2-osobowy18181616141412121010
3) pokój 3-osobowy1616151514
4) pokój 4-osobowy181816
5) pokój większy niż 4-osobowy - powierzchnia 4-osobowego plus dodatkowo w m2 na każdą następną osobę

W obiektach * - *** dopuszcza się odstępstwo do 10% powierzchni mieszkalnej pokoju, zrekompensowane powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością umeblowania

4,54,544
28Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni minimum 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC, aneks barowyoooo
1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające
29Zestaw wyposażenia meblowego (w obiektach ** - ***** jednolity komplet, w obiektach * - ** dopuszcza się meble wielofunkcyjne):
1) łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90 x 200 cmoooooooooo
2) łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140 x 200 cmoooooooooo
3) nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spaniaoooooooooo
4) szafa lub zabudowana wnęka garderobiana, minimum 3 wieszaki na osobęoooooo
5) wnęka garderobiana, minimum 3 wieszaki na osobęoooo
6) biurko lub stółoooooooooo
7) bagażnikoooooooo
8) krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 miejsce na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój)oooooooooo
9) stolik okolicznościowyoooo
10) fotele wypoczynkowe min. 2 lub kanapaoooo
11) lustrooooooooooo
12) wieszak ścienny na wierzchnią odzieżoooooooooo
30Oświetlenie:
1) lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącejoooooooooo
2) lampa oświetlająca miejsce do pracy (stół lub biurko)oooooooo
3) oświetlenie ogólneoooooooooo
31Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:
1) telefonoooooo
2) telewizoroooooo
3) radioodbiornik lub możliwość odbioru programu radiowegooooooooo
4) dywan lub wykładzina dywanowaoooooo
5) co najmniej dywanik przy łóżkuoooo
6) firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło2)oooooooo
7) zasłony, rolety lub żaluzje okienne zaciemniające2)oooooooooo
8) elementy dekoracyjneoooooooo
9) materiały informacyjne dotyczące usług hotelu i bezpieczeństwa gości oraz hotelowe materiały piśmienniczeoooooooooo
10) popielniczka w pokojach dla palącychoooooooooo
11) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnikoooooo
12) torba na bieliznę gościa zleconą do praniaoooooo
13) kosz na śmieci niepalny w pokojach bez w.h.s.oooo
14) sejfoo
15) minibaroo
16) minibar lub lodówka - w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowychoo
17) woda mineralna lub stołowa, 0,2 l na osobę dziennieoooo
18) szklankioooooo
2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
32Wyposażenie podstawowe:
1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowaoooooooooo
2) umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniemoooooooooo
3) WCoooooooooo
33Wyposażenie uzupełniające:
1) osłona wanny lub natryskuooooooo
2) dywanik przy wannie (kabinie natryskowej)oooooo
3) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natryskuoooooooooo
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniemoooooooooo
5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłonąoooooooooo
6) suszarka do włosówoooo
7) waga osobowaoo
8) pojemnik na śmieci /niepalny lub trudno palny/oooooooooo
9) telefonoo
10) zestaw minimum dla jednej osoby:
a) mydełko toaletowe lub dozownik mydłaoooooooooo
b) ręcznikoooooooooo
c) ręcznik kąpielowyoooooo
d) płaszcz kąpielowyoo
e) szklanka lub kubeczek jednorazowyoooooooooo
f) torba higienicznaoooooooooo
34Procent pokoi (minimum) z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym - w obiektach nowo budowanych - 100% bez względu na kategorię obiektu10010010010010010050502510
35Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej:
1) liczba miejsc noclegowych w pokojach bez w.h.s. na jedno urządzenie:
a) umywalka z blatem lub półką5555
b) wanna z baterią i prysznicem lub kabina natryskowa10101515
c) WC z umywalkami (minimum jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn)15152020
2) wyposażenie dodatkowe:
a) lustrooooo
b) dozownik do płynnego mydłaoooo
c) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytkuoooo
d) pojemnik trudno palny na papier i odpadyoooo
e) wieszaki ścienneoooo
V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających
36Zapewnienie sprzedaży gościom gorących napojów przez całą dobęoooo
37Zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcjioooooo
38Budzenieoooooooooo
39Podawanie posiłków do j.m. - room-service czynny przez:oooo
1) całą dobę
2) minimum 12 godzinoo
40Usługa bagażowaoooooo
41Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju, a także przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości - czynne całą dobęoooooooooo
42Kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatówooo
43Wymiana walut lub kantor, lub bankomat, lub wypłata gotówki z karty kredytowej, w obiektach *** dopuszcza się kantor lub bankomat w odległości do 50 m od obiektuoooooo
44Akceptacja kart płatniczychoooooo
45Sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennejoooo
46Sprzedaż kosmetyków, środków higieny osobistejoooooo
47Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach - apteczka, personel recepcji przeszkolony w pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiejoooooooooo
48Usługi gastronomiczne:
1) restauracja, dopuszcza się w hotelu ***, motelu*** brak restauracji jeżeli w odległości max 200 m od obiektu znajduje się restauracjaoooooo
2) aperitif-bar lub bar kawowyoooooooo
3) podawanie śniadańoooooooooo
49Zespół sal wielofunkcyjnych, dostosowanych do charakteru obiektu - konferencyjnych, klubowych, szkoleniowych itp.oo
50Przechowywanie sprzętu rekreacyjnego w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-turystycznych i rejonach niezurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczychoooo
51Zespół odnowy biologicznej:
1) basen kąpielowyoo
2) basen kąpielowy, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne - minimum dwa rodzaje usług;oooooo
w obiektach *** wymagane w miejscowościach wypoczynkowych
52Sala klubowa z telewizorem

Nie dotyczy obiektów, które mają sale wielofunkcyjne

oo
53Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnymoooo
54Obsługa samochodów gościooooo
55Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gościoooooo
56Zmiana pościeli i ręczników:oooo
1) codziennie lub na życzenie gości
2) co trzy dni lub na życzenie gościoooooo
VI. Kwalifikacje zawodowe personelu
57Kierownik obiektu hotelarskiego:

wykształcenie wyższe lub wykształcenie średnie hotelarskie, lub kurs specjalistyczny, lub praktyka:

oo
- trzy lata prowadzenia własnej firmy w zakresie usług hotelarskich albo zatrudnienia na stanowisku dyrektora w obiekcie hotelarskim3)
58Personel recepcyjny:oooooo
1. wykształcenie:
a) wyższe lub
b) wykształcenie średnie hotelarskie, lub
c) wykształcenie średnie i kurs specjalistyczny

(minimum 60 godz.), lub

d) dwa lata praktyki3) w obiekcie hotelarskim
2. znajomość co najmniej jednego języka obcego4)oooooo
59Kelnerzy, pokojowe, portierzy, bagażowi:

1. wykształcenie zawodowe lub kurs specjalistyczny

oooo
2. znajomość w podstawowym zakresie co najmniej jednego języka obcegooooo
VII. Inne
60Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowychoooooo
______

Objaśnienia znaków i skrótów:

H - hotel

M - motel

* kategoria jedna gwiazdka

** kategoria dwie gwiazdki

*** kategoria trzy gwiazdki

**** kategoria cztery gwiazdki

***** kategoria pięć gwiazdek

o - wymaganie obowiązuje

j.m. - jednostka mieszkalna

w.h.s. - węzeł higieniczno-sanitarny

1) Wentylacja mechaniczna powinna zapewniać wymianę powietrza zgodnie z Polską Normą oraz usuwanie zapachów w całym obiekcie; w salach konferencyjnych hoteli *** wymagana jest klimatyzacja.

2) Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne.

3) Praktyka hotelarska:

a) w odniesieniu do przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie na własny rachunek - praktyka potwierdzona wpisem do ewidencji gospodarczej lub wpisem do rejestru przedsiębiorców działalności obejmującej usługi hotelarskie albo wpisem do ewidencji obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie,

b) w odniesieniu do osób świadczących pracę na podstawie stosunku pracy - praktyka potwierdzona zaświadczeniem wystawionym przez przedsiębiorcę spełniającego warunki, o których mowa w lit. a.

4) Potwierdzona dokumentami określonymi w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych lub w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2000 r. w sprawie dokumentowania znajomości języka obcego przez przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz. U. Nr 70, poz. 824), lub oceną z języka obcego na świadectwie ukończenia szkoły średniej, lub oceną z egzaminu z języka obcego na studiach wyższych udokumentowaną wpisem do indeksu. Nie wymaga dokumentowania znajomość języka obcego przez osoby posiadające wykształcenie hotelarskie.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  13 WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH DLA PENSJONATÓW

Lp.WymaganiaKategorie
***************
1234567
1Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynkuoo
Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku.

Dopuszcza się usytuowanie części mieszkalnej w odrębnych pawilonach, pod warunkiem należytego informowania klientów

ooo
I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia
2Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrzooo
3Wydzielona droga dostawoo
4Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oraz oświetlenie dojść i dojazduooooo
5Strzeżone garaże lub strzeżone parkingi

Nie dotyczy pensjonatów zlokalizowanych w zwartej zabudowie miejskiej, w których należy zapewnić miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości

oo
II. Instalacje i urządzenia techniczne
6Klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające właściwą wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18 - 21°C i wilgotność 45-60% w części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjneoo
7W części pobytowej - j.m.:o
- klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18-21°C i wilgotności 45-60%
8Wentylacja:
1) mechaniczna wyciągowa w w.h.s.; w obiektach ** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3ooooo
2) mechaniczna1) w części ogólnodostępnejoo
3) mechaniczna1) lub grawitacyjna w części ogólnodostępnejo
9Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanejoooo
10Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobęooooo
11Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeńooooo
12Telefon i faks dostępny dla gości w recepcjiooooo
13Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnychooo
14Dźwigi osobowe w obiektach:
1) poniżej kondygnacji 0, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej)o
2) powyżej 1. kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gościo
3) powyżej 2. kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gościo
4) powyżej 3. kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gościo
5) powyżej 4. kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gościoo
15Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:
1) 150 j.m.o
2) 200 j.m.o
3) 300 j.m.o
III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu
16Hall recepcyjny o powierzchni minimum (w m2)3025201510
17Zespół higieniczno-sanitarny przy zespole ogólnodostępnym, dostosowany do liczby miejsc gastronomicznych i w salach wielofunkcyjnych. Wyposażenie minimum:
1) umywalki z blatem lub z półkąooooo
2) lustro nad każdą umywalką, z oświetleniem górnym lub bocznymooooo
3) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytkuooooo
4) pojemnik niepalny na papier i odpadyooooo
5) dozownik do płynnego mydłaooooo
6) wieszaki ścienneooooo
7) WCooooo
8) pisuar w WC męskimooooo
IV. Część mieszkalna
18Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):ooooo
1) pokój 1-osobowy14121098
2) pokój 2-osobowy1816141210
3) pokój 3-osobowy161514
4) pokój 4-osobowy1816
5) pokój większy niż 4-osobowy - powierzchnia 4-osobowego plus dodatkowo na każdą następną osobę

Dopuszcza się odstępstwa powierzchni pokoju nieprzekraczające 10%, jeżeli są zrekompensowane odpowiednio większą powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością umeblowania

44
19Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni minimum 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową z wydzielonym dodatkowo w.h.s., aneks barowyo
1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające
20Zestaw wyposażenia meblowego - w kategorii *** - ***** wymagane są jednolite komplety mebli:
1) łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90 x 200 cmooooo
2) łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140 x 200 cmooooo
3) nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spaniaooooo
4) szafa garderobiana lub zabudowana wnęka, minimum 5 wieszaków na osobęooooo
5) biurko lub stółooooo
6) bagażnikooooo
7) krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój)ooooo
8) stolik okolicznościowyoo
9) fotele wypoczynkowe min. 2 lub kanapaoo
10) lustroooooo
11) wieszak ścienny na wierzchnią odzieżooooo
21Oświetlenie:
1) lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącejooooo
2) lampa do pracy przy stole lub biurkuoooo
3) oświetlenie ogólneooooo
22Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:
1) telefonoo
2) telewizorooo
3) możliwość odbioru programów radiowychoooo
4) dywan lub wykładzina dywanowaooo
5) co najmniej dywanik przy łóżkuoo
6) firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło2)ooooo
7) zasłony lub rolety lub żaluzje okienne zaciemniające2)ooooo
8) elementy dekoracyjneoooo
9) informacje dotyczące usług i bezpieczeństwa gościooo
10) popielniczka w pokojach dla palącychooooo
11) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnikooo
12) torba na bieliznę gościa zleconą do praniao
13) kosz niepalny na śmieci w j.m. bez w.h.s.ooo
2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
23Wyposażenie podstawowe:
1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowaooooo
2) umywalka z blatem lub półkąooooo
3) WCooooo
24Wyposażenie uzupełniające:
1) osłona wanny lub natryskuoooo
2) dywanik przy wannie (kabinie natryskowej)ooo
3) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natryskuooooo
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniemooooo
5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłonąooooo
6) suszarka do włosówoo
7) waga osobowao
8) pojemnik na śmieci niepalny lub trudno palnyooooo
9) zestaw minimum dla jednej osoby:
a) mydełko toaletowe lub dozownik mydłaooooo
b) ręcznikooooo
c) ręcznik kąpielowyooo
d) płaszcz kąpielowyo
e) szklankaooooo
f) torba higienicznaooooo
25Procent pokoi z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym10010050250
26Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej - liczba miejsc noclegowych w pokojach bez w.h.s. na jedno urządzenie:
1) umywalka z blatem lub półką555
2) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa101015
3) WC z umywalkami (minimum jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn)101520
27Wyposażenie dodatkowe:
1) lustro z oświetleniem górnym lub bocznymooo
2) dozownik płynnego mydłaooo
3) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytkuooo
4) pojemnik na papier i odpadyooo
5) wieszaki ścienneooo
V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających
28Zapewnienie gościom gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcjiooooo
29Budzenieooooo
30Usługa bagażowaooo
31Przechowywanie bagażu, pieniędzy i przedmiotów wartościowych gościooooo
32Wymiana walut lub kantor; w obiektach *** dopuszcza się kantor lub bankomat lub wypłatę z karty płatniczej w odległości do 50 m od obiektuooo
33Akceptacja kart płatniczychooo
34Dostarczanie prasy na życzenie gościoo
35Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach - apteczka, personel przeszkolony w zakresie pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiejooooo
36Podawanie posiłków do j.m.- room-service czynny przez:
1) całą dobęoo
2) minimum 12 godzino
37Usługi gastronomiczne:
1) podawanie przynajmniej dwóch posiłków dziennie (śniadań, obiadów, kolacji, obiadokolacji) w obiektach * - *** można ograniczyć do podawania śniadania i obiadokolacji o ustalonych porach, w jadalniooooo
2) aperitif-bar, bar kawowy lub sala klubowa z podawaniem napojów na życzenie gościooo
3) podawanie śniadań do pokoju na życzenie gościooo
38Usługi rekreacyjne w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-turystycznych i rejonach niezurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczych:
1) przechowywanie sprzętu rekreacyjnegooooo
2) zespół odnowy biologicznej (np. basen, sauna, siłownia, solarium, masaże - minimum dwa rodzaje usług) - w obiektach ***** wymagany także w pozostałych miejscowościachooo
39Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnymoo
40Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gościo
41Pralka lub możliwość prania rzeczy gościoooo
42Zmiana pościeli i ręczników:
1) codziennie lub na życzenie gościoo
2) co trzy dni lub częściej na życzenie gościooo
VI. Kwalifikacje zawodowe personelu
43Kierownik obiektu hotelarskiego:

wykształcenie wyższe lub wykształcenie średnie hotelarskie lub kurs specjalistyczny lub praktyka:

o
- trzy lata prowadzenia własnej firmy w zakresie usług hotelarskich albo zatrudnienia na stanowisku dyrektora w obiekcie hotelarskim3)
44Personel recepcyjny:
1) - wykształcenie wyższe lubooo
- wykształcenie średnie hotelarskie, lub
- wykształcenie średnie i kurs specjalistyczny (minimum 60 godz.), lub
- dwa lata praktyki3) w obiekcie hotelarskim
2) znajomość co najmniej jednego języka obcego4)ooo
VII. Inne
45Jednolity ubiór dla poszczególnych służbooo
______

Objaśnienia znaków i skrótów:

* kategoria jedna gwiazdka

** kategoria dwie gwiazdki

*** kategoria trzy gwiazdki

**** kategoria cztery gwiazdki

***** kategoria pięć gwiazdek

o - wymaganie obowiązuje

j.m. - jednostka mieszkalna

w.h.s. - węzeł higieniczno-sanitarny.

1) Wentylacja mechaniczna powinna zapewniać wymianę powietrza zgodnie z Polską Normą oraz usuwanie zapachów w całym obiekcie.

2) Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne.

3) Praktyka hotelarska:

a) w odniesieniu do przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie na własny rachunek - praktyka potwierdzona wpisem do ewidencji gospodarczej lub wpisem do rejestru przedsiębiorców działalności obejmującej usługi hotelarskie albo wpisem do ewidencji obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie,

b) w odniesieniu do osób świadczących pracę na podstawie stosunku pracy - praktyka potwierdzona zaświadczeniem wystawionym przez przedsiębiorcę spełniającego warunki, o których mowa w lit. a.

4) Potwierdzona dokumentami określonymi w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych lub w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2000 r. w sprawie dokumentowania znajomości języka obcego przez przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz. U. Nr 70, poz. 824), lub oceną z języka obcego na świadectwie ukończenia szkoły średniej, lub oceną z egzaminu z języka obcego na studiach wyższych udokumentowaną wpisem do indeksu. Nie wymaga dokumentowania znajomość języka obcego przez osoby posiadające wykształcenie hotelarskie.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA KEMPINGÓW l PÓL BIWAKOWYCH

Lp.WymaganiaKategorie kempingówPola biwakowe
**********
1234567
I. Zabezpieczenie terenu
1Ogrodzenie terenuooooo1)
2Oświetlenie terenuoooo
3Całodobowy dozóroooo
4Sprzęt przeciwpożarowy i instrukcja bezpieczeństwa przeciwpożarowegooooo
5Punkt pierwszej pomocy czynny całą dobę, w tym przeszkolony pracownik, apteczka i łączność z pogotowiem ratunkowymooo2)o2)
II. Zagospodarowanie terenu
6Bezkolizyjny dojazdoooo
7Wewnętrzne drogi główne o nawierzchni utwardzonejooo
8Ścieżki piesze o nawierzchni utwardzonejooo
9Stanowiska obozowania na terenie płaskim trawiastymooo
10Teren stanowisk obozowania wydzielonyooo
11Zadrzewienieoo
12Zasilanie w energię elektrycznąoooo
13Parking przy recepcji - powierzchnia w m2 3)1501208050
14Urządzenia rekreacyjne i tereny do gier i zabawooo-
15Wewnętrzne oznakowaniaoooo
16Pojemniki na śmieciooooo
III. Recepcja
17Recepcja w odrębnym pomieszczeniuoooo
18Personel recepcji na każdej zmianie powinien znać co najmniej jeden język obcyoo
19Przechowalnia bagażu, pieniędzy i rzeczy wartościowych gościoooo
IV. Świetlica
20Świetlicao4)o4)o5)
V. Stanowiska obozowania
21Minimalna powierzchnia 1 stanowiska w m260605040
22Podłącza elektryczne (% ogólnej liczby stanowisk)504030
23Ponumerowane stanowiska obozowaniao
24Wydzielone stanowiska lub grupy stanowisk obozowaniaoo
25Zieleń odgradzająca stanowiska lub grupy stanowiskoo
VI. Urządzenia higieniczno-sanitarne
26Urządzenia sanitarne zlokalizowane nie dalej niż 100 m od stanowisk obozowaniaoooo
27Umywalnie osobne dla kobiet i mężczyzn:ooooo6)
- liczba użytkowników na 1 umywalkę2020 20 33
- liczba użytkowników na 1 natrysk5050 50100
28Ustępy osobne dla kobiet i mężczyzn:ooooo7)
- liczba użytkowników na 1 ustęp dla kobiet2020 20 33
- liczba użytkowników na 1 ustęp dla mężczyzn2525 33 50
- liczba użytkowników na 1 pisuar5050100100
29Stanowisko do zlewu ustępów caravaningowychoo
30Urządzenie do praniaoo
31Urządzenie do prasowaniaoo
32Pomieszczenie do suszenia bieliznyoo
33Wyposażenie szczegółowe:
1) ściany WC i natrysków wyłożone glazurąoo
2) podłogi WC i natrysków wyłożone terakotąoo
3) urządzenia jednakowe i jednorodneo
4) wieszaki na ręczniki i bieliznęoooo
5) lustra nad umywalkami i półkiooo8)o8)
6) gniazda elektryczne 220 Voo8)o8)o8)
VII. Usługi gastronomiczne
34Stanowiska spożywania posiłkówooo9)
35Stanowiska do zmywania naczyńoooo
36Zakład gastronomicznyo
37Sklepik spożywczy i z artykułami higieniczno-sanitarnymi; nie obowiązuje, jeżeli sklep znajduje się bliżej niż 500 moo
VIII. Zaopatrzenie w wodę
38Punkty poboru wody do picia i dla celów gospodarczych na stanowiskach lub grupach stanowisk obozowaniaoo
39Punkty poboru wody do picia na terenie obozowiskaooo
40Ciepła woda bieżącao10)o11)o12)
Objaśnienia znaków i odnośników:

o - wymaganie obowiązuje

* kemping kategorii jedna gwiazdka

** kemping kategorii dwie gwiazdki

*** kemping kategorii trzy gwiazdki

**** kemping kategorii cztery gwiazdki

1) może być prowizoryczne

2) co najmniej apteczka,

3) parking nie obejmuje stałych miejsc postojowych, a jedynie miejsce na czas przyjmowania gości,

4) wyposażona w telewizor i prasę,

5) udostępnione zadaszone pomieszczenie,

6) dopuszcza się umywalnie zbiorowe typu rynnowego niezadaszone,

7) na terenach skanalizowanych ustępy spłukiwane wodą bieżącą, na terenach nieskanalizowanych - biotoalety,

8) co najmniej 1 na dwa stanowiska,

9) przynajmniej zadaszone stoły lub ławy na stanowiskach obozowania,

10) całą dobę,

11) co najmniej trzy razy dziennie, o ustalonych godzinach,

12) co najmniej dwa razy dziennie, o ustalonych godzinach.

Wymagania co do wyposażenia dla stałej bazy noclegowej na kempingach

Lp.WymaganiaKategorie kempingu
**********
Wyposażenie pokoju lub domku składającego się z więcej niż jednego pokoju
1Dopuszczalna liczba osób w każdym pokoju1)2448
2Powierzchnia pokoju na 1 osobę w m25432
3Wysokość pokoju co najmniej 2,2 moooo
4Łóżka o wymiarach min. 90 x 200 cmoooo
5Oświetlenie górneoooo
6Oświetlenie przy łóżkuoo
7Pościel na każde łóżkooooo2)
8Dywan lub wykładzinaooo
9Szafaooo3)o3)
10Stółooo
11Krzesła lub inne meble do siedzenia, jedno na osobę, lecz nie mniej niż dwa na pokójoooo
12Lustroo
13Telewizor i możliwość odbioru programów radiowycho
14Możliwość odbioru programów radiowycho
15Łazienka z WC i natryskiem z ciepłą i zimną wodąoo
16Umywalka z ciepłą i zimną wodą oraz półkąooo
17Ściany i podłogi w łazience wyłożone płytkami ceramicznymi lub podobnym materiałem nienasiąkliwymoo

Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

* kemping kategorii jedna gwiazdka

** kemping kategorii dwie gwiazdki

*** kemping kategorii trzy gwiazdki

**** kemping kategorii cztery gwiazdki

1) w przypadku domku wielopokojowego w każdym pokoju,

2) w przypadku braku pościeli - zdejmowany pokrowiec na materac, nadający się do prania,

3) dopuszcza się wieszaki.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA DOMÓW WYCIECZKOWYCH

Lp.WymaganiaKategorie
IIIIII
12345
I. Zagospodarowanie terenu
1Bezpośrednie wejście do halluoo
2Parking lub możliwość parkowania maksymalnie 200 m od obiektu; w istniejących obiektach na terenie parków narodowych warunki parkowania na dotychczasowych zasadachoo
II. Instalacje w budynku
3Ogrzewanie zapewniające w zimie temperaturę co najmniej 19°Cooo
4Bieżąca ciepła i zimna wodaooo
III. Recepcja
5Hall recepcyjny z telefonem dostępnym dla gościooo
6Kabiny telefoniczneo
7Przechowalnia pieniędzy, rzeczy wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznegoooo
8Informacja turystyczna1)ooo
9Budzenieooo
10Personel recepcji na każdej zmianie powinien znać przynajmniej jeden język obcyo
IV. Inne usługi
11Sprzedaż drobnych artykułów ( kosmetyki, pamiątki turystyczne itp.)oo
12Świetlicaoo
13Stanowisko do prasowania wyposażone w żelazkooo
14Stanowisko do drobnych napraw sprzętu sportowego i turystycznegoooo
V. Część mieszkalna
15Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych łazienki, WC, przedpokoju):
1) 1 - osobowego988
2) 2 - osobowego121082)
3) 3 - osobowego1513122)
4) 4 - osobowego1716152)
5) większego niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego

powiększona dodatkowo na każdą następną osobę

o liczbę m2)

2,52,52,52)
16Maksymalna liczba miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych81220
17Urządzenia higieniczno-sanitarne w pokojach 1- i 2-osobowych(% pokoi):
1) umywalka z bieżącą ciepłą i zimną wodą oraz z blatem

lub półką

10050
2) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa

oraz WC

2510
18Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne:
1) umywalnie osobne dla kobiet i dla mężczyznooo
2) z bieżącą ciepłą i zimną wodąooo
3) liczba m.n. przypadających na 1 umywalkę

w umywalniach zbiorowych

5510
4) liczba m.n. przypadających na 1 natrysk101515
5) WC osobne dla kobiet i osobne dla mężczyznooo
6) liczba miejsc noclegowych przypadających na:
a) 1 WC damski101520
b) 1 WC męski101520
c) 1 pisuar w WC męskim253035
19Wyposażenie dodatkowe urządzeń higieniczno-sanitarnych:
1) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistąooo
2) lustro nad umywalką i półkaooo
3) oświetlenie nad lustremoo
4) gniazdo elektryczne uniwersalne z osłonąooo
5) kosz niepalny lub trudnopalnyooo
20Meble w pokoju3):
1) łóżko o wymiarach min. 80 x 190 cmooo
2) stół (minimum jeden dla 8 osób)ooo
3) krzesła (1 na osobę, nie mniej niż 2 na pokój)4)ooo
4) szafka, stolik lub półka przy każdym łóżkuooo
5) szafa ubraniowa lub wnęka5)oo
6) lustrooo
7) kosz na śmieci niepalny lub trudnopalny

i popielniczka

oo
8) lampka nocna (przy każdym łóżku w pokojach

1-4-osobowych)

oo
9) wieszak ścienny na okrycia wierzchnieooo
21Wyposażenie dodatkowe pokoju:
1) radio (w pokojach 1- i 2- osobowych)oo
2) dywan lub chodnikoo
3) firanki, żaluzje lub rolety przepuszczające światłooo
4) zasłony dzienne, żaluzje lub rolety zaciemniająceooo
5) elementy dekoracyjneoo
VI. Usługi gastronomiczne:
22Sprzedaż gorących napojów, także z automatów lub prowadzona przez recepcjęooo
23Wydzielona sala do przygotowywania posiłków we własnym zakresie i ich spożywaniaooo
24Podawanie śniadańoo
25Jadłodajnia lub bar szybkiej obsługio
26Restauracjao
Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I dom wycieczkowy kategorii pierwszej

II dom wycieczkowy kategorii drugiej

III dom wycieczkowy kategorii trzeciej

m.n. miejsce noclegowe

1) udzielanie informacji o imprezach turystycznych i kulturalnych, wyposażenie recepcji w rozkłady jazdy, plany miast i mapy regionów, książkę telefoniczną itp.,

2 dopuszcza się łóżka piętrowe przy wysokości pokoju co najmniej 2,5 m; powierzchnia pokoju może być wówczas zmniejszona o 20%,

3) w kategorii I jednolity komplet o wysokiej jakości,

4) w pokojach więcej niż 4-osobowych dopuszcza się ławy,

5) w pokojach 1 -4 -osobowych - szafa ubraniowa, w pokojach więcej niż 4-osobowych po jednym zamykanym segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH

Lp.WymaganiaKategorie
IIIIII
12345
I. Wymagania ogólne
1Samodzielny budynek lub wydzielona część budynkuoo
2Pomieszczenia noclegowe organizowane doraźnie (w internacie, w izbach lekcyjnych itp.)o
3Bieżąca zimna i ciepła woda przez całą dobęoo
4Bieżąca zimna woda całą dobę i ciepła woda o ustalonych porach rano i wieczoremo
5Ogrzewanie zapewniające utrzymanie temperatury 19°Cooo
6Świetlica wyposażona w odpowiednie materiały i sprzęto1)o2)
7Przechowywanie pieniędzy, przedmiotów wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznegoooo
8Pomieszczenie do suszenia odzieżyooo
9Apteczka zaopatrzona w leki i artykuły sanitarneooo
II. Część mieszkalna
10Minimalna powierzchnia sypialni na jedną osobę w m2:
1) przy łóżkach jednopoziomowych2,52,52,5
2) przy łóżkach piętrowych1,51,51,5
11Minimalny % miejsc noclegowych w salach mniejszych niż 8-osobowe50
12Urządzenia higieniczno-sanitarne (maksymalna liczba miejsc noclegowych na 1 urządzenie)3):
1) umywalka z blatem lub półką i lustrem51015
2) natryski1515
3)WC151515
13Wyposażenie pokoju:
1) łóżka lub stelaże wyposażone w materaceooo
2) na osobę: poduszka, kołdra lub 2 koceooo
3) bielizna pościelowaooo
4) szafy ubranioweo
5) szafy ubraniowe lub wieszakioo
6) szafki nocne lub półki przy każdym łóżkuoo
7) stółooo
8) krzesła lub taborety (po jednym na osobę),

lub ławy

ooo
9) lustro i kosz na śmieciooo
III. Część gastronomiczna
14Kuchnia samoobsługowa 4)oo
15Jadalniao5)o6)
IV. Kwalifikacje personelu
16Kierownik obiektu - kwalifikacje wymagane od kierownika placówki wypoczynku dzieci i młodzieżyoo
Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I schronisko młodzieżowe kategorii pierwszej

II schronisko młodzieżowe kategorii drugiej

III schronisko młodzieżowe kategorii trzeciej

1) wyposażona w telewizor oraz jedno z urządzeń typu magnetofon, rzutnik, aparat projekcyjny lub wideo, a także inny sprzęt do gier i zabaw,

2) wyposażona w sprzęt do gier i zabaw,

3) w obiektach nowych wskaźniki urządzeń higieniczno-sanitarnych powinny być zgodne z warunkami technicznymi dla obiektów zamieszkania zbiorowego,

4) wyposażona w sprzęt kuchenny (płyty do gotowania, garnki, czajniki, patelnie, lodówkę itp.),

5) zaopatrzona w sprzęt stołówkowy (stoły, krzesła lub ławy, talerze głębokie i płytkie, łyżki, widelce, noże, szklanki, kubki itp.),

6) zaopatrzona jak w odnośniku5); w mniejszych schroniskach może spełniać dodatkowo funkcję świetlicy.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA SCHRONISK

Lp.Wymagania
123
I. Instalacje w budynku
1Ogrzewanie zapewniające utrzymanie w pomieszczeniach noclegowych i świetlicy temperatury 18°Co
2Bieżąca zimna i ciepła woda1)o
II. Recepcja
3Telefon dostępny dla gościo
4Przechowywanie pieniędzy, przedmiotów wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznegoo
5Informacja turystyczna2)o
III. Inne usługi
6Sprzedaż podstawowych drobnych artykułów higienicznych i kosmetycznych, słodyczy, pamiąteko
7Możliwość suszenia odzieży we wskazanym miejscuo
8Stanowisko umożliwiające dokonanie drobnych napraw sprzętu turystycznego, czyszczenie odzieży i sprzętuo
IV. Część mieszkalna
9Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, WC i przedpokoju)3):
1) 1 - osobowego5
2) 2 - osobowego7
3) 3 - osobowego9
4) 4 - osobowego12
5) większego niż 4 - osobowy ( powierzchnia 4-osobowego plus

2,5 m2 dodatkowo na każdą następną osobę)

o
10Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne (liczba miejsc noclegowych na jedno urządzenie)4):
1) umywalka z lustrem i półką20
2) WC20
3) natrysk35
4) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistąo
11Meble w pokoju:
1) łóżko5)o
2) stóło
3) krzesło lub taboret6)(1 na osobę)o
4) stolik lub półka (przy każdym łóżku)o
5) szafa ubraniowa lub wnęka7)o
6) kosz na śmieci niepalnyo
7) wieszaki na okrycia wierzchnieo
V. Usługi gastronomiczne
12Jadłodajnia oferująca posiłki typu barowegoo
13Stanowisko do przyrządzania i spożywania posiłków oraz do zmywania naczyńo
Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

1) ciepła woda minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem, o ustalonej porze,

2) informacja turystyczna, w tym tablica zawierająca zwięzły opis szlaków prowadzących do sąsiednich schronisk oraz miejscowości, zasadniczo w formie mapy lub schematu, informacja o rozkładzie jazdy komunikacji publicznej z najbliższej miejscowości (przystanku, stacji), informacja o grożących niebezpieczeństwach i zasadach wzywania pomocy,

3) dopuszcza się łóżka piętrowe przy wysokości pokoju min. 2,5 m; powierzchnia pokoju może być wówczas mniejsza o 20%,

4) z wyjątkiem miejsc w pokojach mających te urządzenia; w obiektach nowych wskaźniki urządzeń higieniczno-sanitarnych powinny być zgodne z warunkami technicznymi dla obiektów zamieszkania zbiorowego,

5) dopuszcza się stelaż wyposażony w materac ze zdejmowanym pokrowcem nadającym się do prania

6) dopuszcza się ławy,

7) w pokojach większych niż 2-osobowe po 1 segmencie na ubrania i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

  14 MINIMALNE WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA INNYCH OBIEKTÓW, W KTÓRYCH ŚWIADCZONE SĄ USŁUGI HOTELARSKIE

Lp.Wymagania
12
I. Dla wynajmowania miejsc na ustawienie namiotów i przyczep samochodowych
1Teren obozowiska wyrównany, suchy, ukształtowany w sposób zapewniający odprowadzenie wód opadowych i uprzątnięty z przedmiotów mogących zagrażać bezpieczeństwu
2Punkt poboru wody do picia1) i potrzeb gospodarczych
3Miejsce wylewania nieczystości płynnych odpowiednio zabezpieczone i oznakowane
4Pojemnik na śmieci i odpady stałe, regularnie opróżniany
5Ustęp utrzymywany w czystości
II. Dla wynajmowania miejsc w namiotach, przyczepach mieszkalnych, domkach turystycznych i obiektach prowizorycznych
6Stanowiska dla namiotów i przyczep mieszkalnych oraz dojścia do stanowisk utwardzone
7Oświetlenie dojść do stanowisk i obiektów higieniczno-sanitarnych
8Półka lub stelaż na rzeczy osobiste
9Oddzielne łóżka lub łóżka polowe dla każdego korzystającego z namiotu, w odległości nie mniejszej niż 30 cm pomiędzy łóżkami
III. Dla wynajmowania miejsc i świadczenia usług w budynkach stałych
10Ogrzewanie - w całym obiekcie w miesiącach X-IV, temperatura minimum 18°C
11Instalacja sanitarna: zimna woda przez całą dobę i dostęp do ciepłej wody2)
12Maksymalna liczba osób przypadających na jeden w.h.s. - 15
13Wyposażenie podstawowe w.h.s.:
1) natrysk lub wanna
2) umywalka z blatem lub półką i wieszakiem na ręcznik
3) WC
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem
5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną
6) pojemnik na śmieci (niepalny lub trudno palny)
7) dozownik do płynnego mydła i ręczniki papierowe
IV. Dla wynajmowania miejsc noclegowych w pomieszczeniach wspólnych (salach)
14Powierzchnia sal nie mniejsza niż 2,5 m2 - na jedną osobę (przy łóżkach piętrowych 1,5 m2)
15Wyposażenie sal sypialnych:
1) łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm
2) oddzielne zamykane szafki dla każdej osoby
3) stół
4) krzesła lub taborety (1 na osobę) lub ławy
5) wieszaki na odzież wierzchnią
6) lustro
7) oświetlenie ogólne
16Dostęp do w.h.s. jak w lp. 12 i 13
V. Dla wynajmowania samodzielnych pokoi
17Powierzchnia mieszkalna w m2:
1) pokój 1- i 2-osobowy - 6 m2
2) pokój większy niż 2-osobowy - dodatkowo 2 m2 na każdą następną osobę3)
18Zestaw wyposażenia meblowego:
1) łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm lub łóżka dwuosobowe o wymiarach minimum 120 x 190 cm
2) nocny stolik lub półka przy każdym łóżku
3) stół lub stolik
4) krzesło lub taboret (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój), lub ława
5) wieszak na odzież oraz półka lub stelaż na rzeczy osobiste
19Pościel dla jednej osoby:
1) kołdra lub dwa koce
2) poduszka
3) poszwa
4) poszewka na poduszkę
5) prześcieradło
20Oświetlenie - minimum jeden punkt świetlny o mocy 60 W
21Zasłony okienne zaciemniające
22Dostęp do w.h.s. jak w lp. 12 i 13
23Kosz na śmieci niepalny lub trudno palny
______

Objaśnienia odnośników i skrótów:

1) Dopuszcza się miejsca biwakowania przy szlakach wodnych bez punktu poboru wody do picia.

2) Minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem o ustalonych porach.

3) W pomieszczeniach o wysokości co najmniej 2,5 m dopuszcza się łóżka piętrowe - powierzchnia pokoju może zostać zmniejszona o 20%.

w.h.s. - węzeł higieniczno-sanitarny.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

  15 MINIMALNE WYMAGANIA W ZAKRESIE DOSTOSOWANIA OBIEKTÓW HOTELARSKICH DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

1. Obiekty hotelarskie powinny spełniać wymagania w zakresie dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, w zakresie określonym dla budynków zamieszkania zbiorowego w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690), a do dnia jego wejścia w życie w zakresie określonym dla budynków zamieszkania zbiorowego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 140 z późn. zm.), zwane dalej "warunkami technicznymi", a także następujące wymagania dodatkowe:
Lp.Rodzaj wymagania
12
1W obiektach powyżej 50 j.m. co najmniej jedna j.m. powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych w sposób określony w lp. 7-9, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna
2Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki powinny być umieszczane na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku
3Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku
4Co najmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nieprzekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach
5W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach
6Przyciski sterujące windami powinny być opisane w sposób czytelny dla niewidzących, a windy wyposażone w sygnalizację dźwiękową
7J.m., o których mowa w lp. 1, powinny zostać wyposażone w poręcze i uchwyty ułatwiające korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych
8Wyłączniki światła, sygnalizacja przywoławcza, telefon i sterowanie telewizorem powinny być dostępne z łóżka
9W j.m., o których mowa w lp. 1, należy zapewnić umeblowanie umożliwiające korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, w tym wysokość podjazdu min. 67 cm pod płytę stołu, biurka i umywalki

2) Kempingi, niezależnie od wymagań dla budynków usytuowanych na ich terenie, powinny spełniać następujące wymagania dodatkowe:

Lp.Rodzaj wymagania
12
1Należy zapewnić co najmniej 2 stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych położone w najbliższej odległości od urządzeń ogólnodostępnych
2Parking przy recepcji powinien posiadać stanowisko postojowe dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
3Stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych powinny dysponować dojazdem dla samochodów
4Ciągi komunikacyjne powinny zostać utwardzone, posiadać szerokość co najmniej 180 cm i umożliwiać dostęp ze stanowisk dla osób niepełnosprawnych do wszystkich urządzeń ogólnodostępnych
5Co najmniej jeden ustęp powinien być dostępny dla osoby na wózku

3. Nie wymagają dostosowywania do potrzeb osób niepełnosprawnych:

1) schroniska górskie pozbawione dojazdu drogą publiczną;

2) schroniska młodzieżowe i domy wycieczkowe mające mniej niż 150 miejsc noclegowych.

______

Objaśnienie:

j.m. - jednostki mieszkalne.

1 § 4 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
2 § 4 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
3 § 5 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
4 § 5 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
5 § 6 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
6 § 6a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
7 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
8 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
9 § 10 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
10 § 15 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
11 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
12 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
13 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
14 Załącznik nr 7 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.
15 Załącznik nr 8 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.142.1190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2002 r.