Obiekty hotelarskie i inne obiekty, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.10.87

Akt utracił moc
Wersja od: 5 lutego 1999 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 stycznia 1999 r.
w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 133, poz. 884 i Nr 158, poz. 1043 oraz z 1998 r. Nr 113, poz. 714) zarządza się, co następuje:
1.
Ustala się wymagania co do wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich.
2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1, dla:
1)
hoteli, moteli i pensjonatów - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
kempingów i pól biwakowych - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3)
domów wycieczkowych - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia,
4)
schronisk młodzieżowych - określa załącznik nr 4 do rozporządzenia,
5)
schronisk - określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
3.
Minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, określonych w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 133, poz. 884 i Nr 158, poz. 1043 oraz z 1998 r. Nr 113, poz. 714), zwanej dalej "ustawą", określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich, jeżeli:
1)
obiekt hotelarski jest wpisany do rejestru zabytków,
2)
przedsiębiorca ubiegający się o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii przedstawi opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzającą, że spełnienie wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektów nie jest możliwe,
3)
odstępstwo w niewielkim stopniu obniża spełnianie wymagań określonych dla danego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego,
4)
w materiałach informacyjnych dotyczących obiektu hotelarskiego zostanie zamieszczona informacja o zabytkowym charakterze obiektu i związanych z tym odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług.
1.
Spełnianie w obiektach hotelarskich wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy dokumentuje się w szczególności w zakresie wymagań:
1)
budowlanych - decyzją pozwalającą na budowę lub użytkowanie obiektu lub decyzją pozwalającą na zmianę sposobu użytkowania obiektu oraz dokumentami potwierdzającymi przeprowadzenie okresowych kontroli, o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668),
2)
przeciwpożarowych - opinią terenowej jednostki Państwowej Straży Pożarnej,
3)
sanitarnych - opinią właściwego miejscowo inspektora sanitarnego lub protokołem pokontrolnym organu inspekcji sanitarnej.
2.
Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, może, w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań w sposób określony w ust. 1.
1.
Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju: hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, domu wycieczkowego i schroniska młodzieżowego oraz nadanie kategorii następuje na wniosek przedsiębiorcy podejmującego świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w obiekcie objętym wnioskiem,
2)
nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu,
3)
oznaczenie położenia obiektu,
4)
krótki opis obiektu oraz informację o kwalifikacjach personelu,
5)
wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu o ustalenie rodzaju i nadanie kategorii,
6)
wskazanie zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii, o które wnioskodawca występuje.
3.
Do wniosku załącza się dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, o których mowa w § 3.
1.
Przed wydaniem decyzji o zaszeregowaniu obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju: hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, domu wycieczkowego i schroniska młodzieżowego oraz o nadaniu kategorii obiekt hotelarski podlega ocenie co do spełnienia wymagań, o których mowa w § 1-3.
2.
Wojewoda może powołać doradczy zespół oceniający. W skład zespołu mogą być powołani:
1)
przedstawiciele wojewody,
2)
osoby posiadające kwalifikacje zawodowe i praktykę w świadczeniu usług hotelarskich lub turystycznych, wskazane przez jednostki samorządu gospodarczego i stowarzyszenia działające w zakresie turystyki i hotelarstwa,
3)
przedstawiciele straży pożarnej, Inspekcji Sanitarnej, administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego oraz innych jednostek.
3.
Wojewoda ustala w regulaminie działania zespołu zakres zadań tego zespołu i tryb pracy.
W sprawach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do rodzaju: schronisko i pole biwakowe stosuje się odpowiednio przepisy § 4 i 5.
1.
Organy uprawnione do kontroli obiektów hotelarskich, w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług, dokonują kontroli w każdym czasie:
1)
z urzędu - jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszeniach wymagań,
2)
na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy konsumentów.
2.
Wojewoda dokonuje z urzędu okresowych kontroli obiektów hotelarskich w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług:
1)
pól biwakowych - corocznie,
2)
pozostałych obiektów hotelarskich - nie rzadziej niż co dwa lata.
1.
Kontroli, o której mowa w § 7, dokonuje osoba legitymująca się pisemnym upoważnieniem organu uprawnionego do kontroli.
2.
Wykonanie czynności kontrolnych powinno odbywać się, w miarę możności, w obecności kierownika kontrolowanego obiektu lub osoby upoważnionej do zastępowania go.
3.
Z przebiegu kontroli sporządza się protokół. Protokół podpisują osoba kontrolująca oraz kierownik obiektu hotelarskiego lub osoba zastępująca go, które mogą zgłosić do protokołu swoje uwagi.
4.
Organ kontrolujący przekazuje odpis protokołu do organu prowadzącego ewidencję obiektów.
5.
Jeżeli wyniki przeprowadzonej kontroli obiektu hotelarskiego wskazują na to, że zachodzą przesłanki zmiany rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenia nadanej mu kategorii, wojewoda zarządza ponowną ocenę obiektu.
1.
Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego rodzaju obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
2.
Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest decyzja w sprawie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii albo zgłoszenie w sprawie świadczenia usług hotelarskich w innym obiekcie.
3.
Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej.
4.
Wpisów do kart ewidencyjnych obiektów dokonują osoby uprawnione do prowadzenia ewidencji.
5.
Ustala się wzór karty ewidencyjnej obiektu, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia.
1.
Ewidencja jest jawna w części objętej wpisem do kart ewidencyjnych obiektów.
2.
Karty ewidencyjne obiektów mogą być udostępnione do wglądu w obecności osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
3.
Przedsiębiorca zgłaszający obiekt do ewidencji może, przy zgłaszaniu lub w terminie późniejszym, wyrazić zgodę na przetwarzanie i publikowanie danych osobowych, w całości lub w części informacji, objętych kartą ewidencyjną obiektu.
1.
Dokumenty, o których mowa w § 9 ust. 2, stanowiące podstawę wpisu, powinny być przechowywane łącznie z kartami ewidencyjnymi.
2.
Kartoteka ewidencyjna ani poszczególne karty nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
1.
Każdy wpis do karty ewidencyjnej obiektu oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
2.
W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do ewidencji obiektu. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
3.
Wpis w karcie obiektu nie może być wymazywany albo w inny sposób usuwany.
4.
Poprawek we wpisie można dokonywać w taki sposób, aby poprawione wyrazy były czytelne.
5.
O dokonywanych poprawkach osoba uprawniona do prowadzenia ewidencji sporządza na końcu wpisu adnotację o treści poprawki i jej podstawie, ze wskazaniem miejsca dokonanej poprawki, oraz opatruje adnotację podpisem.
1.
Karta ewidencyjna obiektu hotelarskiego zawiera:
1)
określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie,
2)
nazwę i adres obiektu,
3)
określenie rodzaju i kategorii obiektu,
4)
informację o stałym lub sezonowym charakterze świadczonych usług, wraz z podaniem czasu trwania sezonu,
5)
krótki opis obiektu (liczba miejsc noclegowych, zakres usług, położenie),
6)
informacje o decyzjach dotyczących rodzaju i kategorii obiektu oraz dopuszczonych odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług,
7)
informacje o przeprowadzonej kontroli i ponownej ocenie spełniania wymagań dla rodzaju i kategorii obiektu.
2.
Karta ewidencyjna innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie, zawiera informacje określone w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz informację o liczbie miejsc noclegowych.
1.
Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie zgłasza do ewidencji zmiany dotyczące:
1)
zaprzestania świadczenia usług hotelarskich,
2)
uzyskania decyzji o zaszeregowaniu obiektu pozostającego w ewidencji prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta) do rodzaju i kategorii, podlegającym wpisaniu do ewidencji prowadzonej przez wojewodę,
3)
zmiany działalności sezonowej na stałą lub stałej na sezonową, a także zmiany czasu trwania sezonu,
4)
zmiany liczby miejsc noclegowych.
2.
Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie informuje organ prowadzący ewidencję o zdarzaniach powodujących przejściowo wstrzymanie lub istotne ograniczenie zakresu świadczonych usług. Informacji tych nie uważa się za zgłoszenie zmiany podlegającej wpisaniu do ewidencji.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA HOTELI, MOTELI I PENSJONATÓW

Lp.WymaganiaKategorie
***************
HMPHMPHMPHMPHMP
1234567891011121314151617
I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia
1Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnegoooooooooooooooo
2Górna osłona (stała) nad głównym wejściemzzzzzz
3Górna osłona (stała) nad głównym wejściem i podjazdem pod obiektoozoozooz
4Oddzielne wejście do restauracjioooooozz
5Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gościooz
6Wydzielona droga dostawooooooooo
7Infrastruktura techniczna przy obiekcie (utwardzona nawierzchnia dojazdowa i piesze dojścia, zewnętrzne oświetlenie, wydzielone zaplecze gospodarcze)ooooooooooooooo
8Garaże, garażoparkingi lub parkingi dla środków lokomocji gościoooooooooooo
9Wydzielone stanowiska związane z potrzebami gości fizycznie niepełnosprawnych; co najmniej 2 stanowiskaoooooooooz
10Możliwość parkowania środków lokomocji gości przy obiekcie lub maksymalnie 200 m od obiektuooo
11Zagospodarowanie terenu: zieleń ozdobna i izolacyjnaooooooooooooooo
II. Instalacje i urządzenia techniczne
12Klimatyzacja w części ogólnodostępnejooooooooz
13Klimatyzacja w części pobytowejooozzzz
14Wentylacja:
1) mechaniczna

wyciągowa w w.h.s.

oooooozzz
2) mechaniczna w części

ogólnodostępnej

ooooooooo
15Ogrzewanie - w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanejoooooooooooo
16Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobęooooooooooooooo
17Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeńooooooooooooooo
18Telefon, faxooooooooooooooo
19Telefon dostępny dla gości w recepcjiooooooooooooooo
20Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnychooooooooooooo
21Dźwigi osobowe (ew. schody ruchome) w obiektach:
1) powyżej 1 kondygnacjiooo
2) powyżej 2 kondygnacjiooo
3) powyżej 3 kondygnacjiooo
4) powyżej 4 kondygnacjioooooo
22Oddzielny dźwig towarowo-osobowyoozoozzzz
23Awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:
1) 150 j.m.ooo
2) 200 j.m.ooo
3) 300 j.m.ooo
III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu
24Hall recepcyjny o powierzchni minimum (w m2)505050303030303030202020202020
25Hall restauracyjnyoooooozz
26Zespół higienicznosanitarny przy zespole ogólnodostępnym, dostosowany do wielkości tego zespołu. Wyposażenie minimum:
1) umywalki (z blatem

lub półką)

ooooooooooooooo
2) lustro nad każdą

umywalką

ooooooooooooooo
3) dozownik do

płynnego mydła

ooooooooooooooo
4) suszarka do rąk

lub ręczniki

jednorazowego

użytku

ooooooooooooooo
5) pojemnik na

papier i odpady

ooooooooooooooo
6) wieszaki ścienneooooooooooooooo
27Przystosowanie obiektu do potrzeb osób fizycznie niepełnosprawnych wg odrębnych wytycznychooooooooooooooo
IV. Część mieszkalna
28Powierzchnia mieszkalna w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):ooooooooooooooo
1) pokój 1-osobowy141414121212101010999888
2) pokój 2-osobowy181818161616141414121212101010
3) pokój 3-osobowy161616151515141414
4) pokój 4-osobowy181818161616
5) pokój większy niż

4-osobowy -

powierzchnia 4-

osobowego plus

dodatkowo na

każdą następną

osobę

4,54,54,5444
29Jednostka apartamentowa kilkupokojowa: salon o powierzchni minimum 30 m2, sypialnia z łazienką, część wejściowa pomocnicza z wydzielonym dodatkowo w.h.s., aneksem barowym, połączeniem z sąsiadującą j.m. itp.ooozzzzzz
1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające
30Zestaw wyposażenia meblowego:
1) łóżko

jednoosobowe o

wymiarach 90x200-

210 cm

ooooooooooooooo
2) łóżko dwuosobowe

o wymiarach

140x200-210 cm

ooooooooooooooo
3) nocny stolik lub

półka przy każdym

łóżku

ooooooooooooooo
4) szafa garderobiana

o minimalnej

głębokości 60 cm,

minimum 3 wieszaki

na osobę

ooooooooooooooo
5) biurko lub stółooooooooooooooo
6) bagażnikoooooooooooo
7) krzesło (1 na

osobę, lecz nie

mniej niż 2 na

pokój)

ooooooooooooooo
8) stolik

okolicznościowy

ooooozz
9) fotele wypoczynkowe

min. 2 lub kanapa

ooooo
10) lustroooooooooooooooo
11) wieszak ścienny

na wierzchnią

odzież

ooooooooooooooo
31Oświetlenie:
1) lampka nocna przy

każdym łóżku

umożliwiająca

czytanie w pozycji

leżącej

ooooooooooooooo
2) pozostałe punkty

świetlne - ilość

minimalna

333222222111111
32Wyposażenie uzupełniające:
1) telefon w każdym

pokoju

ooooooooo
2) telewizoroooooooooo
3) radioodbiornikooooooooooooooo
4) dywan lub wykładzina

dywanowa

ooooooooo
5) co najmniej dywanik

przy łóżku

oooooo
6) firanyooooooooooo
7) zasłony okienne

zaciemniające

ooooooooooooooo
8) elementy dekoracyjneoooooooooooozzz
9) teczka z materiałami

informacyjnymi

dotyczącymi usług

hotelu

i bezpieczeństwa

gości

oooooooooozzzzz
10) popielniczka w

pokojach dla palących

ooooooooooooooo
11) zestaw do

czyszczenia

odzieży, obuwia

oraz igielnik

ooooooooozz
12) torba na bieliznę

gościa zleconą do

prania

ooooooo
13) kosz na śmieciooooooooooooooo
2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higienicznosanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
33Wyposażenie podstawowe:
1) wanna z baterią i

natryskiem lub

kabina natryskowa

z zabezpieczeniem

antypoślizgowym

ooooooooooooooo
2) umywalka z blatem

lub półką

ooooooooooooooo
3) WC ze zbiornikiem

cicho płuczącym

ooooooooooooooo
34Wyposażenie uzupełniające:
1) osłona wanny lub

natrysku

ooooooooooz
2) dywanik przy

wannie/kabinie

natryskowej

oooooooooz
3) mydelniczka,

papiernica,

haczyki, wieszaki

na ręczniki,

uchwyty przy

wannie i przy

natrysku

ooooooooooooooo
4) lustro z górnym

lub bocznym

oświetleniem

ooooooooooooooo
5) uniwersalne

gniazdko elektryczne

z osłoną

ooooooooooooooo
6) suszarka do włosówoooooozz
7) waga osobowaooozzz
8) pojemnik na

śmieci (niepalny)

ooooooooooooooo
9) telefonooz
10) zestaw minimum

dla jednej osoby:

a) mydełko

toaletowe

ooooooooooooooo
b) ręcznikooooooooooooooo
c) ręcznik

kąpielowy

ooooooooo
d) płaszcz

kąpielowy

ooozzz
e) szklankaooooooooooooooo
f) torba

higieniczna

ooooooooooooooo
35Procent pokoi z pełnym węzłem higienicznosanitarnym100100100100100100100100505050251010
36Urządzenia higienicznosanitarne ogólne w części pobytowej (liczba miejsc noclegowych na jedno urządzenie):
1) umywalka10101010151515
2) wanna z baterią i

prysznicem lub

natrysk

10101010151515
3) WC z umywalkami

(minimum jeden

osobny dla kobiet

i jeden osobny dla

mężczyzn)

10151515202020
37Wyposażenie dodatkowe:
1) lustroooooooo
2) dozownik do

płynnego mydła

ooooooo
3) suszarka do rąk

lub ręczniki

jednorazowego

użytku

ooooooo
4) pojemnik na

papier i odpady

ooooooo
5) wieszaki ścienneooooooo
V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających
38Sprzedaż gorących napojów przez całą dobęooooooooooooooo
39Budzenieooooooooooooooo
40Podawanie posiłków do j.m. - room-service czynny przez:
1) całą dobęoooooo
2) minimum 12 godzinooozzz
41Obsługa bagażowaooooooooo
42Przechowywanie bagażuooooooooooooooo
43Przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowychooooooooooooooo
44Kwiaciarnia, stała ekspozycja kwiatówooozz
45Wymiana walutoooooooooz
46Sprzedaż prasy, kosmetyków i pamiątekoooooooo
47Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkachooooooooooooooo
48Zespół usług gastronomicznych:
1) restauracjaoooooo
2) jadalniaooooo
3) aperitif bar lub

bar kawowy

oooooooo
4) podawanie śniadańoooo
49Zespół sal wielofunkcyjnychoooz
50Wypożyczalnia oraz przechowywanie sprzętu rekreacyjnego w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-turystycznych i rejonach nie zurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczychoooooooozz
51Zespół odnowy biologicznej (basen, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi - minimum dwa rodzaje usług)oooozzzzz
52Sala klubowa z telewizoremooooo
53Obsługa samochodów gości w zakresie OC, OT-1 i myciaoooo
54Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gościooooooozz
55Zmiana pościeli i ręczników:
1) codziennie lub na

życzenie gości

oooooo
2) co trzy dni lub

częściej na życzenie

gości

ooooooooo
VI. Kwalifikacje zawodowe personelu
56Kierownik obiektu hotelarskiego:
1) wykształcenie

wyższe lub średnie

specjalistyczne

ooooooooooooooo
2) znajomość co

najmniej jednego

języka obcego

ooooooooozzzzzz
57Personel recepcyjny: wykształcenie wyższe lub średnie specjalistyczne, znajomość co najmniej jednego języka obcegoooooooooooooooo
58Kelnerzy, pokojowe, portierzy, bagażowi i inny personel obsługi: wykształcenie średnie zawodowe lub kursy specjalistyczne, znajomość w podstawowym zakresie co najmniej jednego języka obcegoooooooooozzzzzz
59Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowychooooooooooozzzz
Objaśnienie znaków i skrótów:

H - hotel

M - motel

P - pensjonat

* kategoria jedna gwiazdka

** kategoria dwie gwiazdki

*** kategoria trzy gwiazdki

**** kategoria cztery gwiazdki

***** kategoria pięć gwiazdek

o - wymaganie obowiązuje

z - wymaganie jest zalecane

j.m. - jednostka mieszkalna

w.h.s. - węzeł higienicznosanitarny

OC - obsługa codzienna

OT-1 - obsługa techniczna nr 1.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA KEMPINGÓW I PÓL BIWAKOWYCH

Lp.WymaganiaKategorie kempingówPola biwakowe
**********
1234567
I. Zabezpieczenie terenu
1Ogrodzenie terenuooooo1
2Oświetlenie terenuoooo
3Całodobowy dozóroooo
4Sprzęt przeciwpożarowyoooo
5Punkt pomocy medycznej2oooo
II. Zagospodarowanie terenu
6Bezkolizyjny dojazdoooo
7Wewnętrzne drogi główne o nawierzchni utwardzonejooo
8Ścieżki piesze o nawierzchni utwardzonejoo
9Stanowiska obozowania na terenie płaskim trawiastymooo
10Teren stanowisk obozowania wydzielonyooo
11Zadrzewienieoo
12Zasilanie w energię elektrycznąoooo
13Parking przy recepcjioooo
14Urządzenia rekreacyjne i tereny do gier i zabawooo
15Wewnętrzne oznakowaniaoooo
16Elementy dekoracyjneoo
17Pojemniki na śmieciooooo
III. Recepcja
18Recepcja w odrębnym pomieszczeniuooooo
19Personel recepcji na każdej zmianie powinien znać co najmniej jeden język obcyoo
20Przechowalnia bagażuo
21Depozytoo
IV. Świetlica
22Świetlicao3o4o5
V. Stanowiska obozowania
23Minimalna powierzchnia jednego stanowiska w m260604040
24Podłącza elektryczne (% ogólnej liczby stanowisk)504030
25Ponumerowane stanowiska obozowaniao
26Wydzielone stanowiska lub grupy stanowisk obozowaniaoo
27Zieleń odgradzającą stanowiska lub grupy stanowisko
VI. Urządzenia higienicznosanitarne
28Zbiorowe umywalnie osobne dla kobiet i mężczyzn:ooooo6
1) liczba użytkowników na jedną umywalkę20202033
2) liczba użytkowników na jeden natrysk505050100
29Zbiorowe ustępy osobne dla kobiet i mężczyzn:ooooo7
1) liczba użytkowników na jeden ustęp

dla kobiet

15152033
2) liczba użytkowników na jeden ustęp

dla mężczyzn

25253350
3) liczba użytkowników na jeden pisuar5050100100
30Stanowisko do zlewu ustępów caravaningowychoo
31Urządzenie do praniaoo
32Urządzenie do prasowaniaoo
33Pomieszczenie do suszenia bieliznyoo
34Wyposażenie szczegółowe:
1) ściany sanitariatów wyłożone glazurąoo
2) podłogi sanitariatów wyłożone

terakotą

oo
3) urządzenia jednakowe i jednorodneo
4) wieszaki na ręczniki i bieliznęoooo
5) lustra nad umywalkami i półkiooo8o8
6) gniazda elektryczne 220 Voo8o8o8
VII. Usługi gastronomiczne
35Stanowiska spożywania posiłków w sektorachoo9
36Stanowiska do zmywania naczyńoooo
37Zakład gastronomicznyo
VIII. Zaopatrzenie w wodę
38Punkty poboru wody na stanowiskach lub grupach stanowisk obozowaniaoo
39Punkt poboru wodyo
40Ciepła wodao10o11o12
o wymaganie obowiązuje

* kemping kategorii jedna gwiazdka

** kemping kategorii dwie gwiazdki

*** kemping kategorii trzy gwiazdki

**** kemping kategorii cztery gwiazdki

1 może być prowizoryczne

2 co najmniej apteczka

3 wyposażona w sprzęt audio/wideo i prasę

4 wyposażona w telewizor i prasę

5 udostępnione zadaszone pomieszczenie

6 dopuszcza się umywalnie zbiorowe typu rynnowego nie zadaszone

7 dopuszcza się ustępy nie spłukiwane wolno stojące

8 co najmniej 1 na dwa stanowiska

9 przynajmniej stoły lub ławy na sektorach obozowania

10 całą dobę

11 co najmniej trzy razy dziennie

12 co najmniej dwa razy dziennie.

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA STAŁEJ BAZY NOCLEGOWEJ NA KEMPINGACH

Lp.WymaganiaKategorie kempingów
**********
123456
Wyposażenie pokoju lub domku składającego się z więcej niż jednego pokoju
1Łóżka dla jednej lub dwóch osób1o
2Łóżka dla dwóch do czterech osób1oo
3Łóżka dla czterech lub więcej osób1o
4Powierzchnia pokoju na jedną osobę w metrach kwadratowych5432
5Wysokość pokoju co najmniej 2,2 metraoooo
6Oświetlenie górneoooo
7Oświetlenie przy każdym łóżkuoo
8Pościel na każde łóżkoooo
9Dywan lub wykładzinaooo
10Szafaooo2o2
11Stółooo
12Krzesłaoooo
13Lustro na ścianieo
14Radio i telewizoro
15Radioo
16Łazienka z WC i natryskiem z ciepłą i zimną wodąoo
17Umywalka z ciepłą i zimną wodąooo
18Ściany i podłogi w łazience wyłożone płytkami lub materiałami podobnymioo

Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

* kemping kategorii jedna gwiazdka

** kemping kategorii dwie gwiazdki

*** kemping kategorii trzy gwiazdki

**** kemping kategorii cztery gwiazdki

uwaga: kategoria bazy stałej na kempingu niezależna od kategorii kempingu

1 w przypadku domku wielopokojowego w każdym pokoju

2 dopuszcza się wieszaki.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA DOMÓW WYCIECZKOWYCH

Lp.WymaganiaKategorie
IIIIII
12345
I. Zagospodarowanie terenu
1Bezpośrednie wejście do halluoo
2Parking lub możliwość parkowania maksymalnie 200 m od obiektuoo
II. Instalacje w budynku
3Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczneooo1
4Bieżąca ciepła i zimna wodaooo
III. Recepcja
5Hall recepcyjny - telefon dostępny dla gościooo
6Kabiny telefoniczneo
7Przechowalnia bagażu i sprzętu turystycznegoooo
8Depozyto
9Informacja turystyczna2ooo
10Budzenieooo
11Personel recepcji na każdej zmianie powinien znać co najmniej jeden język obcyo
IV. Inne usługi
12Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki, wydawnictwa turystyczne itp.)oo
13Świetlicaoo
14Stanowisko do prasowaniaoo
15Stanowisko do drobnych napraw sprzętu sportowego i turystycznegoooo
V. Część mieszkalna
16Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych łazienki, WC, przedpokoju):
1) 1-osobowego988
2) 2-osobowego121083
3) 3-osobowego1513123
4) 4-osobowego1716163
5) większego niż 4-osobowy (powierzchnia

4-osobowego plus 4 m2 dodatkowo na każdą

następną osobę)

ooo3
17Maksymalna liczba miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych81220
18Urządzenia higienicznosanitarne w pokojach 1-2-osobowych (% pokoi):
1) umywalka z baterią z bieżącą zimną i ciepłą

wodą

10050
2) wanna z baterią i prysznicem lub natrysk

oraz WC

2510
19Urządzenia higienicznosanitarne ogólne:
1) zbiorowe umywalnie osobne dla kobiet i

mężczyzn

ooo
2) z bieżącą ciepłą i zimną wodąoo
3) z ciepłą i bieżącą zimną wodąo
4) liczba m.n. przypadających na 1 umywalkę

w umywalniach zbiorowych

5812
5) liczba m.n. przypadających na 1 natrysk203035
6) zbiorowe wc osobne dla kobiet i mężczyznooo
7) liczba m.n. przypadających na:
a) 1 WC damski202020
b) 1 WC męski202020
c) 1 pisuar505050
20Wyposażenie dodatkowe urządzeń higienicznosanitarnych:
1) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistąooo
2) lustro nad umywalką i półkaooo
3) oświetlenie nad lustremoo
4) gniazdo elektryczne do aparatu do goleniaooo
5) koszooo
21Meble w pokoju4:
1) łóżko lub tapczanooo
2) stół (minimum jeden dla 8 osób)ooo
3) krzesła (1 na osobę, nie mniej niż 2 na

pokój)5

ooo
4) szafka, stolik lub półka przy każdym łóżkuooo
5) szafa ubraniowa lub wnęka6oo
6) lustrooo
7) kosz na śmieci i popielniczkaoo
8) lampka nocna (przy każdym łóżku

w pokojach 1-4-osobowych)

oo
9) wieszak ścienny na okrycia wierzchnieooo
22Wyposażenie dodatkowe pokoju:
1) radio (w pokojach 1- i 2-osobowych)oo
2) dywan lub chodnikoo
3) firankiooo
4) zasłony dzienne zaciemniająceoo
5) elementy dekoracyjneoo
VI. Usługi gastronomiczne
23Sprzedaż gorących napojówooo
24Sale do spożywania śniadańooo
25Jadłodajnia lub bar szybkiej obsługiooo
26Restauracjao
Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I dom wycieczkowy kategorii pierwszej

II dom wycieczkowy kategorii drugiej

III dom wycieczkowy kategorii trzeciej

m.n. miejsce noclegowe

1 dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania

2 udzielanie informacji o imprezach turystycznych i kulturalnych, wyposażenie recepcji w rozkłady jazdy, plany miast i mapy regionów, książkę telefoniczną itp.

3 dopuszcza się spiętrzenie łóżka przy wysokości pokoju co najmniej 2,7 m; powierzchnia pokoju może być wówczas zmniejszona o 20%

4 w kategorii I jednolity komplet o wysokiej jakości

5 w pokojach więcej niż 4-osobowych dopuszcza się ławy

6 w pokojach 1-4-osobowych - szafa ubraniowa, w pokojach więcej niż 4-osobowych po jednym segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH

Lp.WymaganiaKategorie
IIIIII
12345
I. Wymagania ogólne
1Samodzielny budynek lub wydzielona część budynkuoo
2Pomieszczenia noclegowe organizowane doraźnie (w internacie, izbach lekcyjnych itp.)o
3Bieżąca zimna i ciepła woda przez całą dobęoo
4Bieżąca zimna wodao
5Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczne1ooo
6Świetlica wyposażona w odpowiednie materiały i sprzęto2o3
7Pomieszczenie na przechowalnię bagażu i sprzętu turystycznegooo
8Pomieszczenie do suszenia odzieżyooo
9Apteczka zaopatrzona w leki i artykuły sanitarneooo
10Oddzielne pomieszczenia do przechowywania pościeli czystej, brudnej oraz sprzętu gospodarczegoooo
II. Część mieszkalna
11Minimalna powierzchnia sypialni na jedną osobę w m2:
1) przy łóżkach jednopoziomowych2,52,52,5
2) przy łóżkach piętrowych1,51,51,5
12Minimalny % miejsc noclegowych w salach mniejszych niż 8-osobowe50
13Urządzenia sanitarne (maksymalna liczba osób na 1 urządzenie):
1) umywalka z lustrem1015o4
2) prysznice2020
3) ustęp151515
14Wyposażenie pokoju:
1) łóżka (także piętrowe) lub tapczanyooo
2) kołdry lub koce (po dwa na osobę)ooo
3) bielizna pościelowaooo
4) szafy ubranioweo
5) szafy ubraniowe lub wieszaki stojąceoo
6) szafki nocne lub półki przy każdym łóżkuoo
7) stółooo
8) krzesła lub taborety (po jednym na osobę)ooo
9)lustro i kosz na śmieciooo
III. Część gastronomiczna
15Kuchnia samoobsługowa5oo
16Jadalniao6o7
Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I schronisko młodzieżowe kategorii pierwszej

II schronisko młodzieżowe kategorii drugiej

III schronisko młodzieżowe kategorii trzeciej

1 dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania

2 wyposażona w telewizor, radio, magnetofon, rzutnik, aparat projekcyjny lub wideo oraz inny sprzęt do gier i zabaw

3 wyposażona w sprzęt do gier

4 w przypadku braku umywalni, w miejscu przeznaczonym do mycia powinny znajdować się miednice i wiadra - co najmniej jedna miednica na 5 osób i jedno wiadro na 10 osób

5 wyposażona w sprzęt kuchenny (płyty do gotowania, garnki, czajniki, patelnie, lodówkę itp.)

6 zaopatrzona w sprzęt stołówkowy (stoły, krzesła lub ławy, talerze głębokie i płytkie, łyżki, widelce, noże, szklanki, kubki itp.)

7 zaopatrzona jak w odnośniku6; w mniejszych schroniskach może spełniać dodatkowo funkcję świetlicy.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA SCHRONISK

Lp.Wymagania
123
I. Instalacje w budynku
1Ogrzewanie zapewniające utrzymanie w pomieszczeniach noclegowych i świetlicy temperatury 18°Co
2Bieżąca ciepła wodao1
II. Recepcja
3Telefon dostępny dla gościo
4Przechowalnia bagażu i sprzętu turystycznegoo
5Informacja turystyczna2o
III. Inne usługi
6Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki) i podstawowych artykułów pierwszej potrzebyo
7Możliwość suszenia odzieżyo
8Stanowisko umożliwiające dokonanie drobnych napraw sprzętu turystycznego, czyszczenie odzieży i sprzętuo
IV. Część mieszkalna
9Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, wc i przedpokoju)3:
1) 1-osobowego7
2) 2-osobowego9
3) 3-osobowego12
4) 4-osobowego16
5) większego niż 4-osobowy - powierzchnia pokoju 4-

osobowego + 4 m2 na każdą następną osobę

10Urządzenia higienicznosanitarne ogólne (liczba miejsc noclegowych na jedno urządzenie)4:
1) umywalka z lustrem i półką20
2) WC20
3) natrysk35
4) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistąo
11Meble w pokoju:
1) łóżko lub tapczano
2) stóło
3) krzesło lub taboret6 (jeden na osobę)o
4) stolik lub półka (przy każdym łóżku)o
5) szafa ubraniowa lub wnęka7o
6) kosz na śmiecio
7) wieszaki ścienne lub stojące na okrycia wierzchnieo
12Wyposażenie dodatkowe pokoju:
1) firanki lub zasłonyo
2) dywan lub chodnik (w pokojach 1-2-osobowych)o
3) elementy dekoracyjneo
V. Usługi gastronomiczne
13Jadłodajnia oferująca posiłki typu barowegoo
14Stanowisko do przyrządzania i spożywania posiłków oraz do zmywania naczyńo
Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

1 minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem

2 informacja turystyczna, w tym tablica zawierająca zwięzły opis szlaków prowadzących do sąsiednich schronisk oraz miejscowości, zasadniczo w formie mapy lub schematu, informacja o rozkładzie jazdy komunikacji publicznej z najbliższej miejscowości (przystanku, stacji), informacja o grożących niebezpieczeństwach i zasadach wzywania pomocy

3 dopuszcza się łóżka piętrowe przy wysokości pokoju min. 2,7 m; powierzchnia pokoju może być wtedy mniejsza o 20%

4 z wyjątkiem miejsc w pokojach mających te urządzenia

5 dopuszcza się wyposażony w materac podest do spania

6 dopuszcza się ławy

7 w pokojach większych niż 2-osobowe po jednym segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

MINIMALNE WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA INNYCH OBIEKTÓW, W KTÓRYCH ŚWIADCZONE SĄ USŁUGI HOTELARSKIE

Lp.Wymagania
12
1Ogrzewanie - w całym obiekcie
2Instalacja sanitarna: zimna i ciepła1 woda przez całą dobę
3Powierzchnia mieszkalna w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):
1) pokój 1-osobowy - 6 m2
2) pokój 2-osobowy - 10 m2
3) pokój 3-osobowy - 14 m2
4) pokój 4-osobowy - 16 m2
5) pokój większy niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego plus

dodatkowo 4 m2 na każdą następną osobę)

4Zestaw wyposażenia meblowego:
1) łóżko jednoosobowe o wymiarach 80 x 190 cm (zalecane 90 x 200

cm)

2) łóżko dwuosobowe o wymiarach 120 x 190 cm (zalecane 140 x 200

cm)

3) nocny stolik lub półka przy każdym łóżku
4) szafa garderobiana o minimalnej głębokości 60 cm, minimum 3

wieszaki na osobę

5) stół lub stolik
6) krzesło (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój)
7) lustro
8) wieszak ścienny na wierzchnią odzież
5Pościel dla jednej osoby:
1) kołdra lub dwa koce
2) poduszka
3) poszwa
4) poszewka na poduszkę
5) prześcieradło
6Oświetlenie:
1) oświetlenie elektryczne główne - minimum jeden punkt świetlny o

mocy 60 W

2) lampka nocna przy każdym łóżku umożliwiająca czytanie w pozycji

leżącej

7Zasłony okienne zaciemniające
8Kosz na śmieci
9Maksymalna liczba osób przypadających na jeden w.h.s. - 10
10Wyposażenie podstawowe węzłów higienicznosanitarnych:
1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa z

zabezpieczeniem antypoślizgowym

2) umywalka z blatem lub półką
3) WC ze zbiornikiem cicho płuczącym
4) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki
5) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem
6) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną
7) pojemnik na śmieci (niepalny)
8) mydełko toaletowe
9) ręcznik
10) szklanka
Objaśnienie odnośników i skrótów:

1 minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem

w.h.s. - węzeł higienicznosanitarny.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR KARTY EWIDENCYJNEJ OBIEKTU HOTELARSKIEGO*/INNEGO OBIEKTU ŚWIADCZĄCEGO USŁUGI HOTELARSKIE*

Rodzaj obiektu: ......................... Miejsce położenia: .........
Lp.Data wpisuWłaścicielZarządzającyKategoriaOkres świadczenia usługDecyzje i zaleceniaUwagiPodpis

* Niepotrzebne skreślić.