Numery telefoniczne, które mogą być obsługiwane w ramach systemu powiadamiania ratunkowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.1050

Akt obowiązujący
Wersja od: 6 sierpnia 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI 1
z dnia 29 lipca 2014 r.
w sprawie numerów telefonicznych, które mogą być obsługiwane w ramach systemu powiadamiania ratunkowego

Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
tryb włączania numerów telefonicznych do systemu powiadamiania ratunkowego, zwanego dalej "systemem", i wyłączania tych numerów z systemu;
2)
sposób rozliczania kosztów utrzymania systemu i obsługi danego numeru telefonicznego;
3)
warunki techniczne obsługi numerów telefonicznych w systemie;
4)
tryb i warunki współpracy oraz wymiany informacji, w tym ich zakres, między centrami powiadamiania ratunkowego, zwanymi dalej "centrami", i podmiotami, których numery telefoniczne mogą być obsługiwane w ramach systemu, zwanymi dalej "podmiotami";
5)
wzór wniosku o włączenie numeru telefonicznego do systemu oraz wzór wniosku o wyłączenie tego numeru z systemu.
1.
Po uzgodnieniu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, podmiot składa wniosek do administratora systemu teleinformatycznego o włączenie numeru telefonicznego do systemu powiadamiania ratunkowego, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku podmiot zawiera z administratorem systemu teleinformatycznego umowę, w której są określone:
1)
wzajemne obowiązki;
2)
lokalizacja dyspozytorni podmiotu;
3)
data i godzina włączenia numeru telefonicznego do systemu.
W celu wyłączenia obsługi numeru telefonicznego z systemu podmiot składa wniosek do administratora systemu teleinformatycznego o wyłączenie obsługi numeru telefonicznego z systemu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
1.
Wysokość kosztów utrzymania systemu i obsługi danego numeru telefonicznego określa się na podstawie przeprowadzanych analiz wielkości ruchu alarmowego i kosztów obsługi zgłoszeń alarmowych. Analizę przeprowadza corocznie administrator systemu teleinformatycznego.
2.
Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 1, jest obliczana proporcjonalnie do liczby zgłoszeń alarmowych kierowanych do numeru telefonicznego podmiotu w stosunku do liczby wszystkich zgłoszeń alarmowych obsługiwanych przez system.
3.
Środki finansowe na pokrycie kosztów, o których mowa w ust. 1, są przekazywane przez podmiot administratorowi systemu teleinformatycznego w cyklu rocznym, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, w którym była realizowana obsługa danego numeru telefonicznego przez system.
Warunkiem obsługi numeru telefonicznego podmiotu w systemie jest dostosowanie i podłączenie przez ten podmiot jego systemu teleinformatycznego do systemu teleinformatycznego, zgodnie z wymogami zawartymi w dokumentacji technicznej przekazanej przez administratora systemu teleinformatycznego.
1.
Numer telefoniczny podmiotu jest obsługiwany w trybie wymiany informacji między systemem teleinformatycznym podmiotu i systemem teleinformatycznym systemu powiadamiania ratunkowego.
2.
Dla umożliwienia współpracy systemów, o których mowa w ust. 1, oraz wymiany informacji między centrami i podmiotem podmiot zapewnia:
1)
odbiór informacji przekazywanych przez system teleinformatyczny systemu powiadamiania ratunkowego, potwierdzenie odbioru tych informacji oraz przekazywanie informacji o aktualnym statusie zgłoszenia alarmowego;
2)
odbiór połączenia telefonicznego w przypadku konieczności skierowania takiego połączenia do tych podmiotów.
Zakres informacji wymienianych między centrami i podmiotami obejmuje:
1)
dane dotyczące zgłoszenia alarmowego:
a)
unikatowy identyfikator zgłoszenia alarmowego,
b)
data i godzina przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
c)
identyfikator operatora numerów alarmowych, który przyjął zgłoszenie alarmowe,
d)
informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego,
e)
informacje dotyczące miejsca zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
adres zdarzenia lub zagrożenia,
współrzędne geograficzne zdarzenia lub zagrożenia,
nazwa obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
informacja o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie, w tym informacja o wysokości lub liczbie kondygnacji tego budynku, oraz informacja o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
f)
informacje o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonym według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,
g)
informacje o podmiocie lub podmiotach, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,
h)
opis zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
informacje o liczbie osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
inne informacje istotne dla zgłoszenia alarmowego,
i)
dane osoby zgłaszającej, w tym:
imię i nazwisko,
numer telefonu,
lokalizacja osoby zgłaszającej,
j)
potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora podmiotu,
k)
dane kontaktowe operatora numerów alarmowych i dyspozytora podmiotu,
l)
informacje o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,
m)
informacje o stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą zgłoszenie alarmowe;
2)
dane dotyczące treści zgłoszenia alarmowego:
a)
identyfikator nagrania treści zgłoszenia alarmowego,
b)
treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK O WŁĄCZENIE NUMERU TELEFONICZNEGO DO SYSTEMU POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WNIOSEK O WYŁĄCZENIE OBSŁUGI NUMERU TELEFONICZNEGO Z SYSTEMU POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO

1 Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).