Niektóre zmiany w zakresie wynagradzania pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".

Dziennik Ustaw

Dz.U.1957.23.110

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1968 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 kwietnia 1957 r.
w sprawie niektórych zmian w zakresie wynagradzania pracowników przedsiębiorstw "Polskie Koleje Państwowe". *

Na podstawie art. 2 ust. 2 dekretu z dnia 21 kwietnia 1954 r. o niektórych prawach i obowiązkach pracowników kolejowych (Dz. U. Nr 16, poz. 59) oraz art. 27 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. o stworzeniu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. z 1948 r. Nr 43, poz. 312 i z 1951 r. Nr 14, poz. 108) zarządza się, co następuje:
Pracownicy etatowi (mianowani) przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" są wynagradzani według zasad określonych w niniejszym rozporządzeniu.
1.
Ustanawia się 15 grup uposażenia zasadniczego według następującej tabeli:
Grupa uposażeniaKwota uposażenia miesięcznego w złotych
13.000
22.300
31.800
41.600
51.500
61.400
71.300
81.200
91.100
101.000
11 900
12 800
13 700
14 650
15 550
2.
Minister Komunikacji określa grupy uposażenia zasadniczego przywiązane do stanowisk etatowych z zachowaniem zasady, że dla każdego stanowiska powinny być ustalone dwie grupy uposażenia (podstawowa i awansowa) oraz ustala warunki przyznawania pracownikom etatowym wyższego uposażenia.
Przy mianowaniu pracownik otrzymuje zasadniczo uposażenie według grupy podstawowej przywiązanej do stanowiska lub zachowuje uposażenie według posiadanej grupy uposażenia, z wyjątkiem przypadków obniżenia uposażenia określonych odrębnymi przepisami.
1.
Pracownik, któremu właściwy organ powierzył pełnienie obowiązków na stanowisku, do którego jest przywiązana grupa uposażenia wyższa od grupy przez niego posiadanej, otrzymuje dodatek wyrównawczy w wysokości różnicy pomiędzy posiadaną a podstawową grupą uposażenia przywiązaną do stanowiska, na którym powierzono mu pełnienie obowiązków, jeżeli nie zostanie przyznana mu wyższa grupa uposażenia.
2.
W razie przyznania wyższej grupy uposażenia dodatek wyrównawczy nie przysługuje lub zostaje odpowiednio zmniejszony.
1.
Pracownicy, mianowani na stanowiska określone w wykazie stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia, otrzymują dodatek funkcyjny w wysokości ustalonej w tym załączniku. Przepis ten stosuje się także do pracowników pełniących co najmniej przez trzy miesiące obowiązki przywiązane do tych stanowisk.
2.
Równocześnie można otrzymywać tylko jeden dodatek funkcyjny; w razie zbiegu tytułów do dwóch lub więcej dodatków funkcyjnych przysługuje uprawnionemu prawo wyboru.
3.
Dodatek funkcyjny nie przysługuje:
1)
pracownikom zawieszonym w pełnieniu służby;
2)
pracownikom nie pełniącym z jakiegokolwiek powodu co najmniej przez trzy miesiące czynności przywiązanych do stanowisk, o których mowa w ust. 1.
4.
W razie przerwy w pracy trwającej dłużej niż 3 miesiące dalszą wypłatę dodatków funkcyjnych uzależnia się od decyzji właściwego organu.
5.
Minister Komunikacji może w uzasadnionych przypadkach dokonywać zmian w wykazie stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzania w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych i Państwową Komisją Płac w ramach funduszu płac.
1.
Pracownicy zatrudnieni przy pracach szkodliwych dla zdrowia otrzymują dodatek, którego stawki godzinowe określa Minister Komunikacji w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych.
2.
Wykaz prac szkodliwych dla zdrowia i kategorie pracowników uprawnionych do dodatku, o którym mowa w ust. 1, ustala Minister Komunikacji po zasięgnięciu opinii Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych w porozumieniu z Państwową Komisją Płac.
Pracownicy kierujący i nadzorujący brygadę (zespół) robotników otrzymują dodatek za prowadzenie brygady w wysokości 10% stawki godzinowej wynikającej z posiadanej grupy uposażenia.
Pracownikom otrzymującym uposażenie według zasad określonych w niniejszym rozporządzeniu nie przysługuje dodatek lokalny.
1.
Ustala się:
1)
dodatek godzinowo-kilometrowy dla drużyn lokomotywowych i konduktorskich zamiast diet, określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
2)
dodatek za służbę nocną, określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
3)
inne dodatki uzasadnione szczególnymi warunkami i właściwościami służby, określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2.
Regulaminy premiowania i kategorie pracowników, którzy mogą być objęci akordowym systemem płacy, oraz zasady i stawki akordowego wynagradzania ustala Minister Komunikacji w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych i Państwową Komisją Płac.
3.
Minister Komunikacji ustala szczegółowe zasady przyznawania dodatków określonych w załącznikach 2, 3 i 4 do rozporządzenia oraz może dokonywać zmian wymienionych dodatków w uzasadnionych przypadkach w porozumieniu z Państwową Komisją Płac oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych.
Dodatek godzinowo-kilometrowy, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, nie podlega podatkowi od wynagrodzeń.
1.
Prawo do uposażenia określonego w § 2 powstaje:
1)
dla wstępujących do służby, jeżeli objęcie służby nie nastąpiło z dniem pierwszym miesiąca, lecz w ciągu miesiąca - od dnia objęcia służby; uposażenie za czas do pierwszego najbliższego miesiąca oblicza się w wysokości 1/30 części miesięcznego uposażenia za każdy dzień;
2)
w innych przypadkach z dniem pierwszym najbliższego miesiąca po dniu mianowania lub powierzenia pełnienia obowiązków, jeżeli dzień ten nie zbiega się z terminem płatności uposażenia.
2.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych ustala uprawnienia pracowników do zachowywania premii oraz dodatków określonych w § 9 za czas nieobecności w pracy.
1.
Pracownicy przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" przeniesieni z urzędu do służby w Ministerstwie Komunikacji lub z Ministerstwa Komunikacji do służby w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe" otrzymują uposażenie łącznie z dodatkami i premią nie niższe od ostatnio pobieranego przed przeniesieniem z zachowaniem wysokości uposażenia zasadniczego.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do pracowników przenoszonych z Ministerstwa Komunikacji do służby w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe", których zatrudnienie w Ministerstwie Komunikacji nie było poprzedzone odpowiednią służbą przygotowawczą w tym przedsiębiorstwie. Pracownicy ci przy przeniesieniu do przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", celem odbycia służby przygotowawczej, mogą otrzymywać niższe uposażenie niż otrzymywane w Ministerstwie Komunikacji.
Kategorie pracowników uprawnionych do otrzymywania odzieży roboczej, ochronnej i sprzętu ochrony osobistej oraz normy określające ilość, rodzaj odzieży, minimalne okresy (normy) zużycia i zasady przyznawania określi Minister Komunikacji w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych.
Pracownicy, których ogólne miesięczne uposażenie obliczone na zasadzie niniejszego rozporządzenia jest niższe od przeciętnego uposażenia miesięcznego pobieranego w okresie od dnia 1 sierpnia 1956 r. do dnia 31 grudnia 1956 r., otrzymują przez okres zatrudnienia na danym stanowisku dodatek wyrównawczy w wysokości i na zasadach określonych przez Ministra Komunikacji.
1.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Państwową Komisją Płac może wyłączyć niektóre kategorie pracowników z wynagradzania według zasad niniejszego rozporządzenia i zastosować do nich zasady wynagradzania obowiązujące w innych dziedzinach gospodarki narodowej.
2.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Państwową Komisją Płac określi, w jakim zakresie przepisy niniejszego rozporządzenia oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 1945 r. o uposażeniu pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 55, poz. 309 z późniejszymi zmianami) stosuje się do pracowników etatowych przedsiębiorstw wydzielonych z przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" po 1945 r., a pozostających w resorcie komunikacji.
Dodatek specjalny wypłacany dotychczas pracownikom Służby Ochrony Kolei włącza się do uposażenia zasadniczego.
W zakresie uregulowanym niniejszym rozporządzeniem tracą moc przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 1945 r. o uposażeniu pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. z 1945 r. Nr 55, poz. 309, z 1946 r. Nr 51, poz. 288 i Nr 52, poz. 295, z 1949 r. Nr 14, poz. 89, z 1952 r. Nr 34, poz. 241, z 1953 r. Nr 10, poz. 33, z 1954 r. Nr 20, poz. 75, z 1955 r. Nr 38, poz. 240, z 1956 r. Nr 32, poz. 148).
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Komunikacji, Ministrowi Finansów oraz Prezesowi Państwowej Komisji Płac.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 marcu 1957 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYKAZ STANOWISK, NA KTÓRYCH PRACOWNICY UPRAWNIENI SĄ DO OTRZYMANIA DODATKU FUNKCYJNEGO

Dział służbyStanowiskoWysokość dodatku funkcyjnego
stawka
AB
123
Dyrekcje, Centralne Biuro dyrektor okręgu k.p.1.5001.800
Rozrachunków Zagranicznych zastępca dyrektora okręgu k.p.1.2001.500
(CBRZ) i stanowiska wspólne wszystkich działów służbynaczelnik zarządu: przewozów,

trakcji,

wagonów,

drogowego,

zabezpieczenia ruchu i

łączności,

kolei dojazdowych,

zaopatrzenia materiałowo-

technicznego

9001.100
naczelnik biura inwestycji9001.100
dyrektor CBRZ8001.000
naczelnik biura (pozostałych zarządów)8001.000
zastępca naczelnika zarządu:

przewozów,

trakcji,

wagonowego,

drogowego,

zabezpieczenia ruchu i

łączności,

kolei dojazdowych,

zaopatrzenia materiałowo-

technicznego

700900
zastępca naczelnika biura inwestycji700900
główny inżynier inwestycji700900
naczelnik oddziału700900
zastępca dyrektora CBRZ600800
zastępca naczelnika biura (pozostałych zarządów)600700
zastępca naczelnika oddziału500700
starszy komisarz odbiorczy500700
kierownik samodzielnego działu400600
kierownik zarządu k.d. w DOKP Wrocław400600
komisarz odbiorczy I kl.400600
okręgowy inspektor dozoru technicznego400600
starszy kontroler300500
kierownik działu300500
starszy radca prawny300500
inspektor dozoru technicznego300500
komendant okręgowy Służb Ochrony Kolei300500
starszy księgowy rewident300500
starszy inspektor dozoru technicznego300500
starszy inspektor ochrony przeciwpożarowej300400
starszy księgowy p.o. głównego księgowego w zarządach:

zaopatrzenia materiałowo-technicznego,

kolei dojazdowych,

urządzeń socjalno-bytowych,

zdrowia

w biurze inwestycyjnym

300400
komisarz odbiorczy II kl.300400
kierownik działu CBRZ300400
inspektor nadzoru inwestycyjnego300400
kontroler300400
kierownik samodzielnego referatu w DOKP300400
starszy instruktor200300
radca prawny200300
instruktor (z wyjątkiem instruktora SK i ochrony przeciwpożarowej i samochodowego)200300
księgowy rewident200300
kierownik rejestru w oddziałach (zarządzie kolei dojazdowych we Wrocławiu i Jędrzejowsko-Kujawskiej)150200
starszy księgowy p.o. głównego księgowego w jednostkach podległych DOKP samodzielnie bilansujących się i budżetowych:
zatrudniających od 51 do 200 pracowników100200
zatrudniających od 201 do 800 pracowników200300
zatrudniających powyżej 800 pracowników300400
starszy księgowy służby200250
kapelmistrz200250
mechanik maszyn biurowych100200
kierownik magazynu (składu opału) I kl.300400
kierownik magazynu (składu opału) II kl.200300
kierownik magazynu (składu opału) III kl.100200
Zarząd przewozówdyspozytor okręgowy700900
z-ca dyspozytora okręgowego300400
starszy dyspozytor zmianowy300400
dyspozytor przewozów I kl.200400
starszy konstruktor rozkładów jazdy200300
dyspozytor przewozów II kl.200300
konstruktor rozkładów jazdy100200
dyspozytor przewozów III kl.100200
Oddział przewozówdyspozytor oddziałowy200400
starszy dyspozytor przewozów200300
dyspozytor przewozów I kl.200300
dyspozytor przewozów II kl.200300
radca prawny200300
komendant oddziałowy SK200300
dyspozytor przewozów III kl.100200
instruktor przewozów200250
Stacjepełnomocnik dyrektora okp.500800
naczelnik stacji pozaklasowej600700
zawiadowca stacji I kl.500600
z-ca pełnomocnika dyrektora okp.400600
z-ca naczelnika stacji pozaklasowej400500
zawiadowca stacji II kl.400500
z-ca zawiadowcy stacji I kl.300400
z-ca zawiadowcy stacji II kl.300400
zawiadowca stacji III kl.300400
dyspozytor przewozów I kl.200300
zawiadowca stacji IV klasy200300
starszy dyspozytor drużyn konduktorskich200300
kierownik biura wagonowego I kl.200300
dyspozytor przewozów II kl.200300
dyżurny ruchu inspekcyjny200250
dyżurny ruchu I kl.200250
dyżurny ruchu II kl.150200
dyspozytor przewozów III kl.100200
dyspozytor drużyn konduktorskich I kl.100200
kierownik biura wagonowego II kl.100200
dyżurny ruchu III kl.100150
dyspozytor drużyn konduktorskich II kl.100150
dyżurny ruchu blokowy100150
kierownik ekspedycji kolejowej I kl.400500
kierownik ekspedycji kolejowej II kl.300400
z-ca kierownika ekspedycji I kl.300400
z-ca kierownika ekspedycji II kl.200300
kierownik ekspedycji kolejowej III kl.200300
kierownik sortowni200300
starszy mechanik drukarek biletowych100200
mechanik drukarek biletowych100150
zawiadowca stacji IV kl. zamkniętej dla potrzeb technicznych100150
Straż Kolei Państwowychinstruktor SK100200
komendant wartowni SK200250
p.o. kierownika ośrodka hodowli i tresury psów służbowych100150
Zarząd trakcjistarszy odbiorca techniczny węgla400500
starszy dyspozytor trakcji300400
dyspozytor trakcji200400
odbiorca techniczny węgla200300
Oddział sieci i zasilaniadyspozytor zasilania200300
Lokomotywownienaczelnik parowozowni (elektrowozowni) I kl.600800
z-ca naczelnika parowozowni (elektrowozowni) I kl.500700
naczelnik parowozowni (elektrowozowni) II kl.500700
pomocnik naczelnika parowozowni głównej400500
kierownik oddziału parowozowni głównej (elektrowozowni)400500
zawiadowca odcinka elektroenergetycznego I kl.400500
kierownik laboratorium zespołowego300400
zawiadowca odcinka elektroenergetycznego II kl.300400
z-ca zawiadowcy odcinka elektroenergetycznego I kl.200300
komisarz odbiorczy II kl.300400
kierownik oddziału parowozowni (elektrowozowni) I i II kl.400500
zawiadowca parowozowni pomocniczej200300
dyspozytor zasilania200300
dyspozytor parowozowni (elektrowozowni) I kl.200300
dyspozytor parowozowni (elektrowozowni) II kl.200300
dyspozytor parowozowni pomocniczej200300
instruktor drużyn lokomotywowych200300
zastępca zawiadowcy odcinka elektroenergetycznego II kl.100200
instruktor samochodowy200250
majster100150
dyspozytor samochodowy100200
starszy monter (elektromonter) kierujący działką100150
monter (elektromonter) I i II kl. kierujący działką100150
Nastawnia zdalnego kierownik nastawni zdalnego sterowania500600
sterowaniazawiadowca odcinka sieci (podstacji) I kl.400500
kierownik warsztatu naprawczego200300
Odcinki sieci i podstacjizastępca zawiadowcy odcinka I kl.200300
starszy elektromonter, elektromonter I i II kl. kierujący działką100150
Samochodownienaczelnik samochodowni400600
z-ca naczelnika samochodowni300400
dyspozytor100200
majster100150
Wagonownienaczelnik wagonowni I kl.600800
naczelnik wagonowni II kl.500700
naczelnik wagonowni III kl.450550
z-ca naczelnika wagonowni I kl.500700
pomocnik naczelnika wagonowni I kl.400500
z-ca naczelnika wagonowni II kl.450550
pomocnik naczelnika wagonowni II kl.400500
dyspozytor wagonowni I kl.200300
dyspozytor wagonowni II kl.100200
dyspozytor wagonowni III kl.100200
majster100150
Oddział drogowy, budynków,kierownik pociągu zmechanizowanego300500
geodezyjny, robótkierownik grupy pomiarów200300
zmechanizowanychkierownik składnicy dokumentacji geodezyjnej100200
Odcinek drogowy, rejonzawiadowca odcinka drogowego I kl.400500
budynków, grupa zawiadowca kamieniołomów400500
zmechanizowanych robótzawiadowca rejonu budynków I kl.400500
drogowych, składnicakierownik robót400500
materiałów nawierzchni,kierownik robót liniowych400500
kamieniołomy, kierownictwozawiadowca odcinka drogowego II kl.300400
robótkierownik robót zmechanizowanych300400
kierownik grupy robót300400
z-ca zawiadowcy odcinka (rejonu budynków) I kl.200300
zawiadowca rejonu budynków II kl.300400
kierownik składnicy materiałów nawierzchni100200
mechanik do obsługi maszyn100200
z-ca zawiadowcy odcinka (rejonu budynków) II kl.100200
mostowniczy100200
toromistrz I kl.100150
majster100150
starszy ogrodnik100150
toromistrz II kl.100150
Oddział zabezpieczenia ruchu i łącznościkierownik laboratorium300400
Odcinki zabezpieczenia ruchu zawiadowca odcinka (kierownik ośrodka) I kl.400500
i łącznościkierownik warsztatu300400
zawiadowca odcinka (kierownik ośrodka) II kl.300400
z-ca zawiadowcy odcinka I kl200300
zawiadowca odcinka III kl.100200
z-ca zawiadowcy odcinka sygnałowego II kl.100200
kierownik stacji telekomunikacyjnej I kl.100200
kierownik stacji telekomunikacyjnej II kl.100200
dyspozytor100200
monter-inżynier (kierujący działką)100150
monter - starszy technik (kierujący działką)100150
monter - technik (kierujący działką)100150
starszy monter, monter (kierujący działką)100150
majster100150
Zarząd kolei dojazdowychstarszy dyspozytor przewozów200300
dyspozytor przewozów I kl. k.d.200300
dyspozytor przewozów II kl. k.d.100200
konstruktor rozkładów jazdy100200
Służba przewozów kolei kierownik kolei I kl. k.d.300500
dojazdowychkierownik kolei II kl. k.d.200300
zawiadowca stacji I kl. k.d.300400
zawiadowca stacji II kl. k.d.200300
z-ca zawiadowcy stacji I kl. k.d.200300
dyspozytor przewozów II kl. k.d.100200
zawiadowca stacji III kl. k.d.100200*)
dyżurny ruchu I kl. k.d.100200
dyżurny ruchu II kl. k.d.100150
Służba trakcji kolei naczelnik parowozowni I kl. k.d.500700
dojazdowychzawiadowca parowozowni II kl. k.d.400600
zawiadowca parowozowni III kl. k.d.300400
z-ca naczelnika parowozowni I kl. k.d.400600
kierownik magazynu200300
kierownik składu opału200300
kierownik oddziału parowozowni I kl.200300
kierownik oddziału parowozowni II kl.200300
dyspozytor parowozowni I kl.100200
dyspozytor parowozowni II kl.100200
instruktor drużyn parowozowych100200
dyspozytor drużyn konduktorskich k.d.100150
elektromonter kierujący działką100150
majster k.d.100150
Zarząd kolei jędrzejowskiej kierownik zarządu k.d.400600
i kujawskiejz-ca kierownika zarządu k.d.300400
dyspozytor II kl. przewozów k.d.100200
instruktor k.d.100200
Służba drogowa, zawiadowca odcinka I kl. k.d.200300**)
zabezpieczenia ruchu i zawiadowca odcinka II kl. k.d.150300**)
łącznościzastępca zawiadowcy odcinka I kl. k.d.100150
toromistrz k.d.100150
Koleje linowenaczelnik zarządu500600
z-ca naczelnika zarządu400500
inspektor nadzoru inwestycyjnego200250
kontroler mechaniczny100150
kierownik kolei linowych150200
mechanik kolei linowych100150
maszynista kolei linowych100150
toromistrz (kolei ziemnej)100150
Zarząd urządzeń socjalno-kierownik ośrodka socjalnego w Milanówku200300
bytowychw pozostałych ośrodkach100200
instruktor księgowości150200
Służba zdrowiakierownik admin. gospodarczy w jednostkach służby zdrowia100200***)
kierownik prewentoriów lub domu dziecka100200***)
Ośrodki szkoleniakierownik ośrodka200400
z-ca kierownika ośrodka200300
s. księgowy p.o. gł. księgowego100200
*) stawka zł 200 tylko dla pracownika pełniącego obowiązki kierownika kolei

**) 300 zł tylko dla zawiadowców spełniających dodatkowo czynności w zakresie służby zabezpieczenia i łączności

***) w zależności od ilości łóżek, sto łóżek 100 zł, ponad 100 łóżek 200 zł

1.
Dodatek według stawki B otrzymują pracownicy zatrudnieni na terenie niecki węglowej. Pozostali pracownicy otrzymują dodatki funkcyjne zasadniczo według stawki A, a według stawki B na podstawie wytycznych Ministra Komunikacji.
2.
Pracownicy otrzymujący dodatek funkcyjny nie mają prawa do dodatkowego wynagrodzenia za pracę wykonaną poza normalnymi godzinami pracy, z wyjątkiem przypadków, w których właściwy organ zlecił pracownikom wykonywanie pracy w godzinach nadliczbowych:
a)
w dni robocze, jeśli wykonywane prace nie wchodzą w zakres normalnych obowiązków pracownika,
b)
w dni ustawowo wolne od pracy bez względu na to, czy wykonywane prace wchodzą, czy też nie wchodzą w zakres normalnych obowiązków pracowników oraz
c)
w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w turnusie.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

TABELA STAWEK DODATKU GODZINOWO-KILOMETROWEGO

Drużyny parowozowe, elektrowozowe i motorowe kolei normalnotorowych.
1.
Dodatek godzinowy wynosi 1 zł za każdą godzinę pracy, niezależnie od rodzaju pociągu i rodzaju wykonywanej czynności.
2.
Dodatek za kilometr przebiegu przejechany przez drużynę obsługiwaną lokomotywą wynosi:
a)
dla drużyn parowozowych:
Rodzaj Rodzaj pociągu
czynnościpospieszne i osobowe dalekobieżneosobowe miejscowemieszanetowarowezbiorowezdawczemanewry
maszynisty0,140,200,210,220,250,420,37
pomocnika maszynisty0,120,160,170,180,200,330,28
palacza (trzeciaka)0,110,07-0,15---
b)
dla drużyn lokomotyw elektrycznych i motowozów elektrycznych oraz lokomotyw spalinowych i wagonów motorowych:
Rodzaj Rodzaj pociągu
czynnościpospieszne i osobowe dalekobieżneosobowe miejscowemieszanetowarowezbiorowezdawczemanewry
maszynisty0,120,160,150,130,200,350,28
pomocnika maszynisty0,090,130,100,070,150,250,20
c)
za popychanie i podwójną trakcję:
Rodzaj czynnościRodzaj trakcji
parowaelektrycznaspalinowa
maszynisty0,210,130,14
pomocnika maszynisty0,170,070,09
3.
Za jazdę luzem i za przejazd na lokomotywie dla poznania szlaku przysługuje dodatek niezależnie od rodzaju trakcji za każdy kilometr przebiegu dla maszynisty w wysokości 0,08 zł, dla pomocnika maszynisty i palacza w wysokości 0,06 zł; taki sam dodatek przysługuje za jazdę luzem lokomotywy od pociągu popychanego.
4.
Drużyny na lokomotywach pilotujących luzem pociągi tranzytowe lub nadzwyczajne i piloci na lokomotywach tych pociągów otrzymują dodatek kilometrowy w wysokości przysługującej drużynie pociągu pilotowanego.
5.
W przypadku doprowadzenia pociągu dalekobieżnego do stacji węzłowej i dalszego prowadzenia tego pociągu osobnym parowozem do stacji końcowej, znajdującej się w odległości do 10 km, przysługuje drużynie zdającej pociąg na stację końcową dodatek w wysokości ustalonej dla pociągów zdawczych.
6.
Za pracę manewrową, ogrzewanie pociągów i dezynfekcję wagonów drużyny otrzymują dodatek za kilometry przebiegu według stawki ustalonej dla prac manewrowych licząc za 1 godzinę pracy 5 km.
7.
Godzinę pogotowia na parowozie liczy się za 2 kilometry przebiegu z zastosowaniem stawki ustalonej dla prac manewrowych.
8.
Stawki dodatku za pociągo-kilometry mogą być zwiększone na terenie niecki węglowej w przypadkach uzasadnionych warunkami pracy w granicach do 50%.
9.
W okresie trudnych warunków zimowych wysokość dodatku godzinowo-kilometrowego może być podwyższona o 10%.

Drużyny konduktorskie kolei normalnotorowych.

1.
Dodatek godzinowy wynosi 1 zł za każdą godzinę pracy, niezaleznie od rodzaju pociągu i rodzaju wykonywanych czynności.
2.
Dodatek za każde 100 wykonanych pociągo-kilometrów obsługiwanych pociągiem wynosi:
Lp.Rodzaj pociąguOznaczenie Rodzaj czynności
pociągukierownik pociągukonduktor bagażowy rozdawcakonduktor rewizyjny hamulcowy robotni bagażowy w poc.
Pasażerskie1Ekspresowe i pospieszneEx, EEx, MtEx, Pp, EPp, Mtpp2,852,301,75
2Osobowe przyspieszone, osobowe dalekobieżne (międzynarodowe ponad 200 km przebiegu)Op, Eop, Mtop, Od, EOd, MtOd,3,652,902,20
turystyczne"Tur"
nadzwyczajne"Nadzw"
3Osobowe (międzynarodowe od 200 km przebiegu i wszystkie miejscowe), podmiejskie (międzyokręgowe i miejscowe)Os, EOs, MtOs, Om, EOm, MtOm5,654,503,40
4Osobowo-towaroweMO, EMO6,705,504,15
Towarowe5Towarowo-osoboweTO, ETO11,309,056,80
6Przesyłkowo-ekspresowe i drobnicowe pospieszneTEx, ETEx, Tp, ETp6,255,003,75
7Dalekobieżne do przewozu ładunków masowych, dalekobieżne do przewozu ładunków niemasowych, towarowe zwykłe, wojskowe i sanitarneTM, ETM, TN, ETN, T, ET5,854,653,30
8ZbioroweTz, ETz16,8513,4510,10
9Zdawcze (na linii ratunkowej) próbne i doświadczalneTk, ETk, SRat, ESRat. S Próbny, ES Próbny, MTS Próbny28,2522,6016,95
InspekcyjneS Insp. ES Insp. MTS Insp.
Robocze, gospodarczeT Rob., ET Rob.
10Zdawcze w obrębie węzła kopalniane i bocznicoweTk, ETk50,0040,0030,00
3.
Stawki dodatku za pociągo-kilometry mogą być zwiększone na terenie niecki węglowej w przypadkach uzasadnionych warunkami pracy w granicach do 50%.
4.
Dla kierowników pociągów towarowych na hamulcach zespolonych z jednoosobową obsadą, wykonujących jednocześnie obowiązki hamulcowego, dodatek godzinowy i kilometrowy wzrasta o 20%.
5.
Za każdą godzinę pracy manewrowej wykonanej przez drużyny konduktorskie parowozem pociągowym na stacjach końcowych biegu pociągu w ramach rozkładowego czasu pomiędzy przybyciem pociągu pierwotnego a odejściem pociągu powrotnego oraz na stacjach początkowych biegu pociągów, na których z braku normowanych parowozów manewrowych i drużyn manewrowych, drużyny konduktorskie same zestawiają pociągi - drużyny te otrzymują dodatek kilometrowy według stawek przewidzianych dla towarowych pociągów zbiorowych (poz. 8 tabeli), licząc 5 km przebiegu na 1 godzinę pracy manewrowej.
6.
W okresie trudnych warunków zimowych wysokość dodatku godzinowego i kilometrowego może być podwyższona o 10%.

Drużyny pociągowe kolei dojazdowych.

1.
Dodatek godzinowy wynosi 1 zł za każdą godzinę pracy, niezależnie od rodzaju pociągu i rodzaju wykonywanych czynności.
2.
Dodatek za każdy pociągo-kilometr przejechany obsługiwanym pociągiem wynosi:
Lp.Rodzaje pociągówStanowisko
maszynistapomocnik maszynistykierownik pociągukonduktor
1Osobowe motorowe0,170,130,090,06
2Osobowe parowe0,220,160,130,08
3Osobowo-towarowe0,260,190,120,07
4Towarowo-osobowe0,240,180,150,09
5Towarowe0,320,240,170,10
6Bocznicowe (kopalniane)0,610,460,330,20

3. 1) Drużyny parowozowe obsługujące lokomotywy luzem otrzymują za wykonane pociago-kilometry dodatek w wysokości określonej dla pociągów towarowych zmniejszony o 50%.

2) Za podwójną trakcję i popychanie przysługuje dodatek za przejechane kilometry według stawki określonej dla obsługiwanego pociągu.

3) Za pracę manewrową, ogrzewanie pociągów i dezynfekcję wagonów drużynom lokomotywowym oraz drużynom konduktorskim za pracę manewrową na stacjach końcowych biegu pociągów w ramach rozkładowego czasu pomiędzy przybyciem pociągu pierwotnego a odejściem pociągu powrotnego oraz na stacjach początkowych biegu pociągów, na których z braku normowanych parowozów manewrowych i drużyn manewrowych drużyny konduktorskie same zestawiają pociągi - przysługuje dodatek kilometrowy według stawek przewidzianych dla pociągów towarowych, licząc 5 kilometrów przebiegu za 1 godzinę pracy.

4) Za jedną godzinę pogotowia na parowozie zalicza się drużynom lokomotywowym 2 kilometry przebiegu.

4.
W okresie trudnych warunków zimowych wysokość dodatku godzinowego i kilometrowego może być podwyższona o 10%.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

TABELA STAWEK DODATKU ZA SŁUŻBĘ NOCNĄ

1. Dodatek za służbę nocną wynosi:
a)
dla dyspozytorów, dyżurnych ruchu, dyżurnych ruchu blokowych, starszych nastawniczych, nastawniczych, starszych zwrotniczych, zwrotniczych, starszych ustawiaczy, ustawiaczy i manewrowych po 6 zł za noc;
b)
dla pozostałych pracowników po 4 zł za noc.

2. Dodatek za służbę nocną nie przysługuje:

a)
pracownikom drużyn lokomotywowych i konduktorskich;
b)
pracownikom, którzy w okresie wykonywania służby nocnej mają prawo do diet z tytułu podróży służbowych albo do ryczałtu za wyjazdy;
c)
pracownikom, którzy pełnią służbę nocną poza ustalonymi godzinami pracy i mają prawo za tę służbę nocną do dodatkowego wynagrodzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr 4

TABELA STAWEK DODATKÓW UZASADNIONYCH SZCZEGÓLNYMI WARUNKAMI I WŁAŚCIWOŚCIAMI SŁUŻBY

1.
Pracownikom przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" zatrudnionym na niżej wymienionych stanowiskach przyznaje się dodatek specjalny w wysokości:
Lp.Dział służbyStanowiskoWysokość dodatku specjalnego miesięcznie złotych
stawka
AB
1Służba przewozówstarszy ustawiacz250350*)
2Służba przewozówustawiacz200300*)
3Służba przewozówmanewrowy I kl.150250*)
4Służba przewozówmanewrowy II kl.150250*)
5Służba trakcjimaszynista parowozu I kl.200350
6Służba trakcjimaszynista parowozu II kl.200350
7Służba trakcjipomocnik maszynisty parowozu I kl.100250
8Służba trakcjipomocni maszynisty parowozu II kl.100250
9Służba trakcjimanewrowy100
10Służba trakcjirobotnik pełniący czynności czyścicieli palenisk (popielników)100
11Służba wagonów i trakcjimajster rewidentów wagonów300
12Służba wagonów i trakcjistarszy rewident wagonów100
13Służba wagonów i trakcjirewident wagonów I kl.100
14Służba wagonów i trakcjirewident wagonów II kl.100
15Służba wagonówmanewrowy100
16Służba kolei dojazdowychstarszy rewident wagonów100
17rewident wagonów100
18manewrowy100
19ustawiacz100
20Służba zaop. mat. techn.manewrowy100

*) Stawki wyższe przewidziane są wyłącznie dla pracowników niektórych węzłów określonych przez Ministerstwo Komunikacji.

2.
Przy ustalaniu wysokości należności, których podstawą obliczania jest uposażenie zasadnicze, włącza się dodatek specjalny dla pracowników drużyn parowozowych.
3.
Pracownikom państwowych kolei linowych stale pełniącym służbę na kolei linowej w Myślenickich Turniach, na Kasprowym Wierchu oraz na odcinku miedzy Kuźnicami a Kasprowym Wierchem przyznaje się dodatek wysokogórski w wysokości 144 zł miesięcznie.
4.
Dla pracowników pełniących czynności kierowników punktów bibliotecznych ustala się dodatek specjalny w wysokości 200 zł miesięcznie.
* Z dniem 1 stycznia 1968 r. nin. rozporządzenie traci moc w odniesieniu do pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", zgodnie z § 27 rozporządzenia z dnia 2 lutego 1968 r. w sprawie zmian w zakresie wynagradzania pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U.68.4.22).