Rozdział 2 - Organizacja prac spisowych - Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań w 2021 r.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.1143 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 25 czerwca 2021 r.

Rozdział  2

Organizacja prac spisowych

Do zadań Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego należy:

1)
przygotowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie spisu powszechnego;
2)
opracowanie wyników spisu powszechnego oraz udostępnianie i rozpowszechnianie wynikowych informacji statystycznych.

Prace spisowe obejmują:

1)
prace przygotowawcze;
2)
spisy próbne;
3)
spis powszechny;
4)
badania kontrolne;
5)
opracowanie wyników spisu powszechnego;
6)
badania uzupełniające;
7)
udostępnianie i rozpowszechnianie wynikowych informacji statystycznych.
1. 
Prace przygotowawcze obejmują w szczególności przekazywanie danych przez podmioty prowadzące:
1)
rejestry urzędowe oraz systemy informacyjne administracji publicznej;
2)
niepubliczne systemy informacyjne, w szczególności dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2021 r. poz. 576).
2. 
Podmioty obowiązane do przekazania Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego danych w ramach prac spisowych, a także szczegółowy zakres danych i terminy ich przekazania określa załącznik nr 2 do ustawy.
3. 
Przekazanie Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego danych, o których mowa w ust. 22 załącznika nr 2 do ustawy, przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych nie stanowi naruszenia tajemnicy komunikowania się w sieciach telekomunikacyjnych, o której mowa w art. 159 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne.

Spis powszechny przeprowadza się z wykorzystaniem bezpiecznych technologii informatycznych i komunikacyjnych, w szczególności w postaci elektronicznej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego spełniającego minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670) oraz zapewniającego interoperacyjność systemów na zasadach określonych w Krajowych Ramach Interoperacyjności w rozumieniu art. 3 pkt 21 tej ustawy, w sposób zapewniający poufność, integralność i dostępność informacji, z uwzględnieniem ich autentyczności, rozliczalności, niezaprzeczalności i niezawodności.

1. 
Spis powszechny przeprowadza się metodą obserwacji pełnej.
2. 
W przypadku braku pełnego zakresu danych lub konieczności ponoszenia nadmiernie wysokich kosztów ich zbierania, w ramach spisu powszechnego stosuje się statystyczne metody szacowania danych.

Osoba fizyczna objęta spisem powszechnym w ramach spisu powszechnego przekazuje dane metodami:

1)
samospisu internetowego, przeprowadzanego za pośrednictwem interaktywnej aplikacji dostępnej na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego, zwanego dalej "samospisem internetowym";
2)
wywiadu bezpośredniego przeprowadzanego przez rachmistrza spisowego z wykorzystaniem urządzenia mobilnego wyposażonego w oprogramowanie dedykowane do przeprowadzenia spisu powszechnego, zwanego dalej "wywiadem bezpośrednim";
3)
wywiadu telefonicznego przeprowadzanego przez rachmistrza spisowego z wykorzystaniem:
a)
zainstalowanego na komputerze oprogramowania dedykowanego do przeprowadzenia spisu powszechnego lub
b)
urządzenia mobilnego wyposażonego w oprogramowanie dedykowane do przeprowadzenia spisu powszechnego

- zwanego dalej "wywiadem telefonicznym".

1. 
Osoba fizyczna objęta spisem powszechnym jest obowiązana przeprowadzić samospis internetowy.
2. 
(uchylony).
3. 
Osoba fizyczna przeprowadzająca samospis internetowy jest obowiązana do udzielenia odpowiedzi zgodnie z zasadami określonymi w art. 28 ust. 1.
4. 
(uchylony).
5. 
Osoba fizyczna objęta spisem powszechnym, która nie może dopełnić obowiązku przeprowadzenia samospisu internetowego, w szczególności ze względu na stan zdrowia lub uzasadniony interes tej osoby, zgłasza ten fakt służbom statystyki publicznej, telefonując na podany do wiadomości publicznej numer infolinii spisowej, nie później niż do dnia 31 sierpnia 2021 r.
1. 
W celu umożliwienia osobom fizycznym nieposiadającym we własnym zakresie techniczno-materialnych warunków umożliwiających przeprowadzenie samospisu internetowego Generalny Komisarz Spisowy, zastępcy wojewódzkich komisarzy spisowych oraz gminni komisarze spisowi zapewniają bezpłatny dostęp do pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z zainstalowanym oprogramowaniem wystarczającym do przeprowadzenia samospisu internetowego,
2. 
Na wniosek osoby fizycznej objętej spisem powszechnym Generalny Komisarz Spisowy, zastępca właściwego wojewódzkiego komisarza spisowego lub właściwy gminny komisarz spisowy zapewnia w czasie przeprowadzania samospisu internetowego w pomieszczeniu, o którym mowa w ust. 1, niezbędną pomoc w zakresie obsługi interaktywnej aplikacji, o której mowa w art. 14a pkt 1.
3. 
Pomieszczenia, o których mowa w ust. 1, udostępnia się bezpłatnie w:
1)
jednostkach służb statystyki publicznej;
2)
(uchylony);
3)
urzędach obsługujących wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) oraz gminnych jednostkach organizacyjnych.
4. 
Pomieszczenia, o których mowa w ust. 1, powinny być dostępne dla osób niepełnosprawnych.
5. 
Gminni komisarze spisowi przekazują zastępcom wojewódzkich komisarzy spisowych informacje o pomieszczeniach, o których mowa w ust. 3 pkt 3, w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r.
6. 
Zastępcy wojewódzkich komisarzy spisowych sporządzają listy pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, w miejscowościach położonych na terenie objętym ich zakresem działania i przekazują je Generalnemu Komisarzowi Spisowemu w terminie do dnia 28 lutego 2021 r.
7. 
Generalny Komisarz Spisowy zamieszcza na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego, w terminie do dnia 31 marca 2021 r., zbiorczą listę pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, dla terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

(uchylony).

1. 
Obowiązek przeprowadzenia samospisu internetowego, o którym mowa w art. 15 ust. 1, nie wyłącza możliwości zebrania w każdym czasie danych od osoby fizycznej objętej spisem powszechnym metodą wywiadu bezpośredniego lub metodą wywiadu telefonicznego.
2. 
Osoba fizyczna objęta spisem powszechnym nie może odmówić przekazania danych w ramach spisu powszechnego z zastosowaniem metody wywiadu bezpośredniego lub metody wywiadu telefonicznego.
3. 
Przekazanie przez osobę fizyczną objętą spisem powszechnym danych z zastosowaniem metody wywiadu bezpośredniego lub metody wywiadu telefonicznego zwalnia ją z obowiązku przeprowadzenia samospisu internetowego.
1. 
Wywiady bezpośrednie i wywiady telefoniczne przeprowadzają rachmistrze spisowi, którymi są:
1)
pracownicy jednostek służb statystyki publicznej, w tym ankieterzy statystyczni, o których mowa w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, wyznaczeni przez zastępców właściwych wojewódzkich komisarzy spisowych do zebrania danych w ramach spisu powszechnego od osób fizycznych objętych tym spisem;
2)
osoby fizyczne powołane przez zastępców właściwych wojewódzkich komisarzy spisowych w wyniku naborów przeprowadzonych na zasadach i w trybie określonych w ustawie do zebrania danych w ramach spisu powszechnego od osób fizycznych objętych tym spisem, z którymi jest nawiązywana współpraca na warunkach określonych w ustawie.
2. 
(uchylony).

Zastępca właściwego wojewódzkiego komisarza spisowego decyduje o sposobie, miejscu i czasie wykonywania przez rachmistrzów spisowych czynności spisowych, o których mowa w art. 17b, w zależności od aktualnych potrzeb.

Za wykonywanie czynności spisowych, o których mowa w art. 17b, rachmistrze spisowi otrzymują:

1)
w przypadku rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 1 - dodatek spisowy, którego sposób ustalania oraz wysokość są określone w art. 38 ust. 5 i 11;
2)
w przypadku rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2 - wynagrodzenie, którego sposób ustalania oraz wysokość są określone w art. 36 ust. 4 i 4c.

Osoba fizyczna objęta spisem powszechnym przed przeprowadzeniem przez rachmistrza spisowego wywiadu bezpośredniego lub wywiadu telefonicznego może zweryfikować tożsamość tego rachmistrza przez kontakt telefoniczny lub osobisty z gminnym lub wojewódzkim biurem spisowym. Informacja o sposobie weryfikacji tożsamości rachmistrza spisowego jest udostępniana na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego i urzędów statystycznych oraz w materiałach informacyjnych, edukacyjnych i promocyjnych popularyzujących spis powszechny.

Dane dotyczące osób nieobecnych i osób małoletnich przekazują osoby pełnoletnie wspólnie z nimi zamieszkałe.

Dane o osobach przebywających w obiektach zbiorowego zakwaterowania przekazują zarządzający tymi obiektami, w zakresie posiadanej dokumentacji.

Dane dotyczące:

1)
budynków zarządzanych przez osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz niezamieszkanych mieszkań - przekazują zarządcy zasobów mieszkaniowych;
2)
budynków stanowiących własność osób fizycznych - przekazują właściciele, użytkownicy lub administratorzy tych budynków.
1. 
W celu sprawdzenia jakości i kompletności spisu powszechnego przeprowadza się badania kontrolne.
2. 
Badania kontrolne przeprowadza się w okresie od dnia 1 października 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.
1. 
Badania uzupełniające mają na celu zebranie informacji określonych w załącznikach nr 1 i 2 do ustawy, które nie zostały zebrane w ramach spisu powszechnego, a które dla zapewnienia kompleksowości oraz efektywności spisu powszechnego powinny zostać zebrane.
2. 
Badania uzupełniające przeprowadza się na próbie wylosowanej z operatu do badań statystycznych uzyskanego w wyniku przeprowadzonego spisu powszechnego.
3. 
Badania uzupełniające przeprowadza się w okresie od dnia 1 października 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.

W ramach spisu powszechnego przetwarza się dane:

1)
przekazywane przez podmioty, o których mowa w art. 12;
2)
uzyskane od osób fizycznych metodami, o których mowa w art. 14a.
1. 
Zadania gmin w ramach prac spisowych obejmują następujące zadania z zakresu administracji rządowej:
1)
weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
2)
zapewnienie funkcjonowania gminnych biur spisowych;
3)
zapewnienie pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z zainstalowanym oprogramowaniem wystarczającym do przeprowadzenia samospisu internetowego oraz zapewnienie niezbędnej pomocy w zakresie obsługi interaktywnej aplikacji, o której mowa w art. 14a pkt 1;
4)
wsparcie rachmistrzów spisowych, o którym mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2, przeprowadzających spis powszechny wśród osób bezdomnych;
5)
wyznaczenie pracowników urzędu gminy do przeprowadzenia prac spisowych;
6)
organizację naboru kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
7)
współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy organizacji szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
8)
współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy przeprowadzeniu egzaminów testowych sprawdzających wiedzę i przygotowanie kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
9)
monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy i raportowanie wyników tego monitorowania zastępcy wojewódzkiego komisarza spisowego;
10)
współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy popularyzacji spisu powszechnego na terenie gminy.
2. 
Współpraca, o której mowa w ust. 1 pkt 7, 8 i 10, polega w szczególności na:
1)
zapewnieniu odpowiednich pomieszczeń wraz z wyposażeniem do przeprowadzenia szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2 i egzaminów testowych dla tych kandydatów;
2)
zorganizowaniu i pomocy w przeprowadzeniu szkoleń i egzaminów, o których mowa w pkt 1;
3)
przeprowadzeniu na terenie gminy działań popularyzujących spis powszechny oraz monitorowaniu tych działań.
3. 
Środki na realizację i obsługę zadań, o których mowa w ust. 1, zapewnia budżet państwa.
4. 
Monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy jest prowadzone z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 13.
5. 
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych na potrzeby wykazu adresowo-mieszkaniowego, przewidzianych do weryfikacji, aktualizacji i uzupełnienia przez gminy, mając na względzie konieczność zapewnienia jego kompletności i aktualności niezbędnej do prawidłowego przeprowadzenia wywiadu bezpośredniego z osobą fizyczną objętą spisem powszechnym.