Art. 24. - [Zadania gmin w ramach prac spisowych] - Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań w 2021 r.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.1143 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 25 czerwca 2021 r.
Art.  24.  [Zadania gmin w ramach prac spisowych]
1. 
Zadania gmin w ramach prac spisowych obejmują następujące zadania z zakresu administracji rządowej:
1)
weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
2)
zapewnienie funkcjonowania gminnych biur spisowych;
3)
zapewnienie pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z zainstalowanym oprogramowaniem wystarczającym do przeprowadzenia samospisu internetowego oraz zapewnienie niezbędnej pomocy w zakresie obsługi interaktywnej aplikacji, o której mowa w art. 14a pkt 1;
4)
wsparcie rachmistrzów spisowych, o którym mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2, przeprowadzających spis powszechny wśród osób bezdomnych;
5)
wyznaczenie pracowników urzędu gminy do przeprowadzenia prac spisowych;
6)
organizację naboru kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
7)
współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy organizacji szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
8)
współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy przeprowadzeniu egzaminów testowych sprawdzających wiedzę i przygotowanie kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
9)
monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy i raportowanie wyników tego monitorowania zastępcy wojewódzkiego komisarza spisowego;
10)
współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy popularyzacji spisu powszechnego na terenie gminy.
2. 
Współpraca, o której mowa w ust. 1 pkt 7, 8 i 10, polega w szczególności na:
1)
zapewnieniu odpowiednich pomieszczeń wraz z wyposażeniem do przeprowadzenia szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2 i egzaminów testowych dla tych kandydatów;
2)
zorganizowaniu i pomocy w przeprowadzeniu szkoleń i egzaminów, o których mowa w pkt 1;
3)
przeprowadzeniu na terenie gminy działań popularyzujących spis powszechny oraz monitorowaniu tych działań.
3. 
Środki na realizację i obsługę zadań, o których mowa w ust. 1, zapewnia budżet państwa.
4. 
Monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy jest prowadzone z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 13.
5. 
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych na potrzeby wykazu adresowo-mieszkaniowego, przewidzianych do weryfikacji, aktualizacji i uzupełnienia przez gminy, mając na względzie konieczność zapewnienia jego kompletności i aktualności niezbędnej do prawidłowego przeprowadzenia wywiadu bezpośredniego z osobą fizyczną objętą spisem powszechnym.