Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań w 2021 r.
Dz.U.2021.1143 t.j.
Akt utracił mocUSTAWA
z dnia 9 sierpnia 2019 r.
o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r.
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
Narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., zwanym dalej "spisem powszechnym", obejmuje się:
Spisem powszechnym nie obejmuje się:
Zakres informacji zbieranych w ramach spisu powszechnego określa załącznik nr 1 do ustawy.
Dane zebrane w ramach prac spisowych są wykorzystywane do opracowań, zestawień i analiz statystycznych oraz do tworzenia i aktualizacji przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego operatu do badań statystycznych.
W sprawach nieuregulowanych ustawą stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej.
Organizacja prac spisowych
Organizacja prac spisowych
Do zadań Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego należy:
Prace spisowe obejmują:
Spis powszechny przeprowadza się z wykorzystaniem bezpiecznych technologii informatycznych i komunikacyjnych, w szczególności w postaci elektronicznej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego spełniającego minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670) oraz zapewniającego interoperacyjność systemów na zasadach określonych w Krajowych Ramach Interoperacyjności w rozumieniu art. 3 pkt 21 tej ustawy, w sposób zapewniający poufność, integralność i dostępność informacji, z uwzględnieniem ich autentyczności, rozliczalności, niezaprzeczalności i niezawodności.
Osoba fizyczna objęta spisem powszechnym w ramach spisu powszechnego przekazuje dane metodami:
- zwanego dalej "wywiadem telefonicznym".
Zastępca właściwego wojewódzkiego komisarza spisowego decyduje o sposobie, miejscu i czasie wykonywania przez rachmistrzów spisowych czynności spisowych, o których mowa w art. 17b, w zależności od aktualnych potrzeb.
Za wykonywanie czynności spisowych, o których mowa w art. 17b, rachmistrze spisowi otrzymują:
Osoba fizyczna objęta spisem powszechnym przed przeprowadzeniem przez rachmistrza spisowego wywiadu bezpośredniego lub wywiadu telefonicznego może zweryfikować tożsamość tego rachmistrza przez kontakt telefoniczny lub osobisty z gminnym lub wojewódzkim biurem spisowym. Informacja o sposobie weryfikacji tożsamości rachmistrza spisowego jest udostępniana na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego i urzędów statystycznych oraz w materiałach informacyjnych, edukacyjnych i promocyjnych popularyzujących spis powszechny.
Dane dotyczące osób nieobecnych i osób małoletnich przekazują osoby pełnoletnie wspólnie z nimi zamieszkałe.
Dane o osobach przebywających w obiektach zbiorowego zakwaterowania przekazują zarządzający tymi obiektami, w zakresie posiadanej dokumentacji.
Dane dotyczące:
W ramach spisu powszechnego przetwarza się dane:
Spisy próbne
Spisy próbne
Obowiązki podmiotów biorących udział w pracach spisowych
Obowiązki podmiotów biorących udział w pracach spisowych
Przekazanie danych objętych:
- jest obowiązkowe i nieodpłatne.
Bezpieczeństwo i ochrona danych osobowych
Bezpieczeństwo i ochrona danych osobowych
Dane osobowe zebrane w ramach prac spisowych mogą być:
Organizacja aparatu spisowego
Organizacja aparatu spisowego
- w drodze zarządzenia, określając skład i organizację pracy danego biura spisowego, mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego i sprawnego wykonywania prac spisowych.
Jeżeli zbieranie danych od osoby fizycznej objętej spisem powszechnym rozpoczyna jeden rachmistrz spisowy, a kończy inny rachmistrz spisowy:
- przysługuje tylko temu rachmistrzowi spisowemu, który zakończył zbieranie danych od osoby fizycznej objętej spisem powszechnym, skutkujące prawidłowym spisaniem tej osoby.
Działania popularyzujące spis powszechny
Działania popularyzujące spis powszechny
Przepisy dostosowujące i przepis końcowy
Przepisy dostosowujące i przepis końcowy
- stosuje się mechanizm korygujący.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 34 ust. 1 i 2, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZAKRES INFORMACJI ZBIERANYCH W NARODOWYM SPISIE POWSZECHNYM LUDNOŚCI I MIESZKAŃ
ZAKRES INFORMACJI ZBIERANYCH W NARODOWYM SPISIE POWSZECHNYM LUDNOŚCI I MIESZKAŃ
ZAŁĄCZNIK Nr 2
PODMIOTY OBOWIĄZANE DO PRZEKAZANIA PREZESOWI GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO DANYCH W RAMACH PRAC SPISOWYCH, A TAKŻE SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH I TERMINY ICH PRZEKAZANIA
PODMIOTY OBOWIĄZANE DO PRZEKAZANIA PREZESOWI GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO DANYCH W RAMACH PRAC SPISOWYCH, A TAKŻE SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH I TERMINY ICH PRZEKAZANIA
ZAŁĄCZNIK Nr 3
SPECYFIKACJA KOSZTÓW NARODOWEGO SPISU POWSZECHNEGO LUDNOŚCI I MIESZKAŃ
SPECYFIKACJA KOSZTÓW NARODOWEGO SPISU POWSZECHNEGO LUDNOŚCI I MIESZKAŃ
Lp. | Grupy wydatków | Koszt ogółem brutto w zł | Koszt brutto w zł według lat wydatkowania | ||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023-2028 | |||||||
1 | Przygotowanie operatów spisowych, wykazów adresowych, w tym zasobów mapowych | ||||||||||
Oprogramowanie tworzenia operatu spisowego na podstawie rejestrów urzędowych oraz systemów informacyjnych administracji publicznej | 147 900,00 | 147 900,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Aktualizacja wojewódzkiego operatu spisowego w urzędach statystycznych | 111 780,00 | 0,00 | 111 780,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Pozyskanie map cyfrowych i przystosowanie ich do potrzeb statystyki publicznej | 100 000,00 | 100 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Razem | 359 680,00 | 247 900,00 | 111 780,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
2 | Szkolenia rachmistrzów spisowych, pracowników jednostek służb statystyki publicznej i pracowników jednostek samorządu terytorialnego | ||||||||||
Szkolenia pracowników jednostek służb statystyki publicznej i pracowników jednostek samorządu terytorialnego | 460 032,80 | 0,00 | 27 532,80 | 432 500,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Szkolenia rachmistrzów spisowych | 390 500,00 | 0,00 | 0,00 | 390 500,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Szkolenia informatyczne | 200 000,00 | 0,00 | 0,00 | 200 000,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Razem | 1 050 532,80 | 0,00 | 27 532,80 | 1 023 000,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
3 | Rachmistrze spisowi, pracownicy jednostek służb statystyki publicznej oraz pracownicy jednostek samorządu terytorialnego - wydatki bezosobowe i osobowe | ||||||||||
Rachmistrze spisowi, pochodzący z naboru dokonywanego przez gminne biura spisowe - wydatki bezosobowe | 115 509 760,00 | 0,00 | 0,00 | 115 509 760,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Pozostali rachmistrze spisowi, pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i pracownicy jednostek samorządu terytorialnego - wydatki osobowe | 111 813 580,00 | 3 735 764,00 | 5 184 371,20 | 98 946 876,80 | 3 946 568,00 | 0,00 | |||||
Razem | 227 323 340,00 | 3 735 764,00 | 5 184 371,20 | 214 456 636,80 | 3 946 568,00 | 0,00 | |||||
4 | Aplikacje spisowe i materiały wykorzystywane w ramach narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań | ||||||||||
Opracowanie aplikacji elektronicznej do zbierania danych | 91 890,00 | 30 630,00 | 61 260,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Opracowanie centralnej aplikacji do zarządzania rachmistrzami spisowymi przy wykorzystaniu Geograficznego Systemu Informacyjnego (GIS) | 306 300,00 | 91 890,00 | 214 410,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Opracowanie materiałów do nauki i testowania drogą elektroniczną (e-learning) | 306 300,00 | 91 890,00 | 214 410,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Opracowanie i druk instrukcji, wytycznych, materiałów szkoleniowych, materiałów popularyzacyjnych oraz opracowanie i wysyłka listów Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do respondentów | 34 132 960,00 | 66 560,00 | 1 216 400,00 | 32 850 000,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Razem | 34 837 450,00 | 280 970,00 | 1 706 480,00 | 32 850 000,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
5 | Urządzenia mobilne do masowego zebrania danych spisowych oraz dostosowanie infrastruktury na potrzeby narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań | ||||||||||
Urządzenia mobilne do masowego zebrania danych spisowych oraz dostosowanie infrastruktury (inwestycje) | 12 026 200,00 | 1 094 200,00 | 1 332 000,00 | 9 600 000,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Razem | 12 026 200,00 | 1 094 200,00 | 1 332 000,00 | 9 600 000,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
6 | Popularyzacja narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań | ||||||||||
Działania informacyjne, edukacyjne i promocyjne | 50 000 000,00 | 3 300 000,00 | 5 500 000,00 | 41 000 000,00 | 200 000,00 | 0,00 | |||||
Razem | 50 000 000,00 | 3 300 000,00 | 5 500 000,00 | 41 000 000,00 | 200 000,00 | 0,00 | |||||
7 | Opracowanie, analiza i udostępnianie wyników narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań | ||||||||||
Opracowanie, analiza i udostępnianie wyników narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań | 4 595 232,00 | 0,00 | 0,00 | 2 816 800,00 | 1 778 432,00 | 0,00 | |||||
Razem | 4 595 232,00 | 0,00 | 0,00 | 2 816 800,00 | 1 778 432,00 | 0,00 | |||||
8 | Pozostałe wydatki | ||||||||||
Utworzenie i działanie wojewódzkich biur spisowych - wydatki rzeczowe | 6 250 000,00 | 0,00 | 1 250 000,00 | 4 375 000,00 | 625 000,00 | 0,00 | |||||
Utworzenie i działanie gminnych biur spisowych - wydatki rzeczowe | 2 000 000,00 | 0,00 | 600 000,00 | 1 400 000,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Wydatki związane z przeprowadzaniem wywiadów telefonicznych - wydatki rzeczowe, telefony | 56 000,00 | 0,00 | 16 800,00 | 39 200,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Spisy próbne (szkolenia, zebranie informacji, opracowanie wyników) | 4 000 000,00 | 1 500 000,00 | 2 500 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Delegacje, tłumaczenia, transport | 3 000 000,00 | 400 000,00 | 800 000,00 | 1 800 000,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Badania kontrolne i uzupełniające | 21 881 260,00 | 0,00 | 0,00 | 21 881 260,00 | 0,00 | 0,00 | |||||
Wydatki inne niż przewidziane powyżej | 18 620 305,20 | 1 441 166,00 | 3 971 036,00 | 10 758 103,20 | 2 450 000,00 | 0,00 | |||||
Razem | 55 807 565,20 | 3 341 166,00 | 9 137 836,00 | 40 253 563,20 | 3 075 000,00 | 0,00 | |||||
OGÓŁEM | 386 000 000,00 | 12 000 000,00 | 23 000 000,00 | 342 000 000,00 | 9 000 000,00 | 0,00 |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (10)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (10)
- Czy dodatek spisowy oraz nagrodę spisową należy uwzględnić w podstawie obliczania odprawy emerytalnej i ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy?
- Czy pismo z urzędu statystycznego o przyznaniu wójtowi nagrody spisowej stanowi podstawę do wypłaty takiej nagrody?
- Czy wójt gminy jako gminny komisarz spisowy może otrzymać dodatek za wykonywanie prac spisowych?
Akty prawne liczba obiektów na liście: (5)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (3)
- Szczegółowe warunki i sposób rozpowszechniania audycji popularyzujących narodowy spis powszechny ludności i mieszkań w 2021 r.
- Szczegółowe warunki i sposób rozpowszechniania audycji popularyzujących narodowy spis powszechny ludności i mieszkań w 2021 r.
- Szczegółowy zakres danych na potrzeby wykazu adresowo-mieszkaniowego, przewidzianych do weryfikacji, aktualizacji i uzupełnienia przez gminy w związku z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r.