Rozdział 1 - Zadania i zakres działania Najwyższej Izby Kontroli. - Najwyższa Izba Kontroli.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1957.61.330

Akt utracił moc
Wersja od: 27 grudnia 1957 r.

Rozdział  I.

Zadania i zakres działania Najwyższej Izby Kontroli.

1.
Tworzy się Najwyższą Izbę Kontroli podległą Sejmowi.
2.
Rada Państwa sprawuje nadzór nad Najwyższą Izbą Kontroli w zakresie określonym niniejszą ustawą.
1.
Najwyższa Izba Kontroli kontroluje działalność gospodarczą, finansową i organizacyjno-administracyjną naczelnych i terenowych organów administracji państwowej.
2.
Najwyższa Izba Kontroli bada działalność kontrolowanych organów pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
3.
Głównym zadaniem Najwyższej Izby Kontroli jest kontrola wykonania budżetu Państwa i Narodowego Planu Gospodarczego oraz zabezpieczenia własności społecznej i dyscypliny finansowej.
1.
W wykonaniu zadań i w zakresie określonym w art. 2 Najwyższa Izba Kontroli może przeprowadzać kontrolę działalności urzędów, przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podległych organom administracji państwowej lub znajdujących się w ich zarządzie.
2.
Najwyższa Izba Kontroli może również w miarę potrzeby przeprowadzać kontrolę:
a)
spółdzielni i organizacji spółdzielczych - w zakresie czynności zleconych i finansowanych przez Państwo, w zakresie dostaw, robót i usług na rzecz jednostek państwowych oraz w zakresie wywiązywania się z obowiązków finansowych na rzecz Państwa,
b)
organizacji i instytucji społecznych, korzystających z pomocy Państwa, wykonujących zadania zlecone przez Państwo lub dysponujących funduszami pochodzącymi z czynów lub ofiar społecznych,
c)
osób prawnych i przedsiębiorstw gospodarki nie uspołecznionej oraz osób fizycznych - w zakresie dostaw, robót i usług na rzecz jednostek państwowych oraz w zakresie wywiązywania się z obowiązków finansowych na rzecz Państwa.
1.
W zakresie zadań określonych w art. 2 Najwyższa Izba Kontroli opracowuje i przedkłada Sejmowi:
a)
uwagi do sprawozdań Rady Ministrów z wykonania budżetu Państwa i z wykonania Narodowego Planu Gospodarczego, z wnioskiem w przedmiocie absolutorium dla Rządu,
b)
sprawozdania z wyników kontroli ważniejszych zagadnień gospodarki narodowej i działalności administracji państwowej.
2.
Najwyższa Izba Kontroli przedkłada corocznie Sejmowi i Radzie Państwa sprawozdanie ze swej działalności.
3.
Najwyższa Izba Kontroli może w oparciu o wyniki kontroli zgłaszać Sejmowi, Radzie Państwa i Rządowi uwagi w przedmiocie projektów ustaw i innych aktów prawnych.
1.
Delegatury Najwyższej Izby Kontroli (art. 14) opracowują i przedkładają wojewódzkim radom narodowym w trybie określonym uchwałą Rady Państwa ważniejsze wyniki kontroli przeprowadzonych w zakresie działania tych rad oraz uwagi i wnioski do sprawozdań z wykonania budżetów województw i wojewódzkich planów gospodarczych.
2.
Delegatury Najwyższej Izby Kontroli mogą w trybie określonym w ust. 1 zgłaszać uwagi do projektów budżetów województw i wojewódzkich planów gospodarczych.
1.
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadza kontrole:
a)
faktyczne, polegające na badaniu czynności w toku ich wykonywania oraz stanu majątku,
b)
następne, polegające na badaniu czynności już dokonanych oraz dokumentów.
2.
Na podstawie wspólnych uchwał Rady Państwa i Rady Ministrów może być zlecone Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenie kontroli wstępnej, polegającej na uzależnieniu od zgody Najwyższej Izby Kontroli dokonania zamierzonych czynności.
3.
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadza kontrole wymienione w ust. 1 z urzędu, na zlecenie Sejmu lub Rady Państwa i z inicjatywy Prezesa Rady Ministrów.
4.
Najwyższa Izba Kontroli opracowuje okresowe plany kontroli z uwzględnieniem postanowień zawartych w ust. 3.
1.
Wyniki kontroli przeprowadzonej na zlecenie Sejmu lub Rady Państwa Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Sejmowi względnie Radzie Państwa oraz przesyła Prezesowi Rady Ministrów i właściwym ministrom.
2.
Wyniki kontroli przeprowadzonej z inicjatywy Prezesa Rady Ministrów Najwyższa Izba Kontroli przesyła Prezesowi Rady Ministrów i właściwym ministrom, a w przypadkach szczególnej wagi przedkłada również Sejmowi.
3.
Uwagi do sprawozdań i wnioski przedkładane Sejmowi zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) Najwyższa Izba Kontroli przesyła Prezesowi Rady Ministrów.

Celem skoordynowania działalności innych organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli, organy te obowiązane są do:

a)
uzgadniania okresowych planów kontroli z Najwyższą Izbą Kontroli,
b)
wykonywania kontroli doraźnych na zlecenie Najwyższej Izby Kontroli,
c)
nadsyłania do Najwyższej Izby Kontroli okresowych sprawozdań ze swej działalności oraz wyników ważniejszych kontroli.

Tryb przeprowadzania czynności kontrolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz zakres i tryb koordynowania działalności kontrolnej, wymienionej w art. 8, określi Rada Państwa na wniosek Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, zgłoszony w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów.

1.
Wykonując swoje zadania Najwyższa Izba Kontroli współdziała z komisjami rad narodowych, związkami zawodowymi, radami robotniczymi, organizacjami spółdzielczymi i społecznymi oraz inicjuje społeczne akcje kontrolne.
2.
Rada Państwa ustala zasady współpracy Najwyższej Izby Kontroli i rad narodowych oraz Najwyższej Izby Kontroli i organów prokuratury.

Sejm ustala uchwałą:

1)
tryb i termin przedkładania przez Najwyższą Izbę Kontroli uwag do sprawozdań Rady Ministrów i wniosków przewidzianych w art. 4 ust. 1 lit. a),
2)
tryb przedkładania przez Najwyższą Izbę Kontroli Sejmowi sprawozdań z wyników kontroli (art. 4 ust. 1 lit. b) oraz tryb ich rozpatrywania,
3)
tryb zlecania przez Sejm zadań i czynności kontrolnych (art. 6 ust. 3),
4)
tryb przedkładania przez Najwyższą Izbę Kontroli rocznych sprawozdań ze swej działalności (art. 4 ust. 2),
5)
zasady udziału Prezesa Najwyższej Izby Kontroli i jego przedstawicieli w pracach komisji sejmowych.