Dział 2 - Budownictwo jednostek gospodarki uspołecznionej oraz innych jednostek organizacyjnych. - Nadzór urbanistyczno-budowlany.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1975.8.48

Akt utracił moc
Wersja od: 15 stycznia 1976 r.

Dział  2

Budownictwo jednostek gospodarki uspołecznionej oraz innych jednostek organizacyjnych.

Informacja o terenie.

§  6.
1.
Właściwy organ jest obowiązany udzielić informacji o terenie potrzebnej do ustalenia lokalizacji inwestycji oraz prac związanych z przygotowaniem inwestycji.
2.
Na żądanie inwestora właściwy organ jest obowiązany udzielić informacji o kilku terenach, na których mogłaby być realizowana inwestycja.
3.
Informacja o terenie wskazuje:
1)
położenie i orientacyjną wielkość terenu, na którym inwestycja mogłaby być realizowana, jego funkcję oraz charakterystykę warunków naturalnych i stanu zainwestowania, a także podstawowe dane dotyczące ukształtowania przestrzennego i funkcjonalnego terenu oraz ochrony środowiska,
2)
możliwości zaopatrzenia w energię, wodę i odprowadzania ścieków oraz ewentualne wnioski co do inwestycji towarzyszących i wspólnych.
4.
W celu uzyskania informacji o terenie należy przedstawić właściwemu organowi materiały niezbędne do jej udzielenia, jak program, charakterystykę i potrzeby techniczno-użytkowe inwestycji.
5.
Przedstawienie danych dotyczących programu i charakterystyki nie obowiązuje w stosunku do inwestycji związanych z obronnością kraju i bezpieczeństwem wewnętrznym, realizowanych na terenach zamkniętych.
§  7.
1.
Udzielenie informacji o terenie powinno nastąpić w terminie do 21 dni od daty otrzymania od inwestora niezbędnych materiałów; wypadkach szczególnie skomplikowanych termin ten może być przedłużony do 60 dni.
2.
Informacja o terenie traci swą aktualność, jeżeli inwestor w terminie 3 miesięcy od daty uzyskania tej informacji nie przedstawił wniosku o ustalenie miejsca i warunków realizacji inwestycji lub o zatwierdzenie planu realizacyjnego.
3.
Termin ustalony w ust. 2 może być przedłużony na wniosek inwestora, wyłącznie jednak w stosunku do jednego terenu.

Ustalenie miejsca i warunków realizacji inwestycji budowlanych.

§  8.
1.
Inwestor jest obowiązany uzyskać od właściwego organu decyzję o ustaleniu miejsca i warunków realizacji inwestycji budowlanej.
2.
Decyzja o ustaleniu miejsca i warunków realizacji inwestycji budowlanej określa:
1)
teren (działkę budowlaną), na którym inwestycja może być zrealizowana, jego przeznaczenie oraz w razie potrzeby tereny strefy ochronnej,
2)
warunki urbanistyczne i architektoniczne realizacji inwestycji na tym terenie, obejmujące w szczególności:
a)
główne zasady funkcjonalnego zagospodarowania terenu i powiązania z układem komunikacyjnym otoczenia oraz wskaźniki wykorzystania terenu,
b)
zasady ukształtowania przestrzennego i architektonicznego zabudowy i zieleni, z określeniem linii zabudowy, gabarytów obiektów lub dopuszczalnego zakresu ograniczeń w zagospodarowaniu terenów sąsiednich przy uwzględnieniu określonych warunków fizjograficznych i stanu zainwestowania,
c)
dopuszczalny stopień i zakres zanieczyszczeń wydalanych do powietrza atmosferycznego oraz uciążliwości dla terenów otaczających,
3)
warunki zaopatrzenia w energię, wodę i odprowadzenia ścieków, określone przez odpowiednie jednostki,
4)
inne warunki i zalecenia mające wpływ na rozwiązania projektowe inwestycji i ewentualną realizację inwestycji towarzyszących i wspólnych.
§  9.
1.
Ustalenia przez właściwy organ miejsca i warunków realizacji inwestycji budowlanej wymaga:
1)
wykonanie i rozbudowa stałych i tymczasowych budynków,
2)
wykonanie i rozbudowa budowli stałych służących do celów wypoczynku, rozrywki i sportu,
3)
wykonanie stałych budowli mostów i wiaduktów komunikacji kolejowej i drogowej o rozpiętości powyżej 15 m oraz dwupoziomowych skrzyżowań obiektów komunikacyjnych,
4)
wykonanie stałych sieci lub linii uzbrojenia terenu: wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych i na paliwa płynne, z wyjątkiem sieci i linii uzbrojenia terenu poszczególnych nieruchomości, pasów drogowych, obszarów kolejowych i lotnisk,
5)
realizacja innych inwestycji budowlanych:
a)
przewidzianych na terenach użytkowanych dotychczas na inne cele lub
b)
których wykonanie mogłoby spowodować wprowadzenie, utrwalenie lub zwiększenie istniejących ograniczeń, uciążliwości, pogorszenie warunków ochrony środowiska, sanitarnych albo bezpieczeństwa ludzi lub mienia na terenach sąsiednich.
2.
Przepisów ust. 1 pkt 5 nie stosuje się do budowli triangulacyjnych i znaków geodezyjnych.
3.
Ustalenia miejsca i warunków realizacji inwestycji budowlanej nie wymaga:
1)
budowa obiektów budowlanych w obrębie zamkniętych terenów związanych z obronnością kraju i bezpieczeństwem wewnętrznym oraz w obrębie portów morskich,
2)
budowa budynków:
a)
państwowych gospodarstw leśnych w obrębie lasów,
b)
stałych parterowych gospodarczych i inwentarskich, o kubaturze do 1000 m3, w obrębie istniejących ośrodków produkcyjnych państwowych gospodarstw rolnych poza miastami,
c)
stałych, o kubaturze do 1000 m3 - w obrębie zakładów energetycznych, górniczych, przemysłowych oraz na obszarach kolejowych i na lotniskach,
d)
przewidzianych do czasowego użytku na okres nie przekraczający 5 lat w obrębie zakładów energetycznych, górniczych, przemysłowych, w ośrodkach produkcyjnych państwowych gospodarstw rolnych oraz na obszarach kolejowych i na lotniskach - nie przeznaczonych do zamieszkania,
e)
przeznaczonych do czasowego użytku inwestora lub wykonawcy na okres realizacji inwestycji budowlanej, w obrębie granic terenu inwestycji,
3)
ustawianie barakowozów używanych przy wykonywaniu robót budowlanych oraz badań geologicznych

- jeżeli nie spowoduje to skutków, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. b).

4.
Na wniosek inwestora właściwy organ jest obowiązany ustalić miejsce i warunki realizacji inwestycji budowlanych, nie objętych przepisami ust. 1.
§  10.
1.
W celu uzyskania decyzji o ustaleniu miejsca i warunków realizacji inwestycji budowlanej inwestor powinien w zależności od rodzaju inwestycji przedstawić właściwemu organowi:
1)
program i charakterystykę techniczno-użytkową inwestycji,
2)
dane co do wielkości potrzebnego terenu i szczególne wymagania w tym zakresie,
3)
zapotrzebowanie na energię, gaz, ciepło i wodę, ilość i przybliżony skład ścieków oraz warunki obsługi komunikacyjnej i transportowej,
4)
dane co do ilości i przybliżonego składu zanieczyszczeń wydalanych do atmosfery oraz przewidywany stopień uciążliwości i ograniczeń, które inwestycja spowoduje na terenach otaczających, a w razie potrzeby ustanowienia strefy ochronnej - materiały i dane uzasadniające rozmiary oraz warunki użytkowania terenu tej strefy.
5)
mapę obejmującą teren inwestycji (strefy ochronnej) z oznaczoną ewentualnie własną propozycją miejsca realizacji inwestycji budowlanej - w dwóch egzemplarzach,
6)
kopię (wyrys) mapy ewidencji gruntów dla obszaru objętego mapą, o której mowa w pkt 5, z podaniem granic nieruchomości (władania), jeżeli dane te nie zostały wykazane na mapie,
7)
wykaz właścicieli, użytkowników lub posiadaczy terenu i ich sąsiadów, jeżeli właściwy organ nie zwolnił inwestora od obowiązku złożenia tych danych,
8)
odpisy wymaganego przepisami szczególnymi porozumienia, pozwolenia lub zgody organów administracji państwowej na wykonanie zamierzonej inwestycji budowlanej,
9)
odpis decyzji o lokalizacji inwestycji, jeżeli inwestycja wymaga ustalenia lokalizacji,
2.
Przedstawienie danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie obowiązuje w stosunku do inwestycji realizowanych na terenach zamkniętych związanych z obronnością kraju i bezpieczeństwem wewnętrznym oraz w obrębie portów morskich; terenem zamkniętym może być również teren pojedynczego obiektu budowlanego lub jego część.
3.
W celu uzyskania decyzji o ustaleniu miejsca i warunków realizacji inwestycji liniowych i sieciowych inwestor jest obowiązany przedstawić na mapie (wyrysie) w dwóch egzemplarzach proponowany przebieg linii lub sieci, z oznaczeniem ewentualnego terenu potrzebnego dla obiektów budowlanych z nimi związanych oraz odpisy wymaganego przepisami szczególnymi pozwolenia, porozumienia lub zgody organów administracji państwowej na proponowany przebieg linii lub sieci. W razie zbliżenia obiektów liniowych lub sieciowych do linii i urządzeń telekomunikacyjnych albo skrzyżowania z nimi, należy przedstawić dowody uzgodnienia przebiegu tych linii z właściwymi jednostkami resortu łączności.
4.
Właściwy organ może żądać przedstawienia dodatkowych materiałów i danych niezbędnych do wydania decyzji oraz większej ilości egzemplarzy mapy (wyrysu), o której mowa w ust. 3.
§  11.
1.
Ustalenie miejsca i warunków realizacji inwestycji budowlanej może nastąpić łącznie z zatwierdzeniem planu realizacyjnego, jeżeli inwestor przedstawi dokumenty wymagane do zatwierdzenia tego planu.
2.
Decyzja o ustaleniu miejsca i warunków realizacji inwestycji zastępuje dowody uzgodnień w zakresie warunków zaopatrzenia w energię i wodę oraz odprowadzania ścieków.

Sporządzenie i zatwierdzanie planów realizacyjnych.

§  12.
1.
Plan realizacyjny sporządza się dla inwestycji, dla których jest wymagane ustalenie przez właściwy organ miejsca i warunków realizacji inwestycji.
2.
Plan realizacyjny powinien być opracowany na aktualnych mapach w skali dostosowanej do rodzaju i wielkości inwestycji, lecz nie mniejszej niż 1:1 000 dla terenów zabudowanych.
§  13.
1.
Część graficzna planu realizacyjnego, w zależności od rodzaju inwestycji oraz warunków terenowych, powinna zawierać:
1)
granice terenu inwestycji, z podziałem na tereny o różnym przeznaczeniu,
2)
granice strefy ochronnej, w razie obowiązku jej ustanowienia, z określeniem zasad zagospodarowania i użytkowania tej strefy,
3)
granice złóż kopalin lub obszaru górniczego - przy inwestycjach polegających na eksploatacji tych złóż,
4)
usytuowanie i obrysy oraz układy projektowanych obiektów budowlanych, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości tych obiektów oraz ich przeznaczenia,
5)
układ zieleni wysokiej i niskiej,
6)
oznaczenie elementów istniejącego zagospodarowania terenu, podlegających adaptacji stałej, czasowej lub likwidacji,
7)
rzędne w charakterystycznych punktach projektowanego ukształtowania terenu, a w razie potrzeby charakterystyczne przekroje terenu,
8)
w miarę potrzeby widoki ciągów elewacyjnych ulic i placów miejskich z uwzględnieniem rozwiązań kolorystycznych,
9)
projekty koncepcyjne lub posiadane dokładniejsze opracowania projektowanych indywidualnie obiektów budowlanych, określonych w § 9 ust. 1 pkt 1-3,
10)
niezbędne profile oraz przekroje projektowanych komunikacyjnych obiektów budowlanych oraz sieci uzbrojenia terenu, z oznaczeniem charakterystycznych elementów, wymiarów i rzędnych.
2.
Jeżeli przy zatwierdzeniu planu realizacyjnego inwestor nie ma możliwości przedstawienia koncepcji rozwiązań obiektów budowlanych projektowanych indywidualnie albo przedstawione koncepcje są niewystarczające do podjęcia decyzji - właściwy organ może określić termin odrębnego ich przedstawienia.
§  14.
Część opisowa planu realizacyjnego, w zależności od rodzaju inwestycji i warunków terenowych, powinna zawierać:
1)
określenie przedmiotu i zakresu inwestycji oraz kolejności realizacji poszczególnych obiektów (zadań inwestycyjnych),
2)
opis istniejącego zagospodarowania terenu, z omówieniem przewidzianych w nim zmian, adaptacji i likwidacji,
3)
zestawienie charakterystycznych danych o przydatności gruntów do celów budowy, łącznie z danymi co do spodziewanych wpływów eksploatacji górniczej w granicach obszaru górniczego,
4)
opis rozwiązania układu komunikacyjnego, transportowego, uzbrojenia terenu i ochrony przeciwpożarowej,
5)
opis wpływu inwestycji na środowisko (ilości i składu wydalanych zanieczyszczeń, poziomu dźwięków, zasięgu ich wpływów na otoczenie, zmiany stosunków wodnych itp.) oraz zwięzły opis rozwiązania ochrony przed hałasem, ochrony powietrza atmosferycznego, wód i gleby przed zanieczyszczeniem,
6)
opis zagospodarowania strefy ochronnej i ograniczeń w użytkowaniu jej terenów,
7)
bilanse terenu, kubatur i powierzchni obiektów budowlanych oraz zestawienie wskaźników techniczno-ekonomicznych charakteryzujących zagospodarowanie terenu,
8)
zestawienie zastosowanych projektów typowych z załączonymi kartami katalogowymi oraz projektów powtarzalnych z charakterystycznymi danymi według układu karty katalogowej projektu typowego, z uzasadnieniem ich doboru i omówieniem zasad adaptacji,
9)
określenie powierzchni i objętości wierzchniej warstwy ziemi uprawnej, podlegającej zdjęciu i dostarczeniu we wskazane miejsce stosownie do przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów,
10)
opis określający przeznaczenie, konstrukcję i wyposażenie obiektów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 9 i 10, z podaniem odpowiednio do przeznaczenia obiektu danych co do szkodliwości dla środowiska, stopnia zagrożenia pożarowego higienicznosanitarnego otoczenia oraz zasady rozwiązania architektonicznego obiektu.
§  15.
Wątpliwości co do zakresu treści planu realizacyjnego, o której mowa w § 13 i 14, rozstrzyga właściwy organ.
§  16.
Wymagania dotyczące treści planu realizacyjnego nie dotyczą inwestycji związanych z obronnością kraju i bezpieczeństwem wewnętrznym, realizowanych na zamkniętych terenach, oraz inwestycji realizowanych w portach morskich. Dla tych inwestycji treść planu realizacyjnego wymagającego zatwierdzenia powinna być ograniczona do określenia:
1)
granic projektowanego terenu zamkniętego, łącznie z granicami strefy ochronnej, oraz sposobu jej zagospodarowania, jeżeli zachodzi potrzeba jej ustanowienia, z opisem wpływu na środowisko, sposobów ochrony przed zanieczyszczeniem, powietrza atmosferycznego, wody i gleby, a także ochrony przed hałasem, wibracją i promieniowaniem,
2)
linii zabudowy oraz elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg publicznych, ulic i placów, położonych poza granicami portów morskich lub terenów zamkniętych,
3)
przebiegu i charakterystyki technicznej dróg i linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wyprowadzonych poza granice portu lub terenów zamkniętych, a także podłączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego.
§  17.
1.
Do wniosku o zatwierdzenie planu realizacyjnego inwestor jest obowiązany dołączyć plan realizacyjny w dwóch egzemplarzach, jeżeli właściwy organ nie zażąda większej ilości tego planu, oraz w jednym egzemplarzu:
1)
odpisy wymaganych przepisami szczególnymi decyzji organów administracji państwowej wyrażających zgodę na zamierzone roboty budowlane,
2)
dowody zgody właściwych organów w razie potrzeby odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych,
3)
dokumentację geologiczną lub kartę rejestracyjną złoża kopalin, których wydobywanie nie podlega prawu górniczemu, przy inwestycjach polegających na eksploatacji tych złóż.
2.
Przy inwestycjach liniowych i sieciowych realizowanych na obszarze dwóch lub więcej powiatów dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny być dołączone do wniosku o zatwierdzenie planu realizacyjnego w kompletach osobnych dla każdego powiatu.
3.
Jeżeli opracowania projektowe pochodzą z importu, do wniosku o zatwierdzenie planu realizacyjnego inwestor jest zobowiązany dołączyć ponadto dowód sprawdzenia tych opracowań przez zespół sprawdzający państwowej jednostki projektowania lub przez rzeczoznawców budowlanych.
§  18.
1.
W decyzji o zatwierdzeniu planu realizacyjnego właściwy organ:
1)
stwierdza zgodność rozwiązań projektowanej inwestycji z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub wyznaczenia terenów budowlanych na podstawie przepisów o terenach budowlanych w miastach lub na wsi oraz z warunkami określonymi w decyzji o ustaleniu miejsca i warunków realizacji inwestycji,
2)
rozstrzyga pod względem urbanistycznym i architektonicznym o doborze projektów typowych i powtarzalnych oraz o prawidłowości rozwiązań architektonicznych obiektów budowlanych projektowanych indywidualnie, powiązaniu ich z warunkami naturalnymi terenu inwestycji i z zagospodarowaniem otoczenia,
3)
zatwierdza pod względem urbanistycznym i architektonicznym rozwiązania i ustalenia, o których mowa w § 13 i 14.
2.
W decyzji, o której mowa w ust. 1, właściwy organ może określić szczegółowe rozwiązania projektowe obiektu budowlanego lub jego części, jakie ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub mienia należy przedstawić przy występowaniu o pozwolenie na budowę.

Pozwolenia na budowę.

§  19.
1.
Uzyskanie pozwolenia na budowę obowiązuje w razie:
1)
inwestycji, dla których zgodnie z przepisami w § 9 jest wymagane ustalenie przez właściwy organ miejsca i warunków realizacji inwestycji,
2)
wykonywania w miejscach publicznych pomników, posągów i wodotrysków, stałych urządzeń wpływających na wygląd obiektów budowlanych, jak urządzenia reklamowe i ogłoszeniowe, oraz kapliczek i innych podobnych obiektów kultu religijnego,
3) 1
wykonywania stałych ogrodzeń:
a)
od strony dróg (ulic) i placów publicznych oraz od innych miejsc publicznych,
b)
z cementu jako pełne oraz z kształtowników metalowych i blach lub ze stali budowlanej, niezależnie od położenia tych ogrodzeń.
2.
Uzyskania pozwolenia na budowę nie wymaga budowa pomników, posągów , kapliczek i innych podobnych obiektów kultu religijnego na terenach cmentarzy i terenach przykościelnych, związanych z wykonywaniem kultu religijnego.
3.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do inwestycji związanych z obronnością kraju i bezpieczeństwem wewnętrznym realizowanych na terenach zamkniętych oraz do inwestycji w obrębie portów morskich.
§  20.
1.
Pozwolenie na budowę może dotyczyć całej inwestycji objętej planem realizacyjnym lub na wniosek inwestora jej części.
2.
Pozwolenie na budowę ustala terminy, do których będą mogły istnieć tymczasowe obiekty budowlane, oraz warunki likwidacji przejściowego zagospodarowania terenu, jak też określa, w zależności od rodzaju zamierzonych robót budowlanych:
1)
warunki prowadzenia robót budowlanych ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub mienia oraz ochronę środowiska,
2)
termin rozbiórki istniejącego obiektu budowlanego, stanowiącej warunek wydanego pozwolenia na budowę,
3)
obiekty budowlane, których przekazanie do użytkowania powinno być zgłoszone właściwemu organowi.
3.
Przy inwestycji realizowanej na terenie pozostającym w prawnej dyspozycji inwestora lub której realizacja nie wymaga prawnego przejęcia terenu,pozwolenie na budowę wydaje się łącznie z zatwierdzeniem planu realizacyjnego.
4.
Właściwy organ może wydać pozwolenie na budowę łącznie z zatwierdzeniem planu realizacyjnego w wypadkach innych aniżeli wymienione w ust. 3.
§  21.
1.
Do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę inwestor jest obowiązany dołączyć:
1)
plan realizacyjny w dwóch egzemplarzach wraz z dokumentami określonymi w § 17 lub powołać się na wcześniejszą decyzję o zatwierdzeniu planu realizacyjnego,
2)
odpis dokumentu stwierdzającego prawo inwestora do dysponowania nieruchomością przewidzianą pod inwestycję,
3)
w razie potrzeby dokumenty, o których mowa w § 13 ust. 2 i w § 18 ust. 2.
2.
Właściwy organ określa dokumenty wymagane do uzyskania pozwolenia na budowę pomników, posągów, wodotrysków, urządzeń wpływających na wygląd obiektów budowlanych, obiektów kultu religijnego i ogrodzeń, o których mowa w § 19 ust. 1 pkt 2 i 3.

Zmiana sposobu wykorzystania terenu oraz strefy ochronne.

§  22.
1.
Zmiana sposobu wykorzystania terenu bez dokonywania inwestycji budowlanej wymaga uzyskania zgody właściwego organu, jeżeli wpłynęłaby na pogorszenie warunków ochrony środowiska albo bezpieczeństwa ludzi lub mienia na danym terenie lub w jego otoczeniu, a zwłaszcza w razie:
1)
prowadzenia odkrywkowej eksploatacji kopalin,
2)
urządzenia wysypisk, składowisk, miejsc postojowych, produkcji poligonowej, przeładunku materiałów lub surowców na terenach użytkowanych dotychczas na inne cele.
2.
Do wniosku o wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 1, należy dołączyć plan realizacyjny w dwóch egzemplarzach oraz odpisy wymaganych przepisami szczególnymi pozwoleń lub zgody organów administracji państwowej na zmianę sposobu wykorzystania terenu.
§  23.
1.
Ustanowienie strefy ochronnej następuje w drodze zatwierdzenia planu realizacyjnego.
2.
Właściciele, zarządcy lub użytkownicy istniejących obiektów budowlanych, dla których ustanawia się strefę ochronną, są obowiązani dostarczyć właściwemu organowi potrzebne wyniki badań, materiały i inne dane niezbędne do podjęcia decyzji.
§  24.
Do planów realizacyjnych, o których mowa w § 22 i 23, stosuje się odpowiednio przepisy § 12-18.

Zgłaszanie rozbiórki obiektów budowlanych.

§  25.
Zgłoszenia właściwemu organowi wymaga rozbiórka:
1)
stałych ścian oporowych oraz budowli ochronnych przeciw włamaniowych i przeciwrumowiskowych, zabezpieczających również grunty przyległych nieruchomości,
2)
zbiorników wodnych przeciwpożarowych,
3)
studni publicznych,
4)
budynków i budowli znajdujących się w odległości mniejszej niż 1/3 wysokości budowli od linii rozgraniczającej tereny użytku publicznego,
5)
obiektów budowlanych będących zabytkami.
§  26.
1.
Do zgłoszenia rozbiórki należy dołączyć:
1)
szkic określający położenie rozbieranego obiektu budowlanego i urządzeń ochronnych związanych z wykonywaniem robót rozbiórkowych, w stosunku granic nieruchomości, istniejących obiektów budowlanych i innych elementów zagospodarowania terenu, podlegających ochronie przed uszkodzeniem, wraz z opisem tych robót,
2)
dowód zgody właściwego organu na rozbiórkę obiektu, jeżeli przepisy szczególne tego wymagają.
2.
Właściwy organ może zażądać od inwestora, ze względu na bezpieczeństwo ludzi i mienia, przedstawienia dodatkowych danych o obiekcie lub opracowań dotyczących prowadzenia robót rozbiórkowych.
§  27.
1.
Zgłoszenia rozbiórki właściwemu organowi należy dokonać co najmniej na 7 dni przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót.
2.
Do rozbiórki można przystąpić, jeżeli w terminie 7 dni od doręczenia zgłoszenia rozbiórki właściwy organ nie sprzeciwi się jej rozpoczęciu.
3.
Jeżeli należy niezwłocznie zastosować środki mające na celu usunięcie zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia, roboty rozbiórkowe i zabezpieczające, niezbędne do usunięcia doraźnego zagrożenia, mogą być rozpoczęte przed ich zgłoszeniem właściwemu organowi.

Prowadzenie robót budowlanych.

§  28.
1.
Jednostka organizacyjna przystępująca do wykonania robót budowlanych (rozbiórkowych) jest obowiązana ustanowić kierownika budowy (rozbiórki), posiadającego przygotowanie zawodowe do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej, obejmującej kierowanie, nadzór i kontrolę robót budowlanych, oraz prowadzić dziennik budowy (rozbiórki). Obowiązuje to w razie:
1)
wykonywania i rozbudowy obiektu budowlanego,
2)
wykonywania robót budowlanych w istniejącym obiekcie budowlanym, obejmujących zmiany układu konstrukcyjnego lub wymianę elementów konstrukcyjnych na rozwiązania o innych właściwościach technicznych,
3)
wykonywania stałych instalacji w obiektach budowlanych,
4)
rozbiórki obiektów budowlanych, wymagającej zgłoszenia właściwemu organowi.
2.
Powołanie kierownika budowy obowiązuje również w wypadkach innych aniżeli wymienione w ust. 1, jeżeli jest to niezbędne ze względu na zakres lub skomplikowany charakter robót, konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ludzi lub mienia, ochronę środowiska i warunków zdrowotnych.
3.
Na terenie inwestycji budowlanych, obejmujących roboty budowlane określone w ust. 1 pkt 1, 2 i 4, obowiązuje wywieszenie tablicy informacyjnej budowy (rozbiórki).
4.
Wymagania, o których mowa w ust. 1 i 3, nie dotyczą budowy (rozbiórki):
1)
parterowych budynków gospodarczych o powierzchni zabudowy do 30 m2,
2)
pomników, posągów, wodotrysków i innych obiektów architektury ogrodowej, urządzeń wpływających na wygląd obiektów budowlanych, kapliczek i innych podobnych obiektów kultu religijnego,
3)
ogrodzeń.
5.
Właściwy organ może:
1)
zwolnić z przewidzianego w ust. 1 obowiązku ustanowienia kierownika budowy (rozbiórki),
2)
ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub mienia albo ochronę środowiska zażądać ustanowienia kierownika budowy (rozbiórki) i prowadzenia dziennika budowy (rozbiórki) przy wykonywaniu określonych robót budowlanych nie wymienionych w ust. 1.
6.
Jeżeli na budowie są prowadzone roboty budowlane, do kierowania którymi jest wymagane przygotowanie zawodowe w specjalności techniczno-budowlanej innej niż ma kierownik budowy, obowiązuje ustanowienie kierownika robót w danej specjalności.
7.
Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do innych samodzielnych funkcji technicznych na budowie.
§  29.
1.
Dziennik budowy (rozbiórki) należy prowadzić oddzielnie dla każdego obiektu budowlanego, a w odniesieniu do obiektów liniowych lub sieciowych podzielonych na odcinki robót dla oznaczonego odcinka robót.
2.
W szczególnych wypadkach właściwy organ może dopuścić prowadzenie odrębnych, odpowiednio oznaczonych tomów dziennika budowy dla poszczególnych rodzajów robót instalacyjnych w obiekcie.
3.
Jeżeli przepisy wymagają prowadzenia dla określonych robót budowlanych specjalnego dziennika robót (np. dla fundamentów na palach lub studniach, dla ścianek szczelnych), w dzienniku budowy należy zamieścić adnotację o prowadzeniu specjalnego dziennika robót i dziennik ten należy dołączyć do dziennika budowy po zakończeniu robót.
4.
Za prawidłowe prowadzenie dziennika budowy (rozbiórki) jest odpowiedzialny kierownik budowy (rozbiórki), a przy wykonywaniu robót systemem gospodarczym inwestor albo osoba kierująca budową.
5.
Prawo dokonywania wpisów w dzienniku budowy (rozbiórki) przysługuje:
1)
osobom sprawującym w imieniu wykonawcy lub inwestora kierownictwo lub nadzór nad budową (rozbiórką), osobom pełniącym nadzór autorski, przedstawicielowi użytkownika, a w zakresie bezpieczeństwa wykonywania robót budowlanych także pracownikom wykonawcy,
2)
osobom dokonującym czynności geodezyjnych na terenie budowy,
3)
przedstawicielom organów upoważnionych do kontroli przestrzegania przepisów na budowie.
6.
Osoby, których dotyczy zapis dokonany w dzienniku budowy (rozbiórki), są obowiązane potwierdzić podpisem zaznajomienie się z treścią tego zapisu.
§  30.
Dziennik budowy (rozbiórki) jest wydawany przez właściwy organ za zwrotem kosztów.
§  31.
Kierownik budowy (rozbiórki), a przy gospodarczym systemie wykonywania robót - inwestor, są obowiązani przez cały okres wykonywania robót przechowywać dokumenty stanowiące podstawę ich wykonywania oraz udostępniać te dokumenty uprawnionym organom na miejscu budowy (rozbiórki).

Zawiadamianie o oddaniu obiektu budowlanego do użytku.

§  32.
1.
Zawiadomienie właściwego organu o oddaniu do użytku obiektu budowlanego obowiązuje wyłącznie w zakresie wykonanych na podstawie pozwolenia na budowę:
1)
obiektów budowlanych, których eksploatacja jest uzależniona od oznaczenia w terenie i zagospodarowania strefy ochronnej lub od wykonania urządzeń związanych z ochroną środowiska,
2)
budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na stały pobyt ludzi, z wyjątkiem budynków objętych prawem lotniczym i ustawą o kolejach,
3)
obiektów budowlanych nie wymienionych w pkt 1 i 2, co do których w pozwoleniu na budowę nałożono obowiązek zawiadomienia o oddaniu do użytku.
2.
Inwestor jest obowiązany w terminie 7 dni od przekazania do użytku całości lub części obiektu budowlanego, określonego w ust. 1, zawiadomić o tym właściwy organ, załączając:
1)
oświadczenie osoby kierującej budową, że obiekt budowlany został wykonany zgodnie z pozwoleniem na budowę, z przepisami i normami oraz że doprowadzono do należytego stanu i porządku teren budowy, a także ulicę, sąsiednią nieruchomość, budynek lub lokal sąsiada w razie korzystania z nich,
2)
określenie ewentualnych zmian dokonywanych w trakcie wykonywania robót w stosunku do ustaleń pozwolenia na budowę, a ponadto
3)
w odniesieniu do obiektów budowlanych, o których mowa w ust. pkt 1, oświadczenie o wyznaczeniu strefy ochronnej i właściwym jej zagospodarowaniu, a także o wykonaniu urządzeń niezbędnych do zapewnienia ochrony środowiska i o stanie ich gotowości do eksploatacji,
4)
w odniesieniu do obiektu będącego zakładem pracy - oświadczenie o zajętym przez inspektora pracy stanowisku co do zgodności wybudowanego obiektu lub jego części z ustalonymi w projekcie wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do obiektów budowlanych czasowo użytkowanych przez wykonawców robót lub inwestora w okresie realizacji inwestycji budowlanej.

Pozwolenia na użytkowanie.

§  33.
1.
W wypadkach określonych w art. 42 inwestor występuje o udzielenie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego po wykonaniu całości robót budowlanych, zamierzonych i nakazanych, po przeprowadzeniu wymaganych przepisami badań i sprawdzeń oraz po doprowadzeniu terenu działki do stanu zgodnego z przepisami, dołączając do wniosku dokumenty wymagane przez właściwy organ.
2.
Właściwy organ może w uzasadnionych wypadkach wyrazić zgodę na wykonanie robót w częściach, ustalając warunki i terminy wykonania całości robót.
3.
Zdatność do użytku wykonanego obiektu budowlanego stwierdza właściwy organ, korzystając w miarę potrzeby z uprawnień przewidzianych w art. 56.

Utrzymanie obiektów budowlanych.

§  34.
1.
Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany użytkować obiekt zogdnie z jego przeznaczeniem i utrzymywać go zgodnie z przepisami art. 5, art. 13 i art. 43 oraz, jeżeli wymagają tego przepisy szczególne, wyposażyć obiekt w nowoczesne urządzenia i instalacje podnoszące warunki bezpieczeństwa ludzi lub mienia, walory użytkowe i eksploatacyjne obiektu oraz zmniejszające jego uciążliwość dla otoczenia.
2.
Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego ma obowiązek przechowywania przez okres istnienia obiektu planu realizacyjnego i projektu ze wszystkimi rysunkami zamiennymi lub naniesionymi zmianami, wprowadzonymi w toku wykonywania robót budowlanych.
§  35.
1.
Właściciel lub zarządca jest obowiązany założyć dla każdego budynku książkę obiektu budowlanego, stanowiącą dokument przeznaczony do zapisów dotyczących przeprowadzanych badań stanu technicznego, remontów i przebudowy w okresie użytkowania obiektu budowlanego, w terminie:
1)
do jednego miesiąca od dnia przekazania do użytkowania nowo wybudowanego lub przebudowywanego budynku,
2)
do końca 1980 r. dla istniejących budynków.
2.
Właściwy organ może nałożyć obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego dla innych aniżeli wymienione w ust. 1 obiektów budowlanych albo zwolnić z obowiązku określonego w ust. 1.
3.
Książka obiektu budowlanego jest wydawana przez właściwy organ za zwrotem kosztów.
4.
Protokoły i ekspertyzy dotyczące stanu technicznego obiektu budowlanego powinny być dołączone do książki obiektu budowlanego jako załączniki.
5.
Właściciel lub zarządca jest obowiązany przechowywać łącznie z książką obiektu budowlanego:
1)
materiały, o których mowa w § 34 ust. 2,
2)
dziennik budowy i protokoły badań oraz sprawdzeń wymaganych przez przepisy szczególne, instrukcję obsługi oraz instrukcję eksploatacyjną obiektu lub instalacji i urządzeń związanych z obiektem,
3)
komplety opracowań projektowych i dokumentów technicznych robót budowlanych wykonanych w obiekcie w trakcie jego użytkowania.
6.
Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany udostępnić książkę obiektu budowlanego przedstawicielom organów i osobom przeprowadzającym kontrolę utrzymania obiektu budowlanego we właściwym stanie technicznym oraz przedstawicielom innych upoważnionych jednostek.
§  36.
1.
Podstawą decyzji wydanej w wykonaniu art. 47 powinien być protokół oględzin obiektu budowlanego, przeprowadzonych przez przedstawiciela właściwego organu oraz przedstawicieli innych organów administracji państwowej, stosownie do wymagań przepisów szczególnych.
2.
Protokół oględzin powinien zawierać w szczególności:
1)
opis stanu technicznego budynku,
2)
przyczyny powstania uszkodzenia lub zniszczenia obiektu budowlanego,
3)
określenie stanu zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia,
4)
uzasadnienie konieczności rozbiórki.
§  37.
W razie stwierdzenia przez właściwy organ potrzeby opróżnienia w całości lub w części budynku przeznaczonego na pobyt ludzi, grożącego bezpośrednio zawaleniem, organ ten jest obowiązany:
1)
wydać właścicielowi lub zarządcy obiektu budowlanego nakaz opróżnienia albo wyłączenia w określonym terminie całości lub części budynku z użytkowania, na podstawie protokołu oględzin budynku stwierdzającego stan zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia i konieczność opróżnienia w całości lub w części na stałe lub do czasu wykonania niezbędnych robót budowlanych,
2)
przesłać protokół, o którym mowa w pkt 1, organowi (jednostce) właściwemu do spraw przydziału lokali w tym budynku w celu wydania nakazu opróżnienia budynku lub jego części, jeżeli nie jest sam właściwy do wydania tej decyzji,
3)
zarządzić:
a)
umieszczenie na budynku zawiadomienia o stanie zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia oraz o zakresie użytkowania budynku,
b)
wykonanie doraźnych zabezpieczeń i usunięcie zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia, z określeniem technicznie uzasadnionych terminów wykonania.
§  38.
1.
Właściwy organ może zażądać od właściciela lub zarządcy, z uwzględnieniem przepisów szczególnych, usunięcia przeszkód, jeżeli powodują zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych albo ograniczenia dopływu światła dziennego do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi w stopniu nie dopuszczonym przez przepisy techniczno-budowlane.
2.
Usunięcie drzewostanu w wypadkach, o których mowa w ust. 1, jest dopuszczalne tylko wówczas, gdy w inny sposób nie można zapewnić bezpieczeństwa ludzi lub mienia albo wymagań zdrowotnych. Decyzja w sprawie usunięcia drzewostanu może być podjęta po zapoznaniu się z opinią w tej sprawie samorządu mieszkańców i jednostki właściwej do spraw zieleni.
§  39.
Właściwy organ zawiadamia Państwowy Zakład Ubezpieczeń o wydaniu nakazu rozbiórki obiektu budowlanego.

Przeprowadzanie kontroli stanu technicznego obiektów budowlanych.

§  40.
1.
Obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane:
1)
kontroli okresowej, dokonywanej co najmniej raz na rok, jeżeli instrukcja eksploatacyjna dla danego obiektu budowlanego nie stanowi inaczej, polegającej na kontroli stanu technicznego elementów budynku, budowli i instalacji, narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działanie czynników powstających podczas użytkowania obiektu, oraz na kontroli instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska,
2)
przeglądowi stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej całego obiektu budowlanego, przeprowadzanemu co najmniej raz na 5 lat; przegląd ten zastępuje kontrolę okresową w danym roku.
2.
Kontrola lub przegląd, o których mowa w ust. 1, mogą być dokonywane przez osoby posiadające przygotowanie zawodowe wymagane do pełnienia funkcji kierownika budowy lub robót przy budowie analogicznego obiektu budowlanego.
3.
Kontrolę stanu technicznego instalacji elektrycznych i piorunochronnych oraz gazowych powinny przeprowadzać osoby posiadające kwalifikacje wymagane przy wykonywaniu dozoru lub usług w zakresie naprawy i konserwacji odpowiednich urządzeń energetycznych.
4.
Właściwy organ, ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub mienia, może skrócić określone w ust. 1 terminy w stosunku do poszczególnych obiektów budowlanych.
§  41.
1.
Właściciel lub zarządca oraz użytkownik w zakresie napraw należących do nich w myśl przepisów szczególnych są obowiązani w czasie lub bezpośrednio po przeprowadzonej kontroli lub przeglądzie stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części usunąć wszystkie stwierdzone uszkodzenia i usterki oraz uzupełnić braki, które mogłyby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia i zagrożenie środowiska, a w szczególności pożar, wybuch, porażenie prądem elektrycznym albo zatrucie gazem.
2.
Jeżeli w obiektach budowlanych budownictwa ogólnego zachodzi potrzeba wykonania robót budowlanych, obejmujących wymianę fundamentów, stropów, słupów lub ścian nośnych na rozwiązania o innych właściwościach technicznych albo przebudowę elewacji obiektu, właściciel lub zarządca jest obowiązany zawiadomić właściwy organ na 7 dni przed terminem o przystąpieniu do wykonania zamierzonych robót budowlanych oraz o rodzaju, zakresie i sposobie wykonania tych robót.
3.
Właściwy organ może zażądać od właściciela lub zarządcy, ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub mienia albo walory architektoniczne obiektu budowlanego, przedstawienia określonych danych o tym obiekcie lub opracowań dotyczących prowadzenia i wykonania robót, o których mowa w ust. 2.

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego.

§  42.
1.
Wniosek o wyrażenie zgody na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, o której mowa w art. 44 i 45 ust. 1, powinien zawierać:
1)
opis lub rysunek określający usytuowanie obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych, z oznaczeniem części obiektu, w której zamierza się dokonać zmiany sposobu użytkowania,
2)
zwięzły opis techniczny, określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego, jego konstrukcję, opis stanu technicznego podstawowych elementów bezpieczeństwa ludzi lub mienia w obiekcie budowlanym, jego dotychczasowe i przewidywane przeznaczenie, z określeniem, na czym będzie polegała zmiana przeznaczenia,
3)
dowody uzyskania wymaganych przepisami szczególnymi zgody, porozumienia lub pozwolenia innych organów administracji państwowej, dotyczących objętej wnioskiem zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
2.
W razie przeznaczenia do zbiorowego użytku publicznego pomieszczeń mających uprzednio inne przeznaczenie, do wniosku, o którym mowa w ust. 1, powinny być dołączone ponadto dane techniczno-użytkowe tych pomieszczeń oraz projekt ich adaptacji.
3.
Jeżeli wniosek o wyrażenie zgody na zmianę sposobu użytkowania składa użytkownik, należy dołączyć do wniosku dowód zgody właściciela lub zarządcy na proponowaną zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
1 § 19 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20 grudnia 1975 r. (Dz.U.76.1.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 stycznia 1976 r.