§ 3. - Nadzór przeciwpożarowy w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.118

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 kwietnia 2023 r.
§  3. 
1. 
W zakresie nadzoru przeciwpożarowego w portach, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 9 ustawy, dyrektorzy urzędów morskich:
1) 2
 przed zatwierdzeniem planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych, o którym mowa w art. 23b ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2020 r. poz. 1955, z 2022 r. poz. 1250 oraz z 2023 r. poz. 261), weryfikują zawarte w nim informacje w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w planie zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla wód portowych określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) 3
 (uchylony);
3)
weryfikują informacje zawarte w instrukcji technologicznej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na transporcie, przeładunku, obróbce, składowaniu lub dystrybucji ładunków niebezpiecznych, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologicznej określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
4)
weryfikują informacje zawarte w:
a)
cyklicznej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot prowadzący w porcie działalność polegającą na budowie, remontowaniu i naprawach statków i innych obiektów pływających, a także innych środków transportu, urządzeń i instalacji,
b)
jednorazowej instrukcji technologiczno-ruchowej, przedkładanej przez podmiot planujący podjęcie w porcie prac remontowych, naprawczych lub innych prac pożarowo niebezpiecznych o określonym zakresie i czasie realizacji

- w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji technologiczno-ruchowej określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

5)
weryfikują informacje zawarte w instrukcji bezpiecznej obsługi statku przewożącego ładunki niebezpieczne przedkładanej przez podmiot zarządzający terminalem, w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz szczegółowym zakresem informacji niezbędnych do określenia w instrukcji bezpiecznej obsługi statku określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
6)
w ramach uzgadniania regulaminu organizacyjnego podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie weryfikują zawarte w nim informacje, w szczególności w zakresie:
a)
ich zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki,
b)
wielkości i rozmieszczenia sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, mając na względzie konieczność zapewnienia odpowiednich sił i środków do natychmiastowego podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych w porcie, a w uzasadnionych przypadkach również poza portem,
c)
procedur i zasad współpracy ze służbami dyżurnymi podległymi właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego;
7)
przez planowane i doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w art. 50a ust. 2 ustawy, weryfikują działalność prowadzoną w porcie w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki oraz planami, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcjami, o których mowa w pkt 3-5, oraz regulaminem, o którym mowa w pkt 6;
8)
monitorują prawidłowe funkcjonowanie sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody, jakimi dysponują podmioty wykonujące zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie;
9)
w przypadku powzięcia informacji o pożarze lub innym zdarzeniu wymagającym podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na akwenie wód morskich portu, kierują do akcji ratowniczo-gaśniczej siły i środki ochrony przeciwpożarowej od strony wody podmiotów wykonujących zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie oraz siły i środki właściwych jednostek, o których mowa w art. 118 ustawy o bezpieczeństwie morskim, których udział w akcji ratowniczo-gaśniczej jest uzasadniony koniecznością ochrony zdrowia lub życia ludzkiego, środowiska naturalnego lub mienia, mając na względzie bezpieczeństwo, możliwości operacyjne i pełnione przez te podmioty funkcje, oraz informują o tym fakcie Państwową Straż Pożarną, zwaną dalej "PSP";
10)
sporządzają roczną statystykę zdarzeń wymagających podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych na obszarze swojej właściwości;
11)
sporządzają roczną statystykę prac pożarowo niebezpiecznych prowadzonych na statkach znajdujących się w portach na obszarze swojej właściwości, z wyłączeniem prac prowadzonych w stoczniach;
12)
na podstawie planów, o których mowa w pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w pkt 3-5, oraz regulaminu, o którym mowa w pkt 6, prowadzą ewidencję sił i środków ochrony przeciwpożarowej od strony wody dostępnych w portach na obszarze swojej właściwości.
2. 
Planowane inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane na podstawie rocznego planu inspekcji i kontroli.
3. 
O zamiarze przeprowadzenia planowanych inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, dyrektor urzędu morskiego informuje podmiot zarządzający portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiot wykonujący zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w terminie nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych przed datą przeprowadzenia planowanej inspekcji lub kontroli.
4. 
Doraźne inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są przeprowadzane bez uprzedniego powiadomienia podmiotu zarządzającego portem, terminalem lub stocznią, armatora statku lub podmiotu wykonującego zadania związane z ochroną przeciwpożarową w porcie, w celu zapewnienia bezpieczeństwa w porcie, a w szczególności w celu:
1)
weryfikacji usunięcia nieprawidłowości wykrytych podczas wcześniejszych inspekcji i kontroli;
2)
sprawdzenia efektywności stosowania planów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, instrukcji, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5, oraz regulaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6;
3)
wyjaśnienia zgłoszeń dotyczących nieprawidłowego funkcjonowania systemu ochrony przeciwpożarowej w porcie.
5. 
Protokół z przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, zawiera informacje, o których mowa w art. 50a ust. 7 ustawy, oraz:
1)
datę przeprowadzenia inspekcji lub kontroli;
2)
oznaczenie podmiotu podlegającego inspekcji lub kontroli;
3)
informację o rodzaju inspekcji lub kontroli oraz jej zakresie;
4)
podpis inspektora oraz osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli, a w przypadku odmowy podpisania protokołu informację o przyczynie braku podpisu osoby upoważnionej przez podmiot podlegający inspekcji lub kontroli.
6. 
W przypadku kolejnej przeprowadzonej planowanej lub doraźnej inspekcji i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 7, protokół, o którym mowa w ust. 5, zawiera dodatkowo informacje o:
1)
terminie i zakresie poprzedniej inspekcji lub kontroli;
2)
stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli nieprawidłowościach i terminie wyznaczonym na ich usunięcie;
3)
usunięciu lub nieusunięciu nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie poprzedniej inspekcji lub kontroli.
2 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.2023.596) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2023 r.
3 § 3 ust. 1 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.2023.596) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2023 r.