Nadanie statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2014.1225 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 16 września 2014 r.
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 października 2009 r.
w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych
Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych (Dz. U. Nr 156, poz. 777, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2004 r. w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych (Dz. U. Nr 216, poz. 2205 oraz z 2005 r. Nr 205, poz. 1697).
ZAŁĄCZNIK
STATUT POLSKIEGO INSTYTUTU SPRAW MIĘDZYNARODOWYCH
STATUT POLSKIEGO INSTYTUTU SPRAW MIĘDZYNARODOWYCH
§ 1.
1.
Do szczegółowego zakresu działań Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, zwanego dalej "Instytutem", należy:1)
prowadzenie interdyscyplinarnych i porównawczych badań naukowych w zakresie stosunków wielostronnych i dwustronnych Rzeczypospolitej Polskiej z podmiotami prawa międzynarodowego, w tym w szczególności z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego i państwami sąsiednimi, a także z Unią Europejską, oraz w zakresie polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej i zagadnień globalizacji;2)
sporządzanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych w zakresie spraw międzynarodowych z inicjatywy własnej albo z inicjatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw zagranicznych oraz - w miarę możliwości - innych ministrów, komisji sejmowych i senackich oraz klubów poselskich i senackich;3)
upowszechnianie wiedzy z dziedziny stosunków międzynarodowych oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym problematyki integracji europejskiej - w szczególności za pośrednictwem Internetu i innych środków masowego przekazu oraz w formie seminariów, konwersatoriów, odczytów, wykładów i publikacji, w tym czasopism;4)
gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej, w szczególności w zakresie, o którym mowa w pkt 1, a także prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej w zakresie objętym działalnością Instytutu;5)
doskonalenie zawodowe pracowników administracji publicznej wykonujących zadania w zakresie stosunków międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności pracowników urzędów obsługujących ministra właściwego do spraw gospodarki, ministra właściwego do spraw zagranicznych, Ministra Obrony Narodowej;6)
utrzymywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami szkoleniowymi, naukowymi i politycznymi w zakresie objętym działalnością Instytutu;7)
prowadzenie działalności wydawniczej.2.
Działania określone w ust. 1 pkt 2, w zakresie obsługi zadań ministra właściwego do spraw zagranicznych, Dyrektor Instytutu wykonuje zgodnie z planem uzgodnionym z ministrem właściwym do spraw zagranicznych.§ 2.
Dyrektor Instytutu działa przy pomocy zastępców dyrektora, kierowników komórek organizacyjnych, głównego księgowego oraz samodzielnych stanowisk.§ 3.
1.
W skład Rady Instytutu, zwanej dalej "Radą", wchodzi 12 członków powoływanych spośród osób wyróżniających się wysokim poziomem wiedzy lub doświadczeniem w zakresie spraw międzynarodowych.2.
Kadencja Rady trwa cztery lata. W przypadku odwołania członka Rady, jego śmierci albo rezygnacji z członkostwa w Radzie przed upływem kadencji, nowego członka Rady powołuje się na okres do upływu tej kadencji.3.
Do zadań Rady należy zatwierdzanie:1)
rocznego planu działań Instytutu;2)
projektu rocznego planu finansowego Instytutu;3)
wyników działalności zamiejscowego oddziału Instytutu;4)
rocznego sprawozdania Dyrektora Instytutu z realizacji planu działań Instytutu;5)
wniosku Dyrektora Instytutu o ustanowienie nagrody Instytutu.4.
Rada wykonuje zadania kapituły nagrody Instytutu.5.
Rada wyraża swoje stanowisko w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.6.
Głosowania są jawne, o ile Rada nie postanowi inaczej.7.
Dyrektor Instytutu bierze udział w posiedzeniach Rady, z głosem doradczym, na zaproszenie Rady.§ 4.
(uchylony).§ 5.
Dyrektor Instytutu przedkłada Radzie kwartalne sprawozdania z wykonania planu działań Instytutu.§ 6.
Rada może przedłożyć ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych i Dyrektorowi Instytutu swoje stanowisko w każdej sprawie dotyczącej Instytutu.§ 7.
Działania wykonywane na zlecenie ministra właściwego do spraw zagranicznych, w części dotyczącej spraw służby zagranicznej, Dyrektor Instytutu wykonuje w porozumieniu z dyrektorem generalnym służby zagranicznej.§ 8.
1.
W skład Instytutu wchodzą:1)
komórki organizacyjne:a)
Akademia,b)
Biuro Badań i Analiz,c)
Biuro Informacji Publicznej,d)
Biuro Finansowo-Administracyjne,e)
Biblioteka,f)
Wydawnictwo;2)
samodzielne stanowiska podległe bezpośrednio Dyrektorowi Instytutu.2.
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych, a także liczbę oraz zakres zadań samodzielnych stanowisk, o których mowa w ust. 1 pkt 2, określa Dyrektor Instytutu w regulaminie organizacyjnym.§ 9.
1.
W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego Statutu minister właściwy do spraw zagranicznych powołuje nowych członków Rady.2.
Kadencja Rady, której członków powołano przed dniem wejścia w życie niniejszego statutu, wygasa z dniem powołania nowych członków Rady.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »