Nadanie statutu Polskiej Konfederacji Sportu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.14.141

Akt utracił moc
Wersja od: 31 stycznia 2003 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 15 stycznia 2003 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Konfederacji Sportu

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2002 r. o Polskiej Konfederacji Sportu (Dz. U. Nr 93, poz. 820) zarządza się, co następuje:
Polskiej Konfederacji Sportu nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Przepis § 1 pkt 10 załącznika do rozporządzenia stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna i sport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).

ZAŁĄCZNIK

STATUT POLSKIEJ KONFEDERACJI SPORTU

§  1.
Szczegółowy zakres działania Polskiej Konfederacji Sportu, zwanej dalej "Konfederacją", obejmuje:
1)
opracowywanie strategii i założeń do programu szkolenia zawodników kadry narodowej i olimpijskiej, w tym kadry olimpijskiej w kategorii młodzieżowej (18-23 lat) i juniorów w ramach programów szkolenia młodzieży uprawiającej sport wyczynowo;
2)
zatwierdzanie planów przygotowań zawodników, o których mowa w pkt 1, do udziału w letnich i zimowych igrzyskach olimpijskich, w mistrzostwach świata i Europy oraz w imprezach międzynarodowych o podobnej randze, opracowanych przez polskie związki sportowe oraz stowarzyszenia i związki stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym działające w zakresie sportu wyczynowego w wielu dyscyplinach lub dziedzinach sportu;
3)
dofinansowywanie zgrupowań krajowych i zagranicznych, imprez krajowych, zagranicznych i mistrzowskich, badań diagnostycznych, wyposażenia w sprzęt sportowy i specjalistyczny, zakupu produktów leczniczych i suplementów diety, zatrudnienia trenerów, lekarzy i masażystów niezbędnych do przygotowania zawodników, o których mowa w pkt 1, oraz udziału w mistrzostwach świata i Europy oraz w imprezach międzynarodowych o podobnej randze zawodników kadry narodowej;
4)
finansowanie stypendiów sportowych dla członków kadry narodowej i olimpijskiej;
5)
opracowywanie i dofinansowywanie programu szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo uprawiającej sport wyczynowo;
6)
dokonywanie analizy i oceny realizacji programów wymienionych w pkt 1 i 5 oraz rozliczanie środków finansowych wydatkowanych na zadania, o których mowa w pkt 3-5;
7)
gromadzenie informacji o liczbie, stanie technicznym i rozmieszczeniu w kraju obiektów o szczególnym znaczeniu dla poszczególnych dyscyplin lub dziedzin sportu oraz dokonywanie analizy tych informacji;
8)
przyjmowanie i rozpatrywanie propozycji ujęcia w programie modernizacji, remontów i inwestycji obiektów o szczególnym znaczeniu dla sportu, składanych w szczególności przez polskie związki sportowe, akademie wychowania fizycznego, kluby sportowe, jednostki samorządu terytorialnego;
9)
opracowywanie rocznych i wieloletnich programów rozwoju bazy o szczególnym znaczeniu dla sportu oraz przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw kultury fizycznej i sportu;
10)
utrzymywanie bazy sportowej Konfederacji oraz udostępnianie jej dla potrzeb szkolenia zawodników, o których mowa w pkt 1;
11)
gromadzenie informacji o jednostkach organizacyjnych innych niż szkoły wyższe, prowadzących kursy specjalistyczne dla trenerów, instruktorów dyscypliny sportu i menedżerów sportu, o programach tych kursów i wykładowcach oraz dokonywanie ich analizy i oceny;
12)
zatwierdzanie programów kursów specjalistycznych dla instruktorów dyscypliny sportu, trenerów i menedżerów sportu prowadzonych przez jednostki niebędące szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli oraz składu kadry wykładowców;
13)
inicjowanie i dofinansowywanie badań na rzecz sportu wyczynowego;
14)
gromadzenie informacji o polskich związkach sportowych, ich statutach i regulaminach sportowych, składach władz i członkach;
15)
gromadzenie informacji o organizacji lig zawodowych i uczestniczących w nich klubach;
16)
gromadzenie i aktualizowanie informacji o statutach, składach władz i regulaminach sportowych spółek akcyjnych;
17)
wykonywanie innych zadań związanych z funkcjonowaniem, rozwojem i promocją sportu wyczynowego.
§  2.
W skład Konfederacji wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1)
Biuro Prezesa;
2)
Biuro Organizacji i Rozwoju Sportu;
3)
Biuro Sportu Wyczynowego;
4)
Biuro Marketingu Sportowego;
5)
Biuro Ekonomiczno-Administracyjne;
6)
Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
7)
Audytor Wewnętrzny.
§  3.
1.
Rada Konfederacji, zwana dalej "Radą", obraduje na posiedzeniach.
2.
Rada spośród swoich członków dokonuje wyboru przewodniczącego i zastępców przewodniczącego bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej 18 członków Rady, w głosowaniu tajnym.
3.
Odwołanie przewodniczącego i zastępców przewodniczącego następuje w trybie określonym w ust. 2.
§  4.
1.
Zadaniem przewodniczącego jest organizowanie i kierowanie pracami Rady, w szczególności poprzez ustalanie tematyki i terminów posiedzeń, zawiadamianie o terminie posiedzeń, przewodniczenie obradom, a także reprezentowanie Rady wobec Prezesa.
2.
W przypadku nieobecności przewodniczącego zastępuje go wyznaczony zastępca.
§  5.
1.
Zwyczajne posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący nie rzadziej niż raz na kwartał.
2.
Nadzwyczajne posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący na wniosek 10 członków Rady lub Prezesa.
3.
Zawiadomienie o terminie i miejscu posiedzenia Rady powinno być doręczone członkom Rady wraz z porządkiem obrad i materiałami dotyczącymi tematyki posiedzenia, najpóźniej na 14 dni przed posiedzeniem.
4.
W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez przewodniczącego, które mogą brać udział w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
§  6.
1.
Rada podejmuje decyzje w formie uchwał.
2.
Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 18 członków Rady; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos osoby przewodniczącej obradom.
3.
W sprawach nieobjętych porządkiem obrad uchwały mogą być podejmowane tylko wówczas, gdy żaden z obecnych członków Rady nie zgłosi sprzeciwu.
4.
Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, jeżeli statut nie stanowi inaczej.
5.
W sprawach personalnych uchwały zapadają w głosowaniu tajnym, chyba że na wniosek członka Rady Rada zarządzi głosowanie jawne.
§  7.
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, który podpisuje osoba przewodnicząca obradom i protokolant.
§  8.
1.
Rada może powoływać ze swego grona Prezydium Rady w składzie do 9 osób i powierzyć mu przygotowywanie dla Rady stanowisk, opinii i wniosków.
2.
Prezydium Rady zbiera się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz w miesiącu.
3.
Obradami Prezydium Rady kieruje przewodniczący lub wskazany przez niego zastępca.
§  9.
1.
Rada może powoływać ze swojego grona stałe lub doraźne zespoły problemowe w celu opracowywania projektów stanowisk lub opinii Rady.
2.
Pracą zespołu kieruje przewodniczący zespołu, powołany przez Radę.
3.
Przewodniczący zespołu może powołać do składu zespołu specjalistów niebędących członkami Rady.
§  10.
Biuro Prezesa zapewnia administracyjno-biurową obsługę Rady.
§  11.
1.
Konfederacja może utworzyć oddziały dla utrzymania i udostępniania bazy sportowej, jeżeli jest jej właścicielem lub użytkownikiem wieczystym.
2.
Oddziałem kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Prezesa.
3.
Szczegółową organizację oddziału określa regulamin oddziału, nadawany przez Prezesa.
§  12.
1.
Konfederacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach niezbędnych do realizacji jej zadań.
2.
Zakres działalności gospodarczej Konfederacji może obejmować:
1)
działalność wydawniczą;
2)
najem i dzierżawę lokali, budynków i terenów stanowiących własność Konfederacji;
3)
organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych;
4)
organizowanie szkolenia i doskonalenia kadr kultury fizycznej;
5)
organizowanie konferencji, zjazdów i kongresów;
6)
działalność konsultacyjną.
3.
Działalność gospodarcza może być prowadzona jedynie z wykorzystaniem posiadanej bazy materialnej i nie może powodować pogorszenia warunków realizacji zadań Konfederacji.