Nadanie statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.18.216

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 marca 2001 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 9 marca 2001 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158) zarządza się, co następuje:
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT POLSKIEJ AGENCJI ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

§  1.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2.
W stosunkach z zagranicą Agencja może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy na język angielski w brzmieniu "Polish Agency for Enterprise Development".
§  3.
1.
Prezes Agencji, zwany dalej "Prezesem", kieruje pracą Agencji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2.
Prezes działa przy pomocy zastępców Prezesa, głównego księgowego, dyrektorów zespołów oraz dyrektorów oddziałów.
3.
Prezes wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Biura Agencji oraz dyrektorów oddziałów.
§  4.
1.
Aparatem wykonawczym Prezesa jest Biuro Agencji.
2.
W skład Biura Agencji wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Zespół Zarządzania Programami,
2)
Zespół Szkoleń, Doradztwa i Informacji,
3)
Zespół Planowania i Monitorowania,
4)
Zespół Studiów i Analiz,
5)
Zespół Promocji,
6)
Zespół Administracyjno-Ekonomiczny,
7)
Zespół Kontroli Wewnętrznej.
3.
Szczegółową organizację Biura Agencji, zakres zadań zastępców, zadania komórek organizacyjnych i ich dyrektorów określa regulamin organizacyjny Biura Agencji, nadawany przez Prezesa po zasięgnięciu opinii Rady Nadzorczej Agencji, zwanej dalej "Radą".
§  5.
1.
Oddział Agencji można utworzyć w przypadku, gdy:
1)
w danym regionie nie funkcjonują podmioty działające na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, za pośrednictwem których Agencja mogłaby realizować swoje zadania, lub
2)
działalność podmiotów, określonych w pkt 1, za pomocą których Agencja realizuje swoje zadania, jest nieefektywna.
2.
Oddział tworzy Prezes za zgodą Rady i po zasięgnięciu opinii właściwego miejscowo marszałka województwa.
3.
Akt Prezesa w sprawie utworzenia oddziału powinien określać:
1)
datę utworzenia oddziału, jego siedzibę i obszar terytorialny działania,
2)
zadania oddziału,
3)
składniki majątkowe przekazane do oddziału,
4)
sposób prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej,
5)
zasady współpracy z Biurem Agencji.
4.
Za realizację zadań oddziału odpowiada dyrektor oddziału, powoływany i odwoływany przez Prezesa.
5.
Dyrektor oddziału, w imieniu Prezesa, wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w oddziale.
6.
Szczegółową organizację oddziału określa regulamin organizacyjny oddziału, nadawany przez Prezesa.
§  6.
1.
Prezes może udzielać swoim zastępcom, dyrektorom komórek organizacyjnych Biura Agencji, dyrektorom oddziałów i innym osobom pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji.
2.
Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do dokonywania następujących czynności prawnych:
1)
wszelkie czynności prawne rozporządzające lub zobowiązujące, których przedmiotem jest prawo o wartości przewyższającej równowartość 10.000 EURO,
2)
zawarcie, zmiana lub rozwiązanie umowy obowiązującej przez okres dłuższy niż 1 rok,
3)
zawarcie, zmiana lub rozwiązanie umowy z osobą zagraniczną,
4)
zawarcie ugody w sprawach majątkowych,
5)
objęcie, nabycie, zastawienie lub zbycie akcji lub udziałów w spółkach kapitałowych,
6)
objęcie, nabycie, zastawienie lub zbycie obligacji.
3.
Prezes udziela pełnomocnictw na piśmie, w formie wymaganej do ważności czynności prawnej.
4.
W sprawach nieuregulowanych w statucie do udzielania pełnomocnictw stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
§  7.
1.
Rada wykonuje zadania określone w przepisach ustawy.
2.
Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
3.
Posiedzenia Rady odbywają się w siedzibie Agencji, w siedzibie jej oddziału lub innym miejscu określonym przez Przewodniczącego Rady.
4.
Posiedzenia Rady zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki lub Prezesa.
5.
Zawiadomienie o posiedzeniu, wraz z porządkiem obrad ustalonym przez Przewodniczącego Rady, powinno być doręczone członkom Rady z 7-dniowym wyprzedzeniem.
6.
W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, mogą uczestniczyć, bez prawa głosu, inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
7.
Przewodniczący Rady może upoważnić zastępcę Przewodniczącego do wykonywania kompetencji określonych w ust. 4-6.
8.
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół zawierający w szczególności porządek obrad, nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu, teksty podejmowanych uchwał, wyniki przeprowadzonych głosowań nad poszczególnymi uchwałami oraz zdania odrębne. Protokół podpisują wszyscy członkowie Rady obecni na posiedzeniu.
§  8.
1.
Rada może podejmować uchwały, gdy wszyscy członkowie Rady zostali zawiadomieni o posiedzeniu i bierze w nim udział co najmniej 5 członków Rady, w tym Przewodniczący lub jego zastępca. W sprawach nieobjętych porządkiem obrad uchwały mogą być podejmowane tylko wówczas, gdy obecni są wszyscy członkowie Rady i żaden z nich nie zgłosi sprzeciwu.
2.
Uchwały Rady są podejmowane bezwzględną większością głosów członków Rady obecnych na posiedzeniu.
3.
Uchwały Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym, chyba że członek Rady obecny na posiedzeniu złoży wniosek o przeprowadzenie głosowania tajnego.
4.
Członek Rady obecny na posiedzeniu może zgłosić zdanie odrębne do podjętej uchwały Rady.
5.
Rada, w sprawach pilnych, może podejmować uchwały w trybie obiegowym, z zastrzeżeniem ust. 6.
6.
Nie jest dopuszczalne podjęcie uchwały w trybie obiegowym:
1)
w sprawach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy,
2)
w innych sprawach - jeżeli członek Rady zgłosi sprzeciw wobec trybu podejmowania uchwały.
7.
Uchwały Rady podejmowane w trybie obiegowym zapadają bezwzględną większością głosów wszystkich członków Rady.