Nadanie statutu Krajowej Radzie Transplantacyjnej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2017.877 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 4 maja 2017 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 10 maja 2006 r.
w sprawie nadania statutu Krajowej Radzie Transplantacyjnej
Na podstawie art. 41 ust. 8 ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz. U. z 2015 r. poz. 793, 1893 i 1991 oraz z 2017 r. poz. 767 i 798) zarządza się, co następuje:
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 stycznia 1997 r. w sprawie nadania statutu Krajowej Radzie Transplantacyjnej (Dz. Urz. MZ i OS poz. 3 i 35).
ZAŁĄCZNIK
STATUT
KRAJOWEJ RADY TRANSPLANTACYJNEJ
STATUT
KRAJOWEJ RADY TRANSPLANTACYJNEJ
§ 1.
1.
W skład Krajowej Rady Transplantacyjnej, zwanej dalej "Radą", wchodzą powołani przez ministra właściwego do spraw zdrowia, jako członkowie:1)
konsultanci krajowi z następujących dziedzin: transplantologii klinicznej, hematologii, intensywnej terapii, anestezjologii i intensywnej terapii, nefrologii, ortopedii i traumatologii narządu ruchu, chirurgii ogólnej, okulistyki i immunologii klinicznej;2)
eksperci w dziedzinach: etyki, socjologii, filozofii i prawa;3)
eksperci z zakresu bankowania tkanek i komórek i transplantologii klinicznej, w tym reprezentujący transplantologię kliniczną u dzieci w zakresie chorób: nerek, serca, wątroby, trzustki, płuc, układu krwiotwórczego i nowotworowych;4)
przedstawiciel Naczelnej Izby Lekarskiej.2.
Pracami Rady kieruje przewodniczący Rady.3.
W pracach Rady może uczestniczyć minister właściwy do spraw zdrowia lub jego przedstawiciel.4.
Do udziału w posiedzeniach Rady mogą być zapraszani eksperci z różnych dziedzin nauki bez prawa udziału w głosowaniach.§ 2.
Rada wybiera spośród swego grona zastępcę przewodniczącego Rady w głosowaniu tajnym większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.§ 3.
Do zadań przewodniczącego Rady należy:1)
przygotowywanie projektów planów pracy i posiedzeń Rady;2)
ustalanie i przesyłanie członkom Rady terminów posiedzeń Rady i projektów porządków jej obrad;3)
powoływanie spośród członków Rady stale lub doraźnie działających zespołów roboczych w celu usprawnienia prac Rady;4)
zlecanie przygotowania ekspertyz, ocen i opinii;5)
przedstawianie Radzie projektów opinii, wniosków, ocen i sprawozdań;6)
przedstawianie opinii, wniosków, ocen i sprawozdań przyjętych przez Radę ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;7)
przedstawianie stanowiska w przedmiocie medycznych kryteriów wyboru biorców.§ 4.
1.
Rada obraduje na posiedzeniach odbywających się co najmniej 4 razy w roku kalendarzowym, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4 pkt 3.2.
Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący Rady lub na jego wniosek zastępca przewodniczącego Rady.3.
Posiedzenia Rady zwołuje się również na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia.§ 5.
Wynagrodzenia za przygotowanie ekspertyz, opinii i ocen niezbędnych dla wykonywania zadań Rady ustala się w umowach cywilno-prawnych.§ 6.
1.
Rada przyjmuje oceny, opinie, ekspertyzy, wnioski i sprawozdania w formie uchwał.2.
Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady, z zastrzeżeniem ust. 6.3.
O trybie podjęcia uchwały decyduje przewodniczący Rady.4.
Przewodniczący Rady zarządza podjęcie uchwały w trybie:1)
głosowania jawnego albo2)
głosowania tajnego, albo3)
głosowania w trybie korespondencyjnym za pośrednictwem poczty elektronicznej bez konieczności stosowania podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262, z 2014 r. poz. 1662 oraz z 2015 r. poz. 1893) 2 , gdy uzasadniają to okoliczności, w szczególności w przypadku konieczności pilnego podjęcia uchwały w danej sprawie.5.
Głosowanie tajne może być zarządzone przez przewodniczącego Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady.6.
Uchwały, o których mowa w ust. 4 pkt 3, są podejmowane zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej połowy członków Rady. Uchwały te podpisuje przewodniczący Rady lub zastępca przewodniczącego Rady. W protokole z pierwszego posiedzenia Rady odbywającego się po głosowaniu w trybie, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, zamieszcza się podjęte w tym trybie uchwały.7.
Przewodniczący Rady po podjęciu uchwały w trybie, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, niezwłocznie informuje członków Rady o wynikach głosowania za pośrednictwem poczty elektronicznej.8.
W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Rady.§ 7.
1.
Z przebiegu posiedzeń Rady sporządza się protokoły, które podpisuje przewodniczący Rady, a w przypadku nieobecności przewodniczącego Rady, zastępca przewodniczącego Rady.2.
Protokoły zawierają:1)
listę uczestników;2)
porządek dzienny;3)
treść obrad;4)
podjęte uchwały;5)
informację o trybie podjęcia uchwał;6)
wyniki głosowań.§ 8.
1.
Członkowie Rady za udział w posiedzeniu otrzymują wynagrodzenie w wysokości 270 złotych.2.
Członkowie Rady otrzymują diety i zwrot kosztów przejazdów na zasadach określonych dla pracowników zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowych odbywanych na obszarze kraju.§ 9.
1.
Do zadań Komisji Etycznej należy w szczególności opiniowanie wniosków o przeprowadzenie:1)
pobrania i przeszczepiania narządu od żywego dawcy na rzecz osoby niebędącej krewnym w linii prostej, rodzeństwem, osobą przysposobioną lub małżonkiem;2)
przeszczepienia komórek, tkanek lub narządów pobranych od zwierząt.2.
Komisja Etyczna wybiera ze swego składu przewodniczącego oraz zastępcę przewodniczącego większością głosów.3.
Komisja Etyczna opiniuje przedstawione wnioski i zatwierdza je w głosowaniu jawnym większością głosów.4.
Do członków Komisji Etycznej stosuje się odpowiednio przepisy § 8.§ 10.
1.
Po zakończeniu danego zadania zespół roboczy, o którym mowa w § 3 pkt 3, składa sprawozdanie z jego wykonania przewodniczącemu Rady.2.
Do członków zespołów roboczych stosuje się odpowiednio przepisy § 8.§ 11.
Wydatki związane z działalnością Rady pokrywa się z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.§ 12.
Obsługę organizacyjną i techniczną Rady zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia.1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz.U.2015.1908).
2 Utraciła moc na podstawie art. 141 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579), która weszła w życie z dniem 7 października 2016 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »