Nadanie statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.221 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 lutego 2024 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 31 grudnia 2018 r.
w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska

Na podstawie art. 4 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2023 r. poz. 824, 1195 i 1719) zarządza się, co następuje:
Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Wydane przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia zarządzenia i decyzje określające organizację i zadania Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz udzielone pełnomocnictwa zachowują moc do czasu wydania nowych, na podstawie statutu, stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska (Dz. U. poz. 2442).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT GŁÓWNEGO INSPEKTORATU OCHRONY ŚRODOWISKA

§  1. 
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, zwany dalej "Głównym Inspektoratem", jest urzędem administracji rządowej obsługującym Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, zwanego dalej "Głównym Inspektorem", działającym pod jego bezpośrednim kierownictwem.
§  2. 
1. 
Główny Inspektor kieruje Głównym Inspektoratem przy pomocy zastępców Głównego Inspektora, dyrektora generalnego oraz kierowników komórek organizacyjnych wymienionych w § 4 ust. 1.
2. 
Zakresy czynności osób wymienionych w ust. 1, z wyłączeniem dyrektora generalnego, ustala Główny Inspektor.
3. 
Główny Inspektor może upoważniać osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Głównego Inspektoratu, do podejmowania decyzji w jego imieniu, w określonych przez niego sprawach.
§  3. 
Główny Inspektor może powoływać komisje, rady i zespoły jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze o charakterze doraźnym, określając nazwę, skład osobowy, cel powołania, zakres zadań i tryb działania tych organów.
§  4. 
1. 
W skład Głównego Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Inspekcji;
2)
Departament Kontroli Odpadów;
2a)
Departament Transgranicznego Przemieszczania Odpadów;
3)
Departament Monitoringu Środowiska;
4)
Departament Zwalczania Przestępczości Środowiskowej;
5)
Departament Prawny;
6)
Departament Administracyjno-Finansowy;
7)
Departament Informatyzacji;
8)
Centralne Laboratorium Badawcze;
9)
Krajowe Laboratorium Referencyjne do spraw jakości powietrza atmosferycznego;
10)
Krajowe Laboratorium Referencyjne do spraw jakości wód powierzchniowych;
11)
Biuro Dyrektora Generalnego;
12)
Zespół do spraw Kontroli i Audytu.
2. 
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, określa regulamin organizacyjny nadany przez Głównego Inspektora na wniosek dyrektora generalnego.
3. 
Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi, o których mowa w ust. 1, rozstrzyga Główny Inspektor.