Nadanie statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.156.1526

Akt utracił moc
Wersja od: 18 grudnia 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA1)
z dnia 27 sierpnia 2003 r.
w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego

Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 65, poz. 594) zarządza się, co następuje:
Bankowi Gospodarstwa Krajowego nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 97, poz. 868).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Skarbu Państwa z dnia 23 lutego 1999 r. w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 21, poz. 188, z 2000 r. Nr 107, poz. 1140 oraz z 2001 r. Nr 73, poz. 776).

ZAŁĄCZNIK

STATUT BANKU GOSPODARSTWA KRAJOWEGO

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Bank Gospodarstwa Krajowego jest bankiem państwowym i działa na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 65, poz. 594), zwanej dalej "ustawą", ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.1)), obowiązujących przepisów prawa oraz niniejszego statutu.
§  2. 
1. 
Nazwa banku brzmi "Bank Gospodarstwa Krajowego".
2. 
Bank ma prawo posługiwać się skróconą nazwą "BGK".
§  3. 
1. 
Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany dalej "Bankiem", posiada osobowość prawną i prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, również poprzez otwieranie oddziałów i innych jednostek organizacyjnych.
2. 
Prowadzenie przez Bank działalności poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej służy zapewnieniu efektywnej realizacji celów określonych w art. 4 ustawy.
3. 
Siedzibą Banku jest miasto stołeczne Warszawa.

Rozdział  2

Przedmiot działalności Banku

§  4. 
1. 
Przedmiotem działalności Banku jest wykonywanie następujących czynności bankowych:
1)
przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów;
2)
prowadzenie innych rachunków bankowych;
3)
udzielanie kredytów;
4) 1
 udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw;
5)
emitowanie bankowych papierów wartościowych;
6)
przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych.
2. 
Bank może wykonywać również następujące czynności bankowe:
1) 2
 udzielać pożyczek pieniężnych;
2)
wykonywać operacje czekowe i wekslowe oraz operacje, których przedmiotem są warranty;
3)
wydawać karty płatnicze oraz wykonywać operacje przy ich użyciu;
4)
dokonywać terminowych operacji finansowych;
5)
nabywać i zbywać wierzytelności pieniężne;
6)
przechowywać przedmioty i papiery wartościowe oraz udostępniać skrytki sejfowe;
7)
prowadzić skup i sprzedaż wartości dewizowych;
8)
udzielać i potwierdzać poręczenia;
9)
wykonywać czynności zlecone, związane z emisją papierów wartościowych;
10) 3
 pośredniczyć w dokonywaniu przekazów pieniężnych oraz rozliczeń w obrocie dewizowym;
11)
pełnić funkcje banku reprezentanta jako przedstawiciela ustawowego obligatariuszy.
§  5. 
1. 
Poza wykonywaniem czynności bankowych, o których mowa w § 4, Bank może:
1)
obejmować lub nabywać akcje i prawa z akcji, udziały innej osoby prawnej i jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych;
2)
zaciągać zobowiązania związane z emisją papierów wartościowych;
3)
dokonywać obrotu papierami wartościowymi;
4) 4
 dokonywać, na warunkach uzgodnionych z dłużnikiem, zamiany wierzytelności na składniki majątku dłużnika;
5)
nabywać i zbywać nieruchomości;
6)
świadczyć usługi konsultacyjno-doradcze w sprawach finansowych;
7)
świadczyć usługi certyfikacyjne w rozumieniu przepisów o podpisie elektronicznym, z wyłączeniem wydawania certyfikatów kwalifikowanych wykorzystywanych przez banki w czynnościach, których są stronami;
8)
prowadzić działalność maklerską w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
9)
lokować środki pieniężne w papierach wartościowych krajowych i zagranicznych;
10)
prowadzić działalność lokacyjno-depozytową na rynku międzybankowym;
11)
emitować obligacje;
12)
realizować transakcje z wykorzystaniem instrumentów pochodnych;
13)
pośredniczyć w transakcjach kompensacyjnych.
2. 
Bank w swej działalności może zaciągać kredyty i pożyczki pieniężne.
3.  5
 Bank jest obowiązany do sprzedaży składników majątku, o których mowa w ust. 1 pkt 4, w odniesieniu do:
1)
nieruchomości - w okresie nie dłuższym niż 5 lat od daty nabycia;
2)
pozostałych składników majątku - w okresie nie dłuższym niż 3 lata od daty nabycia.
4.  6
 Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, nie spoczywa na Banku, jeżeli przejęte składniki majątku wykorzysta na prowadzenie własnej działalności bankowej.
§  6. 
1. 
Bank realizuje zadania związane z obsługą funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych BGK na podstawie odrębnych ustaw, w szczególności związane z obsługą:
1)
Funduszu Dopłat;
2)
Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich;
3)
Funduszu Termomodernizacji;
4)
Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego;
5)
Krajowego Funduszu Autostradowego;
5a) 7
 Krajowego Funduszu Drogowego;
5b) 8
 Funduszu Kolejowego;
6)
Krajowego Funduszu Mieszkaniowego;
7)
Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych;
8)
dopłat do oprocentowania kredytów udzielanych przez Bank i banki komercyjne osobom i podmiotom dotkniętym powodzią;
9)
dopłat do oprocentowania kredytów dla restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego;
10)
dopłat do oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom stomatologom, pielęgniarkom, położnym i umarzania tych kredytów;
11)
dopłat do oprocentowania kredytów związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstw przemysłu lekkiego;
12)
Programu Dopłat do Oprocentowania Kredytów Eksportowych;
13)
rachunku rezerw poręczeniowych;
14)
zlecanej windykacji należności Skarbu Państwa z tytułu umów poręczeń i gwarancji.
2. 
Bank realizuje czynności związane z wykorzystaniem środków publicznych określonych umowami zawartymi z organami administracji rządowej, w szczególności dotyczące obsługi:
1)
programu "Pierwsza Praca";
2)
zagranicznych zobowiązań i należności Skarbu Państwa;
3)
Funduszu Hipotecznego.
§  7. 
Bank może otwierać i posiadać rachunki bankowe w bankach mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz lokować środki dewizowe na tych rachunkach.
§  8. 
Bank wykonuje czynności wymienione w § 4 i 5 z uwzględnieniem podstawowych celów działalności określonych w art. 4 ustawy.

Rozdział  3

Organy Banku i jego organizacja

§  9. 
Organami Banku są Rada Nadzorcza i Zarząd.
§  10. 
1. 
Skład, zasady powoływania, zasady i warunki odwoływania oraz liczbę członków Rady Nadzorczej określa art. 8 ustawy.
2. 
Rada Nadzorcza wybiera, w głosowaniu tajnym, spośród swego grona osobę pełniącą stale funkcję zastępcy przewodniczącego Rady oraz sekretarza Rady.
§  11. 
1. 
Do zadań Rady Nadzorczej, poza zadaniami określonymi w art. 9 ust. 1 ustawy, należy:
1)
rozpatrywanie i zatwierdzanie wieloletnich programów rozwoju Banku;
2)
określanie liczby wiceprezesów i członków Zarządu;.
3)
powoływanie członków Zarządu, w tym prezesa Zarządu;
4)
zawieszanie w czynnościach członka Zarządu z ważnych powodów;
5)
składanie wniosku - do ministra właściwego do spraw instytucji finansowych - o odwołanie członka Zarządu przed upływem kadencji;
6)
rozpatrywanie spraw przedstawionych przez Zarząd z własnej inicjatywy bądź na wniosek Rady Nadzorczej;
7)
podejmowanie uchwał w sprawie określenia kompetencji Zarządu Banku w zakresie zaangażowania kapitałowego w spółkach i organizacjach gospodarczych oraz zbycia posiadanych w nich udziałów i akcji;
8)
uchwalanie regulaminu Rady Nadzorczej;
9)
określanie zasad tworzenia i wykorzystania funduszy, o których mowa w § 26 pkt 6.
2. 
Oprócz spraw wymienionych w ust. 1 rozpatrzeniu i zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą podlegają:
1)
wnioski Zarządu w sprawie emisji bankowych papierów wartościowych oraz obligacji;
2)
regulamin organizacyjny Banku i regulamin Zarządu;
3)
wnioski Zarządu w przedmiocie tworzenia i likwidacji oddziałów Banku;
4)
wnioski Zarządu w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości Banku;
5)
wnioski Zarządu dotyczące zaangażowania kapitałowego Banku w spółkach i organizacjach gospodarczych oraz zbycia posiadanych w nich udziałów i akcji w zakresie przekraczającym kompetencje Zarządu, o których mowa w ust. 1 pkt 7.
3. 
Do kompetencji Rady Nadzorczej należy również:
1)
zawieranie w imieniu Banku umów o pracę z członkami Zarządu;
2)
ustalanie zasad i wysokości wynagrodzenia członków Zarządu, z wyjątkiem wynagrodzenia prezesa Zarządu, a także przyznawanie innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy;
3) 9
 uchwalanie regulaminu udzielania kredytów, pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych, poręczeń i innych zobowiązań pozabilansowych osobom i podmiotom, o których mowa w art. 79 ust. 1 i art. 79a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, oraz innych zobowiązań pozabilansowych udzielanych na zlecenie osób i podmiotów, o których mowa w art. 79 ust. 1 tej ustawy;
4)
wnioskowanie do ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa o przyznanie nagrody rocznej prezesowi Zarządu;
5)
wybór podmiotu uprawnionego do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Banku;
6) 10
 nadzór nad wprowadzeniem systemu zarządzania oraz ocena jego adekwatności i skuteczności.
4. 
Uchylania uchwał Zarządu przez Radę Nadzorczą dokonuje się zgodnie z art. 9 ust. 2 i 3 ustawy.
5. 
W celu wykonywania swoich obowiązków Rada Nadzorcza może badać wszystkie dokumenty Banku oraz ma prawo żądać od Zarządu i pozostałych pracowników Banku wszystkich informacji i wyjaśnień dotyczących działalności Banku.
§  12. 
1. 
Rada Nadzorcza działa na podstawie ustawy, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, niniejszego statutu oraz uchwalonego przez siebie regulaminu.
2. 
Członkowie Rady Nadzorczej wykonują swoje funkcje osobiście.
3. 
Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenie zwołuje przewodniczący Rady Nadzorczej z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek prezesa Zarządu albo co najmniej dwóch członków Rady Nadzorczej lub co najmniej trzech członków Zarządu, złożony w formie pisemnej przewodniczącemu Rady Nadzorczej. Posiedzenia Rady Nadzorczej prowadzi jej przewodniczący, a w razie jego nieobecności - członek Rady Nadzorczej pełniący stale funkcję zastępcy przewodniczącego.
4. 
Posiedzenie Rady Nadzorczej zwołane przez przewodniczącego Rady Nadzorczej z inicjatywy osób, o których mowa w ust. 3, musi odbyć się nie później niż w ciągu 10 dni od daty złożenia pisemnego wniosku przewodniczącemu Rady Nadzorczej w sprawie jego zwołania.
5. 
Do ważności uchwał Rady Nadzorczej jest wymagane zawiadomienie o posiedzeniu wszystkich członków Rady Nadzorczej oraz obecność na posiedzeniu co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego lub członka Rady Nadzorczej pełniącego stale funkcję zastępcy przewodniczącego.
6. 
Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów.
7. 
Uchwały o powołaniu i odwołaniu prezesa i członków Zarządu są podejmowane w głosowaniu tajnym.
8. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach uchwały Rady Nadzorczej mogą być podejmowane w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. Decyzje w tej sprawie podejmuje przewodniczący Rady Nadzorczej. Uchwałę podjętą w tym trybie uważa się za przyjętą, jeżeli w głosowaniu brali udział wszyscy członkowie Rady Nadzorczej i głosowała za nią bezwzględna większość członków Rady Nadzorczej. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Rady Nadzorczej zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
9. 
W trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość nie mogą zostać podjęte uchwały dotyczące:
1)
powołania i odwołania prezesa Zarządu, wiceprezesów i członków Zarządu oraz ich zawieszania w czynnościach;
2)
zatwierdzenia sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy;
3)
zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Banku w roku obrotowym;
4)
podziału zysku albo pokrycia straty;
5)
rocznego planu finansowo-rzeczowego Banku;
6)
wyboru osoby stale pełniącej funkcję zastępcy przewodniczącego Rady oraz sekretarza Rady Nadzorczej.
10. 
Uchwały Rady Nadzorczej są przekazywane prezesowi Zarządu do wykonania.
§  13. 
Skład, zasady powoływania, zasady i warunki odwoływania oraz zawieszania członków Zarządu określają art. 10 i 11 ustawy.
§  14. 
1. 
Zarząd kieruje działalnością Banku.
2. 
Do kompetencji Zarządu należą wszystkie sprawy związane z kierowaniem Bankiem oraz podejmowanie decyzji w formie uchwał w sprawach niezastrzeżonych dla Rady Nadzorczej, w szczególności dotyczące:
1)
składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych;
2)
udzielania i odwoływania pełnomocnictw;
3)
ustalania zasad polityki kadrowej i płacowej;
4)
opracowywania wieloletnich programów rozwoju;
5)
sporządzania sprawozdania finansowego i sprawozdania Zarządu z działalności Banku;
6)
ustalania oprocentowania kredytów, pożyczek pieniężnych, depozytów i lokat oraz stawek prowizji i opłat za czynności bankowe;
7)
uchwalania regulaminów bankowych;
8)
zamiany wierzytelności na akcje lub udziały;
9) 11
 zaciągania zobowiązań lub rozporządzania aktywami, których łączna wartość w stosunku do jednego podmiotu przekracza 5 % funduszy własnych;
10) 12
 zaprojektowania, wprowadzenia oraz działania systemu zarządzania, a także uchwalenia regulaminu kontroli wewnętrznej.
3. 
Zarząd przedstawia Radzie Nadzorczej materiały wymagające rozpatrzenia i zatwierdzenia przez Radę, a w szczególności:
1)
wieloletnie programy rozwoju Banku;
2)
finansowo-rzeczowy plan działalności Banku;
3)
sprawozdanie finansowe Banku;
4)
sprawozdanie z działalności Banku;
5)
wniosek dotyczący podziału zysku albo pokrycia straty;
6)
wnioski w sprawie emisji bankowych papierów wartościowych;
7)
wnioski w przedmiocie tworzenia i likwidacji oddziałów Banku;
8) 13
 regulamin organizacyjny Banku, regulamin Zarządu i regulamin kontroli wewnętrznej;
9) 14
 wnioski w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości Banku, z wyłączeniem nabycia i zbycia nieruchomości przejmowanych za wierzytelności Banku;
10)
wnioski Zarządu dotyczące zaangażowania kapitałowego Banku w spółkach i organizacjach gospodarczych oraz zbycia posiadanych w nich udziałów i akcji na zasadach określonych w § 11 ust. 2 pkt 5.
§  15.  15
 Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos prezesa Zarządu.
§  16. 
1. 
Prezes Zarządu reprezentuje Bank na zewnątrz, przewodniczy obradom Zarządu, organizuje działalność Banku, a także zapewnia wykonywanie uchwał Zarządu. Prezes Zarządu jest przełożonym wszystkich pracowników Banku.
2. 
Do kompetencji prezesa Zarządu należy w szczególności:
1)
wydawanie zarządzeń wewnętrznych, instrukcji służbowych i innych przepisów regulujących działalność i organizację Banku, niezastrzeżonych do kompetencji Zarządu i Rady Nadzorczej;
2)
decydowanie w sprawach obsady stanowisk;
3)
dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;
4)
przedstawianie Radzie Nadzorczej wniosków w sprawach powołania i odwołania wiceprezesa - pierwszego zastępcy prezesa, wiceprezesów i pozostałych członków Zarządu;
5)
podpisywanie dokumentów Banku;
6)
zapewnienie bezpieczeństwa Banku i ochrony informacji niejawnych;
7) 16
 nadzór nad komórką audytu wewnętrznego.
§  17. 
W razie nieobecności prezesa Zarządu jego funkcje i kompetencje realizuje wiceprezes - pierwszy zastępca prezesa Zarządu, z wyłączeniem wykonywania uprawnienia określonego w § 25 ust. 1 pkt 1.
§  17a.  17
 Do kompetencji członka Zarządu powołanego za zgodą Komisji Nadzoru Bankowego należy w szczególności sprawowanie bieżącej kontroli jakości aktywów Banku.
§  18. 
1. 
Pracodawcą w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.2)) jest Bank.
2. 
Czynności z zakresu prawa pracy dokonuje prezes Zarządu lub osoby przez niego upoważnione.
§  19.  18
1. 
Podstawową strukturę organizacyjną Banku tworzą centrala, oddziały oraz inne jednostki organizacyjne.
2. 
W skład centrali Banku wchodzą departamenty, biura, inne komórki organizacyjne, w tym komórka audytu wewnętrznego, oraz samodzielne stanowiska pracy.
3. 
Szczegółową strukturę organizacyjną Banku określa regulamin organizacyjny Banku uchwalany przez Zarząd i zatwierdzany przez Radę Nadzorczą.
4. 
Wewnętrzną strukturę organizacyjną oraz szczegółowy zakres zadań jednostek i komórek organizacyjnych Banku określają regulaminy organizacyjne tych jednostek i komórek, zatwierdzane przez prezesa Zarządu.
§  20. 
1. 
Do zakresu działania centrali Banku należy w szczególności:
1)
planowanie i organizowanie realizacji czynności bankowych oraz innych zadań Banku, koordynowanie działalności oddziałów i innych jednostek organizacyjnych Banku, a także wykonywanie niektórych z tych zadań;
2)
współpraca z organami państwa, Narodowym Bankiem Polskim, Komisją Nadzoru Bankowego, organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego w sprawach dotyczących Banku;
3)
kontrola działalności wszystkich jednostek organizacyjnych Banku;
4)
opracowywanie projektów regulaminów, zarządzeń, instrukcji służbowych i innych przepisów Banku;
5)
opracowywanie wieloletnich programów rozwoju oraz rocznych planów finansowo-rzeczowych Banku;
6)
obsługa zagranicznych zobowiązań i należności Skarbu Państwa;
7)
emitowanie obligacji;
8)
sporządzanie sprawozdań Banku;
9)
pełnienie funkcji banku reprezentanta jako przedstawiciela ustawowego obligatariuszy.
2. 
Centrala Banku może także prowadzić działalność operacyjną.
§  21.  19
1. 
W celu realizacji zadań statutowych Banku mogą być tworzone oddziały i inne jednostki organizacyjne.
2. 
Oddziały i inne jednostki organizacyjne prowadzą działalność operacyjną wynikającą z zakresu działalności Banku.
§  22. 
1. 
W centrali Banku działają:
1)
Komitet Finansowy;
2)
Komitet Kredytowy.
2.  20
 Zarząd może powoływać inne komitety zajmujące się określonymi dziedzinami działalności Banku, z zastrzeżeniem ust. 4.
3. 
Zakres działania, tryb powoływania i skład komitetów uchwala Zarząd.
4.  21
 Rada Nadzorcza może powołać ze swoich członków komitet do spraw audytu wewnętrznego, który wykonuje czynności nadzorcze nad działalnością komórki audytu wewnętrznego.
§  23. 
1. 
W oddziałach Banku mogą być tworzone komitety kredytowe w celu rozpatrywania zagadnień dotyczących działalności kredytowej i obsługi kredytobiorców.
2. 
Tryb powoływania i skład komitetu kredytowego oddziału uchwala Zarząd.
§  24.  22
1. 
W Banku działa system kontroli wewnętrznej, którego celem jest wspomaganie procesów decyzyjnych przyczyniające się do zapewnienia skuteczności i efektywności działania Banku, wiarygodności sprawozdawczości finansowej, zgodności działania Banku z przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi.
2. 
Działający w Banku system kontroli wewnętrznej obejmuje mechanizmy kontroli ryzyka, badanie zgodności działania Banku z przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi oraz audyt wewnętrzny. System kontroli wewnętrznej składa się z kontroli funkcjonalnej i instytucjonalnej.
3. 
Kontrola funkcjonalna sprawowana jest przez każdego pracownika w zakresie jakości i poprawności wykonywanych przez niego czynności oraz dodatkowo sprawowana jest przez jego bezpośredniego przełożonego.
4. 
Kontrola instytucjonalna wykonywana jest przez komórkę audytu wewnętrznego, której zadaniem jest badanie i ocena w sposób niezależny i obiektywny adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej oraz opiniowanie systemu zarządzania Bankiem, w tym skuteczności zarządzania ryzykiem związanym z działalnością Banku.
5. 
Zarząd jest odpowiedzialny za zorganizowanie komórki audytu wewnętrznego.
6. 
Kierujący komórką audytu wewnętrznego podlega bezpośrednio prezesowi Zarządu.
§  24a.  23
 Wewnętrzne regulacje Banku wydawane są w formie uchwał Rady Nadzorczej, uchwał Zarządu, zarządzeń prezesa Zarządu oraz decyzji wydawanych przez członków Zarządu, dyrektorów Banku, dyrektorów jednostek lub komórek organizacyjnych.
§  25. 
1. 
Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku są upoważnieni:
1)
prezes Zarządu - samodzielnie;
2)
dwie osoby łącznie spośród pozostałych członków Zarządu;
3)
członek Zarządu łącznie z pełnomocnikiem ustanowionym przez Zarząd, działającym w granicach pełnomocnictwa;
4)
dyrektor łącznie z zastępcą dyrektora albo działający łącznie dwaj zastępcy dyrektora oddziału lub innej jednostki organizacyjnej Banku w zakresie czynności wykonywanych przez tę jednostkę zgodnie z regulaminem organizacyjnym Banku;
5)
dyrektor lub zastępca dyrektora oddziału lub innej jednostki organizacyjnej Banku z pełnomocnikiem w zakresie czynności wykonywanych przez tę jednostkę zgodnie z regulaminem organizacyjnym Banku.
2. 
Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku dotyczących czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych osoby wymienione w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 mogą ustanowić pełnomocników działających samodzielnie lub łącznie w granicach udzielonego pełnomocnictwa, bez prawa do udzielania dalszych pełnomocnictw.
3. 
Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 4, mogą ustanowić pełnomocników procesowych, działających samodzielnie lub łącznie w granicach udzielonego pełnomocnictwa.

Rozdział  4

Fundusze Banku

§  26. 
Bank posiada następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz zapasowy;
3)
fundusz rezerwowy;
4)
fundusz ogólnego ryzyka;
5)
fundusze utworzone, powierzone lub przekazane na podstawie odrębnych ustaw bądź innych aktów prawnych;
6)
inne fundusze celowe.
§  27. 
Fundusz statutowy jest tworzony:
1)
ze środków pieniężnych lub rzeczowych składników majątkowych wnoszonych przez Skarb Państwa;
2)
z corocznych odpisów z zysku netto Banku, w wysokości nie mniejszej niż 10 % tego zysku.
§  28. 
1. 
Fundusz zapasowy jest tworzony:
1)
z odpisów z rocznego zysku netto, w wysokości nie niższej niż 8 % tego zysku, przy czym dokonywania odpisów można zaprzestać, gdy fundusz zapasowy osiągnie wysokość co najmniej 1/3 funduszu statutowego;
2)
z innych źródeł.
2. 
Fundusz zapasowy przeznaczony jest, z zastrzeżeniem § 34, na pokrycie strat bilansowych Banku.
§  29. 
1. 
Fundusz rezerwowy tworzony jest z odpisów z rocznego zysku netto.
2. 
Fundusz rezerwowy jest przeznaczony na pokrycie szczególnych strat i wydatków oraz strat bilansowych w części niepokrytej funduszem zapasowym.
§  30. 
1. 
Fundusz ogólnego ryzyka tworzony jest z odpisów z rocznego zysku netto.
2. 
Fundusz ogólnego ryzyka przeznacza się na niezidentyfikowane ryzyka działalności bankowej.

Rozdział  5

Zasady prowadzenia gospodarki finansowej

§  31. 
1. 
Bank prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową i zgodnie z zasadą samofinansowania pokrywa z uzyskanych przychodów koszty działalności oraz zobowiązania wobec budżetu państwa i z tytułu zawartych umów, a także wydatki na rozwój i inne potrzeby.
2. 
Bank wyodrębnia w swoim planie finansowym plany finansowe obsługiwanych funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi na podstawie odrębnych ustaw bądź innych aktów prawnych oraz sporządza dla nich bilans i rachunek zysków i strat, jeżeli z odrębnych przepisów wynika taki obowiązek.
§  32. 
1. 
Roczne sprawozdanie finansowe obejmujące działalność własną Banku oraz działalność funduszy, o których mowa w § 26 pkt 5, Zarząd przedstawia do rozpatrzenia i zatwierdzenia Radzie Nadzorczej w terminie do dnia 31 maja roku następnego po okresie sprawozdawczym.
2. 
Badania i oceny rocznego sprawozdania finansowego dokonują uprawnione do tego podmioty na podstawie odrębnych przepisów.
3. 
Bank ogłasza roczne sprawozdanie finansowe na zasadach określonych w odrębnych przepisach po uprzednim rozpatrzeniu i zatwierdzeniu go przez Radę Nadzorczą.
4. 
Rokiem obrotowym w Banku jest rok kalendarzowy.
§  33. 
1. 
Zysk netto, z zastrzeżeniem ust. 2, uchwałą Rady Nadzorczej przeznacza się na:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz zapasowy;
3)
fundusz rezerwowy;
4)
fundusz ogólnego ryzyka;
5)
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;
6)
nagrody dla załogi;
7)
inne cele.
2. 
Zysk netto osiągnięty na działalności funduszy, o których mowa w § 26 pkt 5, przeznacza się na uzupełnienie tych funduszy, po pomniejszeniu o środki przeznaczone na nagrody, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz fundusz zapasowy Banku.
§  34. 
W przypadku wystąpienia strat na działalności któregoś z funduszy, o których mowa w § 26 pkt 5, strata pokrywana jest w ciężar tego funduszu.
§  35. 
Bank prowadzi rachunkowość zgodnie z odrębnymi przepisami.

______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385 i 1387 i Nr 241, poz. 2074 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535 i Nr 65, poz. 594.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679.

1 Załącznik § 4 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
2 Załącznik § 4 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
3 Załącznik § 4 ust. 2 pkt 10 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 25 listopada 2005 r. (Dz.U.05.239.2017) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2005 r.
4 Załącznik § 5 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
5 Załącznik § 5 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
6 Załącznik § 5 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
7 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
8 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 5b dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
9 Załącznik § 11 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
10 Załącznik § 11 ust. 3 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
11 Załącznik § 14 ust. 2 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
12 Załącznik § 14 ust. 2 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
13 Załącznik § 14 ust. 3 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
14 Załącznik § 14 ust. 3 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
15 Załącznik § 15 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
16 Załącznik § 16 ust. 2 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
17 Załącznik § 17a dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
18 Załącznik § 19 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
19 Załącznik § 21 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
20 Załącznik § 22 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
21 Załącznik § 22 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
22 Załącznik § 24 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
23 Załącznik § 24a dodany przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.