Nadanie statutu Agencji Rynku Rolnego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2004.102.1080
Akt utracił moc Wersja od: 1 maja 2004 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 28 kwietnia 2004 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Rynku Rolnego
Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz. 386 i Nr 97, poz. 964) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
______
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 32, poz. 305).
ZAŁĄCZNIK
STATUT AGENCJI RYNKU ROLNEGO
STATUT AGENCJI RYNKU ROLNEGO
Rozdział 1
Postanowienie ogólne
Postanowienie ogólne
§ 1.
Agencja Rynku Rolnego, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz. 386 i Nr 97, poz. 964) oraz niniejszego statutu.Rozdział 2
Prezes Agencji
Prezes Agencji
§ 2.
1.
Prezes Agencji kieruje działalnością Agencji i reprezentuje ją na zewnątrz.2.
Prezes Agencji sprawuje swoje funkcje przy pomocy:1)
zastępców Prezesa Agencji,2)
dyrektorów komórek organizacyjnych w Centrali,3)
dyrektorów oddziałów terenowych- którzy są odpowiedzialni za realizację spraw objętych zakresem ich działania.
3.
W czasie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, jeden z jego zastępców.4.
Prezes Agencji określa zakres zadań jego zastępców.§ 3.
Czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Centrali oraz oddziałach terenowych Agencji wykonuje Prezes Agencji lub osoby przez niego upoważnione.Rozdział 3
Centrala
Centrala
§ 4.
1.
W Centrali wydziela się piony:1)
organizacyjno-prawny;2)
kontrolny;3)
finansowo-administracyjny;4)
analiz i interwencji;5)
współpracy europejskiej i obrotu towarowego z zagranicą;6)
kwotowania i innych mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej lub mechanizmów krajowych.2.
Działalność pionów koordynuje Prezes Agencji lub wskazany przez niego zastępca.3.
W poszczególnych pionach, o których mowa w ust. 1, wydziela się biura, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy.4.
W skład biur i zespołów, o których mowa w ust. 3, wchodzą działy i samodzielne stanowiska pracy.§ 5.
Liczbę, nazwę, szczegółowy zakres działania oraz podporządkowanie organizacyjne komórek, o których mowa w § 4 ust. 3, określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym.§ 6.
1.
Prezes Agencji może tworzyć komisje opiniodawczo-doradcze i zespoły problemowe o charakterze stałym lub doraźnym, określając ich nazwę, skład osobowy, zakres zadań oraz tryb pracy.2.
W skład komisji i zespołów, o których mowa w ust. 1, mogą wchodzić pracownicy Agencji lub osoby niebędące pracownikami Agencji.Rozdział 4
Oddziały terenowe
Oddziały terenowe
§ 7.
1.
W skład Agencji wchodzi 16 oddziałów terenowych.2.
Zasięg terytorialny oddziału terenowego obejmuje obszar województwa.3.
Siedzibami oddziałów terenowych są dla województw:1)
dolnośląskiego - Wrocław;2)
kujawsko-pomorskiego - Bydgoszcz;3)
lubelskiego - Lublin;4)
lubuskiego - Gorzów Wielkopolski;5)
łódzkiego - Łódź;6)
małopolskiego - Kraków;7)
mazowieckiego - Warszawa;8)
opolskiego - Opole;9)
podkarpackiego - Rzeszów;10)
podlaskiego - Białystok;11)
pomorskiego - Gdynia;12)
śląskiego - Katowice;13)
świętokrzyskiego - Kielce;14)
warmińsko-mazurskiego - Olsztyn;15)
wielkopolskiego - Poznań;16)
zachodniopomorskiego - Szczecin.4.
Oddziałem terenowym kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Prezesa Agencji.§ 8.
1.
W skład oddziałów terenowych wchodzą sekcje i samodzielne stanowiska pracy.2.
Nazwę oraz zakres działania poszczególnych sekcji i samodzielnych stanowisk pracy, wchodzących w skład oddziałów terenowych, określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym.Rozdział 5
Gospodarka finansowa
Gospodarka finansowa
§ 9.
Gospodarka finansowa Agencji obejmuje jej działalność ustawową, w tym działalność związaną z administrowaniem przez Agencję mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej, mechanizmami krajowymi oraz działalność administracyjną.§ 10.
1.
Przychodami Agencji są:1)
dotacje budżetowe ustalane corocznie w ustawie budżetowej;2)
przychody z działalności gospodarczej, kapitałów pieniężnych oraz darowizn;3)
środki budżetowe przeznaczone na prefinansowanie i współfinansowanie wydatków z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;4)
inne przychody.2.
Przychody określone w ust. 1 Agencja przeznacza na realizację działalności, o której mowa w § 9.3.
Agencja w celu realizacji mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej może zaciągać zobowiązania wobec ministra właściwego do spraw finansów publicznych.4.
Środki budżetowe, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są przekazywane zgodnie z przepisami o finansach publicznych oraz gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane z uwzględnieniem przepisów Unii Europejskiej.§ 11.
1.
Agencja tworzy następujące fundusze własne:1)
fundusz statutowy;2)
fundusz rezerwowy;3)
inne fundusze, których utworzenie przewidują odrębne przepisy.2.
Fundusz statutowy ulega:1)
zwiększeniu o wartość aktywów otrzymanych nieodpłatnie, z przeznaczeniem na potrzeby funkcjonowania Agencji;2)
zmniejszeniu o:a)
wartość aktywów przekazanych przez Agencję nieodpłatnie,b)
stratę netto nieznajdującą pokrycia w funduszu rezerwowym.3.
Fundusz rezerwowy ulega:1)
zwiększeniu o przeznaczoną na ten cel część zysku netto za ubiegły rok obrachunkowy;2)
zmniejszeniu o stratę netto za ubiegły rok obrachunkowy.§ 12.
1.
Roczny plan finansowy Agencji w zakresie działalności związanej z administrowaniem mechanizmami krajowymi oraz jej działalnością administracyjną obejmuje w szczególności:1)
planowane przychody według podstawowych rodzajów, z wyodrębnieniem przychodów wymienionych w § 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4;2)
zobowiązania przewidywane do uregulowania w roku, na który sporządza się plan, wynikające z decyzji podjętych w latach poprzednich;3)
przewidywane wielkości wydatków na realizację poszczególnych tytułów zobowiązań powstających w roku, na który plan jest sporządzany;4)
zobowiązania powstałe w roku, na który plan jest sporządzany, przewidziane do realizacji w roku następnym;5)
wielkość limitów na udzielanie gwarancji i poręczeń kredytów bankowych w roku realizacji planu;6)
wielkość środków na realizację udzielonych gwarancji i poręczeń kredytów bankowych;7)
stan należności Agencji na początek i koniec roku obrachunkowego;8)
stan środków pieniężnych na początek i na koniec roku obrachunkowego;9)
koszty funkcjonowania Agencji według rodzajów, z wyodrębnieniem:a)
wynagrodzeń i składek od nich naliczonych,b)
kosztów majątkowych;10)
planowany stan zatrudnienia w Agencji;11)
uzasadnienie planu finansowego.2.
Do planu, o którym mowa w ust. 1, załącza się szczegółowe zestawienie obejmujące:1)
tytuły wydatków, odrębnie dla działalności ustawowej i dla działalności zleconej Agencji;2)
tytuły wydatków na pokrycie kosztów utrzymania, zawierające w szczególności:a)
przewidywane do realizacji w poszczególnych kwartałach wydatki na wynagrodzenia osobowe i bezosobowe,b)
wydatki na pochodne od wynagrodzeń,c)
pozostałe wydatki bieżące z wyszczególnieniem przewidywanych tytułów wydatków,d)
wydatki majątkowe.3.
Roczny plan finansowy sporządza się odrębnie dla działalności związanej z administrowaniem przez Agencję mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej i odrębnie dla pozostałej działalności.4.
Projekt rocznego planu finansowego na następny rok obrachunkowy opracowuje się z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla materiałów wymaganych do opracowania projektu ustawy budżetowej.§ 13.
Przyjęte przez Agencję zasady rachunkowości powinny zapewnić wyodrębnienie ewidencji w zakresie działalności związanej z administrowaniem przez Agencję mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej oraz w zakresie pozostałej działalności.§ 14.
1.
Agencja lokuje okresowo wolne środki, z wyłączeniem środków budżetowych, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3, w Narodowym Banku Polskim, w Banku Gospodarstwa Krajowego lub w innym banku, którego wyboru dokonuje się w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.2.
Lokowanie okresowo wolnych środków, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na następujących warunkach:1)
lokowanie wolnych środków nie może powodować opóźnień w realizacji ustawowych zadań Agencji;2)
lokowania wolnych środków dokonuje się przy zapewnieniu rentowności i bezpieczeństwa lokat;3)
wolne środki mogą być lokowane na rachunkach lokat terminowych;4)
bank musi posiadać fundusze własne w wysokości co najmniej 100 mln euro.3.
Agencja może lokować okresowo wolne środki również w papiery wartościowe o terminie zapadalności do jednego roku, emitowane przez Skarb Państwa.4.
Agencja przesyła ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych oraz ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych, w okresach kwartalnych, w terminie 20 dni po zakończeniu każdego kwartału, informacje dotyczące wielkości ulokowanych wolnych środków, terminów zapadalności lokat, uzyskanych warunków oprocentowania dla każdej z lokat w poszczególnych bankach w podziale na lokaty długoterminowe i lokaty krótkoterminowe oraz warunków oprocentowania rachunków bieżących w każdym z banków.§ 15.
1.
Wyboru podmiotu uprawnionego do badania rocznych sprawozdań finansowych Agencji dokonuje Prezes Agencji, w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.2.
Koszty postępowania o zamówienie publiczne oraz koszty badania rocznych sprawozdań finansowych Agencji ponosi Agencja.3.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji Prezes Agencji przedkłada, wraz z raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania, do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych.4.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania oraz opinią ministra właściwego do spraw rynków rolnych, o której mowa w ust. 3, Prezes Agencji przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.Rozdział 6
Przedstawicielstwo
Przedstawicielstwo
§ 16.
1.
Prezes Agencji ustanawia przedstawicieli do działania w jego imieniu przez wydanie stosownego dokumentu, w tym udzielenia pełnomocnictwa w formie pisemnej.2.
Udzielenie pełnomocnictwa szczególnego jest wymagane w sprawach dotyczących:1)
zakupu i sprzedaży środków trwałych;2)
obejmowania oraz zbywania udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego;3)
zaciągania innych zobowiązań finansowych ponad kwoty określone przez Prezesa Agencji w pełnomocnictwie ogólnym.§ 17.
W sprawach nieuregulowanych statutem do udzielania pełnomocnictw mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o przedstawicielstwie.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »