Nadanie statutu Agencji Rynku Rolnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.102.1080

Akt utracił moc
Wersja od: 1 maja 2004 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 28 kwietnia 2004 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Rynku Rolnego

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz. 386 i Nr 97, poz. 964) zarządza się, co następuje:
Agencji Rynku Rolnego nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 32, poz. 305).

ZAŁĄCZNIK

STATUT AGENCJI RYNKU ROLNEGO

Rozdział  1

Postanowienie ogólne

§  1.
Agencja Rynku Rolnego, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz. 386 i Nr 97, poz. 964) oraz niniejszego statutu.

Rozdział  2

Prezes Agencji

§  2.
1.
Prezes Agencji kieruje działalnością Agencji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2.
Prezes Agencji sprawuje swoje funkcje przy pomocy:
1)
zastępców Prezesa Agencji,
2)
dyrektorów komórek organizacyjnych w Centrali,
3)
dyrektorów oddziałów terenowych

- którzy są odpowiedzialni za realizację spraw objętych zakresem ich działania.

3.
W czasie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, jeden z jego zastępców.
4.
Prezes Agencji określa zakres zadań jego zastępców.
§  3.
Czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Centrali oraz oddziałach terenowych Agencji wykonuje Prezes Agencji lub osoby przez niego upoważnione.

Rozdział  3

Centrala

§  4.
1.
W Centrali wydziela się piony:
1)
organizacyjno-prawny;
2)
kontrolny;
3)
finansowo-administracyjny;
4)
analiz i interwencji;
5)
współpracy europejskiej i obrotu towarowego z zagranicą;
6)
kwotowania i innych mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej lub mechanizmów krajowych.
2.
Działalność pionów koordynuje Prezes Agencji lub wskazany przez niego zastępca.
3.
W poszczególnych pionach, o których mowa w ust. 1, wydziela się biura, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy.
4.
W skład biur i zespołów, o których mowa w ust. 3, wchodzą działy i samodzielne stanowiska pracy.
§  5.
Liczbę, nazwę, szczegółowy zakres działania oraz podporządkowanie organizacyjne komórek, o których mowa w § 4 ust. 3, określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym.
§  6.
1.
Prezes Agencji może tworzyć komisje opiniodawczo-doradcze i zespoły problemowe o charakterze stałym lub doraźnym, określając ich nazwę, skład osobowy, zakres zadań oraz tryb pracy.
2.
W skład komisji i zespołów, o których mowa w ust. 1, mogą wchodzić pracownicy Agencji lub osoby niebędące pracownikami Agencji.

Rozdział  4

Oddziały terenowe

§  7.
1.
W skład Agencji wchodzi 16 oddziałów terenowych.
2.
Zasięg terytorialny oddziału terenowego obejmuje obszar województwa.
3.
Siedzibami oddziałów terenowych są dla województw:
1)
dolnośląskiego - Wrocław;
2)
kujawsko-pomorskiego - Bydgoszcz;
3)
lubelskiego - Lublin;
4)
lubuskiego - Gorzów Wielkopolski;
5)
łódzkiego - Łódź;
6)
małopolskiego - Kraków;
7)
mazowieckiego - Warszawa;
8)
opolskiego - Opole;
9)
podkarpackiego - Rzeszów;
10)
podlaskiego - Białystok;
11)
pomorskiego - Gdynia;
12)
śląskiego - Katowice;
13)
świętokrzyskiego - Kielce;
14)
warmińsko-mazurskiego - Olsztyn;
15)
wielkopolskiego - Poznań;
16)
zachodniopomorskiego - Szczecin.
4.
Oddziałem terenowym kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Prezesa Agencji.
§  8.
1.
W skład oddziałów terenowych wchodzą sekcje i samodzielne stanowiska pracy.
2.
Nazwę oraz zakres działania poszczególnych sekcji i samodzielnych stanowisk pracy, wchodzących w skład oddziałów terenowych, określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym.

Rozdział  5

Gospodarka finansowa

§  9.
Gospodarka finansowa Agencji obejmuje jej działalność ustawową, w tym działalność związaną z administrowaniem przez Agencję mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej, mechanizmami krajowymi oraz działalność administracyjną.
§  10.
1.
Przychodami Agencji są:
1)
dotacje budżetowe ustalane corocznie w ustawie budżetowej;
2)
przychody z działalności gospodarczej, kapitałów pieniężnych oraz darowizn;
3)
środki budżetowe przeznaczone na prefinansowanie i współfinansowanie wydatków z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;
4)
inne przychody.
2.
Przychody określone w ust. 1 Agencja przeznacza na realizację działalności, o której mowa w § 9.
3.
Agencja w celu realizacji mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej może zaciągać zobowiązania wobec ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
4.
Środki budżetowe, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są przekazywane zgodnie z przepisami o finansach publicznych oraz gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane z uwzględnieniem przepisów Unii Europejskiej.
§  11.
1.
Agencja tworzy następujące fundusze własne:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz rezerwowy;
3)
inne fundusze, których utworzenie przewidują odrębne przepisy.
2.
Fundusz statutowy ulega:
1)
zwiększeniu o wartość aktywów otrzymanych nieodpłatnie, z przeznaczeniem na potrzeby funkcjonowania Agencji;
2)
zmniejszeniu o:
a)
wartość aktywów przekazanych przez Agencję nieodpłatnie,
b)
stratę netto nieznajdującą pokrycia w funduszu rezerwowym.
3.
Fundusz rezerwowy ulega:
1)
zwiększeniu o przeznaczoną na ten cel część zysku netto za ubiegły rok obrachunkowy;
2)
zmniejszeniu o stratę netto za ubiegły rok obrachunkowy.
§  12.
1.
Roczny plan finansowy Agencji w zakresie działalności związanej z administrowaniem mechanizmami krajowymi oraz jej działalnością administracyjną obejmuje w szczególności:
1)
planowane przychody według podstawowych rodzajów, z wyodrębnieniem przychodów wymienionych w § 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4;
2)
zobowiązania przewidywane do uregulowania w roku, na który sporządza się plan, wynikające z decyzji podjętych w latach poprzednich;
3)
przewidywane wielkości wydatków na realizację poszczególnych tytułów zobowiązań powstających w roku, na który plan jest sporządzany;
4)
zobowiązania powstałe w roku, na który plan jest sporządzany, przewidziane do realizacji w roku następnym;
5)
wielkość limitów na udzielanie gwarancji i poręczeń kredytów bankowych w roku realizacji planu;
6)
wielkość środków na realizację udzielonych gwarancji i poręczeń kredytów bankowych;
7)
stan należności Agencji na początek i koniec roku obrachunkowego;
8)
stan środków pieniężnych na początek i na koniec roku obrachunkowego;
9)
koszty funkcjonowania Agencji według rodzajów, z wyodrębnieniem:
a)
wynagrodzeń i składek od nich naliczonych,
b)
kosztów majątkowych;
10)
planowany stan zatrudnienia w Agencji;
11)
uzasadnienie planu finansowego.
2.
Do planu, o którym mowa w ust. 1, załącza się szczegółowe zestawienie obejmujące:
1)
tytuły wydatków, odrębnie dla działalności ustawowej i dla działalności zleconej Agencji;
2)
tytuły wydatków na pokrycie kosztów utrzymania, zawierające w szczególności:
a)
przewidywane do realizacji w poszczególnych kwartałach wydatki na wynagrodzenia osobowe i bezosobowe,
b)
wydatki na pochodne od wynagrodzeń,
c)
pozostałe wydatki bieżące z wyszczególnieniem przewidywanych tytułów wydatków,
d)
wydatki majątkowe.
3.
Roczny plan finansowy sporządza się odrębnie dla działalności związanej z administrowaniem przez Agencję mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej i odrębnie dla pozostałej działalności.
4.
Projekt rocznego planu finansowego na następny rok obrachunkowy opracowuje się z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla materiałów wymaganych do opracowania projektu ustawy budżetowej.
§  13.
Przyjęte przez Agencję zasady rachunkowości powinny zapewnić wyodrębnienie ewidencji w zakresie działalności związanej z administrowaniem przez Agencję mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej oraz w zakresie pozostałej działalności.
§  14.
1.
Agencja lokuje okresowo wolne środki, z wyłączeniem środków budżetowych, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3, w Narodowym Banku Polskim, w Banku Gospodarstwa Krajowego lub w innym banku, którego wyboru dokonuje się w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.
2.
Lokowanie okresowo wolnych środków, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na następujących warunkach:
1)
lokowanie wolnych środków nie może powodować opóźnień w realizacji ustawowych zadań Agencji;
2)
lokowania wolnych środków dokonuje się przy zapewnieniu rentowności i bezpieczeństwa lokat;
3)
wolne środki mogą być lokowane na rachunkach lokat terminowych;
4)
bank musi posiadać fundusze własne w wysokości co najmniej 100 mln euro.
3.
Agencja może lokować okresowo wolne środki również w papiery wartościowe o terminie zapadalności do jednego roku, emitowane przez Skarb Państwa.
4.
Agencja przesyła ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych oraz ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych, w okresach kwartalnych, w terminie 20 dni po zakończeniu każdego kwartału, informacje dotyczące wielkości ulokowanych wolnych środków, terminów zapadalności lokat, uzyskanych warunków oprocentowania dla każdej z lokat w poszczególnych bankach w podziale na lokaty długoterminowe i lokaty krótkoterminowe oraz warunków oprocentowania rachunków bieżących w każdym z banków.
§  15.
1.
Wyboru podmiotu uprawnionego do badania rocznych sprawozdań finansowych Agencji dokonuje Prezes Agencji, w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.
2.
Koszty postępowania o zamówienie publiczne oraz koszty badania rocznych sprawozdań finansowych Agencji ponosi Agencja.
3.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji Prezes Agencji przedkłada, wraz z raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania, do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych.
4.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania oraz opinią ministra właściwego do spraw rynków rolnych, o której mowa w ust. 3, Prezes Agencji przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

Rozdział  6

Przedstawicielstwo

§  16.
1.
Prezes Agencji ustanawia przedstawicieli do działania w jego imieniu przez wydanie stosownego dokumentu, w tym udzielenia pełnomocnictwa w formie pisemnej.
2.
Udzielenie pełnomocnictwa szczególnego jest wymagane w sprawach dotyczących:
1)
zakupu i sprzedaży środków trwałych;
2)
obejmowania oraz zbywania udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego;
3)
zaciągania innych zobowiązań finansowych ponad kwoty określone przez Prezesa Agencji w pełnomocnictwie ogólnym.
§  17.
W sprawach nieuregulowanych statutem do udzielania pełnomocnictw mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o przedstawicielstwie.