Nadanie statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.116.1217

Akt utracił moc
Wersja od: 28 kwietnia 2001 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 grudnia 2000 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983) zarządza się, co następuje:
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 marca 1994 r. w sprawie nadania statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 33, poz. 122 i z 1999 r. Nr 94, poz. 1089).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT AGENCJI RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA

§  1.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Agencja, realizując swoje zadania, kieruje się zasadą racjonalnego gospodarowania powierzonymi jej środkami finansowymi, w tym środkami pochodzącymi z pomocy zagranicznej, przeznaczonymi na finansowanie i współfinansowanie programów, zgodnie z zasadami określonymi w umowach międzynarodowych lub deklaracji dawcy środków.
§  3.
1.
Organem Agencji jest Prezes Agencji.
2.
Prezes Agencji kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz.
§  4.
1.
Prezes Agencji działa przy pomocy trzech zastępców Prezesa, głównego księgowego, dyrektorów zespołów Agencji oraz dyrektorów oddziałów regionalnych.
2.
W czasie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, zastępca w zakresie powierzonych mu obowiązków.
§  5.
1. 1
W skład Agencji wchodzi Centrala oraz 16 oddziałów regionalnych, z których każdy obejmuje obszarem działania województwo. Siedzibami oddziałów regionalnych są miasta będące siedzibą wojewody, z wyjątkiem:
1)
oddziału regionalnego działającego na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego, którego siedzibą jest Toruń, oraz
2)
oddziału regionalnego działającego na obszarze województwa śląskiego, którego siedzibą jest Częstochowa.
2.
W skład Centrali wchodzą następujące zespoły:
1)
Zespół Organizacyjny,
2)
Zespół Prawny,
3)
Zespół Kontroli Wewnętrznej,
4)
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego),
5)
Zespół Analiz i Programowania,
6)
Zespół Finansowy,
7)
Zespół Doradców Prezesa,
8)
Zespół Wsparcia Rolnictwa,
9)
Zespół Rozwoju Obszarów Wiejskich,
10)
Zespół Współpracy Regionalnej,
11)
Zespół Księgowości,
12)
Zespół Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli,
13)
Zespół Informatyki.
3.
Pracami Centrali kieruje Prezes Agencji, a pracami oddziału regionalnego kieruje dyrektor oddziału regionalnego.
4.
Szczegółową strukturę organizacyjną oraz zakres działania zespołów w Centrali i oddziałów regionalnych określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym.
§  6.
Prezes Agencji wykonuje czynności wynikające ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Agencji.
§  7.
1.
Organem opiniodawczo-doradczym Prezesa Agencji jest Rada Agencji, zwana dalej "Radą".
2.
Do zadań Rady należy opiniowanie:
1)
projektu rocznego planu finansowego Agencji,
2)
sprawozdań z działalności Agencji,
3)
innych spraw przedstawionych przez Prezesa w ramach zadań realizowanych przez Agencję.
3.
Obsługę techniczno-biurową Rady zapewnia Centrala.
§  8.
Rada wybiera przewodniczącego Rady.
§  9.
1.
Przewodniczący Rady, w porozumieniu z Prezesem Agencji, zwołuje posiedzenia Rady co najmniej raz na kwartał.
2.
W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, uczestniczy Prezes Agencji lub upoważniony przez Prezesa zastępca oraz osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady w porozumieniu z Prezesem Agencji.
3.
Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.
§  10.
Prezes Agencji, po uzgodnieniu z przewodniczącym Rady, zawiadamia ministra właściwego do spraw rozwoju wsi o rozpoczęciu i upływie kadencji Rady.
§  11.
1.
Członkom Rady, za udział w posiedzeniach Rady, przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości:
1)
80% dla przewodniczącego Rady,
2)
70% dla zastępcy przewodniczącego,
3)
60% dla pozostałych członków Rady

- przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w kwartale poprzedzającym wypłatę.

2.
Zamiejscowym członkom Rady oraz innym osobom zaproszonym na jej posiedzenia przysługuje zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i diety na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
§  12.
1.
Prezes Agencji może udzielić zastępcom Prezesa, głównemu księgowemu, dyrektorom zespołów, dyrektorom oddziałów regionalnych oraz innym pracownikom Agencji pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności.
2.
Pełnomocnictwa, o którym mowa w ust. 1, udziela się na piśmie.
§  13.
1.
W ramach gospodarki finansowej Agencja tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy,
2)
obowiązkowe fundusze przewidziane odrębnymi przepisami,
3)
inne fundusze, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2.
Fundusz statutowy tworzy się z:
1)
równowartości składników majątku przekazanych przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej na dzień 10 lutego 1994 r., stanowiących wyposażenie Agencji w dniu rozpoczęcia przez nią działalności,
2)
zysku netto.
3.
Strata zmniejsza wartość funduszu statutowego.
4.
Fundusz statutowy przeznacza się na realizację zadań Agencji.
§  14.
1.
Agencja prowadzi rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych, według zakładowego planu kont ustalonego przez Prezesa Agencji. Księgi rachunkowe oddziałów regionalnych są prowadzone przez Centralę.
2.
Agencja prowadzi dokumentację przyjętych zasad rachunkowości w sposób zapewniający rzetelną ewidencję i kontrolę wydatkowania środków, w tym także pochodzących z pomocy zagranicznej.
§  15.
Fundusze, o których mowa w art. 3a ustawy wymienionej w § 1, są gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane w sposób określony w odrębnych przepisach.
§  16.
1.
Agencja pokrywa koszty działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.
2.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji, po zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, zatwierdza minister właściwy do spraw finansów publicznych zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§  17.
1.
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) podlega bezpośrednio Prezesowi Agencji.
2.
Do zakresu zadań Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) należy:
1)
badanie i ocena efektywności funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej Agencji oraz innych podmiotów wykonujących zadania powierzone przez Agencję w ramach realizacji programu SAPARD,
2)
przeprowadzanie kontroli finansowych, obejmujących badanie i sporządzanie raportów na temat sprawozdań finansowych oraz badanie i sporządzanie raportów na temat systemów księgowych i płatniczych Agencji,
3)
przeprowadzanie kontroli zgodności i prawidłowości systemów kontroli wewnętrznej z przepisami i procedurami obowiązującymi przy wykorzystaniu środków SAPARD, a także odpowiednimi przepisami i procedurami krajowymi.
3.
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) informuje Prezesa Agencji o wynikach przeprowadzonych kontroli.
4.
Za prawidłowe wykorzystanie wyników kontroli Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) jest odpowiedzialny Prezes Agencji.
5.
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) przeprowadza kontrolę zgodnie z rocznymi i trzyletnimi planami oraz na polecenie Prezesa Agencji.
6.
Dokumentacja robocza i raporty Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) są udostępniane, na żądanie, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
§  18.
1.
Prezes Agencji jest odpowiedzialny za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie jej wyników w celu wyeliminowania nieprawidłowości funkcjonowania Agencji.
2.
Zadania w zakresie kontroli wewnętrznej Agencji wykonuje Zespół Kontroli Wewnętrznej, podległy Prezesowi Agencji.
3.
Kontrolą wewnętrzną są objęte zespoły w Centrali, z wyłączeniem Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego), oddziały regionalne i inne podmioty w zakresie wykorzystania pomocy finansowej Agencji.
4.
Prezes Agencji lub Dyrektor Zespołu Kontroli Wewnętrznej udziela na piśmie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli pracownikowi Agencji.
5.
Kontrola wewnętrzna polega na:
1)
kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu oceny prawidłowości ich realizacji, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,
2)
kontroli wynikowej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
6.
Kontrola jest prowadzona w ramach rocznych i kwartalnych planów kontroli oraz na polecenie Prezesa Agencji.
7.
O wynikach kontroli kontrolujący zawiadamia Prezesa Agencji.
8.
Dokumentacja kontrolna i raporty z kontroli wewnętrznej są udostępniane, na żądanie, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
§  19.
1.
Kontrola techniczna jest wykonywana przez oddziały regionalne Agencji.
2.
Kontrola techniczna polega na potwierdzeniu zgodności stanu faktycznego ze stanem wynikającym z dokumentów, stanowiących podstawę do udzielenia pomocy finansowej przez Agencję. Kontrola ta jest wykonywana w formie wizytacji terenowej oraz sprawdzenia dokumentów, będących podstawą udzielenia tej pomocy.
§  20.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.
2.
Kontrolujący może być wyłączony od udziału w kontroli również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć bezpośredni wpływ na jego postępowanie.
3.
O przyczynach wyłączenia osoba zainteresowana zawiadamia Prezesa Agencji.
4.
Decyzję w sprawach wyłączenia kontrolującego z udziału w kontroli podejmuje Prezes Agencji.
1 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 3 kwietnia 2001 r. (Dz.U.01.32.366) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 kwietnia 2001 r.