Nadanie statutu Agencji Mienia Wojskowego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1997.91.562
Akt utracił moc Wersja od: 6 sierpnia 1997 r.
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 1 sierpnia 1997 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Mienia Wojskowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 509) zarządza się, co następuje:
ZAŁĄCZNIK
STATUT AGENCJI MIENIA WOJSKOWEGO
STATUT AGENCJI MIENIA WOJSKOWEGO
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Agencja Mienia Wojskowego, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 509), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.§ 2.
1.
Agencja jest państwowa osobą prawną, wykonującą prawa własności i inne prawa majątkowe na rzecz Skarbu Państwa w stosunku do mienia określonego w art. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 2 ustawy.2.
Siedzibą Agencji jest Warszawa.§ 3.
Agencja realizuje zadania określone w ustawie w stosunku do mienia:1)
Skarbu Państwa będącego w zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, nie wykorzystywanego przez te jednostki do realizacji ich zadań i przekazanego Agencji,2)
pozostałego po likwidacji lub przekształceniu państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej,3)
Skarbu Państwa będącego w zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, przekazanego Agencji na przechowanie lub jej użyczonego,4)
stanowiącego własność Agencji.§ 4.
1.
Zadania określone w ustawie Agencja realizuje w ramach samodzielnej gospodarki finansowej, kierując się zasadą racjonalnego gospodarowania. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Agencji ponosi Prezes Agencji.2.
Agencja w ramach środków, o których mowa w art. 29 ust. 3 ustawy, może pełnić rolę inwestora w stosunku do inwestycji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie upoważnienia Ministra Skarbu Państwa udzielonego w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.§ 5.
Agencja tworzy fundusze: statutowy, zasobu, rezerwowy oraz inne fundusze na podstawie przepisów ogólnych.Rozdział 2
Prezes Agencji
Prezes Agencji
§ 6.
1.
Prezes Agencji jest organem Agencji, powoływanym i odwoływanym stosownie do art. 11 ustawy, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji.2.
Prezes Agencji realizuje w szczególności zadania określone w art. 14 ust. 1-3 ustawy.3.
Prezes Agencji jest uprawniony do samodzielnego dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji albo może udzielać innym osobom pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności.§ 7.
1.
Prezes Agencji działa przy pomocy trzech zastępców, głównego księgowego Agencji, dyrektorów zespołów i innych komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy w Biurze Agencji, a także dyrektorów oddziałów terenowych Biura Agencji, którzy są przed nim odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.2.
W razie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego czynności służbowych, działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, jeden z jego zastępców, w zakresie powierzonych mu kompetencji.§ 8.
1.
Zastępcy Prezesa Agencji są powoływani i odwoływani przez Ministra Skarbu Państwa, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, na wniosek Prezesa Agencji.2.
Głównego księgowego Agencji, dyrektorów zespołów i innych komórek organizacyjnych w Biurze Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych Biura Agencji zatrudnia Prezes Agencji.3.
Na stanowiska służbowe w Agencji mogą być wyznaczani żołnierze zawodowi, o których mowa w art. 17 ust. 4 ustawy, na zasadach określonych w przepisach o służbie wojskowej oraz uposażeniu żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w jednostkach organizacyjnych poza resortem obrony narodowej.4.
Prezes Agencji jest przełożonym wszystkich pracowników Agencji.§ 9.
Prezes Agencji może powoływać stałe i doraźne zespoły problemowe, składające się z pracowników Agencji, jak również zatrudniać inne osoby w charakterze doradców i ekspertów.Rozdział 3
Rada Nadzorcza Agencji
Rada Nadzorcza Agencji
§ 10.
1.
Rada Nadzorcza Agencji, zwana dalej "Radą", jest organem Agencji.2.
Skład Rady, tryb powoływania i odwoływania Przewodniczącego i członków Rady oraz okres kadencji określa art. 15 ustawy.3.
Rada sprawuje nadzór nad działalnością Agencji. W szczególności do obowiązków Rady w tym zakresie należy:1)
opiniowanie rocznego planu finansowego i rocznego sprawozdania finansowego Agencji,2)
nadzorowanie gospodarki finansowej Agencji.4.
Rada wykonuje obowiązki określone w art. 16 ust. 2 pkt 2 i w ust. 3, 4 i 6 ustawy.5.
Radą kieruje Przewodniczący Rady i reprezentuje ją na zewnątrz.§ 11.
1.
Rada wybiera ze swego składu i odwołuje zastępcę Przewodniczącego Rady oraz sekretarza Rady.2.
Tryb wyboru i odwołania osób, o których mowa w ust. 1, określa regulamin Rady.§ 12.
Mandaty członków Rady wygasają:1)
z dniem przyjęcia rocznego sprawozdania finansowego Agencji za ostani rok ich działania,2)
w razie śmierci,3)
w razie odwołania.§ 13.
1.
Rada obraduje na posiedzeniach zwoływanych nie rzadziej niż raz w miesiącu.2.
Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezesa Agencji albo co najmniej dwóch członków Rady.3.
W razie nieobecności Przewodniczącego Rady, posiedzenia Rady zwołuje zastępca Przewodniczącego Rady.4.
Dla ważności uchwał Rady jest wymagane zaproszenie wszystkich członków Rady.5.
Obradom przewodniczy Przewodniczący Rady lub jego zastępca, a w wypadku ich nieobecności, wyznaczony przez Przewodniczącego członek Rady.6.
Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady. W razie równego podziału głosów, decyduje głos osoby przewodniczącej posiedzeniu Rady.7.
W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady, w tym także Prezes Agencji.8.
Członkowie Rady uczestniczą osobiście w posiedzeniach Rady.§ 14.
Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin Rady uchwalony przez Radę i zatwierdzony przez Ministra Skarbu Państwa w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej.§ 15.
Obsługę prac Rady zapewnia Biuro Agencji.Rozdział 4
Biuro Agencji
Biuro Agencji
§ 16.
1.
Biuro Agencji, zwane dalej "Biurem", jest aparatem wykonawczym Prezesa Agencji.2.
Zadaniem Biura jest w szczególności:1)
koordynowanie działalności jednostek organizacyjnych Agencji,2)
sprawowanie nadzoru, przez swoich przedstawicieli w zarządach i radach nadzorczych, nad działalnością spółek, w których Agencja posiada udziały,3)
prowadzenie zbiorczej ewidencji mienia Agencji,4)
prowadzenie rozliczeń finansowych oddziałów terenowych Biura,5)
przygotowywanie projektów rocznych planów finansowych oraz sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności Agencji.§ 17.
1.
W skład Biura wchodzą, w szczególności, trzy piony: ekonomiczno-finansowy, zagospodarowania mienia oraz organizacyjno-administracyjny, którymi kierują zastępcy Prezesa Agencji, a także oddziały terenowe Biura, o których mowa w rozdziale 5.2.
W skład pionów wyszczególnionych w ust. 1 wchodzą zespoły i inne komórki organizacyjne, którymi kierują odpowiednio dyrektorzy i kierownicy, oraz samodzielne stanowiska pracy.§ 18.
1.
Regulamin organizacyjny Biura wprowadza Prezes Agencji, w formie zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Rady.2.
Regulamin określa w szczególności:1)
organizację wewnętrzną Biura,2)
oddziały terenowe Biura i ich terytorialny zasięg,3)
zakres zadań pionów, zespołów i innych komórek organizacyjnych, a także samodzielnych stanowisk pracy.Rozdział 5
Oddział terenowy Biura Agencji
Oddział terenowy Biura Agencji
§ 19.
1.
Prezes Agencji tworzy i likwiduje oddział terenowy Biura Agencji, zwany dalej "oddziałem".2.
Organizację wewnętrzną oddziału oraz zakres jego działania, z uwzględnieniem komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy, określa regulamin organizacyjny oddziału, ustalany przez dyrektora oddziału i zatwierdzany przez Prezesa Agencji.§ 20.
Do zadań oddziału należy w szczególności:1)
przejmowanie mienia według harmonogramu ustalanego przez Prezesa Agencji, zgodnie z planem przekazywania tego mienia na dany rok kalendarzowy, o którym mowa w art. 18 ust. 3 ustawy,2)
uporządkowanie stanu prawnego przejętego mienia,3)
prowadzenie ewidencji mienia,4)
utrzymywanie i ochrona mienia do czasu jego zagospodarowania,5)
gospodarowanie mieniem,6)
prowadzenie gospodarki finansowej,7)
przygotowywanie danych do rocznego planu finansowego oraz rocznego sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności Agencji.§ 21.
Oddziałem kieruje dyrektor, stosownie do zakresu działania określonego w regulaminach, o których mowa w § 18 i § 19 ust. 2, oraz w zakresie pełnomocnictw udzielonych mu przez Prezesa Agencji.§ 22.
1.
Dyrektor oddziału podlega Prezesowi Agencji.2.
Dyrektor oddziału może tworzyć i likwidować filie oddziału lub samodzielne stanowiska pracy, po uzyskaniu zgody Prezesa Agencji.3.
Dyrektor oddziału jest przełożonym pracowników zatrudnionych w oddziale.§ 23.
Działalność oddziału nadzoruje Prezes Agencji przy pomocy swoich zastępców oraz dyrektorów zespołów Biura w zakresie określonym przez Prezesa Agencji.Rozdział 6
Udzielanie pełnomocnictw
Udzielanie pełnomocnictw
§ 24.
Prezes Agencji może udzielać swoim zastępcom, głównemu księgowemu Agencji, dyrektorom zespołów, a także dyrektorom oddziałów, z zastrzeżeniem § 25, pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji.§ 25.
Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do dokonywania następujących czynności prawnych:1)
zagospodarowania uzbrojenia, materiałów wybuchowych i amunicji,2)
zbycia mienia oraz przekazania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, o wartości stanowiącej równowartość 20.000 EURO 1 lub więcej w złotych polskich,3)
dokonania czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, na okres dłuższy niż 3 lata,4)
wniesienia mienia do spółki,5)
nieodpłatnego przekazania mienia,6)
zaciągania kredytów.§ 26.
W sprawach nie uregulowanych w statucie do udzielenia pełnomocnictw stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.Rozdział 7
System kontroli wewnętrznej
System kontroli wewnętrznej
§ 27.
1.
Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej oraz wykorzystanie wyników kontroli jest odpowiedzialny Prezes Agencji.2.
Czynności kontrolne w zakresie swojego działania wykonują z urzędu także zastępcy Prezesa, główny księgowy Agencji, dyrektorzy zespołów Biura oraz dyrektorzy oddziałów.3.
W Biurze tworzy się zespół kontroli wewnętrznej.4.
W zależności od potrzeb Prezes Agencji oraz dyrektorzy oddziałów mogą powoływać zespoły kontrolne spośród pracowników odpowiednio Biura lub oddziału.§ 28.
Kontroli wewnętrznej podlegają zespoły i inne komórki organizacyjne Agencji.§ 29.
Kontrola wewnętrzna polega na:1)
kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu oceny prawidłowości ich realizacji, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,2)
kontroli wynikowej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.§ 30.
Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych, o których mowa w § 27 ust. 4, przez pracowników Agencji jest imienne upoważnienie udzielone na piśmie odpowiednio przez Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału.§ 31.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.2.
Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa Agencji sprawy wyłączenia od udziału w kontroli osób, o których mowa w ust. 1.§ 32.
Pracownicy Agencji są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępniania dokumentów dotyczących przedmiotu kontroli.§ 33.
Wyniki kontroli stanowią podstawę podjęcia przez Prezesa Agencji czynności w celu zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości oraz usunięcia uchybień stwierdzonych w toku kontroli.§ 34.
W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego znamiona przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty mogące stanowić dowód przestępstwa.§ 35.
Kontrola mienia, o którym mowa w § 3, znajdującego się w posiadaniu osób trzecich odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami oraz postanowieniami umów.1 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »