Nadanie koncesji na eksploatację normalnotorowej kolei użytku publicznego z Jaworzna do Szczakowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1938.102.677

Akt indywidualny
Wersja od: 29 grudnia 1938 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 21 grudnia 1938 r.
w sprawie nadania koncesji na eksploatację normalnotorowej kolei użytku publicznego z Jaworzna do Szczakowy.

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 17 marca 1932 r. o koncesjach na koleje znaczenia miejscowego i koleje miejskie (Dz. U. R. P. Nr 38, poz. 391) nadaję Spółce Akcyjnej "Kolej Lokalna Piła-Jaworzno" we Lwowie, nazywanej dalej "koncesjonariuszem", koncesję na eksploatację normalnotorowej jednotorowej kolei użytku publicznego znaczenia miejscowego, o trakcji parowej i motorowej, długości około 6 km, dla ruchu osobowego i towarowego, łączącej stację Jaworzno na linii Chrzanów - Jaworzno ze stacją Szczakowa na linii Ząbkowice - Kraków, na warunkach następujących:
Koncesjonariusz obowiązany jest dostosować swoim kosztem istniejącą normalnotorową linię kolejową użytku prywatnego Jaworzno - Szczakowa do warunków technicznych, przewidzianych w przepisach projektowania i budowy kolei normalnotorowych użytku publicznego w zakresie kolei znaczenia miejscowego.
Otwarcie normalnego ruchu użytku publicznego na kolei koncesjonowanej powinno nastąpić najpóźniej dnia 30 czerwca 1940 r.

Otwarcie normalnego ruchu użytku publicznego nastąpi na podstawie zezwolenia Ministra komunikacji, po uprzednim komisyjnym zbadaniu linii kolejowej pod względem jej zgodności z wymienionymi w § 1 przepisami oraz z warunkami bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Przy eksploatowaniu kolei koncesjonowanej koncesjonariusz obowiązany jest stosować się do ustaw, rozporządzeń i zarządzeń władz państwowych, a w szczególności do ustawy z dnia 17 marca 1932 r. o koncesjach na koleje znaczenia miejscowego i koleje miejskie (Dz. U. R. P. Nr 38, poz. 391), do rozporządzeń na jej podstawie wydanych i do przepisów o eksploatacji kolei.
Koncesję nadaje się na okres 50 (pięćdziesięciu) lat od daty jej ogłoszenia.
Koncesjonariusz podwyższy kapitał akcyjny o kwotę 1.679.040 zł, którą zużyje na nabycie istniejącej linii kolejowej użytku prywatnego Jaworzno-Szczakowa, na dostosowanie jej do potrzeb ruchu użytku publicznego tudzież na pokrycie kosztów nowej emisji akcyj.

Akcje nowej emisji zostaną umorzone w całości w czasie trwania koncesji według planu, zatwierdzonego przez Ministerstwo Komunikacji.

Warunki emisji tych akcyj, a w szczególności ich cena emisyjna, zostaną zatwierdzone przez Ministerstwo Komunikacji.

Koncesjonariusz obowiązany jest wprowadzić w swoim statucie zmiany i uzupełnienia, celem dostosowania jego postanowień do niniejszej koncesji.

Eksploatację kolei koncesjonowanej prowadzić będzie przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" na rachunek koncesjonariusza na podstawie osobnej umowy.

Koncesjonowana kolej zostanie połączona z ogólną siecią kolejową na st. Szczakowa na podstawie umowy, jaka zawarta zostanie z przedsiębiorstwem "Polskie Koleje Państwowe" w sprawie współużywania tej stacji przez koncesjonariusza.

Opłaty za przewóz osób, bagażu i przesyłek ekspresowych oraz opłaty dodatkowe na kolei koncesjonowanej będą pobierane według taryf, obowiązujących na kolejach państwowych. Odchylenia od tej zasady podlegają zatwierdzeniu Ministra Komunikacji w trybie, przewidzianym dla zatwierdzania taryf.

Opłaty przewozowe za przesyłki towarowe koncesjonariusz pobiera według obowiązujących na kolejach państwowych zasadniczych klas taryfowych. Taryfy specjalne i wyjątkowe na przewóz towarów koleją koncesjonowaną będą zatwierdzane i wydawane na wniosek koncesjonariusza w trybie wydawania taryf.

Koncesjonariusz obowiązany jest zaopatrzyć kolej w tabor i we wszystkie urządzenia, niezbędne do eksploatacji oraz utrzymywać ją przez cały czas trwania koncesji w stanie zupełnej sprawności, zapewniającej bezpieczeństwo i ciągłość ruchu.
W odniesieniu do kolei koncesjonowanej korzysta koncesjonariusz ze zwolnień od podatków oraz od opłat państwowych i samorządowych w zakresie, ustalonym w art. 26 ustawy z dnia 17 marca 1932 r. o koncesjach na koleje znaczenia miejscowego i koleje miejskie.
Po upływie 10 lat od daty otwarcia ruchu na koncesjonowanej kolei Rząd ma prawo wykucie tę kolej na warunkach, określonych w § 11 dokumentu koncesyjnego z dnia 29 sierpnia 1898 r. na kolej lokalną od Piły do Jaworzna (Dz. u. p. austr. Nr 152).
Po upływie terminu koncesji kolej Jaworzno - Szczakowa wraz z gruntami, budowlami i wszystkimi przynależnościami bez żadnych ciężarów przechodzi natychmiast bez odszkodowania na własność Skarbu Państwa.
Koncesja może być unieważniona przez Ministra Komunikacji w przypadkach, przewidzianych w ustawie z dnia 17 marca 1932 r. o koncesjach na koleje znaczenia miejscowego i koleje miejskie.

W razie unieważnienia koncesji Minister Komunikacji zarządzi przejęcie całego majątku kolei na własność Skarbu Państwa, po przeprowadzeniu opisu i oszacowania tego majątku. Opis i oszacowanie przeprowadzi notariusz, wyznaczony przez Ministra Komunikacji, stosując odpowiednio przepisy kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji z nieruchomości.

Przejęcie majątku kolei na własność Skarbu Państwa następuje za kwotę, jaka wyniknie z pomnożenia 3/4 sumy oszacowania przez ułamek, którego licznikiem będzie ilość lat, pozostająca do wygaśnięcia koncesji, a mianownikiem ogólna ilość lat, na jaką koncesja została udzielona. Od ustalonej w ten sposób kwoty potrąca się sumę pozostałego do spłaty długu, przejętego przez Skarb Państwa oraz sumę wszelkich wierzytelności Skarbu Państwa i przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".

W każdym przypadku przejścia kolei Jaworzno - Szczakowa na własność Skarbu Państwo koncesjonariusz obowiązany jest przekazać Ministerstwu. Komunikacji bezzwłocznie wszelkie dokumenty, księgi i akta, dotyczące kolei oraz praw i zobowiązań koncesjonariusza, przejętych przez Skarb Państwa lub przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".
Poza tym w odniesieniu do kolei Jaworzno - Szczakowa obowiązują koncesjonariusza inne postanowienia dokumentu koncesyjnego z dnia 29 sierpnia 1898 r. na kolej lokalną od Piły do Jaworzna (Dz. u. p. austr. Nr 152) oraz dokumentu koncesyjnego z dnia 8 lipca 1903 r. (Dz. u. p. austr. Nr 145) dla kolei lokalnej Jaworzno - Jaworzno (miasto).