Nadanie koncesji na budowę i eksploatację kolei linowej użytku publicznego z Zakopanego (Kuźnice) na Kasprowy Wierch w Tatrach.
Dz.U.1935.90.578
Akt indywidualnyZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 3 grudnia 1935 r.
w sprawie nadania koncesji na budowę i eksploatację kolei linowej użytku publicznego z Zakopanego (Kuźnice) na Kasprowy Wierch w Tatrach.
Plany i projekty kolei, kosztorys ogólny i szczegółowe warunki techniczne zatwierdza Minister Komunikacji.
Tytułem zwrotu kosztów, związanych z wykonywaniem tego nadzoru, Spółka wpłaci do kasy Ministerstwa Komunikacji w okresie 2 miesięcy od daty ogłoszenia niniejszej koncesji ryczałtową sumę w wysokości 1/4% kosztów budowy, ustalonych w kosztorysie.
Spółka może albo sama wytwarzać energję elektryczną albo też czerpać ją z istniejących elektrowni. Tak w jednym jak w drugim przypadku Spółka powinna stosować się do postanowień ustawy elektrycznej z dnia 21 marca 1922 r. (Dz. U. R. P. z 1935 r. Nr. 17, poz. 98) i rozporządzeń na podstawie tej ustawy wydanych.
W granicach taryf maksymalnych Spółka może ustalać według swego uznania opłaty za przewóz osób i bagażu.
W przeciągu roku od ukończenia budowy Spółka obowiązana jest przedstawić Ministerstwu Komunikacji sprawozdanie z budowy kolei ze szczegółowym jej opisem i podaniem kosztów budowy.
Kapitał amortyzacyjny powstaje z dochodów ze sprzedaży zużytych materjałów, wymienionych na nowe, oraz z corocznych odpisów od ogólnego zysku brutto, obliczonych w sposób następujący:
3% od wartości bilansowej budowli murowanych,
5% od wartości bilansowej budynków drewnianych,
10% od wartości bilansowej maszyn.
Jeżeli kapitał zapasowy dojdzie do wysokości nominalnego kapitału zakładowego, ustają dalsze coroczne odpisy na ten cel, natomiast zostaną one wznowione, gdy kapitał ten zmniejszy się.
Do czasu spłacenia wszystkich zobowiązań Spółki czysty zysk przeznacza się całkowicie na umorzenie tych zobowiązań.
Z chwilą spłacenia zobowiązań właściwa władza Spółki podzieli czysty zysk w sposób następujący:
Spółka jest obowiązana wykonywać wszelkie ustawami określone obowiązki wobec przedsiębiorstwa "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".
Na pokrycie kosztów nadzoru państwowego Spółka jest obowiązana wpłacać rocznie do kasy Ministerstwa Komunikacji 2.000 zł w 2 ratach, płatnych co pół roku zgóry.
Minister Komunikacji zawiadomi Spółkę o zamiarze wykupu kolei co najmniej na sześć miesięcy przed dniem wykupu. Od dnia doręczenia Spółce tego zawiadomienia Spółka nie może zaciągać żadnych zobowiązań i długów bez zgody Ministra Komunikacji.
W okresie sześciomiesięcznym, wyżej wymienionym, delegat Ministra Komunikacji czuwać będzie, aby wszelkie nakłady pieniężne, niezbędne do utrzymania kolei i jej urządzeń w należytym stanie, zapewniającym bezpieczeństwo, były dokonywane w czasie właściwym.
W dniu wykupu kolei Rząd wypłaci Spółce tytułem odszkodowania sumę kapitału zakładowego według wartości nominalnej udziałów, a przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" przejmie z tym dniem wszystkie zobowiązania i długi Spółki, zaciągnięte na rzecz wykupionej kolei.
Z dniem wykupu cały majątek nieruchomy i ruchomy Spółki z wszystkiemi przynależnościami przechodzi na własność Skarbu Państwa.
W razie unieważnienia koncesji Minister Komunikacji zarządza:
Gdyby oprocentowanie powyższe nie osiągnęło średnio rocznie wysokości stopy dyskontowej Banku Polskiego, obowiązującej w momencie rozwiązania Spółki, wówczas udziałowcy mają prawo do wypłaty z kapitału zapasowego sumy, brakującej do oprocentowania udziałów według wyżej wspomnianej stopy Banku Polskiego.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »