Nadanie koncesji na budowę i eksploatację kolei górskiej z Zakopanego na Gubałówkę.
Dz.U.1938.50.395
Akt indywidualnyZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 15 lipca 1938 r.
w sprawie nadania koncesji na budowę i eksploatację kolei górskiej z Zakopanego na Gubałówkę.
W ciągu roku od ukończenia budowy koncesjonariusz obowiązany jest przedłożyć Ministerstwu Komunikacji sprawozdanie z budowy kolei ze szczegółowym jej opisem oraz z podaniem wysokości kapitału budowlanego i kosztów poszczególnych robót, budowli i innych urządzeń.
Koncesjonariuszowi służy prawo wywłaszczenia ma podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1934 r. o wywłaszczeniu na cele kolejowe (Dz. U. R. P. Nr 86, poz. 777).
Tytułem zwrotu kosztów, związanych z wykonywaniem tego nadzoru, koncesjonariusz wpłaci do kasy Ministerstwa Komunikacji w okresie 6 miesięcy od daty ogłoszenia niniejszej koncesji ryczałtową sumę w wysokości ¼% kosztów budowy, ustalonych w kosztorysie.
W sprawie budowy i uruchomienia urządzeń elektrycznych kolei górskiej obowiązują postanowienia ustawy elektrycznej z dnia 21 marca 1922 r. (Dz. U. R. P. z 1935 r. Nr 17, poz. 98) i rozporządzeń na podstawie tej ustawy wydanych.
Kapitał odnowienia (renowacyjny) powstaje z dochodów ze sprzedaży niezdatnych do użytku materiałów, wymienionych na nowe oraz z corocznych odpisów od zysku brutto, określonego w § 12, obliczonych w sposób następujący:
3% od wartości bilansowej budowli murowanych,
5% od wartości bilansowej budynków drewnianych,
10% od wartości bilansowej maszyn.
Kapitał odnowienia (renowacyjny) i zapasowy kolei lokuje koncesjonariusz na rachunku bieżącym w instytucjach finansowych, wskazanych przez Ministerstwo Komunikacji lub w papierach wartościowych, mających bezpieczeństwo pupilarne.
Czysty zysk zużyty będzie w następującej kolejności:
W granicach taryf maksymalnych koncesjonariusz może ustalać według swego uznania opłaty za przewóz osób, bagażu i towarów.
Preliminarz budżetowy, roczne sprawozdanie, bilans oraz rachunek zysków i strat kolei zatwierdza Ministerstwo Komunikacji.
Koncesjonariusz jest obowiązany wykonywać wszelkie ustawami określone obowiązki wobec przedsiębiorstwa "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".
Na pokrycie kosztów tego nadzoru koncesjonariusz jest obowiązany wpłacać corocznie do kasy Ministerstwa Komunikacji pół procentu (½%) od ogólnego dochodu, otrzymanego z eksploatacji kolei.
Minister Komunikacji zawiadomi koncesjonariusza o zamiarze wykupu kolei co najmniej na sześć miesięcy przed dniem wykupu. Od dnia doręczenia tego zawiadomienia koncesjonariusz nie może zaciągać żadnych zobowiązań ani długów bez zgody Ministra Komunikacji.
W okresie sześciomiesięcznym, wyżej wymienionym, organa Ministerstwa Komunikacji czuwać będą, aby wszelkie nakłady pieniężne, niezbędne do utrzymania kolei i jej urządzeń w należytym stanie, zapewniającym bezpieczeństwo, były dokonywane we właściwym czasie.
W dniu wykupu kolei Rząd wypłaci koncesjonariuszowi tytułem odszkodowania kwotę, jaka wyniknie po odjęciu od połowy kapitału budowlanego, określonego w sprawozdaniu z budowy kolei (§ 3), sumy nieumorzonych pożyczek hipotecznych i obligacyjnych, zaciągniętych na rzecz kolei górskiej, zaś przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" przejmie z tym dniem te nieumorzone pożyczki hipoteczne i obligacyjne.
Z dniem wykupu cały majątek nieruchomy kolei przechodni na własność Skarbu Państwa, zaś ruchomy majątek kolei oraz kapitał odnowienia (renowacyjny) przechodzą na własność przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowa".
W razie unieważnienia koncesji Minister Komunikacji zarządza:
W każdym przypadku przejścia kolei na własność Skarbu Państwa, koncesjonariusz jest obowiązany przekazać Ministerstwu Komunikacji wszelkie dokumenty i akta, dotyczące kolei oraz praw i zobowiązań, przejętych przez Skarb Państwa lub przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »