Nadanie koncesji na budowę i eksploatację kolei górskiej w Krynicy Zdroju.
Dz.U.1938.68.500
Akt indywidualnyZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 27 sierpnia 1938 r.
w sprawie nadania koncesji na budowę i eksploatację kolei górskiej w Krynicy Zdroju.
Spółce służy prawo wywłaszczenia na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1934 r. o wywłaszczaniu na cele kolejowe (Dz. U. R. P. Nr 86, poz. 777).
Tytułem zwrotu kosztów, związanych z wykonywaniem tego nadzoru, Spółka wpłaci do kasy Ministerstwa Komunikacji w okresie 6 miesięcy od daty ogłoszenia niniejszej koncesji ryczałtową sumę w wysokości 1/4% kosztów budowy, ustalonych w kosztorysie.
W sprawie budowy i uruchomienia urządzeń elektrycznych kolei górskiej obowiązują postanowienia ustawy elektrycznej z dnia 21 marca 1922 r. (Dz. U. R. P. z 1935 r. Nr 17, poz. 98) i rozporządzeń na podstawie tej ustawy wydanych.
W ciągu roku od ukończenia budowy Spółka obowiązana jest przedłożyć Ministerstwu Komunikacji sprawozdanie z budowy kolei ze szczegółowym jej opisem oraz z podaniem wysokości kapitału budowlanego i kosztów poszczególnych robót, budowli i innych urządzeń.
3% od wartości bilansowej budowli murowanych,
5% od wartości bilansowej budynków drewnianych,
10% od wartości bilansowej maszyn;
Jeżeli kapitał zapasowy dojdzie do wysokości nominalnego kapitału zakładowego, ustają dalsze coroczne odpisy na ten cel, natomiast. zostaną one wznowione, gdy kapitał ten zmniejszy się.
Kapitały odnowienia (renowacyjny) i zapasowy lokuje Spółka na rachunku bieżącym w instytucjach finansowych, wskazanych przez Ministerstwo Komunikacji w porozumieniu z Ministerstwem Skarbu, lub w papierach wartościowych, mających bezpieczeństwo pupilarne.
Czysty zysk zużyty będzie w następującej kolejności:
W granicach taryf maksymalnych Spółka może ustalać według swego uznania opłaty za przewóz osób, bagażu i towarów.
Na pokrycie kosztów tego nadzoru Spółka jest obowiązana wpłacać corocznie do kasy Ministerstwa Komunikacji pół procent (1/2%) od ogólnego dochodu, otrzymanego z eksploatacji kolei.
Minister Komunikacji zawiadomi Spółkę o zamiarze wykupu kolei co najmniej na sześć miesięcy przed dniem wykupu. Od dnia doręczenia Spółce tego zawiadomienia Spółka nie może zaciągać żadnych zobowiązań ani długów bez zgody Ministra Komunikacji.
W okresie sześciomiesięcznym, wyżej wymienionym, organa Ministerstwa Komunikacji czuwać będą, aby wszelkie nakłady pieniężne, niezbędne do utrzymania kolei i jej urządzeń w należytym stanie, zapewniającym bezpieczeństwo, były dokonywane we właściwym czasie.
W dniu wykupu kolei Rząd wypłaci Spółce tytułem odszkodowania sumę kapitału zakładowego, zaś przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" przejmie z tym dniem nieumorzone pożyczki hipoteczne i obligacyjne Spółki.
Z dniem wykupu cały majątek nieruchomy Spółki przechodzi na własność Skarbu Państwa, zaś majątek ruchomy Spółki oraz kapitały odnowienia (renowacyjny) i zapasowy przechodzą na własność przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
W razie unieważnienia koncesji Minister Komunikacji zarządza:
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »