Nadanie Instytutowi Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur statusu państwowego instytutu badawczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.2094

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 listopada 2017 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 października 2017 r.
w sprawie nadania Instytutowi Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur statusu państwowego instytutu badawczego

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158 i 1452) zarządza się, co następuje:
1. 
Instytutowi Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur z siedzibą w Warszawie, o numerze identyfikacyjnym REGON 000136780 i numerze identyfikacji podatkowej NIP 525 000 94 47, utworzonemu rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie połączenia Instytutu Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji oraz Instytutu Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego (Dz. U. poz. 1787 oraz z 2007 r. poz. 509), zwanemu dalej "Instytutem", nadaje się status państwowego instytutu badawczego.
2. 
Instytut używa nazwy "Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowy Instytut Badawczy".
3. 
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.
Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie:
1)
nauk społecznych i humanistycznych oraz przystosowywanie ich do zastosowania w praktyce;
2)
wdrażania wyników badań naukowych oraz prac rozwojowych w dziedzinie ekonomii i finansów;
3)
monitorowania skutków kryzysów gospodarczych i finansowych, analizowania przyczyn ich powstawania oraz przedstawiania propozycji ich zapobiegania.
1. 
Do zadań Instytutu należy:
1)
prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych, wdrożeniowych i innowacyjnych dotyczących polityki gospodarczej;
2)
prowadzenie prac analitycznych w zakresie skutków ekonomicznych procesu cyfryzacji produkcji;
3)
analizowanie dokonań w dziedzinie ekonomii i finansów oraz dokonywanie oceny ich zastosowania w praktyce;
4)
podejmowanie działalności dotyczącej doskonalenia metod prowadzenia badań naukowych, prac badawczo-rozwojowych i diagnostycznych, w zakresie ekonomii i finansów;
5)
współpraca z innymi podmiotami dotycząca doskonalenia metod badawczych, w szczególności metod ilościowych, w tym zastosowanie informatyki w ekonomii, oraz modelowania matematycznego;
6)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi w zakresie badań ekonomicznych oraz interdyscyplinarnych służących integracji rezultatów badań poszczególnych dziedzin nauki z właściwymi dziedzinami ekonomii;
7)
prowadzenie i rozwijanie baz danych związanych z zakresem działania Instytutu;
8)
upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych Instytutu;
9)
prowadzenie działalności wydawniczej związanej z realizowanymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi oraz z popularyzacją wyników badań prowadzonych w tym zakresie przez inne podmioty;
10)
organizowanie seminariów, sympozjów i konferencji naukowych;
11)
monitorowanie wdrażania koncepcji zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju gospodarczego, szczególnie w zakresie aktywizacji zawodowej i kapitałowej społeczeństwa;
12)
prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowej.
2. 
Do zadań Instytutu, szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonywanie jest niezbędne dla poprawy jakości życia obywateli, należy:
1)
opracowywanie i opiniowanie z punktu widzenia skutków ekonomicznych standardów, produktów, procesów i usług, a także warunków przestrzegania tych standardów z punktu widzenia:
a)
wymagań polityki przemysłowej i procesu cyfryzacji produkcji,
b)
wymagań jednolitego rynku europejskiego,
c)
wymagań konkurencyjności oferty eksportowej na rynku globalnym;
2)
monitorowanie oraz zapobieganie skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne w sferze makroekonomicznej:
a)
modelowanie ekonometryczne oraz prognozowanie rezultatów wieloletnich planów rozwoju gospodarczego kraju, w tym programów regionalnych, za pomocą modelu głównego i szeregu podmodeli dedykowanych wybranym aspektom polityki gospodarczej oraz zagadnieniom sektorowym i regionalnym,
b)
ocena procesów regulacji gospodarczych,
c)
ocena i rekomendacje polityk migracyjnych w kontekście kondycji polskiej gospodarki,
d)
monitorowanie wydatków państwa zgodnie ze standardami oraz praktykami krajowymi i międzynarodowymi,
e)
monitorowanie wpływu finansów publicznych na rozwój gospodarki.
Źródłem finansowania zadań Instytutu jako państwowego instytutu badawczego są środki finansowe:
1)
uzyskiwane ze źródeł, o których mowa w art. 18 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;
2)
uzyskane na zasadach określonych w art. 21 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;
3)
przyznawane Instytutowi przez ministra właściwego do spraw nauki na podstawie przepisów o zasadach finansowania nauki;
4)
przyznawane w formie dotacji celowej w ramach środków budżetowych, które pozostają w dyspozycji ministra właściwego do spraw gospodarki;
5)
pozyskiwane na realizację projektów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej;
6)
uzyskiwane z innych źródeł.
Dysponentem środków budżetowych na realizację zadań, o których mowa w § 3 ust. 2, jest minister właściwy do spraw gospodarki.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.