Nabywanie uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności.
Dz.U.2020.444 t.j.
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 18 marca 2016 r.
w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1 6
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O WPISIE DO REJESTRU RZECZOZNAWCÓW
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O WPISIE DO REJESTRU RZECZOZNAWCÓW
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR PIECZĘCI IMIENNEJ RZECZOZNAWCY
WZÓR PIECZĘCI IMIENNEJ RZECZOZNAWCY
ZAŁĄCZNIK Nr 3
(kolejny nr/rok)
Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI TUSZ WOŁOWYCH
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2178, z późn. zm.).
1. Miejsce ustalenia klas jakości:
...............................................................................................................................................
(nazwa i adres zakładu)
2. Data ustalenia klas jakości:
...............................................................................................................................................
3. Rzeczoznawca:
...............................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w ................................................................... pod numerem ..............................................
4. Metoda ustalenia klas jakości: wzrokowa/aparaturowa*
5. Wyniki ustalenia klas jakości i masy tusz:
Numer ubojowy | Numer identyfikacyjny zwierzęcia | Kategoria tuszy | Klasa uformowania | Klasa otłuszczenia | Masa tuszy ciepłej (kg) | Masa tuszy ciepłej skorygowana1) (kg) |
6. Określenie prezentacji tusz podczas ważenia**:
1) prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.);
2) prezentacja inna niż w pkt 1***:
Tusze o numerach ubojowych: ............................... różnią się od prezentacji wzorcowej Unii Europejskiej następującymi elementami:
.........................................................................................................................................
Sumaryczny współczynnik korekty wynosi:
.........................................................................................................................................
7. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*:
...............................................................................................................................................
Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
...................................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
...................................................................................
Potwierdzenie odbioru protokołu:
...................................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
________________________________
1) Masa tuszy ciepłej po dokonaniu korekty masy współczynnikami korygującymi, określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/1184 z dnia 20 kwietnia 2017 r. ustanawiającym zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do unijnych skal klasyfikacji tusz wołowych, wieprzowych i baranich oraz raportowania cen rynkowych niektórych kategorii tusz i żywych zwierząt (Dz. Urz. UE L 171 z 04.07.2017, str. 103), jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej.
* Niepotrzebne skreślić.
** Właściwe zaznaczyć.
*** W przypadku gdy zastosowano kilka różnych prezentacji, wskazuje się wszystkie odstępstwa oraz uwzględnia się odpowiednie współczynniki korygujące.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
(kolejny nr/rok)
Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI TUSZ WIEPRZOWYCH
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2178, z późn. zm.).
1. Miejsce ustalenia klas jakości:
.......................................................................................................................................................
(nazwa i adres zakładu)
2. Data ustalenia klas jakości:
.......................................................................................................................................................
3. Rzeczoznawca:
.......................................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w ............................................................................................ pod numerem ..............................................
4. Metoda ustalenia klas jakości (nazwa urządzenia):
........................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................
5. Wyniki ustalenia klas jakości i masy tusz:
Numer ubojowy | Numer identyfikacyjny zwierzęcia | Opis oszacowanych wartości | Klasa jakości | Oszacowana zawartość mięsa w tuszy (w %) | Masa tuszy ciepłej (kg) | Masa tuszy ciepłej skorygowana 2) (kg) | Masa tuszy schłodzonej skorygowana 3) (kg) | |||
pomiar/y grubości mięśnia1) | pomiar/y grubości słoniny (widocznej okrywy tłuszczowej)1) | |||||||||
M lub Ml | M2 | F lub FI | F2 | |||||||
6. Określenie prezentacji tusz podczas ważenia, w przypadku gdy zastosowana prezentacja różni się od prezentacji wzorcowej Unii Europejskiej, określonej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.)*:
.............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
......................................................................................................................
7. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag**:
.............................................................................................................................................................
...................................................................................................................................
Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
...................................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
...................................................................................
Potwierdzenie odbioru protokołu:
...................................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
_________________________________
1) Wypełnia się właściwe kolumny w zależności od stosowanej metody klasyfikacji tusz, o której mowa w decyzji Komisji 2005/240/WE z dnia 11 marca 2005 r. zatwierdzającej metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Polsce (Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2005, str. 62, z późn. zm.).
2) Wypełnia się, jeżeli masa tuszy ciepłej jest korygowana zgodnie z wartościami określonymi w art. 2 decyzji Komisji 2005/240/WE z dnia 11 marca 2005 r. zatwierdzającej metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Polsce.
3) Wypełnia się, jeżeli ważenie tuszy odbywa się później niż 45 minut po uboju, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 kwietnia 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków ustalania i sposobu oznaczania klas jakości handlowej tusz wieprzowych oraz tusz wołowych (Dz. U. poz. 934).
* Umieszcza się w protokole, jeżeli wypełniono kolumnę tabeli zatytułowaną Masa tuszy ciepłej skorygowana (kg). Wskazuje się wszystkie zastosowane odstępstwa w odniesieniu do każdej tuszy, dla której odstępstwa wystąpiły.
** Niepotrzebne skreślić.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
(kolejny numer/numer rzeczoznawcy)
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2178, z późn. zm.).
1. Nazwa artykułu ........................................................................................................................
2. Rzeczoznawca .........................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w .............................................................................................
pod numerem .................................
3. Osoby obecne przy pobieraniu próbek: ...................................................................................
(imiona i nazwiska)
.......................................................................................................................................................
4. Zleceniodawca .........................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
5. Miejsce pobrania próbek
.......................................................................................................................................................
(nazwa i adres)
.......................................................................................................................................................
(rodzaj i numer środka transportu/numer, nazwa magazynu)
6. Czas pobrania próbek ..............................................................................................................
(data i godzina)
7. Producent .................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
8. Sprzedawca ..............................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
9. Odbiorca ..................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
10. Wielkość partii ......................................................................................................................
11. Data produkcji partii .............................................................................................................
12. Dane identyfikacyjne partii ...................................................................................................
(numer identyfikacyjny, numer partii, oznaczenie kodowe)
13. Przeznaczenie artykułu .........................................................................................................
14. Deklarowana jakość ..............................................................................................................
(deklaracja producenta lub wprowadzającego do obrotu)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
15. Sposób składowania lub transportu i rodzaj opakowania .....................................................
................................................................................................................................................
16. Stan ogólny partii ..................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
17. Wskazania dotyczące rodzaju badań .....................................................................................
................................................................................................................................................
18. Metodyka pobierania próbek ................................................................................................
(przepis, norma)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
19. Opis warunków mogących mieć wpływ na pobieranie próbek ............................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
20. Liczba przygotowanych próbek ............................................................................................
21. Jednostkowe masy próbek ....................................................................................................
22. Rodzaj opakowania ...............................................................................................................
23. Sposób zabezpieczenia próbek ..............................................................................................
................................................................................................................................................
24. Wskazania dotyczące sposobu transportu i przechowywania próbek ..................................
................................................................................................................................................
25. Próbki wraz z protokołem przekazano ..................................................................................
(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
26. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag* ......................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
....................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
Podpisy osób obecnych przy pobraniu próbek:
.........................................................
.........................................................
Potwierdzenie odbioru próbek i protokołu
.........................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
* Niepotrzebne skreślić.
ZAŁĄCZNIK Nr 6
(kolejny numer/numer rzeczoznawcy)
CHMIELU W RAMACH PROCEDURY JEGO CERTYFIKACJI
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 678, z późn. zm.).
1. Nazwa artykułu ........................................................................................................................
2. Miejsce pobrania próbek
..................................................................................................................................................
(nazwa i adres)
..................................................................................................................................................
3. Producent .................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
4. Wielkość partii ........................................................................................................................
5. Dane identyfikacyjne partii .....................................................................................................
(numer identyfikacyjny, numer partii, oznaczenie kodowe)
6. Metodyka pobierania próbek ...................................................................................................
(przepis, norma)
7. Liczba przygotowanych próbek ..............................................................................................
8. Jednostkowe masy próbek .......................................................................................................
9. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag* .........................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
........................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
Imiona i nazwiska oraz podpisy osób obecnych
przy pobraniu próbek:
........................................................................
........................................................................
Potwierdzenie odbioru próbek i protokołu
........................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
* Niepotrzebne skreślić.
ZAŁĄCZNIK Nr 7
(kolejny numer/numer rzeczoznawcy)
ŚWIEŻYCH OWOCÓW I WARZYW
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2178, z późn. zm.).
1. Przedsiębiorca .........................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
2. Rzeczoznawca .........................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w ............................... pod numerem ..........................................
3. Miejsce ustalenia klas jakości
..................................................................................................................................................
4. Wyniki ustalenia klas jakości:
Lp. | Nazwa produktu/ odmiana/wielkość | Opakowanie (rodzaj i liczba) | Wielkość partii | Klasa jakości |
5. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
...................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
Potwierdzenie odbioru protokołu:
...................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
* Niepotrzebne skreślić.
ZAŁĄCZNIK Nr 8
WARUNKI DOTYCZĄCE TEMATÓW, JAKIE POWINIEN OBEJMOWAĆ PROGRAM SZKOLENIA W ZAKRESIE ZASAD USTALANIA KLAS JAKOŚCI ŚWIEŻYCH OWOCÓW I WARZYW
WARUNKI DOTYCZĄCE TEMATÓW, JAKIE POWINIEN OBEJMOWAĆ PROGRAM SZKOLENIA W ZAKRESIE ZASAD USTALANIA KLAS JAKOŚCI ŚWIEŻYCH OWOCÓW I WARZYW
Lp. | Temat | Ilość godzin |
1 | Podstawy prawne i zakres działania Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych | 0,5 godziny |
2 | Przepisy w zakresie obowiązków i uprawnień rzeczoznawców | 0,5 godziny |
3 | Przepisy w zakresie ustalania klas jakości owoców i warzyw świeżych | 1,5 godziny |
4 | Zasady klasyfikacji owoców i omówienie głównych elementów standardów jakościowych | 0,5 godziny |
5 | Omówienie poszczególnych elementów standardów jakościowych owoców | 3 godziny |
6 | Zasady klasyfikacji warzyw i omówienie głównych elementów standardów jakościowych | 0,5 godziny |
7 | Omówienie poszczególnych elementów standardów jakościowych warzyw | 3 godziny |
8 | Dokumentacja, w tym wypełnianie protokołu przez rzeczoznawcę | 2 godziny |
9 | Wybrane przepisy BHP | 0,5 godziny |
10 | Zajęcia praktyczne w zakładzie - owoce. Zajęcia praktyczne w zakładzie - warzywa | 4 godziny |
ŁĄCZNIE: 16 godzin (2 dni szkoleniowe po 8 godzin) |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (5)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (2)
- Zmiana rozporządzenia w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności.
- Zmiana rozporządzenia w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności.