Nabywanie uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowanie tych czynności.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.102 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 21 stycznia 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 5 lutego 2003 r.
w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności

Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zwanego dalej "egzaminem dla pracowników";
2)
sposób przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zwanego dalej "egzaminem kwalifikacyjnym na rzeczoznawcę";
3)
sposób powoływania i skład komisji kwalifikacyjnej;
4)
wysokość wynagrodzenia członków komisji kwalifikacyjnej;
5)
wzór zaświadczenia o wpisaniu do rejestru rzeczoznawców;
6)
wzór pieczęci imiennej rzeczoznawcy;
7)
wzory protokołów z czynności przeprowadzanych przez rzeczoznawców;
8)
stawki opłat za szkolenie rzeczoznawców oraz za egzaminy kwalifikacyjne na rzeczoznawców.
1. 
O powołanie komisji kwalifikacyjnej do przeprowadzenia egzaminu dla pracowników występuje z wnioskiem do Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, zwanego dalej "Głównym Inspektorem", właściwy ze względu na miejsce zatrudnienia pracownika wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
2. 
Egzamin dla pracowników jest przeprowadzany w formie testu opracowanego przez Głównego Inspektora.
3. 
Egzamin dla pracowników uważa się za zdany, jeżeli egzaminowany uzyska przynajmniej 70% maksymalnej liczby punktów.
1. 
O powołanie komisji kwalifikacyjnej do przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego na rzeczoznawcę występuje z wnioskiem do Głównego Inspektora właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o wpis do rejestru rzeczoznawców wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
2. 
Osoba, która zamierza przystąpić do egzaminu kwalifikacyjnego na rzeczoznawcę, wnosi opłatę za ten egzamin przelewem na rachunek bankowy Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
3. 
Egzamin kwalifikacyjny na rzeczoznawcę składa się z:
1)
egzaminu pisemnego przeprowadzanego w formie testu, mającego na celu sprawdzenie znajomości przepisów dotyczących produkcji i obrotu artykułami rolno-spożywczymi, w tym zasad ustalania klas jakości, sposobu produkcji i pobierania próbek określonych artykułów rolno-spożywczych oraz zasad postępowania rzeczoznawcy;
2)
egzaminu praktycznego mającego na celu sprawdzenie prawidłowości przeprowadzenia czynności związanych z ustalaniem klas jakości, sposobu produkcji, pobieraniem próbek określonych artykułów rolno-spożywczych oraz prawidłowości sporządzania protokołów z przeprowadzonych czynności.
4. 
Główny Inspektor zatwierdza zbiór pytań testowych oraz ćwiczeń praktycznych, opracowanych przez komisję kwalifikacyjną.
5. 
Ocena z egzaminu pisemnego jest określana w formie punktowej w następujący sposób:
1)
odpowiedź prawidłowa - jeden punkt;
2)
odpowiedź nieprawidłowa lub brak odpowiedzi - zero punktów.
6. 
Egzamin pisemny uważa się za zdany, jeżeli egzaminowany uzyska przynajmniej 70% maksymalnej liczby punktów.
7. 
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu praktycznego jest zdanie egzaminu pisemnego.
8. 
Egzamin praktyczny uważa się za zdany w przypadku uzyskania przez egzaminowanego pozytywnej oceny wyrażonej przez większość składu komisji kwalifikacyjnej.
1. 
Z egzaminów, o których mowa w § 2 i 3, sporządza się protokół, który zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu;
2)
skład komisji kwalifikacyjnej;
3)
imiona i nazwiska, adresy zamieszkania i numery dowodów tożsamości osób, które przystąpiły do egzaminu;
4)
wyniki egzaminu.
2. 
Protokół, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący komisji kwalifikacyjnej przekazuje niezwłocznie Głównemu Inspektorowi.
3. 
O wynikach egzaminów Główny Inspektor informuje egzaminowanych oraz wojewódzkich inspektorów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych właściwych ze względu na:
1)
miejsce zamieszkania egzaminowanego - w przypadku egzaminów kwalifikacyjnych na rzeczoznawcę;
2)
miejsce zatrudnienia egzaminowanego - w przypadku egzaminów dla pracowników.
Egzaminy, o których mowa w § 2 i 3, przeprowadza komisja kwalifikacyjna w miejscu i terminie wyznaczonym przez Głównego Inspektora.
1. 
W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzą:
1)
przewodniczący;
2)
trzech członków.
2. 
Główny Inspektor spośród członków komisji kwalifikacyjnej wyznacza przewodniczącego.
3. 
W skład komisji kwalifikacyjnej powoływane są osoby, które:
1)
ukończyły studia wyższe;
2)
posiadają wiedzę teoretyczną oraz co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe z zakresu zagadnień objętych przedmiotem egzaminu.
Za przeprowadzenie egzaminów, o których mowa w § 2 i 3:
1)
przewodniczący komisji kwalifikacyjnej otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 20,00 zł,
2)
członkowie komisji kwalifikacyjnej otrzymują wynagrodzenie w wysokości 16,00 zł

- od jednej osoby egzaminowanej.

1. 
Określa się wzory:
1)
zaświadczenia o wpisaniu do rejestru rzeczoznawców, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
pieczęci imiennej rzeczoznawcy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
protokołów z czynności przeprowadzanych przez rzeczoznawców:
a)
ustalenia klas jakości tusz zwierząt rzeźnych, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia,
b)
ustalenia klas jakości produktów rybnych, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia,
c)
ustalenia sposobu produkcji, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia,
d)
pobrania próbek, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia,
e)
ustalenia klas jakości świeżych owoców i warzyw, stanowiący załącznik nr 7 od rozporządzenia.
2. 
Protokół z ustalenia klas jakości tusz wołowych zawiera co najmniej informacje dotyczące:
1)
miejsca ustalenia klas jakości;
2)
daty ustalenia klas jakości;
3)
dostawcy żywca (w przypadku uboju dokonywanego na podstawie umowy z właścicielem);
4)
rzeczoznawcy;
5)
metody ustalenia klas jakości;
6)
wyników ustalenia klas jakości i masy tusz, w tym:
a)
kategorię tuszy,
b)
klasę uformowania,
c)
klasę otłuszczenia,
d)
masę tuszy ciepłej,
e)
masę tuszy ciepłej skorygowaną, oznaczającą masę tuszy po dokonaniu korekty masy współczynnikami korygującymi określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1249/2008 z dnia 10 grudnia 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrożenia wspólnotowych skal klasyfikacji tusz wołowych, wieprzowych i baranich oraz raportowania ich cen (Dz. Urz. UE L 337 z 16.12.2008, str. 3, z późn. zm.), jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej

- z podaniem numeru ubojowego i numeru identyfikacyjnego zwierzęcia;

7)
prezentacji tuszy podczas ważenia wraz z określeniem sumarycznego wskaźnika korekty.
2a. 
Protokół, o którym mowa w ust. 2, może być sporządzony w formie wydruku komputerowego.
3. 
Protokół z ustalenia klas jakości tusz wieprzowych zawiera co najmniej informacje dotyczące:
1)
miejsca ustalenia klas jakości;
2)
daty ustalenia klas jakości;
3)
dostawcy żywca;
4)
rzeczoznawcy;
5)
metody ustalenia klas jakości;
6)
wyników ustalenia klas jakości i masy tusz, w tym:
a)
opis oszacowanych wartości odnoszących się do:
-
grubości mięśnia w miejscach pomiaru lub pomiarów - oznaczonych literą M,
-
grubości słoniny w miejscach pomiaru lub pomiarów - oznaczonych literą F,
b)
klasy jakości,
c)
oszacowaną zawartość mięsa w tuszy,
d)
masę tuszy ciepłej,
e)
masę tuszy ciepłej skorygowaną, oznaczającą masę tuszy po dokonaniu korekty masy w oparciu o wartości określone w art. 2 decyzji Komisji 2005/240/WE z dnia 11 marca 2005 r. zatwierdzającej metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Polsce (Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2005, str. 62, z późn. zm.), jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej,
f)
masę tuszy schłodzonej skorygowaną zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 lutego 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków ustalania klasy jakości handlowej tusz wieprzowych (Dz. U. Nr 28, poz. 181), w przypadku gdy ważenie tuszy nastąpi później niż 45 minut po uboju;
7)
prezentacji tuszy podczas ważenia, jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej.
3a. 
Protokół, o którym mowa w ust. 3, może być sporządzony w formie wydruku komputerowego.
4. 
Protokoły, o których mowa w ust. 2 i 3, powinny dotyczyć ocen dokonywanych przez jednego rzeczoznawcę jednego dnia.
5. 
Poza informacjami, o których mowa w ust. 2 i 3, protokół powinien również zawierać:
1)
uwagi lub adnotacje o ich braku;
2)
pieczęć imienną i podpis rzeczoznawcy;
3)
datę i miejsce wystawienia protokołu;
4)
potwierdzenie odbioru protokołu, w tym datę, imię i nazwisko odbierającego oraz jego podpis.
1. 
Opłatę za godzinę szkolenia rzeczoznawców ustala się w wysokości 32,00 zł.
2. 
Opłatę za egzamin kwalifikacyjny na rzeczoznawcę ustala się w wysokości 162,00 zł.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O WPISANIU DO REJESTRU RZECZOZNAWCÓW

wzór

Wymiar: 105 mm x 70 mm

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR PIECZĘCI IMIENNEJ RZECZOZNAWCY

.....................................................................

(imię i nazwisko)

RZECZOZNAWCA
wpisany do rejestru prowadzonego

przez wojewódzkiego inspektora jakości

handlowej artykułów rolno-spożywczych

w ............................. pod numerem ............

Wymiary pieczęci: 20 x 45 mm.

)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR nr 1

grafika

WZÓR nr 2

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR
PROTOKÓŁ NR ..................../...........................Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI
(kolejny numer/ numer rzeczoznawcy)
PRODUKTÓW RYBNYCH
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U.

z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1.Producent ..............................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
...............................................................................................................................................................................................
2.Nazwa jednostki połowowej ................................................................................................................................................
3.Łowisko (zwyczajowa nazwa) .............................................................................................................................................
4.Rzeczoznawca ......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych

w ..................................... pod numerem ...............................................................................................................................

5.Miejsce ustalenia klas jakości ...............................................................................................................................................
6.Wyniki ustalenia klas jakości:
Lp.GatunekWielkość partiiSortyment wielkościowyKlasa świeżości
7.Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
...................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
Potwierdzenie odbioru protokołu
...................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR
PROTOKÓŁ NR ..................../..........................Z USTALENIA SPOSOBU PRODUKCJI
(kolejny numer/ numer rzeczoznawcy)
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U.

z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1.Producent ..............................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

2.Rzeczoznawca ......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych

w ..................................... pod numerem ...............................................................................................................................

3.Miejsce ustalenia klas jakości

...............................................................................................................................................................................................

4.Zakres przeprowadzonych czynności

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

5.Ocena sposobu produkcji

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

6.Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
...................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
Potwierdzenie odbioru protokołu
...................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
* Niepotrzebne skreślić.

)

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR
PROTOKÓŁ NR ........................./..............................Z POBRANIA PRÓBEK
(kolejny numer/ numer rzeczoznawcy)
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U.

z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1.Nazwa artykułu .....................................................................................................................................................................
2.Rzeczoznawca ......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych

w ............................................................................................ pod numerem ........................................................................

3.Osoby obecne przy pobieraniu próbek: ................................................................................................................................
(imiona i nazwiska)
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

4.Zleceniodawca .......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
5.Miejsce pobrania próbek
...............................................................................................................................................................................................
(nazwa i adres)
...............................................................................................................................................................................................
(rodzaj i numer środka transportu/numer, nazwa magazynu)
6.Czas pobrania próbek ............................................................................................................................................................
(data i godzina)
7.Producent ...............................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
8.Sprzedawca ............................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
9.Odbiorca ................................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
10.Wielkość partii .......................................................................................................................................................................
11.Data produkcji partii ..............................................................................................................................................................
12.Dane identyfikacyjne partii ....................................................................................................................................................
(numer identyfikacyjny, numer partii, oznaczenie kodowe)
13.Przeznaczenie artykułu ..........................................................................................................................................................
14.Deklarowana jakość ...............................................................................................................................................................
(deklaracja producenta lub wprowadzającego do obrotu)
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

15.Sposób składowania lub transportu i rodzaj opakowania ......................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

16.Stan ogólny partii ..................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

17.Wskazania dotyczące rodzaju badań .....................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

18.Metodyka pobierania próbek .................................................................................................................................................
(przepis, norma)
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

19.Opis warunków mogących mieć wpływ na pobieranie próbek .............................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

20.Liczba przygotowanych próbek .............................................................................................................................................
21.Jednostkowe masy próbek .....................................................................................................................................................
22.Rodzaj opakowania ................................................................................................................................................................
23.Sposób zabezpieczenia próbek ...............................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

24.Wskazania dotyczące sposobu transportu i przechowywania próbek ...................................................................................

................................................................................................................................................................................................

25.Próbki wraz z protokołem przekazano ...................................................................................................................................
(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)
................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

26.Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag* .......................................................................................
................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

...................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
Podpisy osób obecnych przy pobraniu próbek:

..........................................................................

..........................................................................

Potwierdzenie odbioru próbek i protokołu
...................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
* Niepotrzebne skreślić.

)

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR
PROTOKÓŁ NR ....................../............................Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI
(kolejny numer/ numer rzeczoznawcy)
ŚWIEŻYCH OWOCÓW I WARZYW
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U.

z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1.Przedsiębiorca .......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

2.Rzeczoznawca ......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych

w ..................................... pod numerem ...............................................................................................................................

3.Miejsce ustalenia klas jakości ...............................................................................................................................................
4.Wyniki ustalenia klas jakości:
Lp.Nazwa produktu/odmiana/wielkośćOpakowanie

(rodzaj i liczba)

Wielkość partiiKlasa jakości
5.Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
...................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
Potwierdzenie odbioru protokołu
...................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
* Niepotrzebne skreślić.

)

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).