Moc obowiązująca Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzonej w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.78.707

Akt jednorazowy
Wersja od: 9 maja 2003 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 30 marca 2002 r.
w sprawie mocy obowiązującej Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzonej w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że na podstawie ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ratyfikacji Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska (Dz. U. Nr 89, poz. 970), sporządzonej w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r., Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej dnia 31 grudnia 2001 r. ratyfikował wymienioną konwencję. Dokument ratyfikacyjny złożony został Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych dnia 15 lutego 2002 r. Zgodnie z art. 20 ust. 3 konwencji wchodzi ona w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej dnia 16 maja 2002 r.
Jednocześnie podaje się do wiadomości, co następuje:
1.
Następujące państwa stały się stronami konwencji w niżej podanych datach:

Republika Albanii 27 czerwca 2001 r.

Republika Armenii 1 sierpnia 2001 r.

Republika Azerbejdżanu 23 marca 2000 r.

Republika Białoruś 9 marca 2000 r.

Królestwo Danii 29 września 2000 r.

Republika Estońska 2 sierpnia 2001 r.

Gruzja 11 kwietnia 2000 r.

Republika Kirgiska 1 maja 2001 r.

Republika Kazachstanu 11 stycznia 2001 r.

Republika Litewska 28 stycznia 2002 r.

Była Jugosłowiańska Republika Macedonii 22 lipca 1999 r.

Republika Mołdowy 9 sierpnia 1999 r.

Republika Węgierska 3 lipca 2001 r.

Republika Włoska 13 czerwca 2001 r.

Rumunia 11 lipca 2000 r.

Republika Tadżykistanu 17 lipca 2001 r.

Turkmenistan 25 czerwca 1999 r.

Ukraina 18 listopada 1999 r.

2.
Przy podpisywaniu lub składaniu dokumentów ratyfikacyjnych, przystąpienia lub przyjęcia, następujące państwa złożyły oświadczenia lub zastrzeżenia:

KRÓLESTWO DANII

Deklaracja złożona przy podpisaniu

"Wyspy Owcze i Grenlandia są autonomiczne na podstawie "Prawa o zasadach wewnętrznych" (Home Rule Acts), które stanowi inter alia, że sprawy dotyczące środowiska w ogólności oraz tereny, których dotyczy konwencja, podlegają prawu o samostanowieniu. Z zasad wewnętrznych (Home Rule Governments) zarówno Wysp Owczych, jak i Grenlandii wynika, że w ich interesie politycznym leży wspieranie podstawowych koncepcji i zasad ustanowionych w konwencji w możliwym do zrealizowania zakresie. Jednak, ponieważ konwencja jest opracowana z punktu widzenia państw europejskich mających stosunkowo dużą populację i odpowiadające struktury administracyjne i społeczne, oczywiście nie ma znaczenia, że konwencja jest we wszystkich aspektach właściwa dla słabo zaludnionych i daleko mniej zróżnicowanych społeczeństw Wysp Owczych i Grenlandii. Dlatego zastosowanie w pełni konwencji na tych terenach może oznaczać niepotrzebną i niestosowną biurokrację. Władze Wysp Owczych i Grenlandii przeanalizują tę kwestię dokładnie.

Dlatego podpisanie przez Danię konwencji niekoniecznie oznacza, że duńska ratyfikacja ostatecznie włącza Wyspy Owcze i Grenlandię".

WSPÓLNOTA EUROPEJSKA

Deklaracja złożona przy podpisaniu

"Wspólnota Europejska pragnie wyrazić ogromną satysfakcję z zawarcia konwencji jako istotnego kroku w kierunku dalszego zachęcania i wspierania publicznej świadomości w dziedzinie środowiska i lepszego przyjmowania ustawodawstwa dotyczącego środowiska w regionie Narody Zjednoczone - Wspólnota Europejska, zgodnie z zasadą trwałego rozwoju.

Spełniając w pełni cele zawarte w konwencji i uznając, że Wspólnota Europejska jest czynnie zaangażowana w ochronę środowiska przez wyczerpujące i rozwijające się ustalenia ustawodawstwa, stało się ważne nie tylko podpisanie konwencji na poziomie Wspólnoty, ale także wprowadzenie jej instytucji w struktury krajowych władz publicznych.

W ramach instytucjonalnego i prawnego systemu wspólnotowego oraz przepisów Traktatu Amsterdamskiego, uwzględniając przyszłe ustawodawstwo dotyczące ujawniania (działań władz publicznych), Wspólnota oświadcza także, że instytucje Wspólnoty stosują konwencję w ramach założeń istniejących i przyszłych zasad dotyczących dokumentów przystąpienia oraz innych istotnych zasad prawa wspólnotowego w dziedzinie, do której odnosi się konwencja.

Wspólnota rozważy, czy jakiekolwiek dalsze deklaracje będą konieczne przy ratyfikowaniu konwencji dla celów jej zastosowania w stosunku do instytucji Wspólnoty"

REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC

Deklaracja złożona przy podpisaniu

"Tekst konwencji podnosi szereg trudnych kwestii odnośnie do jej praktycznego zastosowania w niemieckim systemie prawnym, których ostateczne rozwiązanie nie było możliwe w okresie przewidzianym na podpisanie konwencji. Te kwestie wymagają starannego rozważenia, obejmującego wpływ (postanowień) konwencji na ustawodawstwo, zanim konwencja stanie się wiążąca na podstawie prawa międzynarodowego.

Federalna Republika Niemiec zobowiązuje się, że stosowanie niniejszej konwencji przez niemieckie organy wykonawcze nie prowadzi do sytuacji, która umożliwiałaby zakłócenia i opóźnienia w procedurze".

WIELKA BRYTANIA I IRLANDIA PÓŁNOCNA

Deklaracja złożona przy podpisaniu

"Wielka Brytania rozumie odniesienie zawarte w artykule 1 i ustępie 7 preambuły konwencji do "prawa" każdej osoby do "życia w środowisku właściwym dla jej zdrowia i samopoczucia" jako wyrażające dążenia, które stanowiły motywację do negocjacji konwencji i które w pełni są podzielane przez Wielką Brytanię. Prawa, które każda Strona zobowiązuje się zagwarantować na podstawie artykułu 1, są ograniczone do prawa dostępu do informacji, do udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępu do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska w związku z przepisami konwencji".