Międzynarodowa konwencja w sprawie kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych na statkach. Londyn.2001.10.05.
Dz.U.2008.134.851
Akt obowiązującyMIĘDZYNARODOWA KONWENCJA
w sprawie kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych na statkach,
podpisana w Londynie dnia 5 października 2001 r.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 5 października 2001 r. została podpisana w Londynie Międzynarodowa konwencja w sprawie kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych na statkach, 2001 r., w następującym brzmieniu:
Przekład
MIĘDZYNARODOWA KONWENCJA W SPRAWIE KONTROLI SZKODLIWYCH SYSTEMÓW PRZECIWPOROSTOWYCH NA STATKACH, 2001 R.
STRONY NINIEJSZEJ KONWENCJI,
MAJĄC NA UWADZE, że prace naukowe i przeprowadzone przez rządy i kompetentne organizacje międzynarodowe badania wykazały, że pewne systemy przeciwporostowe używane na statkach stanowią istotne zagrożenie toksyczne oraz mają inny, długoterminowy wpływ na ważne, z punktu widzenia ekologicznego i ekonomicznego organizmy morskie, a także, że zdrowie ludzkie może być zagrożone w wyniku spożycia skażonych owoców morza;
MAJĄC SZCZEGÓLNIE NA UWADZE istnienie poważnych zastrzeżeń do systemów przeciwporostowych, w których stosowane są związki substancji cyno-organicznych stanowiące biocydy i będąc przekonanym, że wprowadzanie takich substancji cyno-organicznych do środowiska naturalnego musi być wycofane;
PRZYPOMINAJĄC, że postanowienia rozdziału 17 porządku dziennego nr 21, przyjęte przez Konferencję Narodów Zjednoczonych w sprawie Środowiska i Rozwoju, która odbyła się w 1992 roku, wzywa państwa do podjęcia działań w celu zmniejszenia zanieczyszczeń spowodowanych przez związki substancji cyno-organicznych używanych w systemach przeciwporostowych;
PRZYPOMINAJĄC TAKŻE, że rezolucja A.895(21), przyjętą przez Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej dnia 25 listopada 1999 roku, zaleca Komitetowi Ochrony Środowiska Morskiego tej Organizacji (MEPC), podjęcie w trybie pilnym prac nad przygotowaniem globalnych, wiążących instrumentów prawnych odnoszących się do szkodliwego oddziaływania systemów przeciwporostowych;
MAJĄC NA WZGLĘDZIE zasadę ostrożnego podejścia zawartą w zasadzie 15 Deklaracji z Konferencji w Rio dotyczącej środowiska i zrównoważonego rozwoju, do której nawiązuje rezolucja MEPC.67(37) przyjęta przez MEPC 15 września 1995 roku;
UZNAJĄC znaczenie ochrony środowiska morskiego oraz zdrowia ludzkiego przed niekorzystnymi skutkami stosowania systemów przeciwporostowych;
UZNAJĄC TAKŻE, że stosowanie pokryć przeciwporostowych w celu zapobiegania osadzania się organizmów na powierzchni kadłuba statków ma bardzo ważne znaczenie dla efektywności handlu, żeglugi i zapobiegania rozprzestrzenianiu się niebezpiecznych dla środowiska organizmów morskich i patogenów;
UZNAJĄC NASTĘPNIE potrzebę doskonalenia systemów przeciwporostowych, które będą skuteczne i bezpieczne dla środowiska oraz potrzebę promowania zastępczych systemów, które będą mniej szkodliwe albo nieszkodliwe;
UZGODNIŁY, co następuje:
Ogólne zobowiązania
Definicje
Dla celów niniejszej Konwencji, jeżeli nie zostało to wyraźnie określone inaczej:
Zastosowanie
Kontrole systemów przeciwporostowych.
i podejmie skuteczne działania mające zapewnić, że takie statki zastosują się do tych wymagań.
Kontrole według Załącznika 1 - materiały odpadowe
Biorąc pod uwagę międzynarodowe przepisy, standardy i wymagania, Strony podejmą odpowiednie działania na swoim terytorium w celu wymuszenia aby odpady powstałe podczas nakadania albo usuwaniu pokryć przeciwporostowych skontrolowanych według Załącznika 1, były zebrane, usunięte, oczyszczone oraz składowane w bezpieczny i ekologicznie rozsądny sposób, aby chronić przed zagrożeniem zdrowie ludzkie i środowisko.
Tryb wnoszenia propozycji poprawek do kontroli systemów przeciwporostowych.
Grupy techniczne
Badania naukowe i techniczne oraz monitoring
Komunikacja i wymiana informacji
Przeglądy i świadectwa
Strona zapewni, że statki uprawnione do podnoszenia jej bandery lub eksploatowane pod jej zarządem, będą podlegać przeglądom i uzyskiwać świadectwa zgodnie z przepisami określonymi w Załączniku 4.
Inspekcje statków i wykrywanie naruszeń
Jednakże czas potrzebny dla otrzymania wyników takich próbek nie powinien uniemożliwiać statkowi poruszanie się i odpłynięcie.
Naruszenia
Nieuzasadnione opóźnienie lub zatrzymania statków
Rozstrzyganie sporów
Wszelkie spory pomiędzy sobą związane z interpretacją i stosowaniem przepisów Konwencji Strony będą rozstrzygać w drodze negocjacji, dochodzenia, mediacji, pojednania arbitrażowego, rozstrzygnięcia sądowego, zaangażowania agencji regionalnych lub wykorzystania innych środków pojednawczych, które mają do wyboru.
Stosunek do Międzynarodowego prawa morskiego
Żadne z postanowień tej Konwencji nie będzie pomniejszać praw i obowiązków jakiegokolwiek Państwa, nabytych na podstawie międzynarodowego prawa, zawartego w Międzynarodowej konwencji o prawie morza, uchwalonej przez Organizację Narodów Zjednoczonych.
Poprawki
Podpisanie, ratyfikacja, przyjęcie, zatwierdzenie i przystąpienie
Wejście w życie
Wypowiedzenie
Depozytariusz
Języki
Niniejsza Konwencja została sporządzona w jednym egzemplarzu oryginalnym w języku, arabskim, chińskim, angielskim, francuskim, rosyjskim i hiszpańskim, przy czym każdy tekst jest jednakowo autentyczny.
NA DOWÓD POWYŻSZEGO niżej podpisani, należycie upoważnieni przez swoje Rządy, podpisali niniejszą Konwencję.
SPORZĄDZONO w Londynie, dnia piątego października dwa tysiące pierwszego roku.
*) W tekście Konwencji termin "system przeciwporostowy" oznacza technologię i materiały pokryć ochronnych nakładanych na powierzchnię podwodną kadłubów statków; "system" tłumaczono jako pokrycie, gdy tekst dotyczył samego materiału ochraniającego kadłub.
** Wytyczne są przygotowywane przez Komitet Ochrony Środowiska Morskiego-IMO
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1 1
KONTROLA SYSTEMÓW PRZECIWPOROSTOWYCH
KONTROLA SYSTEMÓW PRZECIWPOROSTOWYCH
System przeciwporostowy | Przedmiot kontroli | Zastosowanie | Data wejścia w życie |
Substancje związków organiczno-cynowych, które oddziaływują jak biocydy w zastosowanych systemach przeciwporostowych | Statki nie będą używać w ogóle takich związków ani stosować ich powtórnie. | Wszystkie statki | Od 1 stycznia 2003 roku |
Substancje związków organiczno-cynowych, które oddziaływują jak biocydy w zastosowanych systemach przeciwporostowych | Statki: | Wszystkie statki | Od 1 stycznia 2008 roku, |
1) albo nie będą posiadały takich związków w pokryciach swoich kadłubów lub zewnętrznych częściach ich konstrukcji i powierzchniach, | (z wyjątkiem zamocowanych lub pływających platform, pływające magazyny lub pływające jednostki produkcyjno-magazynowe i przeładunkowe, które zostały zbudowane przed 1 stycznia 2003 roku i które nie znajdują się w dniu 1 stycznia 2003 roku lub po tej dacie w suchym doku). | ||
(2) albo będą posiadały pokrywającą warstwę, która stanowić będzie barierę dla wypłukiwania takich związków z leżącego pod nią pokrycia systemu przeciwporostowego, którego pozostawienie na kadłubie jest zabronione. | |||
Cybutryna CAS Nr. 28159-98-0 | Statki nie będą używać systemów przeciwporostowych zawierających tę substancję ani stosować ich powtórnie | Wszystkie statki | 1 stycznia 2023 r. |
Cybutryna CAS Nr. 28159-98-0 | Statki posiadające systemy przeciwporostowe zawierające tą substancję w pokryciach swoich kadłubów lub zewnętrznych częściach ich konstrukcji i powierzchniach, w dniu 1 stycznia 2023 r. powinny albo: (1) usunąć system przeciwporostowy; albo (2) zastosować pokrywającą warstwę, która stanowić będzie barierę dla wypłukiwania tej substancji z systemu przeciwporostowego | Wszystkie statki z wyłączeniem: (1) stałych lub pływających platform, FSU (pływające magazyny) oraz FPSO (pływające jednostki produkcyjnomagazynowe i przeładunkowe), które zostały zbudowane przed dniem 1 stycznia 2023 r. i które nie znajdowały się w dniu 1 stycznia 2023 r. lub po tej dacie w suchym doku; (2) statków, które nie są zaangażowane w podróże międzynarodowe (3) statków o pojemności brutto mniejszej niż 400 (GT) zaangażowanych w podróże międzynarodowe, jeżeli akceptowane są przez Państwo(-a) nadbrzeżne | Z dniem następnego zaplanowanego odnowienia systemu przeciwporostowego po dniu 1 stycznia 2023 r., lecz nie później niż 60 miesięcy od ostatniego zastosowania na statku systemu przeciwporostowego zawierającego cybutrynę |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYMAGANE ELEMENTY W PROPOZYCJI WSTĘPNEJ
WYMAGANE ELEMENTY W PROPOZYCJI WSTĘPNEJ
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WYMAGANE ELEMENTY PEŁNEJ PROPOZYCJI ROZWIĄZANIA
WYMAGANE ELEMENTY PEŁNEJ PROPOZYCJI ROZWIĄZANIA
Powyższe dane powinny odnosić się do jednego lub więcej typu organizmów przypadkowych, takich jak rośliny wodne, bezkręgowce, ryby, ptaki, ssaki i gatunki zagrożone.
ZAŁĄCZNIK Nr 4 2
PRZEGLĄDY I ŚWIADECTWA WYMAGANE DLA SYSTEMÓW PRZECIWPOROSTOWYCH
PRZEGLĄDY I ŚWIADECTWA WYMAGANE DLA SYSTEMÓW PRZECIWPOROSTOWYCH
Prawidło 1
Przeglądy
Przeglądy
Prawidło 2
Prawidło 2
Międzynarodowego świadectwa systemu przeciwporostowego
Prawidło 3
Prawidło 3
Prawidło 4
Prawidło 4
Prawidło 5
Prawidło 5
______
* Wytyczne mają być opracowane
** Odnosi się do wytycznych przyjętych przez Organizację rezolucją A.739(18), która może być znowelizowana przez Organizację i specyfikacji przyjętej przez Organizację rezolucją A.789(19), która może być znowelizowana przez Organizację.
DODATEK 1 DO ZAŁĄCZNIKA 4
WZÓR FORMULARZA
MIĘDZYNARODOWEGO SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
MIĘDZYNARODOWE ŚWIADECTWO
SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
(Niniejsze świadectwo powinno być uzupełnione Protokołem systemu przeciwporostowego)
(Oficjalna pieczęć)(Państwo)
Wydane w myśl
Międzynarodowej konwencji w sprawie
kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych na statkach
z upoważnienia administracji Rządu
........................................
(nazwa państwa)
przez
........................................
(upoważniona osoba lub organizacja)
Jeżeli świadectwo było wydane wcześniej, to niniejsze
świadectwo zastępuje poświadczenie wydane wcześniej, w
dniu: .......................................................
Szczegółowe dane statku1
Nazwa statku .............. Znaki rozpoznawcze: ............
Port, w którym statek jest zarejestrowany: .................
Pojemność brutto ............ GT. Numer IMO2 ...............
System przeciwporostowy kontrolowany w myśl Załącznika 1 nie
został wykonany w czasie budowy statku ani później ........;
System przeciwporostowy kontrolowany w myśl Załącznika 1 był
uprzednio wykonany na statku, ale został usunięty przez
(wpisać nazwę metody):................................. dnia
(data).....................................................;
System przeciwporostowy kontrolowany w myśl Załącznika 1 był
uprzednio wykonany na statku, ale został pokryty powłoką
ochronną nałożoną przez (wpisać nazwą metody): .............
.......................... dnia (data): ...................;
System przeciwporostowy kontrolowany w myśl Załącznika 1 był
uprzednio wykonany na statku przed datą (data)3 ............
ale musi być usunięty lub pokryty przez powłokę uszczelniającą
przed datą (data)4 :........................................
NINIEJSZYM ZAŚWIADCZA SIĘ, ŻE:
1 statek poddany został przeglądowi zgodnie z Praw. 1
Załącznika 4 tej Konwencji, oraz że
2 przegląd wykazał, iż system przeciwporostowy zastosowany
na statku jest zgodny z odpowiednimi wymaganiami
Załącznika 1 tej Konwencji.
Wystawiono w: ..............................................
(Miejsce wystawienia świadectwa)
...................... ...........................
(Data wystawienia) (Podpis osoby upoważnionej
do wystawienia świadectwa)
Data ukończenia przeglądu, na którego podstawie
niniejsze świadectwo zostało wystawione: ..................
______
1 Alternatywnie, szczegółowe dane statku mogą być ułożone
horyzontalnie w tabelce.
2 Zgodnie z rezolucją Zgromadzenia A.600(15)
3 Data wejścia w życie środków kontroli.
4 Data upłynięcia któregokolwiek z terminów implementacji
określonych w artykule 4(2) lub Załączniku 1.
WZÓR FORMULARZA
PROTOKOŁU SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
PROTOKÓŁ SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
Niniejszy Protokół powinien być stale dołączony do Międzynarodowego świadectwa systemu przeciwporostowego
Szczegółowe dane statku
Nazwa statku: .............................................
Znaki rozpoznawcze: .......................................
Numer IMO: ................................................
Szczegóły zastosowanego przeciwporostowego systemu (-ów):
Typ użytego przeciwporostowego systemu (-ów): ..............
............................................................
Data (daty) zastosowania przeciwporostowego systemu (ów): ..
............................................................
Nazwa (-wy) przedsiębiorstwa (-rstw) i urządzenie (-nia)
służące do nałożenia farby, jaką zastosowano: ..............
...........................................................;
Nazwa (-wy) producenta (-ów) systemu przeciwporostowego: ...
...........................................................;
Nazwa (-wy) i kolor(-ry) przeciwporostowego systemu (-ów): .
...........................................................;
Aktywny składnik(-ki) i ich numer (-y) CAS (Chemical Abstract
Services Registry Number(s)) ...............................
...........................................................;
Typ (-y) powłoki ochronnej, jeżeli jest zastosowana: .......
...........................................................;
Nazwa (-y) i kolor (-ry) powłoki ochronnej, jeżeli jest
zastosowana: ...............................................
Data nałożenia powłoki ochronnej: ..........................
NINIEJSZYM ZAŚWIADCZA SIĘ, że protokół jest poprawny we
wszystkich aspektach.
Wystawiono w ...............................................
(Miejsce wystawienia protokołu)
...................... ............................
(Data wystawienia) (Podpis osoby upoważnionej
do wystawienia protokołu)
Potwierdzenie ważności Protokołów5
NINIEJSZYM ZAŚWIADCZA SIĘ, że przegląd wymagany zgodnie z
Prawidłem 1 (1) (b) Załącznika 4 tej Konwencji wykazał, iż
statek wypełnia postanowienia tej Konwencji:
Szczegóły zastosowanego przeciwporostowego systemu (-ów):
Typ zastosowanego systemu (-ów) przeciwporostowego: ........
............................................................
Data (-ty) zastosowania przeciwporostowego systemu (-ów):
............................................................
Nazwa przedsiębiorstwa (-rstw) i urządzenie (nia) służące do
nałożenia farby, które zastosowano: ........................
............................................................
Nazwa (-wy) producenta (-ów) przeciwporostowego systemu (-ów):
............................................................
Nazwa (-wy) i kolor (-y) przeciwporostowego systemu (-ów) ..
............................................................
Aktywny składnik(-ki) i ich numer (-y) CAS (Chemical Abstract
Services Registry Number(s)): ..............................
............................................................
Typ (-y) powłoki ochronnej, jeżeli jest zastosowana: .......
............................................................
Nazwa (-y) i kolor (-y) powłoki ochronnej, jeżeli jest
zastosowana: ...............................................
Data zastosowania powłoki ochronnej: .......................
Podpisał: .................................
(Podpis upoważnionego urzędnika)
Miejsce: ..............................
Data6: ................................
(Pieczęć lub stempel urzędu)
______
5 Ta strona Protokołu będzie powielona i dodana do Protokołu
jeżeli uznane to zostanie za konieczne przez Administrację
6 Data ukończenia przeglądu, na podstawie którego niniejsze
przedłużenie jest sporządzone.
DODATEK 2 DO ZAŁĄCZNIKA 4
WZÓR FORMULARZA DEKLARACJI SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
DEKLARACJA SYSTEMU PRZECIWPOROSTOWEGO
Wydany w myśl
Międzynarodowej konwencji w sprawie kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych na statkach
Nazwa statku ............. Znaki rozpoznawcze: .............
Port, w którym statek jest zarejestrowany: .................
Długość: ................. Pojemność brutto ............ GT.
Numer IMO (jeżeli ma zastosowanie): ........................
Niniejszym deklaruję, że system przeciwporostowy użyty na
tym statku spełnia wymagania załącznika 1 tej konwencji.
............. ..........................................
(Data) (Podpis właściciela lub osoby upoważnionej
przez właściciela)
Potwierdzenie zastosowanego systemu (-ów) przeciwporostowego:
Typ (-y) zastosowanego systemu przeciwporostowego i data (-y) wykonania: ..............................................
............. ..........................................
(Data) (Podpis właściciela lub osoby upoważnionej
przez właściciela)
Typ (-y) zastosowanego systemu przeciwporostowego i data (-y) wykonania: ..............................................
............. ...........................................
(Data) (Podpis właściciela lub osoby upoważnionej
przez właściciela)
Typ (-y) zastosowanego systemu przeciwporostowego i data (-y) wykonania: ..............................................
............. ..........................................
(Data) (Podpis właściciela lub osoby upoważnionej
przez właściciela)
Typ (-y) zastosowanego systemu przeciwporostowego i data (-y) wykonania: ..............................................
............. ...........................................
(Data) (Podpis właściciela lub osoby upoważnionej
przez właściciela)
wzór formularza Międzynarodowego Świadectwa Systemu Przeciwporostowego (uzupełnienie 1) wymieniająca opcje zgodności dla kontrolowanych systemów przeciwporostowych na statku
Nie był stosowany w trakcie lub po zbudowaniu tego statku | Był zastosowany na statku wcześniej, ale został usunięty przez | Był zastosowany na tym statku wcześniej, ale został pokryty warstwą uszczelniającą nałożoną przez | Był zastosowany na tym statku wcześniej, ale nie znajduje się w warstwie powłoki zewnętrznej kadłuba lub zewnętrznych częściach Jego konstrukcji lub na powierzchniach | Był zastosowany na tym statku przed | |
Substancje związków organicznocynowych, które oddziaływają jak biocydy | | ............................... (wstaw nazwę obiektu) w | .................................... (wstaw nazwę obiektu) w | Nie dotyczy | Nie dotyczy |
................................. (dd/mm/rrrr) □ | ............................. (dd/mm/rrrr) □ | ||||
Cybutryna | | ................................ (wstaw nazwę obiektu) w | ................................ (wstaw nazwę obiektu) w | 1 stycznia 2023 r. | 1 stycznia 2023 r., ale musi być usunięty lub pokryty warstwą uszczelniającą przed |
................................ (dd/mm/rrrr) | .............................. (dd/mm/rrrr) | .................................. (dd/mm/rrrr) | |||
" |
Po zaznajomieniu się z powyższą konwencją, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,
- jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,
- będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 24 czerwca 2004 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »