Art. 1. - Międzynarodowa konwencja o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami z 1992 r. Bruksela.1971.12.18.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.136.1530

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 listopada 2003 r.
Artykuł  1

W rozumieniu niniejszej konwencji:

1.
"Konwencja o odpowiedzialności z 1992 r." oznacza Międzynarodową konwencję o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami z 1992 r.
12.
"Konwencja o Funduszu z 1971 r." oznacza Międzynarodową konwencję o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami z 1971 r. W przypadku Państw-Stron Protokołu z 1976 r. do tej konwencji powyższy termin odnosi się również do zmian w Konwencji o Funduszu z 1971 r. wprowadzonych niniejszym protokołem.
2.
"Statek", "osoba", "właściciel", "olej", "szkoda spowodowana zanieczyszczeniem", "środki zapobiegawcze", "wypadek" i "Organizacja" mają to samo znaczenie co w artykule I Konwencji o odpowiedzialności z 1992 r.
3.
"Olej kontrybucyjny" oznacza ropę naftową i olej opałowy, tak jak zostały określone niżej pod literami a) i b):
(a)
"ropa naftowa" oznacza każdą płynną mieszaninę węglowodorową, występującą w stanie naturalnym w ziemi, niezależnie od tego, czy została odpowiednio przystosowana do przewozu. Pojęcie to obejmuje również ropę naftową, z której usunięte zostały pewne frakcje destylacyjne (określane czasami jako lotne składniki ropy naftowej - "topped crudes") lub do której pewne frakcje destylacyjne zostały dodane (określane czasami jako ropa wzbogacona - "spiked" lub "odtworzona" - "reconstituted"),
(b)
"olej opałowy" oznacza ciężkie destylaty lub pozostałości z ropy naftowej albo mieszanki tych składników, przeznaczone do użytku jako paliwo do wytwarzania ciepła lub energii o właściwościach odpowiadających według "American Society for Testing and Materials' Specification" gatunkowi 4 (oznaczonej D-396-69*), lub paliwa ciężkiego.
4.
"Jednostka obliczeniowa" oznacza jednostkę określoną w artykule V ustęp 9 Konwencji o odpowiedzialności z 1992 r.
5.
"Tonaż statku" ma to samo znaczenie co w artykule V ustęp 10 Konwencji o odpowiedzialności z 1992 r.
6.
"Tona" w odniesieniu do oleju oznacza tonę metryczną.
7.
"Gwarant" oznacza każdą osobę, która ubezpiecza właściciela lub udziela mu innego rodzaju zabezpieczenia finansowego w celu pokrycia jego odpowiedzialności wynikającej z artykułu VII ustęp 1 Konwencji o odpowiedzialności z 1992 r.
8.
"Stacja przeładunkowa na morzu" oznacza każde miejsce przeznaczone do magazynowania oleju luzem, które jest przystosowane do przyjęcia oleju dostarczonego transportem wodnym, wraz z każdym urządzeniem usytuowanym na morzu, połączonym z takim miejscem.
9.
Jeżeli na wypadek składa się seria zdarzeń, to za datę wypadku przyjmuje się datę pierwszego zdarzenia.