Medyczne centra kształcenia ustawicznego dorosłych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1997.52.336
Akt utracił moc Wersja od: 28 maja 1997 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 30 kwietnia 1997 r.
w sprawie medycznych centrów kształcenia ustawicznego dorosłych.
Na podstawie art. 68 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) zarządza się, co następuje:
W celu kształcenia, dokształcania i doskonalenia pracowników działalności podstawowej służby zdrowia mogą być zakładane publiczne placówki kształcenia ustawicznego - medyczne centra kształcenia ustawicznego, zwane dalej "centrami".
Do zadań centrów należy w szczególności:
1)
diagnozowanie i określanie potrzeb w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia,2)
prowadzenie kształcenia, dokształcania i doskonalenia w formach pozaszkolnych,3)
prowadzenie specjalizacji zawodowych na warunkach i w trybie określonych w odrębnych przepisach,4)
realizowanie zadań związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych, zgodnie z odrębnymi przepisami,5)
organizowanie egzaminów z zakresu prowadzonych kursów i specjalizacji,6)
wydawanie skryptów i innych materiałów dydaktycznych na potrzeby słuchaczy,7)
udzielanie organizatorom szkoleń pomocy organizacyjnej, metodycznej i dydaktycznej,8)
doskonalenie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej w zakresie kształcenia dorosłych,9)
współpraca z urzędami pracy i zakładami opieki zdrowotnej w zakresie rekwalifikacji kadr medycznych,10)
współpraca z zagranicą w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia.
Centrum zobowiązane jest do zapewnienia dla prowadzonej przez siebie działalności:
1)
kadry dydaktycznej posiadającej kwalifikacje zawodowe odpowiadające rodzajowi prowadzonych zajęć,2)
warunków przewidzianych do uruchomienia danego rodzaju działalności, jeśli wynikają one z odrębnych przepisów.
W celu zapewnienia odpowiednich warunków pracy centrum powinno posiadać w szczególności:
1)
odpowiednie pomieszczenia do prowadzenia zajęć dydaktycznych (sale wykładowe, pracownie, sale projekcyjne),2)
pomieszczenia i urządzenia służące do wydawania skryptów i innych materiałów dydaktycznych,3)
bibliotekę z księgozbiorem i opracowaniami medycznymi oraz specjalistycznymi z zakresu medycyny.1.
Centrum zakłada się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jego cel, rodzaj, szczegółowy zakres zadań, nazwę, organ prowadzący, siedzibę i zakres działania.2.
Organ prowadzący informuje o założeniu centrum jednostkę organizacyjną wyznaczoną przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej i przesyła tej jednostce akt założycielski i statut centrum.1.
Statut centrum powinien określać w szczególności:1)
nazwę i rodzaj centrum oraz jego cele i zadania,2)
organ prowadzący,3)
organy centrum oraz ich kompetencje,4)
organizację centrum,5)
zakres zadań nauczycieli konsultantów, doradców zawodowych oraz innych pracowników,6)
zasady rekrutacji słuchaczy,7)
prawa i obowiązki słuchaczy.2.
Organ założycielski nadaje centrum pierwszy statut.1.
Dyrektor kieruje działalnością centrum.2.
Na zasadach określonych w statucie centrum mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów i kierowników komórek organizacyjnych centrum.1.
W skład rady programowej wchodzą dyrektor i wicedyrektor centrum, kierownicy komórek organizacyjnych oraz przedstawiciel organu prowadzącego.2.
Organ prowadzący może powołać w skład rady programowej, na wniosek dyrektora centrum:1)
przedstawicieli samorządów zawodowych medycznych, medycznych towarzystw naukowych i stowarzyszeń zawodowych, w liczbie określonej w statucie centrum,2)
inne osoby określone w statucie.3.
Kadencję rady programowej, sposób zwoływania jej posiedzeń i tryb pracy określa statut centrum.
Do zadań rady programowej należy w szczególności:
1)
ustalanie głównych kierunków działania centrum,2)
uchwalanie statutu i zmian w statucie,3)
opiniowanie planów pracy centrum,4)
opiniowanie szczegółowych programów kształcenia, dokształcania i doskonalenia,5)
opiniowanie organizacji nauczania,6)
opiniowanie umów zlecających realizację zadań centrum,7)
opiniowanie innych spraw wnoszonych przez dyrektora centrum.1.
W skład centrum wchodzą:1)
zespół kształcenia ustawicznego średnich kadr medycznych,2)
zespół kształcenia podyplomowego wyższych kadr medycznych,3)
zespół informacji i wydawnictw,4)
dział administracyjny,5)
samodzielne stanowiska pracy:a)
do spraw metodyki kształcenia i nadzoru merytorycznego,b)
do spraw współpracy z urzędami pracy i zakładami opieki zdrowotnej.2.
W centrum zatrudnia się nauczycieli konsultantów oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i obsługi.3.
Nauczyciele konsultanci realizują zadania wymienione w § 2 w zakresie określonym w statucie.4.
W centrum może być również zatrudniany doradca zawodowy specjalizujący się w prowadzeniu poradnictwa w zakresie kształcenia dorosłych oraz inni pracownicy, jeżeli wynika to z potrzeb centrum.1.
Centrum prowadzi kształcenie, dokształcanie i doskonalenie na podstawie programów zatwierdzonych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej bądź upoważnioną przez niego placówkę.2.
Program określonej formy kształcenia, dokształcania lub doskonalenia powinien zawierać:1)
założenia organizacyjno-programowe, określające:a)
nazwę formy nauczania,b)
cel edukacji,c)
zakres tematyczny,d)
zasady kwalifikacji uczestników,e)
czas trwania i sposób organizacji,f)
sposób sprawdzania efektów nauczania,2)
plan nauczania określający w szczególności:a)
przedmioty nauczania i ich wymiar,b)
rozkład zajęć,3)
program nauczania poszczególnych przedmiotów, określający:a)
treść nauczania,b)
wskazówki metodyczne,c)
wykaz literatury,d)
wykaz niezbędnych środków dydaktycznych.
Nadzór pedagogiczny nad centrum sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o sprawowaniu nadzoru pedagogicznego.
Wysokość kosztów kształcenia, dokształcania lub doskonalenia w centrum ustala dyrektor centrum na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów.
Realizację zadań wymienionych w § 2 pkt 2, 3 i 5 centrum może zlecić:
1)
akademiom medycznym i medycznym jednostkom badawczo-rozwojowym,2)
publicznym zakładom opieki zdrowotnej,3)
organom samorządów zawodów medycznych,4)
medycznym towarzystwom naukowym i stowarzyszeniom zawodowym,5)
publicznym szkołom medycznym,6)
osobom fizycznym- na warunkach ustalonych w zawartych umowach.
1.
Ukończenie określonej formy kształcenia, dokształcania i doskonalenia potwierdzają zaświadczenia wydane według wzorów określonych w załącznikach nr 1-3 do rozporządzenia.2.
Duplikaty zaświadczeń, o których mowa w ust. 1, wystawia centrum na podstawie posiadanej dokumentacji. Duplikat wystawia się na blankiecie właściwym dla danego zaświadczenia.
Podstawową dokumentacją, którą centrum obowiązane jest prowadzić i przechowywać, są:
1)
programy nauczania,2)
dzienniki zajęć,3)
protokoły przebiegu egzaminów,4)
rejestry wydanych dokumentów.ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZAŚWIADCZENIE
o ukończeniu kursu
ZAŚWIADCZENIE
o ukończeniu kursu
(pominięty)
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZAŚWIADCZENIE
o uczestniczeniu w seminarium
ZAŚWIADCZENIE
o uczestniczeniu w seminarium
(pominięty)
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAŚWIADCZENIE
o ukończeniu ........ *)
ZAŚWIADCZENIE
o ukończeniu ........ *)
(pominięty)
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »