Rozdział 2 - Zasady klasyfikacji LUN - Lotnicze urządzenia naziemne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.121

Akt utracił moc
Wersja od: 25 stycznia 2013 r.

Rozdział  2

Zasady klasyfikacji LUN

§  3. 
LUN ze względu na funkcję, która nadaje całości urządzenia lub systemu zasadniczy charakter, dzielą się zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy na klasy:
1)
urządzenia łączności - COM (Communications), zwane dalej "COM", zapewniające co najmniej:
a)
ruchomą analogową i cyfrową łączność pomiędzy statkami powietrznymi a stacjami zainstalowanymi na powierzchni ziemi, pokładzie statku powietrznego lub platformie morskiej, wykorzystujące fale radiowe, przeznaczone dla ruchomej służby lotniczej,
b)
stałą łączność zapewniającą transmisję danych i głosu pomiędzy określonymi lotniczymi stacjami stałymi, połączonymi ze sobą liniami telekomunikacyjnymi, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,
c)
automatyczną rejestrację korespondencji pochodzącej z urządzeń, o których mowa w lit. a i b;
2)
urządzenia radiolokacyjne - SUR (Surveillance), zwane dalej "SUR", zapewniające informację o pozycji, identyfikacji i statusie statków powietrznych w przestrzeni pokrycia albo pojazdów naziemnych i statków powietrznych znajdujących się w polu ruchu naziemnego, w szczególności:
a)
pierwotne radary dozorowania PSR (Primary Surveillance Radar),
b)
wtórne radary dozorowania MSSR (Monoimpulse Secondary Surveillance Radar),
c)
radary kontroli ruchu naziemnego SMR (Surface Movement Radar),
d)
automatyczne systemy dozorowania zależnego ADS (Automatic Dependent Surveillance),
e)
multilateracyjne systemy dozorowania obszarowego WAM (Wide Area Multilateration) lub lokalnego LAM (Local Area Multilateration);
3)
urządzenia radionawigacyjne - NAV (Navigation), zwane dalej "NAV", zapewniające statkom powietrznym w przestrzeni pokrycia informację o ich pozycji, w szczególności:
a)
radiolatarnie bezkierunkowe NDB (Non Direction Beacon),
b)
radiolatarnie ogólnokierunkowe VOR lub DVOR (VHF Omni-directional Radar Range) lub (Doppler VOR),
c)
radioodległościomierze DME (Distance Measuring Equipment),
d)
radiolatarnie kierunku ILS LOC (Instrumental Landing System - Localizer),
e)
radiolatarnie ścieżki schodzenia ILS GP (Instrumental Landing System - Glide Path);
4)
wzrokowe pomoce nawigacyjne - VAN (Visual Aids for Navigation), zwane dalej "VAN", zapewniające statkom powietrznym pomoce nawigacyjne na terenie albo w rejonie lotniska lub lądowiska, w szczególności:
a)
systemy świateł podejścia (Approach Lighting Systems),
b)
świetlne systemy dróg startowych,
c)
wskaźniki ścieżki podejścia precyzyjnego PAPI (Precision Approach Path Indicator),
d)
uproszczone wskaźniki ścieżki podejścia precyzyjnego APAPI (Abbreviated Precision Approach Path Indicator),
e)
wskaźniki ścieżki podejścia precyzyjnego dla śmigłowców HAPI (Helicopter Approach Path Indicator),
f)
świetlne systemy dróg kołowania,
g)
świetlne systemy strefy końcowego podejścia i startu FATO (Final Approach and Takeoff Area),
h)
świetlne systemy strefy przyziemienia i oderwania od ziemi TLOF (Touchdown Lift-Off Surface),
i)
podświetlane znaki pionowe,
j)
świetlne systemy podejść do lądowania dla śmigłowców,
k)
świetlne systemy naprowadzania,
l)
latarnie lotniskowe;
5)
automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych, zwane dalej "MET", zapewniające dane meteorologiczne dla potrzeb osłony meteorologicznej lotnictwa, w szczególności:
a)
radary meteorologiczne,
b)
lotniskowe systemy pomiarowe kategorii 1-3, określonych w pkt 4.6.3.4 Załącznika 3 do Konwencji,
c)
lotniskowe systemy pomiarowe stosowane przez lotniskową służbę informacji powietrznej AFIS (Aerodrome Flight Information Service),
d)
systemy detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych,
e)
bezobsługowe lotniskowe systemy pomiarowe;
6)
urządzenia i systemy przetwarzania i zobrazowania danych - DP (Data Processing), zwane dalej "DP", zapewniające przetwarzanie i zobrazowanie danych dozorowania i o lotach w celu operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.