Lotnicza służba radjoelektryczna oraz używanie aparatów radjotechnicznych na pokładzie statków powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1929.59.460

Akt utracił moc
Wersja od: 12 października 1961 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 8 maja 1929 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Spraw Wojskowych, Spraw Wewnętrznych, Przemysłu i Handlu oraz Poczt i Telegrafów o lotniczej służbie radjoelektrycznej oraz o używaniu aparatów radjotechnicznych na pokładzie statków powietrznych.

Na zasadzie art. 8 ust. 2 p. a), art. 20 ust. 2, art. 36 ust. 2 oraz artykułów 37 i 85 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 marca 1928 r. o prawie lotniczem (Dz. U. R. P. Nr. 31, poz. 294) zarządza się co następuje:
Statki powietrzne komunikacyjne, które przeznaczone są stale do wykonywania lotów na linjach międzynarodowej komunikacji lotniczej oraz są przystosowane do przewozu co najmniej 10 osób wraz z załogą, obowiązane są, począwszy od dnia 1 stycznia 1930 roku, używać na pokładzie aparatów radiotechnicznych nadawczo - odbiorczych (telefonicznych lub telegraficznych).
Statek powietrzny, obowiązany do posiadania aparatu radiotechnicznego, powinien mieć na pokładzie zezwolenie na posiadanie i używanie tego aparatu, wydane przez Ministra Poczt i Telegrafów po myśli art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 19 stycznia 1927 roku o ustanowieniu urzędu Ministra Poczt i Telegrafów (Dz. U. R. P. Nr. 5, poz. 26) i art. art. 8 i 9 ustawy z dnia 3 czerwca 1924 r. o poczcie, telegrafie i telefonie (Dz. U. R. P. Nr. 58, poz. 584).

O ile na statku powietrznym nieobowiązanym do posiadania aparatu radiotechnicznego zajdzie potrzeba wbudowania takiego aparatu, statek ten powinien prócz zezwolenia wymienionego w ustępie poprzednim, posiadać również wydane przez Ministra Komunikacji zezwolenie na wbudowanie aparatu radjotechnicznego na pokład tego statku.

Służba radiotelegraficzna na statku powietrznym podlega nadzorowi ze strony dowódcy statku powietrznego lub osoby odpowiedzialnej za statek.
(uchylony).
(uchylony).
Dowódca lub osoba odpowiedzialna za statek powietrzny, a także cały jego personel obowiązani są do przestrzegania tajemnicy korespondencji radioelektrycznej.
Aparaty radiotechniczne nadawczo-odbiorcze (telefoniczne lub telegraficzne) zainstalowane na statkach powietrznych winny odpowiadać warunkom przewidzianym w międzynarodowej konwencji radiotelegraficznej, podpisanej w Waszyngtonie dnia 25 listopada 1927 roku.
Zakazuje się wbudowywania i używania na statkach powietrznych aparatów radjotechnicznych (§ 1) pracujących na falach gasnących (fale typu B), wyszczególnionych w regulaminie ogólnym dołączonym do międzynarodowej konwencji radiotelegraficznej, podpisanej w Waszyngtonie dnia 25 listopada 1927 roku.
Radiostacje lotniskowe oraz radjostacje lotnicze, powinny, celem zapewnienia bezpieczeństwa i regularności ruchu statków powietrznych czuwać stale podczas tego ruchu.

Wiadomości, dotyczące bezpieczeństwa żeglugi powietrznej mają pierwszeństwo przed innemi wiadomościami nadawanemi w drodze radioelektrycznej.

Przepis ten odnosi się zarówno do komunikacji radjowej pomiędzy lotniskami, jak również do komunikacji radjowej pomiędzy stacjami lądowemi a stacjami, znajdującemi się na statkach powietrznych.

Wszystkie stacje lotniskowe powinny prowadzić dokładny rejestr wszystkich swych czynności, zakłóceń i przeszkód w pracy oraz wykroczeń przeciw przepisom niniejszego rozporządzenia, jak również i wykroczeń przeciwko międzynarodowemu regulaminowi radiotelegraficznemu.

Radjostacja lotnicza może wywoływać radjostację lotniskową tylko wtedy, gdy ta ostatnia jest w obrąbie jej zasięgu.

Radjostacja lotniskowa powinna wywoływać radiostację lotniczą, gdy jest ważna wiadomość do zakomunikowania statkowi powietrznemu.

We wszystkich sprawach, dotyczących kontroli komunikacji, radioelektrycznej pomiędzy radjostacją lotniskową, a radjostacją lotniczą, radjostacja lotnicza winna stosować się do wskazówek radjostacji lotniskowej z wyjątkiem wypadków grożących bezpośredniem niebezpieczeństwem statkowi powietrznemu.

Urządzenia radjowe na statkach powietrznych powinny być tak zainstalowane, aby zmiany długości fal przy nadawaniu i odbiorze, w każdym poszczególnym wypadku, mogły być uskuteczniane w czasie nie przewyższającym 30 sekund dla każdej manipulacji, zmiana zaś odbioru na nadawanie i odwrotnie mogła nastąpić w czasie nie dłuższym niż 2 sekundy.
Statki powietrzne mogą przy wywołaniu stacyj radioelektrycznych używać znaków pełnych lub skróconych.
1)
Pełny znak wywoławczy statku powietrznego, który winien być zawsze używany przy rozpoczynaniu nawiązywania łączności radjoelektrycznej, w zależności od sposobu porozumiewania się, winien być następujący:
a)
w radjotelegrafji składa się on z pięciu liter, tworzących znak przynależności państwowej i znak rejestracyjny statku,
b)
w radjotelefonji składa się z tych samych liter co w punkcie a), jednakże winien on być zawsze poprzedzony nazwiskiem właściciela statku (towarzystwa lub osoby).
2)
Skrócony znak wywoławczy statku powietrznego może być używany tylko w czasie nawiązanej już łączności ze statkiem powietrznym i w zależności od sposobu porozumiewania się winien być następujący:
a)
w radjotelegrafji - składa się on z pierwszej i ostatniej litery pełnego znaku wywoławczego, przewidzianego w ust. 1 a) niniejszego paragrafu,
b)
w radjotelefonji - składa się on z całego lub części nazwiska właściciela statku powietrznego (osoby fizycznej lub prawnej) oraz z dwóch ostatnich liter znaku rejestracyjnego.
Statkom powietrznym mogą być przesyłane tylko takie informacje meteorologiczne, które ustaliły się lub nadeszły po odlocie statków.

Informacje meteorologiczne, przeznaczone dla statków powietrznych w locie, a zawierające wiadomości o pogarszających się warunkach atmosferycznych mają pierwszeństwo przed wszelkiemi innemi regularnemi komunikatami lotniczemi.

Szczegółowy sposób nawiązywania łączności radjowej pomiędzy radjostacjami lotniskowemi jak również pomiędzy radjostacjami lotniskowemi a radjostacjami lotniczemi, określi specjalna instrukcja, wydana przez Ministra Komunikacji, w porozumieniu z Ministrami Spraw Wojskowych oraz Poczt i Telegrafów.
Znaki wywoławcze radjostacyj lotniskowych oraz radjostacyj lotniczych będą ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Komunikacji oraz w Urzędowej Nomenklaturze stacyj lotniczych, wydawanej przez Międzynarodowe Biuro Związku Telegraficznego w Bernie.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 4 uchylony przez § 36 pkt 3 rozporządzenia z dnia 7 września 1961 r. o personelu lotniczym (Dz.U.61.45.236) z dniem 12 października 1961 r.
2 § 5 uchylony przez § 36 pkt 3 rozporządzenia z dnia 7 września 1961 r. o personelu lotniczym (Dz.U.61.45.236) z dniem 12 października 1961 r.