Art. 1. - Litwa-Polska. Umowa o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Republiką Litewską. Wilno.2012.07.17.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.479

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 kwietnia 2014 r.
Artykuł  1

Definicje i skróty

O ile nie postanowiono inaczej, terminy stosowane w niniejszej Umowie będą miały takie samo znaczenie jakie przypisano im w Rozporządzeniach w sprawie SES obowiązujących w Umawiających się Stronach. Na potrzeby niniejszej Umowy zastosowanie mają następujące definicje i skróty:

1)
"Umowa" oznacza niniejszą Umowę i wszelkie zmiany do niej, o ile nie wskazano inaczej;
2)
"odnośna przestrzeń powietrzna" oznacza przestrzeń powietrzną ponad terytoriami Umawiających się Stron oraz przestrzeń powietrzną pozostającą w ich zakresie odpowiedzialności zgodnie z przepisami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), zgodnie z Artykułem 4 niniejszej Umowy;
3)
"AIP" oznacza Zbiór Informacji Lotniczych;
4)
"AIS" oznacza Służbę Informacji Lotniczej;
5)
"ANS" oznacza Służby Żeglugi Powietrznej;
6)
"ANSP" oznacza Instytucję Zapewniającą Służby Żeglugi Powietrznej;
7)
"ATS" oznacza Służby Ruchu Lotniczego;
8)
"ASAR/SAR"- oznacza Służbę Lotniczego Poszukiwania i Ratownictwa / Służbę Poszukiwania i Ratownictwa;
9)
"Bałtycki FAB" oznacza Funkcjonalny Blok Przestrzeni Powietrznej ustanowiony przez Umawiające się Strony zgodnie z niniejszą Umową;
10)
"CNS" oznacza Służby Komunikacji, Nawigacji i Dozorowania;
11)
"Konwencja chicagowska" oznacza Konwencję o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym, podpisaną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 i zawierającą: każdą poprawkę ratyfikowaną przez Umawiające się Strony i zastosowaną zgodnie z Artykułem 94(a) Konwencji oraz każdy Załącznik albo poprawkę przyjęte zgodnie z Artykułem 90 Konwencji, w takim zakresie w jakim wszelkie międzynarodowe standardy, o których mowa w Artykule 37 Konwencji i zawarte w takim Załączniku albo poprawce obowiązują wszystkie Umawiające się Strony;
12)
"FIR" oznacza Rejon Informacji Powietrznej;
13)
"MET " oznacza Służby Meteorologiczne;
14)
"NSA" oznacza Państwową Władzę Nadzorującą;
15)
"operacyjny ruch lotniczy" oznacza loty, które nie są wykonywane zgodnie z przepisami określonymi dla ogólnego ruchu lotniczego, a dla których zasady i procedury zostały określone przez właściwe organy władzy krajowej. Operacyjny ruch lotniczy może obejmować loty cywilne, na przykład loty testowe, które wymagają w pewnym stopniu zastosowania odstępstw od przepisów ICAO, aby spełniać wymagania operacyjne takich lotów;
16)
"państwowy statek powietrzny" oznacza statek powietrzny wykorzystywany przez służby wojskowe oraz służby porządku publicznego Umawiających się Stron ;
17)
"służba kontroli taktycznej" oznacza wojskowe udzielenie wsparcia dla Operacyjnego Ruchu Lotniczego celem osiągnięcia wyznaczonej misji i zapewnienia, że utrzymana jest odpowiednia odległość pomiędzy statkami powietrznymi w dowolnym czasie;
18)
strona trzecia - każdy podmiot lub organ zaangażowany w zapewnienie służb żeglugi powietrznej w przestrzeni powietrznej Umawiających się Stron lub przestrzeni powietrznej Bałtyckiego FAB;
19)
"UIR"- oznacza Górny Rejon Informacji Powietrznej;