Art. 1. - Litwa-Polska. Umowa o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Republiką Litewską. Wilno.2012.07.17.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2014.479
Akt obowiązujący Wersja od: 1 kwietnia 2014 r.
Artykuł 1
Definicje i skróty
O ile nie postanowiono inaczej, terminy stosowane w niniejszej Umowie będą miały takie samo znaczenie jakie przypisano im w Rozporządzeniach w sprawie SES obowiązujących w Umawiających się Stronach. Na potrzeby niniejszej Umowy zastosowanie mają następujące definicje i skróty:
1)
"Umowa" oznacza niniejszą Umowę i wszelkie zmiany do niej, o ile nie wskazano inaczej;2)
"odnośna przestrzeń powietrzna" oznacza przestrzeń powietrzną ponad terytoriami Umawiających się Stron oraz przestrzeń powietrzną pozostającą w ich zakresie odpowiedzialności zgodnie z przepisami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), zgodnie z Artykułem 4 niniejszej Umowy;3)
"AIP" oznacza Zbiór Informacji Lotniczych;4)
"AIS" oznacza Służbę Informacji Lotniczej;5)
"ANS" oznacza Służby Żeglugi Powietrznej;6)
"ANSP" oznacza Instytucję Zapewniającą Służby Żeglugi Powietrznej;7)
"ATS" oznacza Służby Ruchu Lotniczego;8)
"ASAR/SAR"- oznacza Służbę Lotniczego Poszukiwania i Ratownictwa / Służbę Poszukiwania i Ratownictwa;9)
"Bałtycki FAB" oznacza Funkcjonalny Blok Przestrzeni Powietrznej ustanowiony przez Umawiające się Strony zgodnie z niniejszą Umową;10)
"CNS" oznacza Służby Komunikacji, Nawigacji i Dozorowania;11)
"Konwencja chicagowska" oznacza Konwencję o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym, podpisaną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 i zawierającą: każdą poprawkę ratyfikowaną przez Umawiające się Strony i zastosowaną zgodnie z Artykułem 94(a) Konwencji oraz każdy Załącznik albo poprawkę przyjęte zgodnie z Artykułem 90 Konwencji, w takim zakresie w jakim wszelkie międzynarodowe standardy, o których mowa w Artykule 37 Konwencji i zawarte w takim Załączniku albo poprawce obowiązują wszystkie Umawiające się Strony;12)
"FIR" oznacza Rejon Informacji Powietrznej;13)
"MET " oznacza Służby Meteorologiczne;14)
"NSA" oznacza Państwową Władzę Nadzorującą;15)
"operacyjny ruch lotniczy" oznacza loty, które nie są wykonywane zgodnie z przepisami określonymi dla ogólnego ruchu lotniczego, a dla których zasady i procedury zostały określone przez właściwe organy władzy krajowej. Operacyjny ruch lotniczy może obejmować loty cywilne, na przykład loty testowe, które wymagają w pewnym stopniu zastosowania odstępstw od przepisów ICAO, aby spełniać wymagania operacyjne takich lotów;16)
"państwowy statek powietrzny" oznacza statek powietrzny wykorzystywany przez służby wojskowe oraz służby porządku publicznego Umawiających się Stron ;17)
"służba kontroli taktycznej" oznacza wojskowe udzielenie wsparcia dla Operacyjnego Ruchu Lotniczego celem osiągnięcia wyznaczonej misji i zapewnienia, że utrzymana jest odpowiednia odległość pomiędzy statkami powietrznymi w dowolnym czasie;18)
strona trzecia - każdy podmiot lub organ zaangażowany w zapewnienie służb żeglugi powietrznej w przestrzeni powietrznej Umawiających się Stron lub przestrzeni powietrznej Bałtyckiego FAB;19)
"UIR"- oznacza Górny Rejon Informacji Powietrznej;