Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Licencja i świadectwa kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1069 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 6 czerwca 2023 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzory licencji i świadectw kwalifikacji,
2)
uprawnienia przyznawane i wpisywane do licencji i świadectw kwalifikacji,
3)
szczegółowe wymagania dla poszczególnych rodzajów licencji i świadectw kwalifikacji, dotyczące kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki,
4)
szczegółowe warunki i sposób:
a)
wydawania, przedłużania, wznawiania, wymiany, cofania, ograniczania, zawieszania i przywracania licencji i świadectw kwalifikacji oraz wynikających z nich uprawnień,
b)
uznawania, zawieszania uznania, cofania uznania i przywracania uznania obcych licencji i świadectw kwalifikacji oraz wynikających z nich uprawnień, wydanych przez właściwy organ obcego państwa,
c)
uzyskiwania i sprawdzania kwalifikacji lotniczych,
d)
prowadzenia rejestru personelu lotniczego,
e)
prowadzenia szkolenia lotniczego,
5)
szczegółowe warunki wykonywania uprawnień wynikających z licencji i świadectw kwalifikacji

- w zakresie specjalności kontrolera ruchu lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, informatora służby informacji powietrznej oraz informatora lotniskowej służby informacji powietrznej.

§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1)
AFIS - lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);
2)
ATC - służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);
3)
ATS - służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);
4)
FIS - służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);
5)
ICAO - Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);
6)
informator AFIS - informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO - Aerodrome Flight Information Service Officer);
7)
informator FIS - informatora służby informacji powietrznej (FISO - Flight Information Service Officer);
8)
instruktor OJT - instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);
9)
instruktor STD - instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);
10)
jednostka - organ, w którym jest zapewniana ATS;
11)
Konwencja - Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);
12)
licencja - licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;
13)
OJTI - uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia operacyjnego wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);
14)
organizacja szkoleniowa - organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO - Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO - Flight Information Service Personnel Training Organization);
15)
orzeczenie lotniczo-lekarskie - orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
16)
osoba oceniająca - kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;
17)
personel ATC - członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;
18)
personel ATS - członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;
19)
personel FIS - członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;
20)
poziom 4 operacyjny - poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a)
Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 - dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b)
Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) - dla informatora FIS i informatora AFIS;
21)
poziom 6 biegły - poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a)
Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 - dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b)
Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji - dla informatora FIS i informatora AFIS;
22)
Prezes Urzędu - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
23)
prowadzący szkolenie - organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;
24)
rozporządzenie nr 2015/340 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);
25)
STDI - uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);
26)
świadectwo AFIS - świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;
27)
świadectwo FIS - świadectwo kwalifikacji informatora FIS;
28)
świadectwo kwalifikacji - świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;
29)
uprawnienie - upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;
30)
uprawnienie FIS - uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);
31)
uprawnienie RIS - uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);
32)
uprawnienie uzupełniające - upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;
33)
uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej - upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;
34)
uprawnienie uzupełniające w jednostce - upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;
35)
uprawnienie uzupełniające w zakresie języka - upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;
36)
ustawa - ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
§  3. 
1. 
Prezes Urzędu zawiadamia ICAO o różnicach w rozumieniu art. 38 Konwencji.
2. 
Różnice, o których mowa w ust. 1, są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, w części Zbiór Informacji Lotniczych Polska (AIP Polska).