Rozdział 4 - Odpowiedzialność PPTT za niewykonanie lub nienależyte wykonanie podstawowych usług. - Łączność.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1961.8.48
Akt utracił moc Wersja od: 1 lipca 1982 r.
Rozdział IV.
Odpowiedzialność PPTT za niewykonanie lub nienależyte wykonanie podstawowych usług.
Odpowiedzialność PPTT za niewykonanie lub nienależyte wykonanie podstawowych usług.
1.
PPTT odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie podstawowych usług w zakresie ustalonym niniejszą ustawą.2.
Odpowiedzialność PPTT za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług pocztowych i telekomunikacyjnych w obrocie z zagranicą normują umowy międzynarodowe.3.
Podstawowymi usługami w rozumieniu ust. 1 są: 1)
przesyłki pocztowe, 2)
przekazy pocztowe, 3)
inkaso sum pieniężnych na zlecenie, 4)
usługi związane z eksploatacją sieci telefonicznej, telegraficznej i radiofonii przewodowej pozostającej w zarządzie i użytkowaniu PPTT.4.
Do odpowiedzialności PPTT za niewykonanie lub nienależyte wykonanie innych usług niż określone w ust. 3 mają zastosowanie przepisy prawa cywilnego.PPTT odpowiada:
1)
za zaginięcie listowej przesyłki poleconej bez względu na jej zawartość - w wysokości 50-krotnej opłaty taryfowej za polecenie przesyłki listowej; 2)
za zaginięcie lub zniszczenie dokumentu powierzonego PPTT do inkasa - w wysokości 50-krotnej opłaty za polecenie przesyłki listowej; 3)
za zaginięcie paczki bez podanej wartości, ubytek lub uszkodzenie jej wartości - w wysokości rzeczywiście poniesionej szkody ustalonej według zwyczajnej wartości zaginionych lub uszkodzonych przedmiotów; odszkodowanie nie może jednak przewyższać iloczynu, którego jednym czynnikiem jest 10-krotna najniższa opłata taryfowa za przewóz paczki jednokilogramowej, a drugim ciężar paczki wyrażony w kilogramach, z tym że część kilograma liczy się za cały; 4)
za zaginięcie, ubytek lub uszkodzenie zawartości listu wartościowego lub paczki z podaną wartością - w wysokości rzeczywiście poniesionej szkody ustalonej według zwyczajnej wartości przedmiotów zaginionych lub uszkodzonych, z tym że odszkodowanie nie może przekraczać podanej wartości; 5)
za zaginięcie, ubytek lub uszkodzenie zawartości przesyłki obciążonej pobraniem - w wysokości odszkodowania za zaginięcie, ubytek lub uszkodzenie zawartości takiej samej przesyłki nie obciążonej pobraniem; 6)
za zepsucie się wskutek opóźnionego doręczenia zawartości paczki ekspresowej, przeznaczonej dla odbiorcy zamieszkałego w miejscowym obszarze pocztowym - w wysokości rzeczywiście poniesionej szkody ustalonej według zwyczajnej pierwotnej wartości przedmiotów, które uległy zepsuciu; odszkodowanie nie może jednak przewyższać iloczynu, którego jednym czynnikiem jest 10-krotna najniższa opłata taryfowa za przewóz paczki jednokilogramowej, a drugim ciężar paczki wyrażony w kilogramach, z tym że część kilograma liczy się za cały; terminy, po upływie których doręczenie paczki ekspresowej uważa się za opóźnione, ustala Minister Łączności w drodze zarządzenia; 7)
za sumy pieniężne wpłacone na przekazy pocztowe oraz za sumy pieniężne zainkasowane na zlecenie - w wysokości wpłaconej lub zainkasowanej sumy pieniężnej; 8)
za wydanie przesyłki obciążonej pobraniem, dokumentu wierzytelnościowego lub pokwitowania zleceniodawcy bez ściągnięcia sumy pieniężnej określonej przez zleceniodawcę albo po zainkasowaniu sumy niższej od wskazanej przez zleceniodawcę - w wysokości rzeczywiście poniesionej szkody, jednakże tylko do wysokości sumy pieniężnej określonej przez zleceniodawcę; 9)
za sporządzenie protestu wekslowego z uchybieniem przepisów prawa wekslowego lub za niesporządzenie protestu wekslowego - w wysokości rzeczywiście poniesionej szkody, jednak tylko do wysokości sumy wekslowej.Odpowiedzialność PPTT za opóźnione doręczenie ekspresowych przesyłek i przekazów pocztowych oraz za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług związanych z eksploatacją sieci telefonicznej, telegraficznej i radiofonii przewodowej ogranicza się do zwrotu opłat lub części opłat według zasad ustalonych przez Ministra Łączności w drodze zarządzenia.
1.
PPTT jest zwolniona od odpowiedzialności określonej w art. 56 i 57, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi zostało spowodowane przez siłę wyższą albo wskutek niezachowania przez nadawcę lub adresata postanowień obowiązujących przy korzystaniu z danej usługi lub z winy osoby, która zleciła wykonanie usługi.2.
PPTT nie odpowiada za ubytek lub uszkodzenie zawartości przesyłki: 1)
jeżeli odbiorca przyjął przesyłkę bez zastrzeżeń, 2)
jeżeli opakowanie przesyłki nie wykazało w chwili doręczenia jej odbiorcy śladów naruszenia, a waga przesyłki była zgodna z wagą ustaloną przy nadaniu.Prawo dochodzenia roszczeń wynikających z przepisów niniejszej ustawy przysługuje osobie, która zleciła PPTT wykonanie usługi, a przy przesyłkach, które adresat przyjął z zastrzeżeniem wniesienia roszczenia o odszkodowanie - adresatowi.
1.
Prawo dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym i arbitrażowym o odszkodowania przewidziane w art. 56 i 57 przysługuje po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego.2.
Reklamację można zgłosić w każdej jednostce PPTT wykonującej służbę danego rodzaju.3.
Nie można dochodzić roszczeń po upływie 12 miesięcy, licząc od dnia następnego po dniu zlecenia wykonania usługi.4.
Od decyzji jednostki PPTT załatwiającej reklamację przysługuje reklamującemu prawo wniesienia odwołania do jednostki nadrzędnej, podległej bezpośrednio Ministrowi Łączności.5.
Termin określony w ust. 3 ulega zawieszeniu na okres postępowania reklamacyjnego.6.
Drogę postępowania reklamacyjnego uważa się za wyczerpaną z dniem doręczenia reklamującemu decyzji jednostki PPTT podległej bezpośrednio Ministrowi Łączności lub po upływie 6 miesięcy od dnia wniesienia reklamacji.7.
Minister Łączności określi warunki, jakim powinna odpowiadać reklamacja, oraz organy powołane do jej załatwiania.