Kwalifikacje zawodowe pilotów morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.39.339

Akt utracił moc
Wersja od: 7 marca 2003 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 stycznia 2003 r.
w sprawie kwalifikacji zawodowych pilotów morskich

Na podstawie art. 36 ust. 7 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania kwalifikacyjne pilota morskiego;
2)
warunki wymagane do uzyskania uprawnień pilotowych;
3)
warunki przyznawania dokumentów kwalifikacyjnych i uprawnień;
4)
wzory dokumentów kwalifikacyjnych;
5)
uprawnienia dyrektora urzędu morskiego w zakresie sprawowania nadzoru nad pilotażem.
1.
Dokumentem uprawniającym do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim jest:
1)
dyplom pilota morskiego;
2)
dyplom pilota pełnomorskiego.
2.
Wzór dyplomu pilota morskiego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, a wzór dyplomu pilota pełnomorskiego - załącznik nr 2 do rozporządzenia.
1.
Dyplom pilota morskiego uprawnia do świadczenia usług pilotowych na akwenie, na który został wydany. Dyplom wydawany jest przez dyrektora urzędu morskiego właściwego terytorialnie dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota odbywał praktykę pilotową.
2.
Do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim w portach: Gdańsk, Gdynia, Świnoujście, Szczecin oraz na redach tych portów, a także na torze wodnym Świnoujście-Szczecin wymagane jest posiadanie dyplomu pilota morskiego wraz z uprawnieniem pilotowym. Wzór uprawnienia pilotowego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
1.
Dyplom pilota pełnomorskiego uprawnia do świadczenia usług pilotowych na morzu terytorialnym i pozostałych akwenach Morza Bałtyckiego. Dyplom wydawany jest przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.
2.
Wraz z dyplomem, o którym mowa w ust. 1, wydaje się kartę identyfikacyjną pilota pełnomorskiego. Wzór karty określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
Osoba ubiegająca się o uzyskanie albo odnowienie dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1, powinna posiadać ważne świadectwo zdolności do wykonywania pracy na statkach, wydane przez uprawnionego lekarza, na podstawie odrębnych przepisów.
1.
Do uzyskania dyplomu pilota morskiego uprawniającego do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim w portach: Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu, Szczecinie oraz na redach tych portów, a także na torze wodnym Świnoujście-Szczecin wymagane jest posiadanie:
1)
dyplomu kapitana żeglugi wielkiej;
2)
12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3.000 i powyżej w żegludze międzynarodowej;
3)
praktyki w pilotowaniu statków odbytej w charakterze kandydata na pilota morskiego;
4)
świadectwa ukończenia kursu manewrowania statkami na symulatorze manewrowym;
5)
świadectwa złożenia egzaminu kwalifikacyjnego.
2.
Praktyka, o której mowa w ust. 1 pkt 3, polega na uczestniczeniu w realizacji co najmniej 150 usług pilotowych wykonywanych w pilotażu morskim przez pilotów wyznaczonych przez szefa pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota morskiego odbywa praktykę. Praktyka powinna trwać przez okres co najmniej 6 miesięcy i zostać odbyta nie wcześniej niż w roku poprzedzającym wydanie dyplomu pilota morskiego.
1.
Do uzyskania dyplomu pilota morskiego uprawniającego do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim w portach i na torach wodnych innych, niż wymienione w § 6 ust. 1, wymagane jest posiadanie:
1)
dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej oraz 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana albo dyplomu starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności brutto od 500 do 3.000 lub dyplomu wyższego oraz 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera lub kapitana;
2)
praktyki w pilotowaniu statków odbytej w charakterze kandydata na pilota morskiego;
3)
dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 4 i 5.
2.
Praktyka, o której mowa w ust. 1 pkt 2, polega na uczestniczeniu w realizacji co najmniej 10 usług pilotowych wykonywanych w pilotażu morskim przez pilotów wyznaczonych przez szefa pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota morskiego odbywa praktykę.
Dokumentem potwierdzającym odbycie wymaganej rozporządzeniem praktyki w pilotowaniu statków jest zaświadczenie odbycia praktyki pilotowej wystawione przez szefa pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota morskiego lub pilot morski odbywał praktykę.
Do uzyskania dyplomu pilota pełnomorskiego wymagane jest posiadanie:
1)
dyplomu kapitana żeglugi wielkiej;
2)
36-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3 000 i powyżej w żegludze międzynarodowej, w tym 12 miesięcy praktyki na statkach o długości całkowitej powyżej 180 m;
3)
praktyki w pilotowaniu statków, polegającej na uczestniczeniu w realizacji co najmniej 3 usług pilotowych wykonywanych w pilotażu pełnomorskim na Morzu Bałtyckim przez pilotów pełnomorskich wyznaczonych przez dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni lub Szczecinie;
4)
świadectwa ukończenia kursu manewrowania dużymi statkami na modelach pływających - redukcyjnych;
5)
świadectwa złożenia egzaminu kwalifikacyjnego.
1.
Dyplom pilota morskiego oraz dyplom pilota pełnomorskiego zachowują ważność przez okres 2 lat i podlegają odnowieniu na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2.
W sprawach wydawania dokumentów, o których mowa w ust. 1, oraz uprawnienia, o którym mowa w § 3 ust. 2, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Do uzyskania uprawnienia pilotowego w pilotażu na obszarach, o których mowa w § 3 ust. 2, wymagane jest:
1)
posiadanie dyplomu pilota morskiego - na statki morskie o długości całkowitej do 130 m;
2)
świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 12 miesięcy i pilotowanie w tym czasie co najmniej 100 statków o długości całkowitej do 130 m - na statki morskie o długości całkowitej do 170 m;
3)
świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 24 miesiące i pilotowanie w tym czasie co najmniej 50 statków o długości całkowitej większej niż 130 m do 170 m - na statki morskie o długości całkowitej do 200 m;
4)
świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 36 miesięcy i pilotowanie w tym czasie co najmniej 15 statków o długości całkowitej większej niż 170 m do 200 m oraz posiadanie świadectwa ukończenia kursu manewrowania dużymi statkami na modelach pływających - redukcyjnych - na statki morskie o długości całkowitej powyżej 200 m.
1.
Warunkiem odnowienia dyplomu pilota morskiego jest zaliczenie egzaminu sprawdzającego znajomość obowiązujących przepisów portowych oraz warunków żeglugowych panujących na akwenie, w którym pilot wykonuje usługi pilotowe, oraz:
1)
świadczenie usług pilotowych przez okres co najmniej 12 miesięcy i pilotowanie co najmniej 30 statków - dla odnowienia dyplomu, o którym mowa w § 6 ust. 1;
2)
pilotowanie co najmniej 5 statków - dla odnowienia dyplomu, o którym mowa w § 7 ust. 1.
2.
W przypadku uzyskania negatywnego wyniku z egzaminu sprawdzającego warunkiem odnowienia dyplomu jest zaliczenie egzaminu kwalifikacyjnego, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 5.
Warunkiem odnowienia dyplomu pilota pełnomorskiego jest wykonanie co najmniej 1 usługi pilotowej w pilotażu pełnomorskim na Morzu Bałtyckim.
1.
Zmieniając akwen wykonywania usług pilotowych, pilot morski jest obowiązany do:
1)
odbycia praktyki pilotowej w wymiarze odpowiadającym połowie praktyki, o której mowa odpowiednio w § 6 ust. 2 albo § 7 ust. 2;
2)
zaliczenia egzaminu, o którym mowa w § 12.
2.
Przepis § 12 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Egzaminy kwalifikacyjne oraz egzaminy sprawdzające przewidziane w rozporządzeniu przeprowadza dyrektor urzędu morskiego właściwego terytorialnie dla miejsca wydania dyplomu pilota morskiego lub dyplomu pilota pełnomorskiego.
W celu zapewnienia prawidłowego wykonywania usług w pilotażu morskim dyrektor właściwego terytorialne urzędu morskiego:
1)
określa minimalną liczbę pilotów uprawnionych do świadczenia usług pilotowych w rejonie pilotowym, w którym pilotaż jest obowiązkowy;
2)
na podstawie odrębnych przepisów prowadzi listę pilotów morskich i pilotów pełnomorskich;
3)
tworzy stację pilotową i podaje do wiadomości w drodze komunikatu jej siedzibę oraz przedsiębiorcę, który utrzymuje i zarządza stacją pilotową w imieniu przedsiębiorców świadczących usługi pilotowe;
4)
w drodze komunikatu ogłasza rejony pilotowe oraz terytorialny zasięg działania stacji pilotowej;
5)
na wniosek organizacji społeczno-zawodowej pilotów powołuje i odwołuje szefa pilotów;
6)
ustanawia regulamin funkcjonowania stacji pilotowej, w którym określa:
a)
organizację pracy stacji,
b)
zakres obowiązków szefa pilotów.
W sprawach o wydanie dyplomu pilota morskiego, zezwolenia określającego uprawnienia pilotowe oraz karty identyfikacyjnej pilota pełnomorskiego, wszczętych, lecz nie zakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy tego rozporządzenia.
Dyplomy pilota morskiego i zaświadczenia o uzyskaniu uprawnień pilotowych oraz karty identyfikacyjne pilotów pełnomorskich, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, podlegają wymianie w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia na odpowiednie dokumenty określone w rozporządzeniu:
1)
dyplom pilota morskiego - na dyplom pilota morskiego;
2)
zaświadczenie o uprawnieniach pilota morskiego - na uprawnienie pilotowe, z zachowaniem uprawnień do pilotowania statków określonej długości;
3)
zaświadczenie o uprawnieniach do pilotowania statków w pilotażu pełnomorskim - na dyplom pilota pełnomorskiego;
4)
karta identyfikacyjna pilota pełnomorskiego - na kartę identyfikacyjną pilota pełnomorskiego.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

DYPLOM PILOTA MORSKIEGO

(papier offsetowy z dwutonowym znakiem wodnym, kolor jasnobłękitny, gramatura 80 g/m2, o wymiarach 148,5 x 105 mm)

wzór

* Umieszcza się w przypadku wydawania dyplomów dla pilotów wykonujących usługi pilotowe w portach: Gdańsk, Gdynia, Świnoujście, Szczecin oraz na redach tych portów, a także na torze wodnym Świnoujście-Szczecin.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

DYPLOM PILOTA PEŁNOMORSKIEGO

(papier offsetowy z dwutonowym znakiem wodnym, kolor jasnobłękitny, gramatura 80 g/m2, o wymiarach 148,5 x 105 mm)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

UPRAWNIENIE PILOTOWE

(papier offsetowy z dwutonowym znakiem wodnym, kolor jasnobłękitny, gramatura 80 g/m2, o wymiarach 148,5 x 105 mm)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Karta Identyfikacyjna Pilota Pełnomorskiego

(papier w kolorze czerwonym, o wymiarach 69 x 99 mm)

wzór